Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
F1 visuminterview en zenuwachtig
-
- Amerika-newbie
F1 visuminterview en zenuwachtig
Beste allemaal,
Ik ben een "long-time lurker" maar besloot vandaag toch maar een account aan te maken. Ik ga vanaf augustus illustratie en fijne kunsten studeren in Laguna Beach en heb volgende week donderdag mijn visuminterview in Amsterdam. Maarrr... ik kan het niet helpen nerveus te zijn.
Het begon al toen ik mijn afspraak moest maken en mijn naam moest doorgeven aan de degene die mij te woord stond. Ik heb namelijk alleen een Chinese naam die ook nog eens lastig te spellen is. Vrees dus eigenlijk dat ze mijn naam verkeerd hebben gespeld in hun 'agenda'. Ik heb nu al mijn supporting documents, maar van de bankafschriften alleen printjes van internetbankieren. Weet iemand of dit afdoende is? Of heeft men echt officiele bankafschriften met een handtekening van de bankdirecteur nodig? Mijn moeder wil die niet meer gaan aanvragen bij de bank(zij bekostigt een deel van mijn studie, de rest is een beurs van de academie) en vindt dat ik me teveel zorgen maak. Misschien toch verstandig om even te gaan? Ook heb ik veel horrorverhalen gehoord van Indiase en andere non-caucasische studenten dat ze zonder pardon hun visa geweigerd kregen omdat ze eruit zagen als potentiele immigranten. Ik ben weliswaar hier geboren en heb geen andere nationaliteit(en al mijn directe familie woont in Nederland, heb ook een paar verre ooms en tantes in de States), maar ik heb een vaag vermoeden dat mijn Chinees zijn wel aanleiding voor hen kan zijn om mij een visa te weigeren. Heb voor de zekerheid dan ook een geboorteakte opgevraagd. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie advies.
C.
Ik ben een "long-time lurker" maar besloot vandaag toch maar een account aan te maken. Ik ga vanaf augustus illustratie en fijne kunsten studeren in Laguna Beach en heb volgende week donderdag mijn visuminterview in Amsterdam. Maarrr... ik kan het niet helpen nerveus te zijn.
Het begon al toen ik mijn afspraak moest maken en mijn naam moest doorgeven aan de degene die mij te woord stond. Ik heb namelijk alleen een Chinese naam die ook nog eens lastig te spellen is. Vrees dus eigenlijk dat ze mijn naam verkeerd hebben gespeld in hun 'agenda'. Ik heb nu al mijn supporting documents, maar van de bankafschriften alleen printjes van internetbankieren. Weet iemand of dit afdoende is? Of heeft men echt officiele bankafschriften met een handtekening van de bankdirecteur nodig? Mijn moeder wil die niet meer gaan aanvragen bij de bank(zij bekostigt een deel van mijn studie, de rest is een beurs van de academie) en vindt dat ik me teveel zorgen maak. Misschien toch verstandig om even te gaan? Ook heb ik veel horrorverhalen gehoord van Indiase en andere non-caucasische studenten dat ze zonder pardon hun visa geweigerd kregen omdat ze eruit zagen als potentiele immigranten. Ik ben weliswaar hier geboren en heb geen andere nationaliteit(en al mijn directe familie woont in Nederland, heb ook een paar verre ooms en tantes in de States), maar ik heb een vaag vermoeden dat mijn Chinees zijn wel aanleiding voor hen kan zijn om mij een visa te weigeren. Heb voor de zekerheid dan ook een geboorteakte opgevraagd. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie advies.
C.
-
- Amerika-newbie
Re: F1 visuminterview en zenuwachtig
Vergeten te zeggen: ben vanaf september 2011 tot december van dat jaar in Amerika geweest om wat scholen te bezoeken, is dit ook een minpunt of maakt het niks uit.
Ja, ik ben heeeeul erg nerveus :p.
Ja, ik ben heeeeul erg nerveus :p.
-
- Amerikafan
Ik kan je geruststellen, ik heb al twee keer een interview gehad, 1 voor een F1 en 1 keer voor een J1. Ik was ook erg nerveus toen ik de eerste keer ging, maar dat is nergens voor nodig. Als je in Amsterdam bent moet je je eerst melden en je email laten zien (dat je een afspraak hebt), vervolgens door de security. Dan krijg je een nummer, dan moet je binnen plaats nemen. Vervolgens moet je naar raam 1 of 2 om je vingerafdrukken af te laten nemen, je paspoort en DS-2019 laten zien, en je laten zien dat je de fee's betaald hebt aan het consulaat (dit zijn trouwens NLse medewerkers). Vervolgens moet je weer gaan zitten en wordt je geroepen naar raam 3 of 4. Daar moet je dan je "interview" houden met een Amerikaan(se). Ik was telkens binnen een paar minuten klaar. Dit vroegen ze mij:
Waar studeer je nu?
Waar ga je heen?
Hoe lang wil je gaan?
Wat voor een werk doet je vader/moeder
en toen zeiden ze al: Congrats, you visa is approved!
Ik zou me totaal geen zorgen maken, het is meer een formaliteit die je moet doorlopen ipv een echt "interview". Ik had elke keer ook supporting documentation bij maar die is mij nog nooit gevraagd.
Waar studeer je nu?
Waar ga je heen?
Hoe lang wil je gaan?
Wat voor een werk doet je vader/moeder
en toen zeiden ze al: Congrats, you visa is approved!
Ik zou me totaal geen zorgen maken, het is meer een formaliteit die je moet doorlopen ipv een echt "interview". Ik had elke keer ook supporting documentation bij maar die is mij nog nooit gevraagd.
Januari 2011 - juni 2011 ( Northern Arizona University, Flagstaff)
Juni 2012 - augustus 2012 (Harvard Summer School)
-
- Amerika-newbie
Dank voor je advies. Ik heb alleen geen email van hen gekregen, zou het kunnen zijn dat ze mijn email verkeerd genoteerd hebben? Wat moet ik in dit geval doen? Hen schrijven?
-
- Amerika-newbie
Snelle update: heb net een email naar het consulaat gestuurd met daarin de melding dat ik geen confirmation email heb gekregen en alle info die ze nodig hebben om me te assisteren. Misschien toch beter om te bellen?
-
- Amerika-newbie
Update: Heb gebeld en werd verzekerd dat een bevestigingsemail niet nodig was. Heb ik nu de hele ochtend liggen stressen en 15 euro armer. Gelukkig heb ik een baantje :p.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Maar een geruststelling rijker.chuanchuan schreef: en 15 euro armer.

Succes volgende week donderdag.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
-
- Amerikafan
Ik had de email gewoon gekregen, dacht dat dat nodig was. Blijkbaar niet
. Misschien €15 lichter maar wel een zorg minder.

Januari 2011 - juni 2011 ( Northern Arizona University, Flagstaff)
Het zal vast allemaal wel meevallen. Ik was ook zo nerveus voor onze J1 aanvraag, achteraf was dat totaal onnodig. Maar goed, het voordeel van je altijd teveel zorgen maken is wel dat je ook dingen oneindig vaak controleert, en zo minder geneigd bent fouten te maken... althans, zo hou ik me dat zelf voor
Heel veel succes, en kom ons na de tijd vertellen hoe je interview ging!

Heel veel succes, en kom ons na de tijd vertellen hoe je interview ging!
-
- Amerikafan
Het woord zegt het al, supporting documents. Dat dit dan kopieen zijn, maakt niet heel veel verschil. Wij zijn bezig om een permanente verblijfsvergunning in Amerika aan te vragen en hebben daarvoor ook als supporting documents kopieen van internetbankieren uit geprint. Veelal willen ze vooral bankgegevens zien om te kijken of je naam en adres werkelijk corresponderen met wat je hebt opgegeven. We hebben met twee weken al antwoord dat onze eerste aanvraag goed is gekeurd. Ik weet het, ik zit in een totaal andere situatie, maar wellicht stelt het wat gerust.chuanchuan schreef: Ik heb nu al mijn supporting documents, maar van de bankafschriften alleen printjes van internetbankieren. Weet iemand of dit afdoende is? Of heeft men echt officiele bankafschriften met een handtekening van de bankdirecteur nodig?
Wat je natuurlijk wel kan doen is verschillende supporting documents verzamelen. Dit in een net hoesje stoppen en meenemen. Goed voorbereid zijn, laat zien dat je serieus bent en aan hun eisen wil voldoen. Alle beetjes helpen zo.
Soms krijg ik een beetje het gevoel dat de horrorverhalen uit hun verband worden getrokken, om zo potentiele bedriegers te ontmoedigen. Wanneer jij alles op orde hebt zoals ze vragen, komt het wel goed.
Veel succes!
-
- Amerika-newbie
Dank voor alle reacties! Morgen is de grote dag, ben me een beetje geestelijk aan het voorbereiden :p.
Nog even een vraagje over het betalen van de application fee, ik heb besloten om op het consulaat met PIN-pas te betalen(van de drie opties) maar heb geen idee of dit nu vóór het visum-interview moet worden betaald of direct erna. Wat is meestal de etiquette hierbij?
Nog even een vraagje over het betalen van de application fee, ik heb besloten om op het consulaat met PIN-pas te betalen(van de drie opties) maar heb geen idee of dit nu vóór het visum-interview moet worden betaald of direct erna. Wat is meestal de etiquette hierbij?
En, hoe is het gegaan?
-
- Amerikafan
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Hallo, Ik heb mijn F1 visum binnen. (interview stelde niets voor) en ga eind juli naar Santa Barbara,
Weet iemand of je nu ook nog de ESTA verklaring in moet vullen?
Weet iemand of je nu ook nog de ESTA verklaring in moet vullen?
- goldenhills
- Amerika-expert
Nope. ESTA is voor VWP.
Gefeliciteerd met je visum ! en een fijne tijd in Santa Barbara - je gaat dus eerst even wat vakantie houden? - en straks succes met de studie in Laguna Beach.
-
- Amerika-newbie
Beste iedereen, sorry voor de late update. Ben vandaag pas weer thuisgekomen, heb mijn visum gekregen en inderdaad, zoals al eerder gezegd is
, het interview stelde niks voor. Maar 1 minuut wat vage vragen beantwoorden en daarna stond ik weer buiten.

-
- Amerika-newbie
Even voor de goede orde, vakantie zit er voor mij niet haha. Maar dat hoeft ook niet, vind dit al spannend genoeg. Even een klein vraagje: ik heb vorig jaar 2 maanden in de VS gezeten(recreatie en school zoeken) op de ESTA, hoef ik daar nu niks meer mee te doen, als in cancellen(heb het namelijk vorig jaar september aangevraagd en zo'n ding is voor 2 jaar geldig)? 't Zal niet conflicteren met mijn visum?
Als je vorig jaar op VWP twee maanden benrt geweest dan heeft dat verder geen doen met je visum en je komend verblijf hier. Ik ga ervan uit dat je destijds bij vertrek je I-94 hebt ingeleverd.
Officieel mag je op een VWP alleen voor pleasure naar de US, het is maar dat je het weet, desgevraagd.
Ik dacht dat je eerst wat time oof had omdat je het over Santa Barbara hebt als bestemming en je school in Laguna Beach staat dacht ik - of hebben ze een afd. in SB ?
Officieel mag je op een VWP alleen voor pleasure naar de US, het is maar dat je het weet, desgevraagd.
Ik dacht dat je eerst wat time oof had omdat je het over Santa Barbara hebt als bestemming en je school in Laguna Beach staat dacht ik - of hebben ze een afd. in SB ?
-
- Amerika-newbie
Oh okay, I see. Dank je voor de info.Ik ging eigenlijk ook alleen voor pleizier naar de VS, maar ik wilde gewoon het nuttige met het aangename combineren(ik wilde me namelijk niet inschrijven voor scholen die ik niet zelf, in persoon, bekeken heb). Da's alles. Nee, iemand anders(Advo) had een post op dit thread geplaatst aangaande zijn eigen situatie(waarschijnlijk). Ikzelf ga rechtstreeks naar Laguna Beach.