Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stagevisum en duur daarvan

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Alb543
Amerika-ontdekker

Re: Stagevisum en duur daarvan

Bericht door Alb543 »

Alb543 schreef:Ik vroeg me trouwens af hoe je een goede verklaring van inschrijving bij de uni krijgt. Ik moet namelijk elk jaar opnieuw inschrijven voor het volgende collegejaar... Zal er op de huidige uitdraai dan niet 2011-2012 staan? Of is het dan genoeg om erbij te vertellen dat het vier jaar duurt.
Oh... en moet ik aanvullende wettelijke aansprakelijkheid hebben, of kan ik dat gewoon op NL verzekering doen? Ziektekosten lijken me wel gedekt door mijn Nederlandse.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Je krijgt gewoon zo'n kaartje van je universiteit in september van het nieuwe collegejaar toch? Die van afgelopen september hoort dus te zijn voor 2011-2012, en dit kun je dus gewoon meenemen. Vaak hebben de universiteiten in de VS een eis dat je ziektekosten goed gedekt zijn. Als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft moet je je uitschrijven uit het GBA, en bij de meeste ziektekostenverzekeraars kun je dan niet meer verzekerd blijven. Ik geloof dat je minder dan 8 maanden blijft he? Kijk voor de zekerheid na of je verzekerd kan blijven met je Nederlandse verzekering. Als dat niet zo is dan proberen veel mensen het bij een aanbieder als OOM verzekeringen, wat prima is, mits de Amerikaanse universiteit geen eisen gaat stellen. Misschien heb je wat aan dit topic http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13&t=16033 Dit kan dus ook opgaan als je dus wel bij je Nederlandse maatschappij verzekerd kan blijven.
Aansprakelijkheid zul je ook na moeten kijken (voorwaarden voor in het buitenland, hoe hoog de dekking in de VS zal zijn). Wij hebben hiervoor een aansprakelijkheid verzekering bij OOM afgesloten.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Bedankt.
Ik zou waarschijnlijk ziektekosten op mijn NL kunnen houden. In principe heb ik hier ook WA (wettelijk verplicht toch?), maar dat zal ik dan navragen.
Dan moet ik natuurlijk nog wel eventuele eisen van hen afwachten... Is een verzekering bij OOM een beetje snel te regelen?

Ik krijg inderdaad een Enrollment Certificate, maar ik vroeg me af of dit bewijs genoeg is voor mijn intent of return - als er alleen maar 2011-2012 op staat. Snappen zij dan dat daarmee de opleiding nog niet af is?

Ben blij dat dit forum er is zeg... pff :D
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Een OOM verzekering is makkelijk via het internet te regelen (mits je geen pre existing condities hebt).
Je studie is dan dus nog niet afgelopen? Dan kun je natuurlijk een beschrijving meenemen waarin staat hoelang de studie is (en dan leg je daarbij uit dat je nog .. jaar moet studeren, en dat het dus vanzelfsprekend is dat je terug gaat komen). Als je ingeschreven staat bij een woningbouwvereniging kun je daar ook een printje van meenemen. Waarschijnlijk zullen ze er niet eens om vragen, maar goed, beter te veel dan te weinig meenemen.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Ok dan. Nogmaals bedankt.

Hoe lang moet ik overigens wachten met weer contact opnemen. Ik kreeg een heel positieve reactie waarin werd gezegd dat het makkelijk zou zijn een tijd af te spreken om het er over te hebben. Ik heb meteen gereageerd met wanneer ik kan (altijd eigenlijk), en ben nu nog in afwachting van weer een reactie.
Wil 't graag geregeld hebben.
Roewl
Amerika-ontdekker

Bericht door Roewl »

Alb543 schreef:Haha, vast een keer. Maar nu voor stage niet :)
Mijn werkveld leent zich in eerste instantie niet zo voor de grote stad (hoewel het wel zou kunnen) en ikzelf neig ook meer naar de wildernis.

Ik vroeg me trouwens af hoe je een goede verklaring van inschrijving bij de uni krijgt. Ik moet namelijk elk jaar opnieuw inschrijven voor het volgende collegejaar... Zal er op de huidige uitdraai dan niet 2011-2012 staan? Of is het dan genoeg om erbij te vertellen dat het vier jaar duurt.
Neem eventjes contact op met jou uni en vraag of ze niet een brief op willen stellen over je huidige studie en de duur hiervan. Maat van me heeft dit ook gedaan om een stage in Gana te kunnen doen.
Reactie is al niet meer nodig, my bad.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Zal ik zeker doen :) Bedankt.

Ik zit nu aldoor mijn mail te checken om een afspraak te bevestigen... Ik denk dat nog maar eens vraag...
Net even de balans zoeken tussen niet zeuren vs. geïnteresseerd overkomen (ben nogal eager nu ;))
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Altijd lastig, zo'n situatie. Weet je intussen al meer? De tijd gaat zo langzamerhand wel een beetje dringen.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Donderdag (of was het nou woensdag?) nog een keer gevraagd, maar nog steeds wachten op een reactie...

Op zich kan ik ook gewoon de eerste periode van m'n volgende jaar later doen... dan kan ik ook later beginnen. Heb ik er wel voor over, maar wil nou toch wel een reactie. (Dan kan ik ook in mei of juni beginnen, dus dan heb ik wel weer veel tijd voor mijn visum).

Hoeveel tijd moet ik minimaal rekenen voor een visum? ongeveer 1,5-2 maand?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Dat ligt er echt aan hoe snel ze je papieren kunnen sturen, en hoelang de wachttijd is bij het consulaat. Moeilijk in te schatten dus.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Stel dat ik maandag de 23 wordt aangenomen.
Kan ik dan nog op 1 april beginnen wat mijn visum betreft? Uiteraard zal dit afhankelijk zijn van de snelheid daar en bezetting consulaat, maar kan ik er wel op richten - of moet ik al voor mei gaan?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Durf er eigenlijk niks over te zeggen. April duurt echter nog wel even, ik denk stiekem wel dat het mogelijk is.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Nog even na gerekend. Ik zou binnen de aangewezen tijd blijven als ik 16 april begin.
Vanaf 24 januari is dat dus 83 dagen (11,8 week) om het visum te regelen. Dat lijkt me wel realistisch? :D
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Yeeeessssss, net gebeld en heel positief!
Hij zei dat eerdere J-1 request forms voor buitenlanders heel snel gingen.

Als startdatum 1 april aangegeven. Ik denk dat dit dan wel moet lukken. (Als ik de form heb binnen ca. 2 week en 4 week reken voor een afspraak met de ambassade - of vinden zij het dan te kort dag?)

Kan ik als ik weet wanneer ik de form ontvang meteen bellen voor een afspraak met de ambassade? Dus zou ik nu al eind februari kunnen afspreken?

Zo blij, nu dit allemaal nog :thumbup:
Mega bedankt jullie, vooral SemJes, ook :thumbup: :thumbup:
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Gefeliciteerd!! Wat fijn dat alles (waarschijnlijk) nu helemaal goed lijkt te gaan. Je kunt dan geloof ik nog niet bellen voor een afspraak, je hebt de informatie van je DS-2019 nodig om de DS-160 in te vullen (maar dit weet ik niet zeker, misschien kun je dit nazoeken). Met het confirmatie nummer wat je daarvan weer krijgt kun je bellen.

Bij ons duurde het twee dagen voor we de DS-2019 in huis hadden, enorm snel dus. Als het bij jou ook zo snel gaat, en je zou dezelfde dag nog DS-160 invullen en een afspraak met het consulaat maken, zou het zo maar kunnen zijn dat je over 2 weken je visum al in huis hebt. Ook al loopt alles een paar weken uit, denk alsnog dat je meer dan voldoende tijd hebt.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Mooi :)
Ik hoop dat ik hem snel heb. Dan zal ik de DS160 alvast opzoeken - staat de aangewezen site daarvoor dan ook op het DS2019 formulier? Zodat je niet op één of andere copy terecht komt.

De Sevis fee betaal ik dan toch na de DS160 - ook via internet?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Als het goed is krijg je van de universiteit wel een begeleidende brief met de stappen die je precies moet volgen. Het staat niet op de DS-2019, dat is een officieel formulier, en komt ook in je paspoort te zitten.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Welke info hebben zij allemaal nodig van mij voor de aanvraag/invullen van DS2019?
Hij zei er achteraan te gaan (begin deze week). Tot nu toe heb ik hem zo'n beetje mijn personalia gestuurd (naam, POB, DOB, burgerlijke staat e.d.)

Ik hoop echt dat de urgentie duidelijk is :)
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Dat zal het zo ongeveer wel zijn. Ik neem aan dat zij ook wel weten wat ze nodig hebben natuurlijk :wink:

Wees verder niet bang om opdringerig over te komen wat betreft het regelen van je visum, wij hebben bij al die administratieve dingen gemerkt dat als je er niet zelf telkens achter aan gaat, dat dingen nog wel eens erg lang kunnen duren.
Alb543
Amerika-ontdekker

Bericht door Alb543 »

Ja, dat is ook wel zo.
Anders zal ik volgende week weer eens vragen. Dat scheelt waarschijnlijk ook nogal in de vliegticketkosten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer