Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
J-1 visum voor stage aan MiT (Cambridge)
-
- Amerika-ontdekker
J-1 visum voor stage aan MiT (Cambridge)
Eind oktober ga ik voor een stage naar de VS. Vanwege nog allerlei tussentijdse vakanties ben ik nu al bezig met mijn visumaanvraag.
Vrijwel alle informatie is compleet en word binnekort naar MiT opgestuurd zodat ik mijn DS-2019 thuis gestuurd krijg. Nu heb ik alvast het DS-159 ingevuld, echter zonder verblijfadres omdat deze op dit moment onbekend is.
Stel dat ik voor mijn visumgesprek in Amsterdam nog steeds geen adres heb, is het dan handig om dit veld leeg te laten of kan ik beter het formulier opnieuw invullen en het (werk)adres van MiT invullen?
Het visum zal overigens voor 6 maanden zijn. Nu ben ik van plan om met Kerst terug naar huis te gaan voor 1,5 week. Kan dit gewoon op het visum.
Begin Januari kom ik dan weer terug en uiteindelijk wil ik half Mei definitief terug naar Nederland vertrekken. Is dit mogelijk?
Verder vroeg ik me af hoe nauwkeurig ze je vorige bezoekjes van de VS willen weten op het DS-156 formulier. Exacte data van vorige bezoeken weet ik namelijk niet meer exact....
Ik kan via declaratie-formulieren wat geld terugkrijgen (paar honder dollar per maand). Moet ik nu aangeven dat ik ga van plan ben te werken op het DS-156 fomulier. Ik zou zeggen dat studeren voldoende moet zijn?
Vrijwel alle informatie is compleet en word binnekort naar MiT opgestuurd zodat ik mijn DS-2019 thuis gestuurd krijg. Nu heb ik alvast het DS-159 ingevuld, echter zonder verblijfadres omdat deze op dit moment onbekend is.
Stel dat ik voor mijn visumgesprek in Amsterdam nog steeds geen adres heb, is het dan handig om dit veld leeg te laten of kan ik beter het formulier opnieuw invullen en het (werk)adres van MiT invullen?
Het visum zal overigens voor 6 maanden zijn. Nu ben ik van plan om met Kerst terug naar huis te gaan voor 1,5 week. Kan dit gewoon op het visum.
Begin Januari kom ik dan weer terug en uiteindelijk wil ik half Mei definitief terug naar Nederland vertrekken. Is dit mogelijk?
Verder vroeg ik me af hoe nauwkeurig ze je vorige bezoekjes van de VS willen weten op het DS-156 formulier. Exacte data van vorige bezoeken weet ik namelijk niet meer exact....
Ik kan via declaratie-formulieren wat geld terugkrijgen (paar honder dollar per maand). Moet ik nu aangeven dat ik ga van plan ben te werken op het DS-156 fomulier. Ik zou zeggen dat studeren voldoende moet zijn?
Re: J-1 visum voor stage aan MiT (Cambridge)
Netjes, MIT! En Boston is een leuke stad! In welk vakgebied werk je?paulmadejong schreef: Vrijwel alle informatie is compleet en word binnekort naar MiT opgestuurd zodat ik mijn DS-2019 thuis gestuurd krijg. Nu heb ik alvast het DS-159 ingevuld, echter zonder verblijfadres omdat deze op dit moment onbekend is.
Je moet daar sowieso iets invullen; ik zou het prive adres van je begeleider gebruiken en zeggen dat je daar logeert.
ja dat is allemaal gewoon mogelijk met een J-1 visum. Check voor de zekerheid nadat je het visum hebt gekregen of er onder "Entries" een "M" staat (voor multiple). Dat betekent dat je meerdere malen het land in en uit mag met dat visum. Zorg er wel voor dat je bij het verlaten van de VS je I-94 weer inlevert, en bij terugkomst weer een nieuwe laat stempelen bij immigrations.paulmadejong schreef: Het visum zal overigens voor 6 maanden zijn. Nu ben ik van plan om met Kerst terug naar huis te gaan voor 1,5 week. Kan dit gewoon op het visum.
Exacte data hoef je niet te geven, gewoon het jaar waarin je bent geweest. Wanneer alle bestemmingen niet in dat kleine vakje passen, kun je verwijzen naar een bijlage, en op een apart vel die hele lijst zetten.paulmadejong schreef: Verder vroeg ik me af hoe nauwkeurig ze je vorige bezoekjes van de VS willen weten op het DS-156 formulier. Exacte data van vorige bezoeken weet ik namelijk niet meer exact....
Met J-1 status mag je gewoon geld verdienen (zolang dat door MIT is goedgekeurd), dus ik denk niet dat het ze veel interesseert wat je daar invult.paulmadejong schreef: Ik kan via declaratie-formulieren wat geld terugkrijgen (paar honder dollar per maand). Moet ik nu aangeven dat ik ga van plan ben te werken op het DS-156 fomulier. Ik zou zeggen dat studeren voldoende moet zijn?
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
-
- Amerika-ontdekker
Binnen de Lucht- en Ruimtevaarttechniek houd ik me bezig met Air Traffic Management en Human-Machine interaction. Mijn stage is dan ook bij het Human Automation Lab van MiT. Het MiT housing office heeft ook een adres... en hopenlijk heb ik tegen de tijd dat ik naar het consulaat ga een kamer. Dan maar die DS-156 opnieuw invullen (zullen ze blij mee zijnfcolos schreef: Netjes, MIT! En Boston is een leuke stad! In welk vakgebied werk je?
Je moet daar sowieso iets invullen; ik zou het prive adres van je begeleider gebruiken en zeggen dat je daar logeert.

Pfft, praat me niet van die I-94. Heb dat ding 2 jaar lang in mn paspoort meegenomen naar allerlei landen totdat ik, ter orientatie, op de site van het consulaat terecht kwam en las dat je die dingen hoort in te leveren.fcolos schreef: ja dat is allemaal gewoon mogelijk met een J-1 visum. Check voor de zekerheid nadat je het visum hebt gekregen of er onder "Entries" een "M" staat (voor multiple). Dat betekent dat je meerdere malen het land in en uit mag met dat visum. Zorg er wel voor dat je bij het verlaten van de VS je I-94 weer inlevert, en bij terugkomst weer een nieuwe laat stempelen bij immigrations.
Was al 2 keer eerder naar de VS geweest en vond al vreemd dat ik dat ding nog had. Ga je een dagbezoekje aan Puorto Rico (cruise) brengen nemen ze dat ding niet in. Kortom, heb begin Maart alles naar Kentucky gestuurd. Binnekort maar eens om bevestiging vragen...
Het zijn maar 2 bezoekjes die ik niet exact weet, past er allemaal opfcolos schreef: Exacte data hoef je niet te geven, gewoon het jaar waarin je bent geweest. Wanneer alle bestemmingen niet in dat kleine vakje passen, kun je verwijzen naar een bijlage, en op een apart vel die hele lijst zetten.

Fijn!fcolos schreef: Met J-1 status mag je gewoon geld verdienen (zolang dat door MIT is goedgekeurd), dus ik denk niet dat het ze veel interesseert wat je daar invult.
Moest vanwege eisen van MiT nog een TOEFL test doen maar die is inmiddels in de pocket. Nu het visum nog en ik kan los

Wat maakt het uit als je die DS-156 opnieuw invult? dat is gewoon een papiertje wat je uitprint en op het consulaat laat zien...paulmadejong schreef: Binnen de Lucht- en Ruimtevaarttechniek houd ik me bezig met Air Traffic Management en Human-Machine interaction. Mijn stage is dan ook bij het Human Automation Lab van MiT. Het MiT housing office heeft ook een adres... en hopenlijk heb ik tegen de tijd dat ik naar het consulaat ga een kamer. Dan maar die DS-156 opnieuw invullen (zullen ze blij mee zijn)
Prima. Ik hoefde dat niet te doen, maar ik heb begrepen dat dat weinig om het lijf heeft. De toets schijnt meer bestemd te zijn voor aziaten met vreemde accenten...paulmadejong schreef: Moest vanwege eisen van MiT nog een TOEFL test doen maar die is inmiddels in de pocket. Nu het visum nog en ik kan los
Wanneer al je papierwerk netjes in orde is, is het visum geen enkel probleem. J-1 wordt redelijk makkelijk verstrekt.
"You're drunk again."
-
- Amerika-ontdekker
-
- Amerika-ontdekker
Klopt, die ds-156 doe je online ( maar print je ook uit), de ds 158 is degene die je evt zelfs met pen in kunt vullen mee kunt nemen. Maar ik neem aan dat je ook je ds-156 gewoon opnieuw kunt doen als je nieuwe informatie hebt, wordt er een nieuwe barcode geprint.
Je kunt ook wachten met het invullen tot vlak voor je visuminterview, dikke kans dat je dan al wel je adres weet. Zo heb ik het gedaan. Moet vandaag mijn ds 156 in gaan vullen en heb sinds gisteravond een kamer
Je kunt ook wachten met het invullen tot vlak voor je visuminterview, dikke kans dat je dan al wel je adres weet. Zo heb ik het gedaan. Moet vandaag mijn ds 156 in gaan vullen en heb sinds gisteravond een kamer

Libertad o la Muerte!
Het is heel mooi dat je een plaats bij het MIT hebt kunnen vinden. Dat staat erg goed op je CV. Gefeliciteerd daarmee. Zou je misschien in het kort kunnen aangeven hoe je daar terecht bent gekomen, en of het gemakkelijk was om dit vanuit Nederland allemaal te regelen? Talentvolle Nederlandse en Belgische studenten zouden dit misschien veel vaker moeten doen. Als je eventueel in de U.S. zou willen blijven, is het MIT ook een prima start. Wel veel sneew in de winter daar 
--john

--john
Dat is kennelijk veranderd dan. Bij mij deed je het op een website, omdat een barcode wordt gegenereerd adhv hetgeen je invult. Die is "machine readable" op het consulaat, zodat ze niet alles met de hand hoeven intypen.paulmadejong schreef:Die DS-156 vul je online in en word dan in hun systeem opgeslagen begreep ik. Informatie die je met pen erbij schrijft word dus niet geaccepteerd/verwerkt....
Althans, dat is wat ik ervan begrepen heb door dit forum te lezen....Iemand hier een definitief antwoord op?
"You're drunk again."
Juist beter om het niet te vertellen dan, anders is het bijzondere er snel af...JohnNJ schreef:Het is heel mooi dat je een plaats bij het MIT hebt kunnen vinden. Dat staat erg goed op je CV. Gefeliciteerd daarmee. Zou je misschien in het kort kunnen aangeven hoe je daar terecht bent gekomen, en of het gemakkelijk was om dit vanuit Nederland allemaal te regelen? Talentvolle Nederlandse en Belgische studenten zouden dit misschien veel vaker moeten doen.
Als je de juiste eigenschappen hebt, vind je vanzelf de weg wel naar een dergelijk instituut

"You're drunk again."
-
- Amerika-ontdekker
Nee hoor, dat is nog steeds hetzelfde (last time I checked, en dat was vanmorgen;))fcolos schreef:[
Dat is kennelijk veranderd dan. Bij mij deed je het op een website, omdat een barcode wordt gegenereerd adhv hetgeen je invult. Die is "machine readable" op het consulaat, zodat ze niet alles met de hand hoeven intypen.
Het andere formulier is de ds158 (over je vorige werk en je familie) en die vul je offline in.
Libertad o la Muerte!
Dat weet ik, maar het zou aardig zijn indien een van jullie bereid zou zijn in grote lijnen uit de doeken te doen hoe jullie in een post-graduate program terecht zijn gekomen. Vroeger, toen ik nog bij een universiteit werkte, vond ik het altijd interessant de verhalen te horen van buitenlandse studenten die vertelden hoe ze een plaats hadden veroverd. Ik kende een aantal studenten uit Azie, een paar uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavie, maar geen Belgen of Nederlanders.fcolos schreef:Juist beter om het niet te vertellen dan, anders is het bijzondere er snel af...
Als je de juiste eigenschappen hebt, vind je vanzelf de weg wel naar een dergelijk instituut
--john
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ken een Belgische: Heidi Bertels. Zij zit als Ph.D. aan het Stevens Institute of Technology bij dr. Peter Koen, in New York. Hij moet niet de eerste de beste zijn in haar vakgebied (rond front end).JohnNJ schreef: (...) maar geen Belgen of Nederlanders.
En meer nog: tijdens een congres heeft hij hààr gevraagd of ze bij hem wou komen, terwijl ze eigenlijk al bezig was aan een doctoraat in België! Dus: mijn streekgenootje doet het ginder niet slecht!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Amerika-ontdekker
Tsja, ik heb er eigenlijk niet veel voor hoeven doen. Mijn vakgroep heeft goede banden met dezelfde vakgroep van MiT. Uitwisseling tussen studenten vind al langer plaats. Wel was een goed CV en hoge punten belangrijk...JohnNJ schreef:Dat weet ik, maar het zou aardig zijn indien een van jullie bereid zou zijn in grote lijnen uit de doeken te doen hoe jullie in een post-graduate program terecht zijn gekomen. Vroeger, toen ik nog bij een universiteit werkte, vond ik het altijd interessant de verhalen te horen van buitenlandse studenten die vertelden hoe ze een plaats hadden veroverd. Ik kende een aantal studenten uit Azie, een paar uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavie, maar geen Belgen of Nederlanders.fcolos schreef:Juist beter om het niet te vertellen dan, anders is het bijzondere er snel af...
--john
Tijdens mijn master-studie biologie heb ik ook in de VS stage gelopen (http://www.salk.edu). Daarna wilde ik per se mijn promotie onderzoek aan een topinstituut doen in de VS, en dat is UCSD geworden. Ik heb mijn zaken eigenlijk altijd geregeld door contacten te leggen met mensen die bereid waren mij verder te helpen. Een lijst met goede cijfers is natuurlijk ook zeker behulpzaam bij dit soort zakenpaulmadejong schreef:Tsja, ik heb er eigenlijk niet veel voor hoeven doen. Mijn vakgroep heeft goede banden met dezelfde vakgroep van MiT. Uitwisseling tussen studenten vind al langer plaats. Wel was een goed CV en hoge punten belangrijk...JohnNJ schreef: Dat weet ik, maar het zou aardig zijn indien een van jullie bereid zou zijn in grote lijnen uit de doeken te doen hoe jullie in een post-graduate program terecht zijn gekomen. Vroeger, toen ik nog bij een universiteit werkte, vond ik het altijd interessant de verhalen te horen van buitenlandse studenten die vertelden hoe ze een plaats hadden veroverd. Ik kende een aantal studenten uit Azie, een paar uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavie, maar geen Belgen of Nederlanders.
--john

"You're drunk again."
-
- Amerika-ontdekker
Had ik nog een vraagje:
Mijn aankomst en vertrek data op mijn aanvraag voor mijn DS-2019 formulier zijn als volgt: 29 oktober 2007 - 25 april 2008.
Klopt het dat ik nu in totaal 60 dagen langer kan blijven (30 dagen voor 29 oktober en 30 dagen na 25 april?) Want ik wil iets eerder (26 oktober) aankomen op even te settelen en iets later vertrekken om nog even een klein rondreisje te maken.
Wat voor supporting documentation word verder nog aangeraden om mee naar het consulaat te nemen? Ik heb het volgende:
Mijn aankomst en vertrek data op mijn aanvraag voor mijn DS-2019 formulier zijn als volgt: 29 oktober 2007 - 25 april 2008.
Klopt het dat ik nu in totaal 60 dagen langer kan blijven (30 dagen voor 29 oktober en 30 dagen na 25 april?) Want ik wil iets eerder (26 oktober) aankomen op even te settelen en iets later vertrekken om nog even een klein rondreisje te maken.
Wat voor supporting documentation word verder nog aangeraden om mee naar het consulaat te nemen? Ik heb het volgende:
- bank statement eigen bank
bank statement ouders bank
sponsoring vaders bedrijf
inschrijving TU Delft
- DS-156
DS-2019
DS-157
DS-158
Pasfoto (5x5)
Enveloppe e.d.
Sevis Fee betalingsbewijs
Appliction fee betalingsbewijs

-
- Amerika-ontdekker
Sinds mijn bovestaande post is er nog wat veranderd; ik heb mijn DS-2019 binnen en mijn stage loopt nu van 15-01-08 tot 15-05-08. Ik vertrek een paa dagen eerder; 11 januari. Klopt het dat je 30 dagen voor het ingaan van je stage Amerika al in mag?
Overigens hoorde ik laatst iemand zeggen dat je sponsor (financieel, in mijn geval mijn vaders bedrijf) gerelateerd aan je stage moet zijn? Klopt dit? Uit andere verhalen (CIEE, visaversa e.d.) lijkt me dit niet te kloppen?
Verder heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn vorige vraag van hierboven. Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand dat zou willen doen.
Overigens hoorde ik laatst iemand zeggen dat je sponsor (financieel, in mijn geval mijn vaders bedrijf) gerelateerd aan je stage moet zijn? Klopt dit? Uit andere verhalen (CIEE, visaversa e.d.) lijkt me dit niet te kloppen?
Verder heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn vorige vraag van hierboven. Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand dat zou willen doen.

Je mag inderdaad 30 dagen voor ingang van je DS-2019 het land in, en tot 30 dagen na afloop van je DS-2019 in de US blijven.paulmadejong schreef:Sinds mijn bovestaande post is er nog wat veranderd; ik heb mijn DS-2019 binnen en mijn stage loopt nu van 15-01-08 tot 15-05-08. Ik vertrek een paa dagen eerder; 11 januari. Klopt het dat je 30 dagen voor het ingaan van je stage Amerika al in mag?
Naar het consulaat zou ik zeer zeker nog een officiele uitnodiging van MIT meenemen, van je begeleider / de prof van de vakgroep. Het makkelijkst is om ze te vragen een briefje te typen (daarin moet in ieder geval staan door wie en waar je bent uitgnodigd en van wanneer tot wanneer), met een briefhoofd en wat stempels en handtekeningen, die ze daarna fedexen of faxen. Verder lijken je papieren me in orde.
"You're drunk again."
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb een brief van mijn begeleider waarin ook vermeld staat dat ik sponsoring krijg. Deze lijkt mij hier prima aan te voldoen.fcolos schreef:Je mag inderdaad 30 dagen voor ingang van je DS-2019 het land in, en tot 30 dagen na afloop van je DS-2019 in de US blijven.paulmadejong schreef:Sinds mijn bovestaande post is er nog wat veranderd; ik heb mijn DS-2019 binnen en mijn stage loopt nu van 15-01-08 tot 15-05-08. Ik vertrek een paa dagen eerder; 11 januari. Klopt het dat je 30 dagen voor het ingaan van je stage Amerika al in mag?
Naar het consulaat zou ik zeer zeker nog een officiele uitnodiging van MIT meenemen, van je begeleider / de prof van de vakgroep. Het makkelijkst is om ze te vragen een briefje te typen (daarin moet in ieder geval staan door wie en waar je bent uitgenodigd en van wanneer tot wanneer), met een briefhoofd en wat stempels en handtekeningen, die ze daarna fedexen of faxen. Verder lijken je papieren me in orde.
Was alleen een beetje zenuwachtig voor die sponsor brief omdat het mijn vaders bedrijf is en ik dus blijkbaar verkeerd ben ingelicht door iemand.
En eh, bedankt voor al je hulp in dit topic.

-
- Amerika-newbie
Hallo!
Ik vertrek vrijdag over een week naar MIT, voor 5 maanden Mechanical Engineering! Heb een paar vraagjes, waar jullie (die er al zijn:)) me misschien mee kunnen helpen. Door het voltage verschil, vraag ik me af wat jullie hebben gedaan met adapters van telefoon, laptop, camera? Hebben jullie nieuwe gekocht (Amerikaans) of zo'n tussenstukje genomen? Ook een vragaje over je laptop (en andere electronica) in de handbagage: kan dat?
groetjes
Lous
Ik vertrek vrijdag over een week naar MIT, voor 5 maanden Mechanical Engineering! Heb een paar vraagjes, waar jullie (die er al zijn:)) me misschien mee kunnen helpen. Door het voltage verschil, vraag ik me af wat jullie hebben gedaan met adapters van telefoon, laptop, camera? Hebben jullie nieuwe gekocht (Amerikaans) of zo'n tussenstukje genomen? Ook een vragaje over je laptop (en andere electronica) in de handbagage: kan dat?
groetjes
Lous
-
- Amerika-ontdekker
Mijn laptop, camera en telefoonadapter werken allemaal ook op 110V/60Hz. Alleen mijn blender en batterij-oplader werken alleen op 220V/50Hz. Was ik van te voren vergeten te checken. Mocht je nu echt problemen hebben, dan kun je voor zo'n $15 een converter kopen. Niet echt een probleem dus.lousje1984 schreef:Hallo!
groetjes
Lous
Voor mijn laptop heb ik bij Dell een US powercord gekocht. Mijn stekker paste niet echt lekker in het verloopstekkertje. Zelf heb ik mijn laptop in m'n handbagage (laptoprugtas) meegenomen. Mijn camera (DSLR) heb ik in mijn camara-tas (best flink) meegenomen. Kortom; twee tassen handbagage. Let wel op batterijen/accu's in je handbagage: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 10&t=13231
Veel plezier hier in Cambridge, zit hier nu 2 weken en heb het prima naar m'n zin.

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht