Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geen mail na J1 visum refused

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Sophieknobbout
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Geen mail na J1 visum refused

Bericht door Sophieknobbout »

Hoi,

Ik heb een J1 visum vanuit het consulaat in Amsterdam nodig voor een stage die redelijk lastminute op mijn pad kwam. Ik had me eerst bij Brussel aangemeld (en betaald) omdat de wachttijd daar korter was. Echter kon ik daar op 29 april 2024(!) terecht. Ik heb met ze gebeld en ze zeiden dat de wachttijd voor niet-Belgen nou eenmaal langer is dus dat ze niks konden doen en een expedited appointment ook geweigerd zou worden omdat ik dus geen Belg ben.

Nu in Amsterdam aangemeld en weer de fee betaald. Daar moest ik per se mijn documenten opsturen zodat zij gingen kijken of ik een J1 interview waiver zou krijgen waardoor ze het visum zouden toewijzen op afstand. Ik ben nooit eerder in Amerika geweest dus ik ging er al van uit dat het zou worden afgewezen. Dat is dus ook gebeurt inmiddels.

Dus:
13 juni alle documenten verstuurd met mikropakket naar het consulaat. 20e stond er eindelijk dat de documenten ontvangen waren. 30e stond er eindelijk dat het refused was. Maar nu... niks. Ook geen code die erop wijst waarom het afgewezen is.
Geen mail, geen uitleg. Niks. Ik weet nu dus niet of ik nog op interview mag komen en het dan goed is of dat mijn visum compleet afgewezen is (ik zie geen reden waarom dat zou zijn). De enige reden die ik kan verzinnen is dat mijn afspraak daar op naam Sophie staat en in mijn paspoort Sophia. Geen idee hoe dat is gebeurt maar ik kon het niet meer wijzigen na het betalen van de fee.

Ik heb vandaag met het consulaat gebeld maar dan krijg je een algemene consulaat medewerker aan de telefoon die geen persoonlijke informatie kan zien. Die zei dat ik gewoon moest afwachten.
Is het normaal dat je na verzenden 17(!!!) dagen moet wachten op een afwijzing en vervolgens meer dan 5dagen op een reactie waarom het is afgewezen? Ik heb ook nog geen mail van mikropakket gehad dat mijn documenten onderweg zouden zijn. Ik ben dus niks wijzer en zit met smacht te wachten op een antwoord gezien mijn stage 15 augustus volgens het ds2019 begint. Eigenlijk zou ik er al 20 juli heen gaan maar dat zie ik niet meer gebeuren zo.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit normaal? kan ik iets anders doen?
grouch
Amerika-ontdekker

Re: Geen mail na J1 visum refused

Bericht door grouch »

Ik had me eerst bij Brussel aangemeld (en betaald) omdat de wachttijd daar korter was. Echter kon ik daar op 29 april 2024(!) terecht.
De beschikbaarheid hangt af van het visum. Voor een H visum zijn er tientallen tijdslots per week in Brussel verdeeld over 2-3 dagen per week vanaf 24 juli 2023. Heb je J1 Work Exchange Visitor of J1 Professional Exchange gekozen? Voor die eerste zie ik in Brussel helemaal geen beschikbaarheid, voor Amsterdam kun je een afspraak maken voor 19 juli 2023. Dat is op tijd voor je stage.

De ervaring leert dat er regelmatig eerdere tijdslots worden vrijgegeven, maar ook dat die heel snel worden geboekt. Ik zou regelmatig kijken of er eerdere tijdslots beschikbaar komen, zowel in Brussel als in Amsterdam, en dan een afspraak inplannen. Je kunt de afspraak altijd weer verzetten als je je paspoort nog niet terughebt. 20 juli wordt krap maar het is zeker niet onmogelijk.
Sophieknobbout
Amerika-newbie

grouch schreef:
05 jul 2023, 23:20
voor Amsterdam kun je een afspraak maken voor 19 juli 2023. Dat is op tijd voor je stage.

Waar kun je dat zien? Ik krijg geen optie om de kalender in te zien namelijk en kan dus ook geen afspraak inplannen voor Amsterdam. Bij Brussel kreeg ik wel die optie.
Laatst gewijzigd door Sophieknobbout op 06 jul 2023, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Sophieknobbout
Amerika-newbie

grouch schreef:
Heb je J1 Work Exchange Visitor of J1 Professional Exchange gekozen?
Ik kan mijn ds160 niet terug inzien en zie op internet niet welke van de twee opties "short term scholar" onder valt. Ik heb me echter aangemeld bij degene waar "short-term scholar" bij stond, gezien dit op mijn ds2019 staat.
grouch
Amerika-ontdekker

Bericht door grouch »

Sophieknobbout schreef:
06 jul 2023, 10:44
grouch schreef:
Heb je J1 Work Exchange Visitor of J1 Professional Exchange gekozen?
Ik kan mijn ds160 niet terug inzien en zie op internet niet welke van de twee opties "short term scholar" onder valt. Ik heb me echter aangemeld bij degene waar "short-term scholar" bij stond, gezien dit op mijn ds2019 staat.
Als je inlogt in het afspraaksysteem zie je de visumcategorie in hetzelfde scherm als waar je op "Doorgaan" klikt bij "Huidige status Afspraak maken".
Sophieknobbout schreef:
06 jul 2023, 10:37
grouch schreef:
voor Amsterdam kun je een afspraak maken voor 19 juli 2023. Dat is op tijd voor je stage.
Waar kun je dat zien? Ik krijg geen optie om de kalender in te zien namelijk en kan dus ook geen afspraak inplannen voor Amsterdam. Bij Brussel kreeg ik wel die optie.
Ik zie het vlak voordat ik betaal. Nu staat er "Eerste beschikbare afspraken Amsterdam 21 Augustus, 2023".
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Meestal is de afwijzing bij een interview-waiver visum omdat ze om een of andere reden toch willen dat je op het interview komt. Van die typo op je afspraak zal het niet zijn, dus daar zou ik me niet druk om maken. Helaas staat 'snelheid' niet in het woordenboek bij het consulaat. Ook zijn ze zelf erg druk, waardoor op mails en telefoontjes slecht gereageerd wordt.

Blijf verversen, hopelijk krijg je nog een eerdere datum. Maar 20 Juli wordt wel erg krap, ook omdat het zelfs bij goedkeuring van je visum een paar dagen kan duren voordat ze je visum printen, en ze het dan ook nog moeten terugsturen. Overleg met je stagebegeleiders wat het plan B is als je het visum niet op tijd kunt krijgen. Zo kun je natuurlijk 'al even gaan kijken' op ESTA als er een maand vertraging is...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer