Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DS-157
- jobinnewyork
- Amerika-ontdekker
DS-157
Even een vraagje over dit formulier. Ik heb het digitaal op de computer ingevuld. Mag dit?
Iemand ervaring met dit formulier?
Iemand ervaring met dit formulier?
- jobinnewyork
- Amerika-ontdekker
dacht ik, maar als het niet zo is: mea culpa. het is alweer even geleden dat ik ze heb ingevuld 
invullen op de computer is in ieder geval prima, dat zorgt ervoor dat alles wat sneller gaat bij het consulaat (want dan kunnen ze het tenminste lezen).
en zorg dat je ALLES invult, dat helpt ook.

invullen op de computer is in ieder geval prima, dat zorgt ervoor dat alles wat sneller gaat bij het consulaat (want dan kunnen ze het tenminste lezen).
en zorg dat je ALLES invult, dat helpt ook.
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
- jobinnewyork
- Amerika-ontdekker
Haha, jij bent een beetje zenuwachtig. Was ik ook de 1e keerjobinnewyork schreef:Ja ik heb een additional sheet met daarop al mn vorige werkgevers enz. Paste niet op het orginele formulier![]()
Hoe gaat de procedure verder in zn werk? Ze zegt van ik kom voor dat en dat visum. Dan laat je de nodige papieren zien en dan?

Bij het hek zeg je in de zoemer waarvoor je komt. Dan word je binnengelaten (je kan overigens rustig een half uur eerder komen dan je afspraak), en word je gefouilleerd en je tas doorzocht. Daarna langs een tafel waar ze vluchtig kijken of je al je formulieren ingevuld hebt, foto's hebt, etc (als iets niet klopt mag je meteen weer naar buiten). Daarna het gebouw in, weer door een beveiligingspost. Daarna in de rij staan en melden bij loket, papieren inleveren en betalen en op bankje gaan zitten wachten tot je naam wordt omgeroepen. Dan kort vraaggesprekje (wat ga je doen, waarom, hoe lang, je gaat toch wel weer terug naar NL?, etc), waarna ze je meteen vertellen of je het visum krijgt.
Het merendeel van de conversaties was bij mij in het engels. Deze procedure was voor een J-1 visum, ik weet niet of het bij andere visa hetzelfde is.
Belangrijkste: zorg dat je spullen exact in orde zijn en volledig zijn ingevuld. Voor mij werden 3 of 4 mensen weggestuurd, omdat ze gewoon niet hadden ingevuld of ze broers/zussen hadden, omdat ze toch maar gewoon nederlandse pasfoto's hadden gemaakt, etc.
Om een of andere reden vinden Nederlanders het erg belangrijk dat overal regels voor zijn, maar zijn die regels vanzelfsprekend niet op henzelf van toepassing...
"You're drunk again."
- jobinnewyork
- Amerika-ontdekker
de ds-formulieren (muv ds-2019), envelop en pasfoto houden ze achter, alle andere stukken krijg je terug. ik had voor de zekerheid ook kopieen van alles bij me, maar niet nodig gehad. als bewijs voor je banden met nederland is je inschrijving bij universiteit / hogeschool prima. verder kun je kopieen meenemen van de paspoorten van je ouders/broers/zussen, een nederlands bankafschrift (mits er wat op je rekening staat), en als je een huis bezit, bewijs daarvan. als duidelijk is dat je student bent in nederland en voor een paar maanden naar de states gaat voor een stage of om wat vakken te volgen, doen ze daar niet al te moeilijk over.
"You're drunk again."
- jobinnewyork
- Amerika-ontdekker
ik weet niet uit mijn hoofd wat het minimumvereiste is (staat op je DS-2019 volgens mij), maar ik zou proof of finance voor tenminste iets van 1000 euri per maand meenemen (en hoe meer hoe beter). brief van de IB is optie, bewijzen van beurzen als je die hebt, en wat het beste werkt, is de bank van je ouders een brief laten opstellen dat ze draagkrachtig genoeg zijn om jou met bijvoorbeeld 1000 euro per maand te steunen als dat nodig mocht zijn (is dus geen bewijs dat ze dat doen, maar dat ze dat kunnen). als je stagevergoeding oid krijgt, kun je dat ook laten zien. (een brief waaruit blijkt dat je financiele steun van je ouders krijgt, is ook een mooi bewijs dat je teruggaat naar NL).
"You're drunk again."
- jobinnewyork
- Amerika-ontdekker