Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B1 in Lieu of H1B. Iemand hier ervaring mee?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
USInsider
Amerika-expert

Re: B1 in Lieu of H1B. Iemand hier ervaring mee?

Bericht door USInsider »

Ik dacht dat er een advocaat ingeschakeld was ? Die hoort de antwoorden te geven op dit soort vragen !

Vuistregel is inderdaad dat drie jaar werkervaring onder bepaalde voorwaarden een jaar tekort aan educatie kan goedmaken.
Ik heb echter geen idee hoeveel 'waarde' er toegekend wordt aan je J-1 periode. Misschien wordt dat jaar als vervolg van studie gezien en dan heb je - als ik goed reken - wel ong. de vier jaren.

Zorg dat je voor een evaluatie het juiste materiaal bij elkaar hebt. BE diploma erkend/gewaarmerkt door BE Min. van O&W. Regel een aantal gewaarmerkte kopieën want voor evaluatie of geen originelen op of je moet kopieen bijvoegen, aangezien die documenten onderdeel worden van het evaluatie dossier. Beschrijvingen van de cursussen met verklaring docenten. Vertalingen hiervan indien nodig. Cijferlijsten indien beschikbaar.
Indien stages tijdens studie in BE: beschrijving werkzaamheden, verklaringen werkgevers/direkte superieuren, referenties.
Bewijzen omtrent J-1 periode: verklaringen verricht werk, referenties, enz.
Maar wederom, hier moet de advokaat je terzijde staan !

Lees de opm. van JRABakker aandachtig. Hij heeft eea. net iets duidelijker op een rij dan het mij lukte.
volar92
Amerika-ontdekker

Bericht door volar92 »

Alvast bedankt voor de vele tips! Dus als ik het goed voorheb, zeker het evaluatie dossier van mijn studies niet onderschatten.

Ik sprak ondertussen met enkele Belgen die ook naar hier ge-immigreerd zijn. Een aantal onder hen deed een H3 na de J1 stage. Heeft iemand ervaring met het H3 visum? Zou dit eventueel een haalbare kaart zijn?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Waarom ben je het toch zo moeilijk aan 't maken? Trouw gewoon met je lief. Bespaart je veel kopzorgen qua immigratie en gegarandeerd succes als je het netjes doet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

H-3 is een trainee visum. Bij mijn weten is het lastig te bekomen en worden er niet veel afgegeven in een jaar.
USCIS:
Trainee to receive training in any field of endeavor, that is NOT AVAILABLE in the foreign national’s home country.
(Ik heb er even hoofdletters van gemaakt. Wat is er op jouw terrein dat je in BE niet kunt leren ?)
This classification is not intended for U.S. employment. It is designed to provide a foreign national with job-related training for work that will ultimately be performed outside the United States.

Wat begrijp je niet aan: als er een US werkgever in je geinteresseerd is, praat met een advokaat !

Het US visa systeem is niet een grab-bag van smaakjes zo van als het ene je niet bevalt ga je voor het andere. Je zit nu naarstig te zoeken in de meer 'exotische' visum categorieen'. Dat is volslagen zonloos, Denk je dat de honderdduizenden andere gegadigden voor een baan hier niet ook alle categorieen afgeakkerd hebben ?

Ik zal je uit ervaring vertellen hoe moeilijk het is. Ik heb bachelors degrees, jaren werkervaring, eigen bedrijfje gehad. Toch kon ik in de US niet aan het werk ondanks dat ik hier LEGAAL verbleef.
Je hebt geluk dat je een man bent, voor vrouwen worden H-1B's zelden aangevraagd/afgegeven.
volar92
Amerika-ontdekker

Bericht door volar92 »

Dat snap ik, mijn excuses voor het "verwarde" gedrag.

Ik moet inderdaad leren inzien dat US immigration zeer moelijk is en stap per stap zien wat mijn opties zijn, anders wordt ik binnen de korste keren stapelgek van de duizenden opties die komen kijken bij de vele "wat als"-scenarios.

ik heb besloten om mij enkel te focussen op H1-B/J1 op dit moment. En mijn toekomstige keuzes te baseren op harde feiten.

De eerste stap is om mijn credentials te evalueren. Hierna kunnen we weer een beslissing maken. Ik wil alles stap per stap doen, zeker geen wetten overtreden en zoveel mogelijk "grijze zones" vermijden. Als ook een geinformeerde keuze maken die ook zinvol is naar de toekomst toe.

Ik heb enkele vragen waar jullie mij misschien mee kunnen helpen. Ik snap dat voor veel dingen legaal advies nodig is, dus laat het me gerust weten indien dit het geval is! Ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik niets over het hoofd zie.

De laatste weken/maanden waren ook stresserend/zwaar omdat ik constant bezig was met het opzoeken van informatie over alle mogelijke scenarios. Ik realiseer dat dit helemaal geen zin heeft aangezien elke case uniek is. Vandaar dat ik mij nu volledig focus on credential evaluation, en daarna zien we weer verder.

Dus ik wil beginnen bij stap 1: De credential evaluatie (voor H-1B). En hierover heb ik een aantal vragen.

Nog even mijn situatie op een rijtje:
  1. Ik heb een 3 jarige Belgische Bachelor, informatica (afgestudeerd in Juni 2013).
  2. Ik heb op dit moment 1 jaar werkervaring (J1 - internship van Augustus 2013 - nu).
  3. Ik heb 6 maanden stage ervaring (tijdens mijn studies) en 2 maanden vakantiejob ervaring. Beiden relevant.
  4. Dus als ik het goed voor heb hoe het punten systeem werkt heb ik ( 3 x 3 (studies) + 1 (J1 jaar) + 0.5 (Vakantiejob + stage tijdens studies) punten, dus 10.5 van de 12 punten. Dus ik mis nog een jaar werk ervaring, best case scenario.
Hier zijn mijn vragen ivm degree evaluatie:
  1. Welke Evaluation services worden hier aangeraden? TrustForte?
  2. Hoe betrouwbaar is een Evaluation Service, is de kans groot dat ik alsnog wordt afgewezen op basis van "degree is niet goed genoeg" als mijn evaluation positief is?
  3. Wordt werkervaring opgenomen in zo'n evaluatie?
  4. Is het mogelijk dat mijn 3 jaar Belgisch degree gelijkgesteld wordt aan een 4 jaar Amerikaans degree. Dus in dit geval heb ik 12 punten. Correct?
Alvast bedankt!
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Als je een drie-jarige bachelor's degree hebt, dan kun je het extra jaar dat je mist compenseren door werkervaring, volgens dit artikel: http://www.visapro.com/Immigration-Arti ... =1453&z=48

Dat betekent dat je 3 jaar werkervaring + 3 jaar studie nodig hebt om een "bachelor's equivalent" te hebben.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

volar92 schreef:[*] Welke Evaluation services worden hier aangeraden? TrustForte?
In jouw eigen topic, vorige pagina:
kastelke schreef:WES (World Education Services) is een Credential Evaluation service die ontzettend vaak gebruikt wordt en door de Amerikaanse overheid erkent wordt (net zoals het een van de erkende organisaties is die mag evalueren voor immigratie naar Canada):
https://www.wes.org
volar92
Amerika-ontdekker

Bericht door volar92 »

USA2004 schreef:Als je een drie-jarige bachelor's degree hebt, dan kun je het extra jaar dat je mist compenseren door werkervaring, volgens dit artikel: http://www.visapro.com/Immigration-Arti ... =1453&z=48

Dat betekent dat je 3 jaar werkervaring + 3 jaar studie nodig hebt om een "bachelor's equivalent" te hebben.
Dus de kans dat mijn equivalency-rapport "positief" als resultaat heeft is vrij klein? Aangezien ik nog geen 3 jaar ervaring heb ?
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

volar92 schreef:
USA2004 schreef:Als je een drie-jarige bachelor's degree hebt, dan kun je het extra jaar dat je mist compenseren door werkervaring, volgens dit artikel: http://www.visapro.com/Immigration-Arti ... =1453&z=48

Dus de kans dat mijn equivalency-rapport "positief" als resultaat heeft is vrij klein? Aangezien ik nog geen 3 jaar ervaring heb ?
Volgens mij wordt het lastig. Maar je kunt het het beste met de advocaat van je werkgever overleggen
volar92
Amerika-ontdekker

Bericht door volar92 »

Daar vreesde ik al voor.

Och, het is beter om het nu uit te spitten. De waarheid kan pijn doen, maar dan weet ik tenminste wat mijn opties zijn (of juist niet zijn). :thumbup:

Aangezien mijn degree slechts 3 jaar is, zal ik best ineens ook een work experience evaluatie doen samen met mijn degree equivalency. Is dit uberhaupt mogelijk?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer