Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA aanvragen omdat paspoort met J1 visum te laat binnen komt

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Props
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

ESTA aanvragen omdat paspoort met J1 visum te laat binnen komt

Bericht door Props »

Na een behoorlijk proces heb ik een J1visum toegekend gekregen in Brussel. Mijn paspoort met visum hebben ze opgestuurd naar een kennis in België, die het weer heeft doorgestuurd naar mij in Nederland (aangetekend+priority). Zaterdag kwam het aan in Nederland.

Sindsdien ligt het ergens op een sorteercentrum van PostNL en het is onwaarschijnlijk dat ik het op tijd ga ontvangen. Heb alles geprobeerd en bel al 3 dagen continu, maar ik heb niet eens track-and-trace-gegevens waardoor ik weet dat het sowieso nog enkele dagen zal duren.

Nu is mijn vraag: kan ik nog iets doen? Is het mogelijk om een nieuw paspoort met spoed en een ESTA aan te vragen en dan mijn paspoort met J1visum erin te laten opsturen door mensen zodra deze is aangekomen? Kan ik een nooddocument krijgen met een visum erin? Ik denk dat beide onmogelijk zijn, maar wilde het toch nog even checken hier.
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: ESTA aanvragen omdat paspoort met J1 visum te laat binnen komt

Bericht door IngridUSA »

Ik heb totaal geen verstand van visa, maar je kunt wel met spoed een NL paspoort aanvragen en dat is dan de volgende dag op te halen. Esta kan dan ook direct. Maar of je dan kunt afreizen? Je kunt (uitzonderingen daargelaten) geen 2 paspoorten als reisdocument hebben.
Maar buiten dat, aangetekend en priority en dan geen track and trace? Die krijg je hier al voor de simpelste bestelling… Echt, postbezorging in België is nog bijna middeleeuws, met postduiven en postkoetsen. Dramatisch. Heeft de verzender niets waarmee je verder onderzoek kunt doen? Gaat het sneller als je een klacht indient? Hoeveel tijd heb je nog?
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Een noodpaspoort werkt niet (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rt-krijgen) die hebben geen chip en je kunt er niet mee naar de VS reizen. Met spoed een nieuw paspoort aanvragen kan wel; je mag een tweede paspoort als je eerste paspoort is ingenomen om een visum af te geven (bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen). Maar dan ben je wel minstens een dag, vaak 2 verder (en afhankelijk van de gemeente moet je ook een eerst een afspraak krijgen).

Check hoe lang van te voren je je vliegtickets nog kan aanpassen. Laat eventueel hotels/accomodaties weten dat je bijvoorbeeld een dag later bent. Blijf bellen met postNL, zoek eventueel een telefoonnummer voor de locatie van het sorteercentrum (als je weet waar dat is). Maar vooral: houd moed! Vaak is er nog best wat mogelijk met de vliegtuigmaatschappij als je ze belt, en hopelijk komt je paspoort vandaag of morgen gewoon aan. Even stressen maar straks zit je in de VS! :D
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik vraag me af of je wel in aanmerking komt voor een 2e paspoort,ik heb altijd begrepen dat je het dan structureel nodig moet hebben (omdat je naar een land reist dat je niet binnenlaat omdat je on land x bent geweest, of doordat je heel vaak reist en heel vaak visa aan moet vragen). Dit is een eenmalig iets, vraag me af of ze het dan doen.

Los daarvan, op een esta mag je niet werken of studeren, dus wat wil je bereiken door daarmee de VS in te reizen? En ik vermoed dat je met het J visum het land in moet reizen om een juiste I94 te krijgen, dus opsturen is sowieso geen optie, dan zul je zelf op en neer naar NL moeten reizen om het op te halen.
Terug in Texas!
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Je hebt een J-1 visum aangevraagd en gekregen met een specifiek doel om de VS in te mogen reizen.
Als je eventueel met een ander paspoort de VS inreist op ESTA mag je daarmee alleen voor toeristische doeleinden voor maximaal 90 dagen in de VS verblijven. Mocht je later alsnog je paspoort met J1 visum in de VS toegestuurd krijgen, klopt het dus niet in het systeem. Je kunt helaas ook niet makkelijk en snel een visumstatus wijziging aanvragen want dat moet via U.S. Citizenship and Immigration Services (USCIS) en kan zeker 3-6 maanden duren.

Ik zou echt proberen je paspoort met J1 visum zo snel mogelijk op te sporen, ook als dat betekent dat je je reis iets moet uitstellen. Succes en sterkte!
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

IngridUSA schreef:
02 mar 2022, 13:15
Echt, postbezorging in België is nog bijna middeleeuws, met postduiven en postkoetsen.
Props schreef:
02 mar 2022, 12:32
Sindsdien ligt het ergens op een sorteercentrum van PostNL
Euh, het paspoort ligt dan wel ergens in Nederland hé… :mrgreen:
Props
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Props »

Veel dank voor jullie reacties, ik vermoedde dit al maar goed om bevestigd te krijgen. Ik denk idd dat ik het maar moet blijven proberen bij PostNL. Via de klantenservice heeft geen zin, die zien niet veel meer dan ik. Ik ben al naar het sorteercentrum in Den Haag gereden en heb contact opgenomen met andere depots, nergens kunnen ze mijn aangetekende brief traceren. Zo zie je maar weer dat priority + aangetekend + verzekerd zenden ook niet alle risico's wegneemt.

Het is zo frustrerend om te weten dat mijn documenten ergens liggen op minder dan 50km van mij vandaan...
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Wil je nog laten weten hoe het afgelopen is?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer