Misschien heb ik een wat lastige/rare vraag.
Laat ik het even op een rijtje zetten:
- Ik, 30, groot liefhebber van muziek waar ik graag over schrijf voor diverse (Nederlandse) websites. Alles op vrijwillige basis.
- In New York vindt in oktober het CMJ festival plaats, daar zou ik ook graag over willen schrijven (dus optredens en conferenties bijwonen).
- Hiervoor kan ik accreditatie aanvragen. Indien dit wordt toegewezen kan ik als 'press' naar het festival.
- Ik ben niet officieel journalist, sta dus ook nergens geregistreerd als journalist en ik krijg er niet voor betaald. Ik schrijf dus niet voor OOR oid. Reis en verblijf is op eigen kosten.
Mijn vraag is nu, voordat ik de hele bende ga aanvragen, kan ik dit op een toeristenvisum doen? Of heb ik hier toch een speciaal visum voor nodig? (zo ja, dan gaat dat niet meer lukken voor oktober en zal het volgend jaar worden).
Enkele andere details:
- In maart ben ik een maand naar New York geweest. De eerste douanier bij customs was wantrouwig en stelde veel vragen (o.a. wat mijn vrienden in NY voor werk doen).
- Het festival duurt 5 dagen, maar ik wil weer een maand blijven, omdat het goedkoper is om een kamer te huren voor een maand dan voor twee weken (en ik nog vrienden wil bezoeken).
- Ik werk in de recreatiesector dat veelal seizoensgebonden is, vandaar dat ik een maand weg kan.
- Ik ben begonnen met een thuisstudie om alvast wat ects te halen in de journalistiek. Ik hoop in de toekomst namelijk de studie af te kunnen ronden en 'betaald' in de journalistiek aan de slag te kunnen gaan.
Alvast bedankt