Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B1/B2

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Bryan K
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

B1/B2

Bericht door Bryan K »

Even een vraagje voor jullie om ook eens over na te denken.

In januari ga ik richting Miami om daar met mijn vriendin te zijn. Nu ga ik ook terwijl ik daar ben af en toe een paar uurtjes "thuis" werken voor het bedrijf in Nederland, neem mijn laptop mee. We hebben een vestiging in Miami zitten, waar ik ook nog langs zal gaan.

Ik heb al een B1/B2 visum.

Op het moment dat ik nu bij Immigration sta, wat telt zwaarder? Moet ik aangeven dat ik er ben om de vestiging te bezoeken van het bedrijf, of dat ik kom om mijn vriendin te bezoeken?
Hockey
Amerika-expert

Re: B1/B2

Bericht door Hockey »

Je vertelt vooral heel veel niet in jouw bericht. Hoe lang ga je? Wat ga je precies doen bij het bedrijfsbezoek? Wat houdt af en toe een paar uurtjes thuiswerken op de laptop precies in?
Bryan K
Amerika-ontdekker

Bericht door Bryan K »

Excuses, was niet zo bedoelt.

De reis zal 10 dagen in beslag nemen. In deze 10 dagen blijf ik wel gewoon bereikbaar voor het kantoor in Nederland. Vandaar de twee tot drie uur per werkdag dat ik wel gewoon mijn mail beantwoord, documenten aanmaak, etc. Ik zal daar richting het kantoor gaan om af te stemmen met collega's en waarschijnlijk vanuit daar dan mijn mail beantwoorden (server is hetzelfde als in Nederland kan dus gewoon daar inloggen). Weet nog niet precies of ik elke werkdag daar naar kantoor ga om gebruik te maken van de faciliteiten of dat ik mijn laptop voornamelijk thuis pak.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Ach, is toch niet zo lastig:

Officer: "So, what are here for, business or pleasure?" - Jij: "Actually, both. I'm visiting a friend and have some meetings scheduled at our US office in Miami". Officer: "What company is that?": Jij: "<naam bedrijf>, I work for the dutch branch of the company". Officer: "How lang are you here for?". Jij: "10 days, I'm flying back next week on..". Officer: "Ok, welcome to America".

Wat niet slim is is om iets over "thuiswerken" te zeggen. En dat je bij je vriendin gaat wonen, ach, dat zou ik niet expliciet zelf naar voren brengen als het niet nodig is.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Wat roelb zegt, en anders: pleasure. Het is maar 10 dagen, dat is een normale vakantieperiode.
Bryan K
Amerika-ontdekker

Bericht door Bryan K »

Bedankt!

Pak ik het zo aan. Toch fijn om even af te stemmen.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Het is in feite heel simpel: zolang jij je aan de voorwaarden van je visum houdt en de CBP officer geen aanleiding heeft om het tegendeel te veronderstellen dan is er geen enkele reden om je te weigeren. Het feit dat je een visum hebt maakt dat trouwens ook een heel stuk lastiger voor het CBP, je hebt namelijk meer (beroeps)rechten dan iemand die onder het VWP reist - ze kunnen je niet zomaar op de volgende vlucht terug zetten.

Maar goed, zolang je de CBP officer geen aanleiding geeft om te denken dat je iets gaat doen dat niet mag onder jouw B1/B2 visum dan is er niets aan de hand. Weet dus wat niet mag en geef ook geen aanleiding om te denken dat je die regels gaat overtreden. Waar ze op letten zijn twee dingen: ga je werken of heb je op een non-immigrant visa de intentie om wel langer dan toegestaan cq permanent te blijven.

Dus je vertelt niet dat je gaat "werken" bij jullie amerikaanse vestiging, maar je geeft aan dat je daarheen gaat voor overleg met collega's. Een op het eerste oog wellicht subtiel maar echt belangrijk verschil. Het woord "work" laat een alarmbel afgaan waarna de officer vervolgvragen zal gaan stellen om te achterhalen wat je er precies mee bedoelt.

Zolang daar dan weer uit blijkt dat je niet echt gaat "werken" is het ook goed, maar beter is het om die vragenlijn gewoon helemaal te vermijden door aan te geven dat je voor overleg komt - iets dat expliciet mag onder B1/B2. Dat jij vervolgens vanuit de US op je laptop werk gaat doen in Nederland is tegenwoordig heel normaal en doet iedereen maar als je de wetgeving strict leest zal dat niet mogen - die stamt nog uit de tijd dat dat helemaal niet kon. Geen enkele reden dus om dat allemaal te gaan noemen, je maakt het je alleen maar moeilijk.

Net als dat er geen enkele reden is om zelf te vertellen dat je "je vriendin" met wie je een romantische relatie hebt komt bezoeken. Overigens mag je gewoon naar je vriendin hoor, maar het kan wel weer een aanleiding zijn voor aanvullende vragen. Immers, als je bezoek het doel zou hebben om te trouwen en een statuswijziging aan te vragen dan ben je in overtreding van de voorwaarden van je visum. Zeg dus gewoon "visiting a friend". Dat is in het Engels helemaal correct taalgebruik en scheelt weer een alarmbel met bijbehorende vragen.
Bryan K
Amerika-ontdekker

Bericht door Bryan K »

roelb schreef:
06 dec 2019, 13:58
Dus je vertelt niet dat je gaat "werken" bij jullie amerikaanse vestiging, maar je geeft aan dat je daarheen gaat voor overleg met collega's. Een op het eerste oog wellicht subtiel maar echt belangrijk verschil. Het woord "work" laat een alarmbel afgaan waarna de officer vervolgvragen zal gaan stellen om te achterhalen wat je er precies mee bedoelt.

Net als dat er geen enkele reden is om zelf te vertellen dat je "je vriendin" met wie je een romantische relatie hebt komt bezoeken. Overigens mag je gewoon naar je vriendin hoor, maar het kan wel weer een aanleiding zijn voor aanvullende vragen. Immers, als je bezoek het doel zou hebben om te trouwen en een statuswijziging aan te vragen dan ben je in overtreding van de voorwaarden van je visum. Zeg dus gewoon "visiting a friend". Dat is in het Engels helemaal correct taalgebruik en scheelt weer een alarmbel met bijbehorende vragen.
Wauw! Had niet zo'n fantastisch antwoord verwacht.

Bedankt Roel voor alle moeite van het schrijven van dit antwoord, waarbij je ook inzoomt op mijn precieze situatie. Dit maakt het voor mij ook duidelijk. Toch fijn dat jij hier zoveel moeite in steekt.

Ik ga met een gerust hart die kant op straks.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer