Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

High school jaar uitwisseling

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
bello
Amerikakenner

Re: High school jaar uitwisseling

Bericht door bello »

Emma1239 schreef:Ik zal wel vertellen hoe het was en of ik door ben (dat krijg ik binnenkort te horen).
Dit topic is alweer 3-4 jaar oud, maar voor de 16-jarigen van nu is het heel interessant om te horen of je destijds nog naar Amerika bent gegaan, Emma! Dat van de Rotary was hoe dan ook een waardevolle tip van ANY (Annemiek).

Hopelijk zie je nu een melding in je e-mail en krijgen we een update :thumbup:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Patwag
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Patwag »

hallo,
ik ben patricia moeder van een dochter van 15 die geboren is in seattle. (dus heeft ook een amerikaans paspoort)
nu wil ze na het behalen van haar mavo diploma (dit jaar) graag voor een half jaar/jaar de highshool gaan doen.
kan ze daar gewoon naar een public highschool? en wat zijn de kosten daarvan?
een logeerplek hebben we al.
kan iemand mij wat meer informatie geven?
groetjes patricia
Gast

Bericht door Gast »

Je kunt die info denk ik het beste vinden via de school of het schooldisctrict waar ze naar toe gaat. Misschien kunnen de mensen waar ze gaat logeren je daar mee helpen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ze zou ook aan een Community College (of universiteit) wat cursussen kunnen volgen. Vakken die in de richting van haar interesses liggen.Heel misschien kan je er dan zelfs nog een vrijstelling voor krijgen
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik vind 15 of net 16 wel wat jong om al bij een Community College te studeren, met net een mavo diploma.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Sorry, had er niet bij stil gestaan dat je ook een diploma kan behalen vooraleer je 6 jaar middelbaar onderwijs afgewerkt hebt. (dat hebben ze in Belgie niet)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

kastelke schreef:Sorry, had er niet bij stil gestaan dat je ook een diploma kan behalen vooraleer je 6 jaar middelbaar onderwijs afgewerkt hebt. (dat hebben ze in Belgie niet)
Je kan in Nederland op je 15/16e klaar zijn met de middelbare school, maar dan is de leerplicht nog niet voorbij. Sinds 2007 moeten alle jongeren tot hun 18e verjaardag voltijds naar school, tenzij ze voordien een havo- of vwo-diploma hebben gehaald (deze richtingen bereiden je voor op de hogeschool/universiteit), óf een een diploma op minimaal mbo-niveau 2 (beroepsonderwijs dat volgt op vmbo/mavo).

In vergelijking met het Noord-Amerikaanse en Belgische stelsel best onlogisch, dat Nederlandse onderwijssysteem :geek:

Afbeelding
Bron: Onderwijskiezer.be
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dank je voor de verduidelijking, Bello!
Elke
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ja, ook mijn dank! Ik ben al zo lang weg, ik houd het niet meer bij. Alleen 1 vraag (en sorry dat we zo off-topic gaan): ik had gelezen dat ze nu ook weer de mavo hebben - vervangt dat dan VMBO in z'n geheel, of blijft VMBO ook nog bestaan?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Patwag
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Patwag »

dank je wel voor de informatie ik zal het inderdaad navragen bij mijn vriendin.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Dutchess schreef:Ja, ook mijn dank! Ik ben al zo lang weg, ik houd het niet meer bij. Alleen 1 vraag (en sorry dat we zo off-topic gaan): ik had gelezen dat ze nu ook weer de mavo hebben - vervangt dat dan VMBO in z'n geheel, of blijft VMBO ook nog bestaan?
Veel mensen (en ook scholen die een 'goed' imago willen hebben) zijn 'mavo' blijven gebruiken voor wat tegenwoordig vmbo-tl (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs theoretische leerweg) heet.

Naast de wat meer 'theoretische' mavo/vmbo-tl zijn er de beroepsgerichte vmbo-opleidingen, vergelijkbaar met het Vlaamse bso: vmbo-bb (basis, vooral praktijk) en vmbo-kb (kader, iets zwaarder dan bb).

/einde van het lesuurtje :D
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ter verduidelijking (wellicht ten overvloede :wink: ): Er is niet sprake van één vmbo-niveau maar van drie niveaus: de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg en de theoretische leerweg. Er is ook nog een gemengd theoretische leerweg op hetzelfde niveau als de theoretische leerweg, maar met vijf theoretische vakken plus één beroepsgericht vak i.p.v. zes theoretische vakken.
Soms kunnen leerlingen in een extra vak examen doen.

Onlangs heeft een voorstel om leerlingen in de gelegenheid te stellen een gemengd diploma te halen, bijv Ne op VWO niveau en Wi op Havo niveau etc., schipbreuk geleden.
Groet,

Old Faithful
Kellyveltmaat
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Kellyveltmaat »

Ik ben al van af at ik klein was wezen sparen voor studie. nu wil ik dus een jaar naar amerika en komt dat geld handig te pas, op die rekening staat namelijk genoeg om de hele trip alleen te betalen, alleen dat vinden mijn ouders niet goed. we betalen allebei 5000! ik hoop dat je er komt! xx
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer