Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
van toeristenvisa naar J1
van toeristenvisa naar J1
Hallo,
Mijn naam is Aurélie. Ik studeer in juni af als interieurdesigner en zou graag in Amerika een traineeship gaan volgen.
Iemand die ik ken die in de jaren '90 naar Amerika is gegaan heeft aangeraden op op voorhand resume en soort miniportfolio te versturen naar de firma's,
naar daar te gaan onder toeristenvisa en die dan afbellen en aflopen om mij te gaan voorstellen.
Tot daar het wat vage stuk. De vraag is. Moest er een firma akkoord gaan. Hoe zit dat dan?
Kan ik als ik al in US ben mijn toeristenvisa omschakelen naar een J1-visum? Zelf heeft hij 1 jaar om de drie maand op en af gereisd met toeristevisa terwijl hij
eigenlijk al werkte. Zou dit nu nog pakken?
Mogen ze een buitenlander betalen voor een stage? en hoe loopt dat dan praktsich (rekening openen enzo )
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen want vind er niet zoveel over.
Groetjes,
Aurélie
Mijn naam is Aurélie. Ik studeer in juni af als interieurdesigner en zou graag in Amerika een traineeship gaan volgen.
Iemand die ik ken die in de jaren '90 naar Amerika is gegaan heeft aangeraden op op voorhand resume en soort miniportfolio te versturen naar de firma's,
naar daar te gaan onder toeristenvisa en die dan afbellen en aflopen om mij te gaan voorstellen.
Tot daar het wat vage stuk. De vraag is. Moest er een firma akkoord gaan. Hoe zit dat dan?
Kan ik als ik al in US ben mijn toeristenvisa omschakelen naar een J1-visum? Zelf heeft hij 1 jaar om de drie maand op en af gereisd met toeristevisa terwijl hij
eigenlijk al werkte. Zou dit nu nog pakken?
Mogen ze een buitenlander betalen voor een stage? en hoe loopt dat dan praktsich (rekening openen enzo )
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen want vind er niet zoveel over.
Groetjes,
Aurélie
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: van toeristenvisa naar J1
Je mag natuurlijk niet werken op een toeristenvisum...
Begin bij de bron, zou ik zeggen:
http://j1visa.state.gov/programs/trainee/
Begin bij de bron, zou ik zeggen:
http://j1visa.state.gov/programs/trainee/
Je moet dus eerst een jaar werkervaring buiten de VS opdoen.A trainee must be a foreign national who has:
- Be a foreign national who has a degree or professional certificate from a foreign post-secondary academic institution and at least one year of prior related work experience in his or her occupational field outside the United States; or
- Have five years of work experience outside the United States in the occupational field in which they are seeking training
Inderdaad sorry als Intern (meng die twee altijd)
. Participants Interns must be foreign nationals:
Who are currently enrolled in and pursuing studies at a foreign degree- or certificate-granting post-secondary academic institution outside the United States; or
Who have graduated from such an institution no more than 12 months prior to their exchange visitor program start date.
Dat klopt dan wel niet?
. Participants Interns must be foreign nationals:
Who are currently enrolled in and pursuing studies at a foreign degree- or certificate-granting post-secondary academic institution outside the United States; or
Who have graduated from such an institution no more than 12 months prior to their exchange visitor program start date.
Dat klopt dan wel niet?
en moest het lukken, kan ik dan het visum vanuit US omzetten ofniet?
Goldenhills heeft het belangrijkste al gezegd; je mag niet werken op een toeristenvisum. Daarbij is het ook nog eens veel makkelijker om alles gewoon vanuit NL te regelen. En waarom zou je ook, als je langer de tijd nodig hebt dan kun je toch gewoon regelen dat je een J-1 voor een langere periode krijgt? Je kan een J-1 krijgen voor een paar weken, maar ook voor 2 jaar bijvoorbeeld. Of alles er tussen in. Het ligt er helemaal aan wat jij met de firma afspreekt.
Om antwoord te geven op je andere vragen; ja ze mogen een buitenlander betalen voor een stage, geen probleem. Met een J-1 visum heb je recht op een social security number (SSN), wat het makkelijk maakt om een bankrekening te openen.
Het belangrijkste is om een bedrijf te vinden die je voor een stage over wil halen, de rest gaat allemaal veel makkelijker.
Succes!
Oh, wat betreft interns; er zijn meerdere J-1 categorieën waar je onder kunt vallen. Op wikipedia heb je al een mooi overzicht van de verschillende soorten die er zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/J-1_visa#J-1_categories.
Om antwoord te geven op je andere vragen; ja ze mogen een buitenlander betalen voor een stage, geen probleem. Met een J-1 visum heb je recht op een social security number (SSN), wat het makkelijk maakt om een bankrekening te openen.
Het belangrijkste is om een bedrijf te vinden die je voor een stage over wil halen, de rest gaat allemaal veel makkelijker.
Succes!
Oh, wat betreft interns; er zijn meerdere J-1 categorieën waar je onder kunt vallen. Op wikipedia heb je al een mooi overzicht van de verschillende soorten die er zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/J-1_visa#J-1_categories.
Ja ik versta wat jullie willen zeggen maar zoals ik vermeld heb zou ik naar daar gaan en daar bij de bedrijven langsgaan om me voor te stellen en hen
te overtuigen mij aan te nemen. Dus moet ik naar ginder vertrekken met een toeristenvisum ...
Vandaar dat ik vroeg of ik dat kan omzetten.
Ik dacht je niet vanuit Beglië kon vertrekken emt J1 visum als je geen stageplaats hebt reeds , of vergis ik mij?
Sorry voor de moeilijke vragen ... het is omdat ik hier nergens echt een duidelijk antwoord op vond dat ik dacht
dat jullie me misschien zouden kunnen helpen.
Alvast bedankt !
te overtuigen mij aan te nemen. Dus moet ik naar ginder vertrekken met een toeristenvisum ...
Vandaar dat ik vroeg of ik dat kan omzetten.
Ik dacht je niet vanuit Beglië kon vertrekken emt J1 visum als je geen stageplaats hebt reeds , of vergis ik mij?
Sorry voor de moeilijke vragen ... het is omdat ik hier nergens echt een duidelijk antwoord op vond dat ik dacht
dat jullie me misschien zouden kunnen helpen.
Alvast bedankt !
Je spreekt steeds over een toeristenvisum, maar doel je op het Visa Waiver Program (VWP) of op het B2 visum?
Je kan inderdaad niet op J-1 visum als je geen stageplaats hebt, want wie gaat je dan sponsoren voor dat visum?
Je kan inderdaad niet op J-1 visum als je geen stageplaats hebt, want wie gaat je dan sponsoren voor dat visum?
Euhm VWP is dat niet voor mensen die gedurende hun zomervakantie willen werken in de US?
Als het dat is is dit niet het geval want ik ga pas in oktober en studeer dan ook niet meer. In belgie ben je maar tot september gedekt om als student te werken na je studies.
Wat is de B2 ? want daar vind ik niets over? Ja zoals je wel kan merken ben ik nog niet goed thuis in al die zaken daarom dat ik hier ook mijn vragen kom stellen
Wat dat J1 betreft inderdaad dat is niet mogelijk. Dat kan pas van zodra je een plaats hebt gevonden. Maar kan je dat aanpassen eens je ter plaatse bent?
Als het dat is is dit niet het geval want ik ga pas in oktober en studeer dan ook niet meer. In belgie ben je maar tot september gedekt om als student te werken na je studies.
Wat is de B2 ? want daar vind ik niets over? Ja zoals je wel kan merken ben ik nog niet goed thuis in al die zaken daarom dat ik hier ook mijn vragen kom stellen

Wat dat J1 betreft inderdaad dat is niet mogelijk. Dat kan pas van zodra je een plaats hebt gevonden. Maar kan je dat aanpassen eens je ter plaatse bent?
- goldenhills
- Amerika-expert
Je mag niet werken op een B2 (toeristen visum) of op het VWP.
Kijk hier eens naar de verschillende visa:
http://travel.state.gov/visa/
Kijk hier eens naar de verschillende visa:
http://travel.state.gov/visa/
Hmm ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest (my bad sorry
)
Ik weet dat ik niet mag werken met een (in dit geval dus B2 - net opgezocht lol )
Ik zou naar daar gaan als toerist. Daar interviews doen en NADIEN dus omschakelen naar een J1 zodra ik een plaats vind.
De vraag is ... Kan dat als ik al in de US ben of moet ik daarvoor terug naar België komen ?

Ik weet dat ik niet mag werken met een (in dit geval dus B2 - net opgezocht lol )
Ik zou naar daar gaan als toerist. Daar interviews doen en NADIEN dus omschakelen naar een J1 zodra ik een plaats vind.
De vraag is ... Kan dat als ik al in de US ben of moet ik daarvoor terug naar België komen ?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je kan enkel voor een 'change of status' vragen naar een J1 als je al een lawful status hebt in de US, en ik dacht niet dat 'toerist' daar onder valt. Je zal dus van buiten de US moeten je aanvraag indienen en je interview moeten gaan doen.
Je mag ook als toerist wettelijk gezien niet gaan solliciteren. Al is dat natuurlijk moeilijk te bewijzen als je discreet tewerk gaat (en niet met een vol portfolio en 37 resumees in je handbagage bij Immigrations staat).
Je kan binnen het Visa Waiver Program naar de US gaan. Dit is dus gewoon als toerist, en je moet dan binnen de 90 dagen het land verlaten hebben.
Indien je langer dan 90 dagen wilt gaan, dan zal je een visum moeten aanvragen. Bijvoorbeeld een toeristenvisum (B2). Maar lees even wat topics over dat visum hier op het forum. Sommigen hebben het makkelijk verkregen, anderen werden afgewezen.
Je mag ook als toerist wettelijk gezien niet gaan solliciteren. Al is dat natuurlijk moeilijk te bewijzen als je discreet tewerk gaat (en niet met een vol portfolio en 37 resumees in je handbagage bij Immigrations staat).
Je kan binnen het Visa Waiver Program naar de US gaan. Dit is dus gewoon als toerist, en je moet dan binnen de 90 dagen het land verlaten hebben.
Indien je langer dan 90 dagen wilt gaan, dan zal je een visum moeten aanvragen. Bijvoorbeeld een toeristenvisum (B2). Maar lees even wat topics over dat visum hier op het forum. Sommigen hebben het makkelijk verkregen, anderen werden afgewezen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Een visum kan in principe alleen buiten de US afgegeven worden - door een ambassade of op een consulaat. Daarbij geldt dat de meeste visums alleen verkregen kunnen worden in country of residence bij mij weten. Ergo, ja, je moet terug naar Ned. (of Belgie als je Belgisch bent) om het visum aan te vragen, de papieren te overleggen, en het visa interview te doen.
Wat het discreet zijn betreft is dat wel in orde
ik was van plan OF mijn portfolio daar af te drukken en dus gewoon op computer mee te nemen OF hem
naar iemand ginder opsturen (die ik nog moet leren kennen haha) waar ik die gewoon zou kunnen ophalen.
Hmm ja das inderdaad minder. ik zal mij nog is goed informeren dan daarover.
Moest ik nog vragen hebben laat ik het jullie zeker weten en verder alvast bedankt voor de hulp !!

naar iemand ginder opsturen (die ik nog moet leren kennen haha) waar ik die gewoon zou kunnen ophalen.
Hmm ja das inderdaad minder. ik zal mij nog is goed informeren dan daarover.
Moest ik nog vragen hebben laat ik het jullie zeker weten en verder alvast bedankt voor de hulp !!
Daarmee ben je er nog niet. Als jij een laptop bij je hebt en ze hebben het vermoeden dat jij niet de waarheid spreekt mogen ze in jouw computer kijken. Als ze dan iets ontdekken als een map getiteld "cv voor Amerika" dan komen er alsnog stevige vragen. Beste advies is om dergelijke zaken in het zicht te verbergen. Gewoon 1 map met daarin alle cv's en de Engelstalige cv gewoon cv in het Engels te noemen of zoiets. Idem voor jouw portfolio. Ook bewaarde emailtjes, internetgeschiedenis en al het andere kunnen ze gebruiken.aarnauts schreef:Wat het discreet zijn betreft is dat wel in ordeik was van plan OF mijn portfolio daar af te drukken en dus gewoon op computer mee te nemen
Als je een maand gaat is het VWP beter, want voor een dergelijk kort verblijf is dat de norm. Wil je meer dan 90 dagen gaan, dan moet je het B-2 visum aanvragen, maar dan je op het consulaat/ambassade uitleggen dat je genoeg geld hebt, waarom je langer wil gaan, en bewijzen dat je genoeg geld hebt en terug zal keren naar Europa.
En dus ook, zorg voor een retourticket.
goede tips. Ik wou die gewoon tussen mijn vlaamse en franse cv's steken. In dezelfde map ... Uiteindelijk moet ne mens wel cv's opmaken om ook in belgie te kunnen werken
kunnen ze niets op zeggen lol de rest zal ik wissen ofzo (geschiedenis enzo )
Hmm amaai amaai de persoon waar ik mee gaan babbelen ben is precies veel vergeten vertellen. VWP is dan inderdaad wat ik zoek.
Want moest er niets uit de bus komen heb ik sowieso niet genoeg geld om meer dan 3 maanden mezelf helemaal te onderhouden ...
Super bedankt voor de tips !

Hmm amaai amaai de persoon waar ik mee gaan babbelen ben is precies veel vergeten vertellen. VWP is dan inderdaad wat ik zoek.
Want moest er niets uit de bus komen heb ik sowieso niet genoeg geld om meer dan 3 maanden mezelf helemaal te onderhouden ...
Super bedankt voor de tips !
http://blog.htp-usa.com/2011/10/26/ente ... -a-j-visa/
Ik kwam net deze blog tegen die gaat over jouw vraag, misschien heb je hier wat aan?
Ik kwam net deze blog tegen die gaat over jouw vraag, misschien heb je hier wat aan?
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Je hebt toch tegenwoordig van die online storage mogelijkheden? Zet het dan gewoon in een dropbox of maak een nieuw email aan en stuur jezelf de gegevens via wetransfer en open ze als je in de US bent. Dit lijkt me echt het minste probleem hoor.Hockey schreef:Daarmee ben je er nog niet. Als jij een laptop bij je hebt en ze hebben het vermoeden dat jij niet de waarheid spreekt mogen ze in jouw computer kijken. Als ze dan iets ontdekken als een map getiteld "cv voor Amerika" dan komen er alsnog stevige vragen. Beste advies is om dergelijke zaken in het zicht te verbergen. Gewoon 1 map met daarin alle cv's en de Engelstalige cv gewoon cv in het Engels te noemen of zoiets. Idem voor jouw portfolio. Ook bewaarde emailtjes, internetgeschiedenis en al het andere kunnen ze gebruiken.aarnauts schreef:Wat het discreet zijn betreft is dat wel in ordeik was van plan OF mijn portfolio daar af te drukken en dus gewoon op computer mee te nemen
En HIER vind je hoe je een aanvraag in kunt dienen voor een J-1.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Dat ben ik met je eens. Doch veel mensen gaan juist met dergelijke dingen de fout in. En dan is een extra waarschuwing op zijn plaats.houstonwehaveaproblem schreef:Dit lijkt me echt het minste probleem hoor.
Bij Border Security was er laatst een dame uit de VS die in Canada wilde gaan wonen. Er waren wat twijfels dus ze werd staande gehouden, maar haar verhaal klonk heel plausibel. Ze stonden op het punt haar binnen te laten, toen ze besloten toch nog even in haar computer te kijken en toen viel ze door de mand.
OEi oei, dan maar gewoon met de post denk ik 

Hoeft niet. Die dame had complete reisplannen en smoezenboeken e.d. in haar computer staan. Als jij in 3 talen jouw portfolio en cv op jouw computer hebt staan en het is ook nog eens jouw standaardlaptop, dus met vakantiekiekjes en alles erop dan is er geen probleem. Tenzij je uiteraard een mapje erop hebt staan met iets als "solliciteren in de VS". Maar bijvoorbeeld wel belangrijk, sluit alle browser windows als je een mailadres hebt als Google of Yahoo. Zodat ze daar niks zien, en ook geen sites als allesamerika.com open laten staan.
Het is dus vooral een kwestie van geen slapende honden wakker maken.
Wat jij wil mag eigenlijk niet, maar zolang je niet gaat werken tijdens jouw verblijf daar ben je heus niet de eerste die dit doet en eigenlijk de regels overtreedt.
Het is dus vooral een kwestie van geen slapende honden wakker maken.
Wat jij wil mag eigenlijk niet, maar zolang je niet gaat werken tijdens jouw verblijf daar ben je heus niet de eerste die dit doet en eigenlijk de regels overtreedt.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht