Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

H-1B visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
WBak
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

H-1B visum

Bericht door WBak »

Beste,

Na te zijn afgewezen voor een J-1 visum(maart 2015) is er in april 2015 voor mij door hetzelfde Amerikaanse bedrijf een H-1B aangevraagd(normale aanvraag, geen premium). Ondertussen weet ik dat ik ben ingeloot, heb een casenummer ontvangen en dat mijn aanvraag door USCIS wordt onderzocht.

Alleen ben ik nu toch wel erg nieuwsgierig naar mijn kansen, gebeurt het vaak dat men geselecteerd word en dan alsnog wordt afgewezen door USCIS. En hoe zit het bij het consulaat, gaat dat hetzelfde als bij een J-1 of is dat bij een H-1B meer een formaliteit? En wat betreft de tijdsduur, iemand enig idee?

Tenslotte nog een laatste vraag, stel dat ik mijn H-1B visum krijg, hoeveel dagen eerder mag ik het land dan binnenkomen dan de officiële startdatum van 1 oktober?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: H-1B visum

Bericht door kastelke »

In theorie is H1b een non-immigrant visa. Dus als je J1 werd afgewezen omwille van niet voldoende binding met je thuisland, zou diezelfde redenering op moeten gaan voor je H1b. Of dit in de praktijk ook zo gedaan wordt, of dat men wat 'lakser' is met H1b, dat weet ik niet. Time will tell?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

In mijn ervaring wordt een H-1B niet vaak afgewezen.

Hier zijn je wat gegevens. Deze statistiek combineert groene kaart aanvragen en H-1B aanvragen dus is niet helemaal precies maar het geeft een idee:

http://data.jobsintech.io/companies/google-inc" onclick="window.open(this.href);return false; (er vanuit gaant dat je bedrijf een redelijke reputatie heeft)

Aantal aanvragen in 2015 was 2741, afwijzigen (denied): 37. Dus ongeveer 1%.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

H1-B is toch een dual intent visa?
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dan kunnen ze het niet afkeuren omwille van 'onvoldoende banden met het thuisland', neem ik aan.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
WBak
Amerika-newbie

Bericht door WBak »

Bedankt voor jullie informatie, nou maar hopen dat ik bij de overige 99% eindig.

Zodra ik meer info ontvang dan laat ik het weten.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als de baan Bachelors Niveau vereist en de immigratie advokaat heeft de aanvrage goed aan de steel gestoken - waarom jij de juiste man bent voor die baan - hoeven er geen problemen te zijn. Er worden heel weinig H-1B aanvrages afgewezen.
De meeste advokaten beginnen ook niet aan een aanvrage waarvan ze weten dat-ie kansloos is.
Ik zou me dus niet teveel zorgen maken als ik jou was.

De vraag hoe lang tevoren je naar de US kunt komen, moet je de immigratie-advokaat stellen.
Dit vond ik:
Your entry into the US on your H-1B visa is restricted to 10 days prior to the start date of your employment as noted in the Form I-797, Notice of Action/Approval.

Je kunt tot max 90 dagen eerder al verzoeken het visum in je paspoort aan te brengen - als je de goedkeuring voor de H-1B petitie hebt ontvangen. Dat geeft je echter NIET het recht eerder naar de US te vertrekken.
Of je als inwoner van een VWP gerechtigd land voorafgaand aan de start van je H-1B al een periode in de US kunt verblijven op VWP/ESTA, dat is een vraag voor de advokaat of voor het US Consulaat.

Inderdaad is de H-1B een dual intent visum, dus banden met het thuisland zijn minder vereist dan voor een J-1 visum gelden.
Toen wij in 1994 onze H-1B/H-4 vsiums kregen was ondanks de dual intent de band met thuisland nog verplicht. We mochten niet assimileren, moesten in onze eigen taal vaardig blijven, en ook was het verplicht in land van herkomst je huis aan te houden (een adres te hebben).
Omstreeks 2000 - naar ik heb begrepen - zijn die eisen afgeschaft.
Wel is er nog de beperking voor H-4 visa houders: die horen in land van herkomst te blijven en mogen alleen op bezoek komen. Een H-4 mag geen binding krijgen met de US en daarom is werken verboden. (Hoe je 'geen binding' kunt hebben met een land waar je man woont en werkt, heeft niemand me ooit kunnen uitleggen).
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

USInsider schreef:Wel is er nog de beperking voor H-4 visa houders: die horen in land van herkomst te blijven en mogen alleen op bezoek komen.
Je mag overigens wel 365 dagen per jaar 'op bezoek' komen...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ja !
Hoewel 'kortdurende bezoeken' wel oorspronkelijk de bedoeling was. (Dit is mij bevestigd door State Dep.)
Het visum geeft recht op multiple entries. De familie van een H-1B werker wordt geacht in land van herkomst te blijven.
Het feit dat het een 'bezoekers-visum' is, heeft tot gevolg dat er geen EAD aangevraagd mag worden, dat er geen beroepsmatige activiteiten hier ontplooid mogen worden, en dat een H-4 visum houder geen geld mag verdienen terwijl zij in de US verblijft - ook niet bij een werkgever buiten de US.

Dit is natuurlijk wat vreemd als we in aanmerking nemen dat een H-1B een 'dual intent' visum is. Echter voor de US overheid geldt dat de permanente emigratie van de H-1B houder eerst zeker moet zijn, voor de rest van de familie welkom is hier ook te komen wonen.
WBak
Amerika-newbie

Bericht door WBak »

Na lang onzeker te zijn geweest is mijn case voor de h1b begin september goedgekeurd door USCIS. Afgelopen dinsdag had ik een afspraak bij het consulaat, na het gehele proces te zijn doorlopen en gewacht te hebben op mijn beurt vertelde een medewerker te aldaar dat de beschikbare consul dezelfde is als de laatste keren dat ik ben afgewezen (J1&B2) en dat ik beter woensdag kon terugkeren voor het gesprek met een andere consul.

Woensdagmorgen weer teruggekeerd en er was inderdaad tevens een andere consul aanwezig. Bij mijn beurt vroeg deze mij wat mijn functie zou worden, bij welk bedrijf, wat mijn functie inhield, waar ik zou gaan wonen en dergelijke. Na dit verteld te hebben zette zij de intercom af en overlegde met haar collega(die mij de vorige keer afwees en kon eruit opmaken dat ze twijfelde). En toen vertelde zij mij tot mijn verrassing dat mijn visum was goedgekeurd!

Morgen verwacht ik hem in de bus, ticket boeken en dan hopelijk na het weekend naar CT!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk dat men je verdacht van fraude, dat de H-1B niet echt 'kosher' was.
Gelukkig heeft men begrepen dat dit niet het geval was - en is men tot uitgifte overgegaan.

Gefeliciteerd met je visum ! En een hele goede en succesvolle tijd in de US gewenst !
WBak
Amerika-newbie

Bericht door WBak »

Ja het vervelende is dat men dat nooit echt laat blijken wat nou het probleem was maar ik heb hem gelukkig. Bedankt voor jullie hulp/informatie.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Gefeliciteerd! Veel succes met de baan en de verhuizing.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer