Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

90 days visum maar 1 keer in het jaar?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Suusje22
Amerika-ontdekker

90 days visum maar 1 keer in het jaar?

Bericht door Suusje22 »

help? is dit waar, ik ben vorige week naar new york geweest om mn vriend (hij is amerikaan) op te zoeken, een stewardess van klm vertelde me dat je maar 1 keer in het jaar met dat 92days tourist visum naar de vs mag reizen, ik kreeg meteen een hartaanval ik dacht even dat dit al de tweede keer dit jaar was maar de laatste keer was gelukkig dec 2008. maar ik had hier nog nooit van gehoord en hoop ook echt dat het niet waar is :?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: 90 days visum maar 1 keer in het jaar?

Bericht door Rob »

Die stewardess weet er niets van, wij zijn de laatste jaren verschillende keren per jaar naar Amerika geweest en hebben daar nog nooit problemen mee gehad.
Ik ga er van uit dat die 92 dagen een typefout is want de VWP is maar 90 dagen geldig.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Die stewardess is inderdaad fout. Je mag officieel, per jaar, tot 180 dagen in de VS verblijven. Als je meer dagen in de VS verblijft dan die 180, dan wordt je (door zowel de VS als door NL) als inwoner gezien en dan heb je daar een ander soort visum, of greencard, voor nodig en dien je in Nederland uitgeschreven te worden.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar... als de immigrations officer een reden heeft om aan te nemen dat jij je mogelijk (illegaal) wilt vestigen in Amerika, dan mag hij je altijd de toegang weigeren. Zelfs al ben je dat jaar bijvoorbeeld nog maar 3 keer voor 1 maand ginder geweest.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

kastelke schreef:Zelfs al ben je dat jaar bijvoorbeeld nog maar 3 keer voor 1 maand ginder geweest.
Dat is al een red flag.. het hoeft niets te betekenen maar ze zullen zeker vraagtekens krijgen als je drie keer in een jaar naar de VS gaat, helemaal als je alleen reist.
Suusje22
Amerika-ontdekker

Bericht door Suusje22 »

nou dat is in ieder geval een opluchting zeg, wat een domme stewardess haha

maar als ze nou idd gaan vragen wat je voor de zoveelste keer in de vs komt doen, wat kan ik dan het beste zeggen? zeggen dat ik een relatie heb met een amerikaan is niet de beste optie denk ik?
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Hehe, nee, als je dat zegt zullen ze inderdaad ook vraagtekens krijgen.. het beste is, denk ik, om te zeggen dat je vrienden hebt waar je op bezoek komt, dat is wat ik ook zei toen ze vroegen wat ik in de VS kwam doen. In dat geval is het weliswaar niet de gehele waarheid, maar het is ook niet gelogen :)
Quinn
Amerika-ontdekker

Bericht door Quinn »

jiejie schreef:
kastelke schreef:Zelfs al ben je dat jaar bijvoorbeeld nog maar 3 keer voor 1 maand ginder geweest.
Dat is al een red flag.. het hoeft niets te betekenen maar ze zullen zeker vraagtekens krijgen als je drie keer in een jaar naar de VS gaat, helemaal als je alleen reist.
Dat heb ik dus gehad en zei dat ik voor mijn vriend kwam (Ik weet het... niet slim ... :banghead: ) gelukkig niets aan de hand en mocht ik gewoon naar binnen. Je zegt gewoon dat je op vakantie gaat, ff er uit :D
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

jiejie schreef:Je mag officieel, per jaar, tot 180 dagen in de VS verblijven.
Er is niet zo'n regel. Je mag net zolang op VWP heen-en-weer reizen, het hele jaar door, tot ze je een keer terugsturen.

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Je moet jezelf toch uitschrijven uit de gemeente wanneer je 185 dagen of meer in het buitenland verblijft? En moet je jezelf niet inschrijven als resident in de VS, en daar ook belasting betalen als je langer dan 185 dagen in de VS verblijft? De VWP heeft misschien niet zo'n regel maar er zijn andere regels waardoor het eigenlijk niet mag, of zie ik dit nu verkeerd?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Dat dacht ik ook... :?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

jiejie schreef: Je moet jezelf toch uitschrijven uit de gemeente wanneer je 185 dagen of meer in het buitenland verblijft?
Dat zal wel, maar als je dat niet vrijwillig doet, is er dan een haan die daarnaar kraait? Kan best in Nederland, hoor, geen idee.
En moet je jezelf niet inschrijven als resident in de VS, en daar ook belasting betalen als je langer dan 185 dagen in de VS verblijft?
Waar moet je je dan inschrijven? Ik moet nu opeens denken aan de Nederlander Eric Engers, die wij een paar keer ontmoetten. Die verdween vorig jaar compleet hier in de VS en niemand heeft ooit meer iets van hem vernomen. Vrijwel zeker, dat hij geen visum of groene kaart had. Denk ook aan alle illegalen, die hier verblijven, en toch werken, zonder belasting te betalen. Absoluut niet iets om aan te raden om hier zo te verblijven, want het is illegaal, maar feitelijk is het in dit land heel makkelijk (veel te, als je het mij vraagt) om onder de radar te vliegen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

jiejie schreef:Je moet jezelf toch uitschrijven uit de gemeente wanneer je 185 dagen of meer in het buitenland verblijft?
Hangt er vanaf wie je vraagt. De gemeente houdt 8 maanden aan, de belastingdienst is iets minder gul, en de SVB vindt het al helemaal niet leuk dat je rechten blijft opbouwen zonder in NL te werken. Dus ja, uitschrijven is wel zo vriendelijk alleen worden ze pas wakker zodra je dat ook doet: ze krijgen het niet door van de marechaussee zodra je op het vliegtuig stapt.
jiejie schreef:En moet je jezelf niet inschrijven als resident in de VS, en daar ook belasting betalen als je langer dan 185 dagen in de VS verblijft? De VWP heeft misschien niet zo'n regel maar er zijn andere regels waardoor het eigenlijk niet mag, of zie ik dit nu verkeerd?
Varieert; zo ben je b.v. op een J1 de eerste 2 jaar non-resident voor de IRS. Op het VWP moet je voortdurende je adres doorgeven, maar niemand die dat doet. "Inschrijven" bij de gemeente gaat pas op als je een huis koopt; er is niet zoiets voor huur. En tenslotte mag je op het VWP niet werken, dus met de belastingdienst zou je niets van doen moeten hebben (aan de andere kant ben je wel verplicht om je steekpenningen enzo op te geven, dus illegale arbeid zal er ook wel onder vallen ... ).

En ja, ik weet zeker dat je 3x 90 dagen achter elkaar op VWP naar binnen kan (met wat geluk, want de 3de keer leidde wel tot een hele preek, maar liep goed af).

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

ok thx, duidelijk :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer