Ik zou volgend jaar graag 4 maanden (sept-dec) naar de VS gaan. Ik ga 4 maanden loopbaanonderbreking nemen bij mijn job als federaal ambtenaar in België. Mijn plan zou zijn om te logeren bij mijn ex-gastgezin (bij wie ik logeerde als uitwisselingsstudent in 2010-2011) in Florida om uit te rusten aan het strand in september (stressvolle job), korte tripjes te maken (bezoek gastzus in NC in oktober, cruise naar de Caraïben in november, bezoek Disney/Universal in Orlando in december) en de feestdagen samen te spenderen. Vandaar dat ik voor een B2 visum zou willen gaan en geen ESTA.
Ik maakte me niet veel zorgen over het aanvragen van een B2 visum tot ik hier op dit forum las dat een weigering van B2 visum betekent dat je nooit nog een ESTA zal krijgen. En gezien ik ongeveer jaarlijks naar de VS reis, zou dit een ramp zijn. Ik heb connecties met België (vaste job als ambtenaar, appartement gekocht via lening), maar gezien ik regelmatig naar de VS reis om mijn ex-gastgezin te bezoeken en te reizen, heb ik ook connecties met de VS... Sinds 2018 ben ik 10 keer in de VS geweest, telkens via ESTA (2x daarvan als transit naar Mexico).
Een "gemakkelijkere" optie zou natuurlijk zijn om slechts 3 maanden naar de VS te gaan via een ESTA en mijn plannen aan te passen... Bijkomende vraag dan: indien ik oktober-december in de VS zou verblijven en in november de VS voor 2 weken zou verlaten voor een cruise naar de Caraïben, kan het problematisch zijn om de VS terug binnen te geraken na de cruise?
Alle adviezen welkom ook al weet ik dat het uiteindelijk van de visum counselor zal afhangen.