Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar goed....

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik heb net even Justitie gebeld ….

Ik heb dus wel een strafblad. Maar op mijn strafblad staat vermeld dat de veroordeling/boete middels een transactie aan de staat is afgedaan, daaraan kunnen ze zien dat het een klein misdrijf betreft. Dat weegt minder zwaar dan wanneer het door de politierechter is opgelegd.

Volgens haar kan ik ook gewoon “nee” invullen, maar is het wel zo dat ik een strafblad heb.
Toch kon ze het ook niet met volle overtuiging zegen, want ze heeft geen ervaring met de Amerikaanse douane. Ze heeft me een telefoonnummer gegeven van Justitieel Informatiedienst (Justitieel Documentatie), die konden mij dat precies vertellen volgens haar. Maar die zijn pas maandag weer bereikbaar …

Maar nu vraag ik me af; nu het dus inderdaad zeker is dat ik een strafblad heb, dan is dat toch ook bekend bij de douane? Krijg ik daar dan geen vragen over omdat het niet correspondeert met de "nee" die ik heb ingevuld. daar zit ik een klein beetje mee in mijn maag. Rationeel gezien, begrijp ik ook wel dat het iets onschuldigs is, maar kun je dat uitleggen in het Engels aan een crumpy douanier. Ik ben een beetje bang voor die lui ..

Je moet er toch niet aan denken, dat je teruggestuurd wordt of problemen krijgt .. Het lijkt me ook sterk, maar je zal maar net die ene procent zijn, waarvan niemand met zekerheid kan zeggen dat het niet gebeurt!

Vooralsnog vul ik gewoon “nee” in … Het lijkt me niet verstandig om slapende honden wakker te maken. Maar .... als ik “eventuele problemen” door een visa aanvraag, enigszins kan voorkomen, is het me dat wel waard. Ik neem liever geen risico’s .. of overdrijf ik?

-
Sandy
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Sandy schreef:....Ik ben vooralsnog gewoon van plan om 'nee' in te vullen, maar ben er nog niet helemaal gerust op ..
Het gaat erom of je bent veroordeeld wegens een overtreding of voor een misdrijf. In het algemeen volgen de Amerikaanse autoriteiten hier de classificatie zoals die in Nederland geldt (uitzonderingen zijn alles wat te maken heeft met drugs en prostitutie). Als het een overtreding was, valt het in dezelfde categirie als fout parkeren of te hard rijden. Je kunt dan met gerust hart "Nee" invullen. Indien het een misdrijf was, dien je formeel een visum aan te vragen. Omdat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid volgens de consulaire richtlijnen geen "crime involving moral turpitude" was, krijg je dat visum ook. Dat zal een multiple-entry visa zijn, en je bent dan voor 10 jaar van het probleem af. Het kost je 80 Euro en een dagje Amsterdam.

--john
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Het is dus wel een Misdrijf ... maar ik ben er niet voor veroordeeld!

Blijkbaar is het zo'n grijs gebied, ik heb net een andere medewerker gebeld van justitie en het leek haar onwaarschijnlijk dat ik een strafblad heb. Ten eerste ben ik niet veroordeeld omdat ik nooit heb hoeven voorkomen en is er ook geen uitspraak van de kantonrechter geweest. Ze kon me ook niet in het systeem vinden. Normaal krijg je een dagvaarding van Justitie, maar bij mij is het blijkbaar afgedaan met een transactievoorstel. Dat is ook weer iets anders dan een boete en volgens haar heb je dan ook zeker geen strafblad.

Ik vind dit allemaal zo vaag en wil er nu ook het fijne van weten. Volgens mij weten ze het zelf niet eens, want ze kunnen niet eenduidig antwoord geven bij Justitie. Ze raadde me aan om contact op te nemen met Justitieel Informatie dienst en een kopie van mijn dossier op te vragen. Die kan ik dan inzien bij het Arrondissement of justitie.
Sandy
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Sandy

ik zou er niet zo zwaar aan tillen.... toen ik jonger was, heb ik een ongeluk veroorzaakt met de motor ... en ben er toen met de motor er vandoor gegaan......De politie kwam bij me thuis en ik moest mee komen naar Bureau om een verklaring af te leggen....en zie nu hier.. ik woon in amerika :)
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Ik begrijp wel dat het doorgaans geen problemen moet opleveren. Maar zelfs die ene procent kans dat ze je eruitpikken, waarom dan niet het zekere voor het onzekere nemen en zo'n multiple-entry visa aanvragen waar John over sprak. 80 Euro tegenover een weliswaar héle kleine kans problemen te krijgen bij de Amerikaanse douane, vind ik niet zo'n dure geruststelling : ))

Waar ik benieuwd naar ben:

1. Als je een strafblad hebt (in welke gradatie dan ook), is dat bekend bij de Amerikaanse doaune.
2. En als je "nee" invult, terwijl het volgens hen "ja" moet zijn, vanwege een strafblad, of je daarmee de douane juist niet heel ongunstig stemt en je jezelf daarmee lelijk in de vingers snijdt!

Ik ga voor nu mijn dossier op vragen bij Justitieel Documentatie, ik wil wel eens weten of ik wel of niet een strafblad heb. Aan de hand daarvan kijk ik voor mijn eigen gemoedrust of ik een multiple-entry visa aanvraag ...
Sandy
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Sandy schreef: Normaal krijg je een dagvaarding van Justitie, maar bij mij is het blijkbaar afgedaan met een transactievoorstel. Dat is ook weer iets anders dan een boete en volgens haar heb je dan ook zeker geen strafblad.
Doordat je de transactie hebt betaald is de zaak verder afgedaan en krijg je geen dagvaarding, die krijg je als je niet accoord was gegaan met de transactie.
Hiermee is de zaak afgedaan en sta je dus niet te boek bij justitie.
Lekker nee invullen en genieten van de vakantie dus :lol:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Sandy, ik denk dat jij wat men noemt een 'minnelijke schikking' hebt gehad. Dat kan bij kleine overtredingen.
Wees maar zeker dat, indien je iemand had doodgereden, je geen minnelijke schikking kan krijgen.
Misschien dat je hier nog nuttige info kan vinden:
http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Wan ... faultintro
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Bedankt voor de overzichtelijke link Elke, Ik denk dat ik inderdaad, zoals Rob ook zei, val onder het onderstaande:
Administratieve sancties geen strafblad

De meeste lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. Het gaat voor het grootste deel om verkeersovertredingen. Deze overtredingen komen niet meteen voor de rechter, maar worden administratief afgedaan. Voor deze overtredingen krijgt u geen strafblad.
Toch ben ik benieuwd of ik geregegistreerd sta in het Justitieel Documentatie Systeem. Aangezien er ook staat "Wanneer u als verdachte van een overtreding wordt aangemerkt, vindt registratie plaats als er sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of een opgelegde boete of transactie van minimaal honderd euro". Ik ga hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bij de Justitiële Informatiedienst, dan weet ik het zeker.
Sandy
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Sandy schreef:1. Als je een strafblad hebt (in welke gradatie dan ook), is dat bekend bij de Amerikaanse doaune.
Men kan aan de grens wel nagaan of je in een internationaal opsporingsregister staat, maar heeft waarschijnlijk geen toegang tot Nederlandse justitiele gegevens. Het is een grijs gebied en ik begrijp ook niet goed hoe die dingen werken. Het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam is blijkbaar wel gemachtigd het complete strafblad van een Nederlander of ingezetene bij de Nederlandse overheid op te vragen, zonder dat de betrokkene daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Zo doet men dat bij de procedure voor immigratievisums: de visumaanvrager hoeft niet zelf met de "verklaring omtrent het gedrag" aan te komen. Dat gaat via andere kanalen. Mij lijkt het niet in overeenstemming met de Nederlandse privacywetgeving, maar zo werkt het in de praktijk.
2. En als je "nee" invult, terwijl het volgens hen "ja" moet zijn, vanwege een strafblad, of je daarmee de douane juist niet heel ongunstig stemt en je jezelf daarmee lelijk in de vingers snijdt!
Als je onware verklaringen aflegt, weigert men de toegang. Ook kan men je voor een bepaalde periode de toegang tot het land ontzeggen. De kans is in jouw geval uiterst klein, maar niet geheel uitgesloten. Het lijkt me echter niet erg voor de hand liggen dat de Amerikaanse grensbewaking de beschikking heeft over alle Nederlandse strafbladen. Die zouden ze dan ook nog in een geautomatiseerd systeem moeten hebben opgeslagen, en de grensbewaking en vreemdelingendienst staan nu juist bekend om hun slechte automatiseringspraktijken. We zijn nog niet vergeten dat twee van de terroristen die destijds in het WTC vlogen, zes maanden na hun dood nog een visimverlenging naar hun huisadres kregen opgestuurd. Sindsdien is er wel het een en ander verbeterd, maar perfect is nog lang niet.

--john
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

het lijkt me echt sterk dat de amerikaanse immigratie (niet douane) gegevens van iedereen over de hele wereld in zijn systeem heeft. alsje daar redelijk over nadenkt dan kan dat niet. je zou op een internationale opsporingslijst moeten staan, of op een andere manier gewaarmerkt als "crimineel", voordat dit zou plaatsvinden. maar again, dat is ook alleen mijn opinie, ik ben geen USCIS deskundige.

ik denk, however, dat als je met een ongerust hart gaat en dan wat zenuwachtig in de rij staat, ze je er misschen uit pikken, of bij het vragenstellen moeilijk doen en dat jij het er dan uitbarst en dan in de problemen komt voor niet de waarheid ertellen. dus het is meer een gevoelskwestie dan een wettelijke denk ik.

succes meid
SEEING IS BELIEVING
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer