Beste allen,
Mijn B2 visum is goedgekeurd! Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik dit topic heb geopend. Regelmatig heb ik nog meegelezen met andere mensen die ook voor het visum gingen. Bij deze wil ik toch even mijn ervaring delen. Ik heb besloten het B2 visum te proberen, en deze is approved
Ik ben zojuist van het consulaat teruggekomen en wil graag mijn ervaring delen, in de hoop dat dit helpt voor anderen.
Here goes!
Na geopende topic heb ik besloten de 3000 km lange Te Araroa trail te lopen. Hiervan wist ik zeker dat ik de trail zou kunnen lopen zonder visum-gedoe, en koos daar dus voor. Ik zegde mijn baan op en ging ervoor. Het was een ongelofelijke en fantastische ervaring! Zo gaaf, dat ik een dag na de finish meteen besloot het risico te nemen om het B2 visum te proberen.
Na terugkomst ben ik nog naar Japan gegaan om 1000 km te lopen (soort cooling down) en per augustus was ik weer in Nederland. Ik wilde ten eerste een baan vinden voor ca 6 maanden, zodat ik per 1 april weer vrij zou zijn om mogelijk de PCT te lopen.
Bleek dat ik toch weer voor tijdelijk bij mijn oude baan terug kon en zelfs met mijn PCT plannen kwam dit uit en kan ik na de trail ook weer tijdelijk terugkomen bij mijn oude werkgever. Win win!
Van het hele papierwerk dat ik vandaag meenam naar het consulaat, vroegen ze alleen om mijn bankverklaring/solvabiliteitsverklaring en mijn werkgeversverklaring.
Verder nam ik mee maar werd niet naar gevraagd: een brief van mijn ouders dat ik bij hun huis welkom ben bij terugkomst, een brief van een vriend in Amerika die garant voor mij zou staan en mij alle steun biedt indien nodig, jaaroverzichten rekeningen (zowel Creditcard als normale bank), overzicht planning voor de PCT en overzicht geplande kosten, route overzicht, reisverzekering bevestiging, en nog wat extra informatie (california fire permit, verblijfplaats gegevens, gewenste vlucht, etc)
30 minuten voor afspraaktijd stond ik al buiten te koukleumen. Het liep allemaal wat uit, 15 min naar afspraaktijd werd ik naar het raam geroepen en moest ik mijn paspoort tegen het raam aandrukken.

dat bleek voldoende om in de volgende rij te gaan staan om naar binnen te mogen.
De deur ging open, en meteen kom je in de security check, hier moet je ook je paspoort gereed hebben. Daarna door de security, mijn telefoon werd even gecheckt of bluetooth niet aan stond, verder riem af, en alle spulletjes uit mijn zakken in de bak, net als bij het vliegveld. Tasjes (ja, ook doorschijnende plastic tasjes) mogen de visum-ruimte niet in.
Daarna door naar het Visum-zaaltje. Een aantal rijen met stoeltjes, 4 loketten. Eerst naar een tafeltje waar je paspoort gecheckt wordt en gevraagd wat je gaat doen in Amerika met wat voor visum. Door naar loket 1 -> inleveren ds160, foto en paspoort. Door naar loket 2 -> vingerafdrukken + ontvangst nummer wachtkamer.
Na dik een uur wachten werd mijn nummer geroepen. Met mijn stapel papier gereed, maar uiteindelijk was ik al met 2 minuten weer weg. De gestelde vragen:
- What are you going to do in America that can't be done within 90 days/ESTA?(Pacific Crest Trail lopen, wat c.a. 5,5 maanden duurt)
- Are you a student? (nee, ik werk bij .. als .. )
- How long have you worked there? (sinds ... en ik heb 6 maanden onbetaald verlof gekregen *werkgeversverklaring laten zien*)
- How will you pay for your trip? (zelf, ik heb gespaard en heb voldoende om de reis te betalen *solvabiliteitsverklaring laten zien en verwachtte uitgaven genoemd*)
- Do you own property? (nee, ik woon bij mijn ouders en sta op een wachtlijst voor een woning)
- Rental ? (allebei, ik wil huren, kopen is ook goed maar dat lukt heel moeilijk in de huidige markt, beide wil ik graag)
- Did you go hiking in Japan? (ja, zo'n 1000 km! )
- How long have you been a hiker? (een aantal jaren, *mijn 3000km en 1200km hikes genoemd en dat ik meerdere kortere trails in Europa heb gelopen)
- Your visa has been approved. Good luck.
Yes! Nu is het wachten tot mijn paspoort thuis weer terug is. Tegenwoordig wordt dit gewoon naar je huis verzonden. Ze noemde op het einde nog wel even dat het aan de douane-officier is om mij uiteindelijk het land binnen te laten. Ik liep met een grijns naar buiten de zon tegemoet, en begin meteen aan de voorbereidingen van de trail en het boeken van het tickets.
-Als laatste wil ik jullie dit meegeven: zorg dat je naar het toilet gaat voordat je het consulaat binnenstapt. Al met al was ik ruim 2 uur aanwezig, geen toilet gezien daar. Lastig, vooral als je wat zenuwachtig bent.-