USInsider schreef:Dat is dus een andere situatie, van H-1B naar Groene Kaart.
Effectief gezien niet. De procedure is precies hetzelfde: PERM, I-140 en I-485.
Het enige voordeel wat L1-A houders hebben is dat PERM niet hoeft en dat ze min of meer pre-qualified zijn voor EB1c. L1-B en H1-B doorlopen precies dezelfde procedure. H1-Bs hebben het zelfs ietsje makkelijker aangezien de H1-B ook na het 6e jaar wordt verlengd zolang er maar een approved I-140 ligt. De L1-B moet alles binnen 5 jaar geregeld hebben, of een H1-B aanvragen (en die is niet cap-exempt).
USInsider schreef:
Voor L-1 visums is er geen cap zoals er wel voor de H-1B's is in het bedrijfsleven. Dat betekent dat er waar het om L-1's visumhouders gaat, er minder de neiging is bij werkgevers om te proberen de werker vast te houden middels het vertragen van de G.K. procedure.
Dit argument snap ik niet. Je bedoelt een cap als in het aantal visa wat jaarlijks wordt uitgegeven?
USInsider schreef:
Veel werkgevers hebben bovendien een (ongeschreven) regel dat er eerst een verlenging van het H-1B visum moet plaatsvinden, daarna pas wordt de G.K. procedure gestart.
De meeste werkgevers die ik ken (en ik ken een hoop mensen in Silicon Valley), hebben als policy dat een werknemer er minimaal een jaar moet werken. Dat is niet zozeer vanwege het "vasthouden" van de werknemer, maar meer omdat ze zeker willen zijn dat het ook echt de moeite waard is (zie hieronder)
USInsider schreef:
Als de werknemer de G.K. krijgt kan hij een andere baan accepteren.
Dat kan ook al eerder. Een H1-B is wat dat betreft veel flexibeler dan een L1. Een H1-B (PLUS een eventuele approved I-140) kan worden geporteerd naar een andere werkgever (cap-exempt). Ik heb net 2 weken geleden een Indiase collega uitgezwaait. H1-B, en met premium processing was dat in twee weken geporteerd naar z'n nieuwe baas. Zolang z'n functie maar gelijkwaardig is met z'n oude (zodat LCA en H1-B petition binnen dezelfde categorie valt), is dat geen enkel probleem. Hetzelfde geldt ook voor de priority date bij een approved I-140: de werknemer blijft de PD houden die bij de oude werkgever hoort.
In sommige gevallen kan de nieuwe werkgever zelfs de "oude" I-140 in z'n geheel overnemen, zolang er maar een pending I-485 ouder dan 6 maanden is. Dit zal meer gaan gebeuren nu USCIS filing PDs en final action PDs hanteert.
Al met al is een H1-B dus veel beter af dan een L1-B, op dit moment.
USInsider schreef:
Het is niet gezegd dat de werkgever een gelijkwaardige werknemer zal vinden - plus even goedkoop - en dat de petitie voor die werknemer zal worden ingeloot in de volgende H-1B ronde.
Inderdaad, dus reden te meer om je werknemers te houden op basis van goodwill, ipv slave-labor. Contrary to popular belief, een H1-B heeft genoeg opties om over te stappen zolang de nieuwe werkgever de sponsorship maar over wil nemen.
Bij ons krijgen H1-B en L1 houders dezelfde compensation packages als GC en citizens, en raises/bonuses op basis van performance. Voorheen kregen sommige H1-Bs zelfs iets meer (een jaarlijkse 10% "family" bonus), om te compenseren voor het feit dat hun echtgeno(o)t(e) niet mocht werken met een H4. L1s hebben dat probleem niet aangezien de L2-spouse een EAD krijgt. En ook dit is vrij standaard bij de meeste bedrijven waar ik mensen ken.
USInsider schreef:
En advokaten zullen zich niet inspannen om het anders aan te pakken, alles wat extra gedaan moet worden betekent immers meer billable hours.
Maar, zoals ik al schreef, dit alles speelt in academia minder dan in het bedrijfsleven.
Dat hangt van je advocaat af. Bij ons gaat alles op basis van een flat fee per procedure.
Hoe dan ook, alles wat ik hierboven heb omschreven is anecdotal evidence uit de praktijk. Dit is wat ik heb gezien en meegemaakt. Jouw ervaringen (met name hoe H1-Bs worden behandeld, en hoe de advocaten te werk gaan) kunnen heel anders zijn en daar wil ik niets aan af doen.