Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Voor- en nadelen High School

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Dyphusion
Amerika-ontdekker

Voor- en nadelen High School

Bericht door Dyphusion »

Hallo.

Zoals ik al op het voorstelforum heb aangegeven wil ik volgend jaar een jaar High School gaan doen in de VS. Ik heb het er wel al een beetje met mijn ouders over gehad, maar nog niet echt serieus. Voordat ik dat wil gaan doen, wil ik graag zo veel mogelijk de voor- en nadelen op een rijtje hebben. Wie zou mij hier mee kunnen helpen, want zelf ben ik nog niet erg ver. :lol:

Wat ik tot nu toe heb.
Voordelen:
- Mijn engels verbeteren.
- Levenservaring opdoen.
- Nog een extra jaar om te bedenken wat ik wil gaan doen als vervolgstudie, want hier heb ik nog absoluut geen idee van.
- Dubbele kinderbijslag (dat heb ik hier ergens gelezen. Zou iemand mij hier nog het fijne van kunnen uitleggen?

Nadelen:
- Het kost veel geld.
- Ik ben een jaar weg (als ze dat al als nadeel ervaren :lol: )

Zoals je dus ziet ben ik nog niet heel erg ver, dus heeft iemand anders nog ideeën?

Groetjes, Kim.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen High School

Bericht door kastelke »

Je kan ook overwegen om i.p.v. een high school jaar te doen, een jaar op een community college te gaan, en daar vakken te nemen die je lijken aan te spreken. Op die manier kan je je misschien veel beter een idee vormen van een bepaalde studie, zodat je voor je vervolgstudie makkelijker knopen door kan hakken.
Persoonlijk vind ik dat een jaar community college (of university, als je dat kan betalen) een stuk waardevoller is als je nadien overweegt zelf naar de universiteit te gaan. Nadeel daarvan is wel dat het waarschijnlijk duurder uitvalt dan een jaartje high school. Maar geld alleen mag niet de enige overweging zijn, je moet ook kijken naar het nut van wat je doet.

Wat de kostprijs betreft: zoek je een baantje, en spaar. Al zal je niet zoveel meer bij elkaar krijgen als je er nu nog aan moet beginnen, maar alle beetjes helpen. Ook om je ouders te overtuigen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

J e kunt niet direct vanaf de HAVO naar de universiteit in Nederland Elke.

Als je het financieél op kunt brengen zou ik zeggen; doen!
Het lijkt me een geweldige ervaring, zo'n jaartje highschool. Mijn dochter was helaas al te oud toen ze examen gedaan had, maar mijn nichtje heeft wel een jaar highschool gedaan en ze vond het geweldig.
Ze heeft toendertijd een blog bijgehouden, misschien vind je het leuk om te lezen hoe dat allemaal gegaan is. Je kunt het blog hier vinden. (de foto's ontbreken helaas door tijdelijk problemen bij de webhost)
Zeker als je nog helemaal niet weet wat je wilt gaan doen na je examen is het heel goed om een jaartje op deze manier levenservaring op te doen.

Community college is volgens mij een heel stuk duurder dan higschool.

Mijn nichtje is naar de USA gegaan via Travel Active. Op hun site kun je alle infomatie vinden. Er zijn volgende week en in december ook informatiebijeenkomsten zie ik, misschien een goed idee om daar heen te gaan. Je kunt via de site ook een brochure aanvragen.
Volgens mij moet je wel binnenkort al inschrijven, dus hou dat in de gaten.

Succes verder.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hallo Dyphusion, je voordelen kloppen. Behalve dubbele kinderbijslag, dat heb ik nooit eerder gehoord. Waar heb je dat gelezen? En kan waar je het gelezen hebt bevestigen dat dit klopt. Mijn broertje heeft heel lang geleden een jaar high school gedaan. Was heel leuk, maar ook best duur. Het heeft hem goed gedaan en hij kwam flink wat volwassener terug.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een community college is toch wel een heel andere ervaring, dan high school. Naar een community college komen niet alleen "gewone" studenten, maar ook ouderen of cursisten, die zich willen herscholen en iedereen woont gewoon op zichzelf en niet op een campus. Ik heb er een aantal klassen gevolgd en dat was echt de les en daarna ging iedereen de eigen weg. Het is ook heel anders, dan een gewoon college, al zul je er vast ook contacten kunnen leggen. Ik vond het echter heel onpersoonlijk. High school studenten wonen overwegend nog bij hun ouders en zijn leeftijdsgenoten, die de schoolbus nemen. Ik zie persoonlijk geen voordeel over een jaar community college boven een jaar high school voor een buitenlandse student. Als je twee jaar zou kunnen blijven weer wel, want dan kan je een Associate's Degree halen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Toen onze zoon een jaar Highschool heeft gedaan, hebben wij inderdaad dubbele kinderbijslag gekregen en omdat wij (fiscaal) voor hem zorgden, ontstond er ook een aftrekpost (levensondehoud kinderen jonger dan 27 jaar) voor de Inkomstenbelasting, maar ik zou even contact opnemen met de Sociale Verzekeringsbank en de Belastingdienst om er zeker van te zijn dat die regeleningen nu ook nog gelden.
Dyphusion
Amerika-ontdekker

Bericht door Dyphusion »

@ Hockey: Toevallig was dat ook een reactie van DVDGuy in een ander topic.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

vana schreef:J e kunt niet direct vanaf de HAVO naar de universiteit in Nederland Elke.
Wat wij hier in Nederland HBO noemen, heet in veel andere landen wel "University". Op een in Nederland behaald HBO Diploma staat op de Engelse vertaling ook University. Op een Engelstalige diploma van de Haagse Hogeschool staat dat je bent afgestudeerd aan "The Hague University".
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat klopt Tosca.

Maar ik reageerde eigenlijk op deze opmerking van Elke:
kastelke schreef:.....Persoonlijk vind ik dat een jaar community college (of university, als je dat kan betalen) een stuk waardevoller is als je nadien overweegt zelf naar de universiteit te gaan.. ..
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Petra, het is zeker niet waar dat iedereen op zichzelf woont op een community college, hoewel dat ook vast weer zal liggen aan waar je gaat. Hier bij het community college staan 5 grote gebouwen waar studenten wonen en er zijn allerlei activiteiten.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Maar de meeste community colleges hebben geen dorms, kun je toch wel stellen? In deze omgeving geen enkele, zelfs. Een van de redenen, dat mensen naar een community college gaan, althans in dit gebied, is dat ze geld kunnen besparen door thuis te blijven wonen. Nu wonen high school studenten natuurlijk ook thuis, maar die wonen, alweer althans in dit gebied, meer bij elkaar in de buurt. Een jaar community college lijkt me hoe dan ook een heel andere ervaring, dan een jaar high school. Maar goed, ik baseer het inderdaad ook op mijn eigen ervaring en vond het community college erg onpersoonlijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Een lijst met on campus housing voor community colleges was snel gevonden http://www.insidecollege.com/reno/Commu ... 97/list.do
Community college is zeker een andere ervaring dan high school, het is al bijna niet te vergelijken. Bij een high school jaar woon je ten eerste al in bij een gastgezin, terwijl je bij een college op jezelf bent. Het lessysteem is ook heel anders.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Volgens deze bron heeft ongeveer een kwart van community colleges ook on-campus housing (meer dan ik dacht maar inderdaad de minderheid). In het lijstje van Annemiek zie ik er 2 in Utah, allebei in nogal afgelegen gebieden.

Community college, met of zonder housing, lijkt me inderdaad een heel andere ervaring dan een high school jaar.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Dyphusion, dank.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Wel leuk hoor zo'n tip voor een Community College, maar dan moet je ook even naar de leeftijd kijken van de vraagstelster. Misschien komt ze nog helemaal niet in aanmerking daarvoor. Ik heb bijna 5 jaar (hier en daar met onderbreking en geen full load) op een Community College gezeten en het is echt anders dan de high school ervaring. Mocht je de leeftijd hebben om nog naar high school te kunnen gaan dan zou ik dat zeker doen. Ook al is er wel een campus bij een CC, het zijn toch veelal studenten die buiten school vooral veel werken om hun studie te kunnen betalen. Het is een andere mentaliteit ook die er hangt. Daarnaast heb je semesters waarbij je meestal maar 4-5 vakken kiest en die zijn toch van een ander nivo dan op een high school. En zoals Petra zegt; met 1 jaar CC heb je in feite nog niks, want je kunt geen opleiding afronden in die tijd.

Ik denk dat je redelijk goed zit met de dingen die je hebt bedacht. Het is vaak een flinke uitgave om een jaar naar de US te kunnen, maar je doet er wel veel levenservaring op. Kennis van een andere taal en cultuur en jezelf zien te redden zonder je familie om je heen. Het kan een ervaring voor je leven zijn. Die dubbele kinderbijslag is denk ik wel hard nodig om de kosten te kunnen betalen, dus echt voordeel zullen je ouders daar niet van hebben. Sommige gastgezinnen vinden het leuk als je ouders tijdens jouw verblijf ook op bezoek komen, dus misschien kun je je ouders paaien met dat ze dan ook een reis naar de US kunnen maken. :wink:
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Hier kun je heel veel informatie vinden over een jaar higschool, het verschil met het Nederlandse syteem, waar moet je aan denken enz.
Ook staat er informatie over wanneer je voor dubbele kinderbijslag in aanmerking komt.

Er zit ook een pdf met uitgebreide informatie bij.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer