Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Katrina

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Bush: federale inzet " onacceptabel"

WASHINGTON President Bush is ontevreden over de hulpverlening in het zuiden van de VS na de orkaan Katrina. Hij noemt die onacceptabel. Het is voor het eerst dat Bush kritiek heeft op de federale inzet, maar hij zei ook dat de VS de situatie snel meester zal worden.

De president maakt vanmiddag een vlucht met een helikopter boven het gebied dat door de orkaan is getroffen. Er is veel kritiek op Bush. Hij krijgt het verwijt dat hij, te laat, te weinig heeft gedaan.

Intussen heeft de burgemeester van New Orleans opnieuw een emotionele oproep gedaan. Er sterven mensen door ontbering en hij snapt niet waar de hulp blijft.
bron: nos.nl

Mijn vraag: op wie wordt Bush boos? Op zichzelf?
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

hij is boos over de inzet van de staten zelf, denk ik, zoals bijvoorbeeld de staat Louisana. Misschien is de staat eerst verantwoordelijke? Maar corrigeer mij als ik het fout heb.

Verder zag ik ook nog een berichtje:

Nederland stuurt fregat naar New Orleans

Noodhulp
Het fregat gaat noodhulp verlenen aan de stad. De Van Amstel vertrekt vanaf Curaçao en is binnen vier tot vijf dagen bij New Orleans. Schepen van de Koninklijke Marine zijn standaard uitgerust om noodhulp te verlenen. Extra hulpmiddelen zijn bovendien voor vertrek uit Curacao aan boord genomen.

Helikopters
Het fregat neemt verder noodrantsoenen, twee helikopters voor medische evacuatie, extra mariniers en aanvullende kleine vaartuigen zoals rubberboten mee. Ook kan het schip dagelijks 1000 liter drinkwater uit zeewater halen.

Aanbod
Minister Bot van Buitenlandse Zaken heeft aangeboden het fregat te sturen, maar formeel heeft de VS Nederland nog niet om hulp gevraagd. Het fregat wordt alvast gestuurd in de verwachting dat de VS het aanbod zal accepteren.

Meer aangeboden
Volgens premier Balkenende heeft Nederland ook andere middelen aan de Amerikanen aangeboden. Het gaat dan om expertise op het gebied van wateroverlast en dijkdoorbraken, om identificatieteams, om pompen die schoon drinkwater kunnen leveren, om F-16's en om een duikpeloton van Defensie.

Geen actie
De gezamenlijke hulporganisaties (SHO) gaan geen nationale actie voor New Orleans houden. De SHO heeft diverse keren contact gehad met de VS, en er zou geen behoefte zijn aan financiële hulp.

bron: rtl nieuws
Laatst gewijzigd door dolphin op 02 sep 2005, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een vriendin van mij beschreef het goed in haar blog gisteren, hoe een van de problemen inderdaad is, dat de staten flink autonoom zijn. Haar blog is hier te lezen. Zij woont in Texas en zit dus veel dichter bij de ramp.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dummy
Amerika-ontdekker

Bericht door Dummy »

Voor de Belgen
Je bijdrage kun je storten op rekeningnummer 000-0000025-25 van het rode kruis met vermelding Katrina. Deze gelden worden dan doorgestort aan het Rode Kruis Amerika. zie ook de nieuwsberichten.
Groetjes Dummy
JGK
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JGK »

Jan Visser schreef:Dit is een mp3 van een openhartig, bijna "on-politiek" interview met de burgermeester van New Orleans, Ray Nagin. Het laat duidelijk zien hoe slecht het er aan toe is en hoe volstrekt ontoereikend de reactie van de overheid is.

http://www.atypical.net/mm/nagin.mp3
Ik heb net het hele interview met Ray Nagin beluisterd. Ik vind dit schokkend; je krijgt het gevoel dat hij wel wil, maar overal wordt tegengewerkt.
Jan Gijs
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Dat val mij ook al op en schoot me in het verkeerde keelgat. Mensen die op de sites van kranten in NL hun mening plaatsen en dan dingen zeggen als 'ik vind het wel zielig voor die mensen' en dan twee zinnen later 'maar nu weten ze ook eens hoe het voelt om in diepe armoede te leven'. Voor dat soort reacties hebben we hier een woord: ignorant. :evil:

Mack schreef:Vanochtend hadden ze het op de radio over New Orleans. Luisteraars mochten reacties sturen. Wat denk je? "Ja, eigen schuld, Amerika kan niet eens zijn eigen problemen oplossen. Er slapen daar mensen op luchtroosters omdat er geen sociale voorzieningen zijn (...) en nu zien ze wat er van komt" en meer van dat soort praat.

Er kwam zelfs een (anoniem) SMSje binnen met "iedereen krijgt wat ze verdient".

Is dat de mening van de Nederlander? Eigen schuld dikke bult? Is de Nederlander zo anti-Amerikaans geworden omdat de Nederlandse media nooit iets positiefs over Amerika te melden heeft?

Ik walg echt van die Nederlandse reactie. Waar halen die mensen, die waarschijnlijk nog nooit een voet op Amerikaanse bodem gezet hebben, het lef vandaan om Amerika te beoordelen omdat ze niet voorbereid waren, terwijl hier in Nederlander rapport na rapport zegt dat Nederland zelf ook niet is voorbereid als er iets gebeurd?

Als die persoon met z'n anonieme SMSje gelijk heeft, dan zou ik Nederland maar verlaten: dan staat Nederland ook nog heel wat rampspoed te wachten...

:evil: Mack :flame:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een aantal Belgen zijn nog niet gelocaliseerd, én ze besluiten met het feit dat België ook een duit in het zakje doet. Je kan je zelf persoonlijk aanbieden om te komen helpen blijkbaar.

Nog geen nieuws van 117 Belgen
België biedt noodhulp

BRUSSEL/NEWPORT - Van de 312 Belgen die in de drie Amerikaanse staten verblijven die getroffen werden door orkaan Katrina, moeten er nog 117 gecontacteerd worden door het Belgische consulaat in Atlanta. Dat heeft een woordvoerder van de Belgische FOD Buitenlandse Zaken vandaag meegedeeld.

De 117 Belgen konden niet gecontacteerd worden omdat ze afwezig waren of omdat de communicatielijnen het hadden laten afweten, zo luidt het. In Louisiana konden 69 Belgen nog niet bereikt worden, in Alabama 35 en in Mississippi 13.
De Belgische consul in New York is naar Houston gestuurd, waar het merendeel van de geëvacueerden uit New Orleans ontvangen worden. Hij zal er het onthaal verzekeren van de mogelijks geëvacueerde Belgen.

Noodhulp aan rampgebieden

België zal de rampgebieden in de Verenigde Staten noodhulp bieden. Die beslissing is zopas door de Belgische regering genomen en minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht zal de concrete plannen vanavond in Melsbroek toelichten. Volgens Buitenlandse Zaken heeft de Amerikaanse regering België om bijstand verzocht. België zou vooral medische hulp, waterpompen en logistieke hulp aanbieden.

Helpen

Ondertussen heeft de Amerikaanse ambassade in Brussel de Belgen bedankt die gevraagd hebben hoe zij de slachtoffers van de ramp kunnen helpen. Bijdrages kunnen via het Belgische Rode Kruis gestort worden op het rekeningnummer 000-0000025-25 met vermelding ,,Katrina''. Voor Belgen die persoonlijke hulp willen verlenen is er informatie beschikbaar op de website van het Federal Emergency Management Agency (FEMA) en het telefoonnummer van FEMA vanuit België: 00-0-202-646-3444.

bava (belga)02/09/2005
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
4me
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door 4me »

Dit is allemaal zo triest! Ok, wij hollanders hebben vaak een grote mond, maar hou er rekening mee wie deze interviews uitzend of afneemt! Veel sensatie en "leuke" koppen. Ik denk dat de meeste Nederlanders met de bevolking meeleeft. In 1953 hebben wij ondervonden wat een ramp betekent. Dit gun je niemand. Ik denk dat velen alleen stom verbaasd zijn dat het grote Amerika de situatie niet in de hand kan houden. Ze hadden Amerika veel machtiger in geschat. Dat gevoel heb ikzelf ook een beetje. Heeft er niets mee te maken of ik de heer Bush wel of niet aardig vind. Als je over de tv zenders zapt, hoor je deze verbijstering ook op de BBC, Belgie, Duitsland en in de USA. Ik voel mij hier zo machteloos en ben terleurgesteld en verdrietig als ik de beelden zie. Steeds weer zie ik die vreselijke beelden en die wanhopige mensen. En op dat moment denk ik ook S * * * !!! ga die mensen helpen, stuur alle troepen die je maar hebt. Doe wat!!!! Dit soort toestanden qua hulpverlening had ik verwacht in een land als Bangladesh, maar niet in de USA. Te hoge verwachtingen misschien.........
Jeannine
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Helemaal mee eens, negatieve verslaggeving, sensatie lust, haatdragende citaten of domme SMS’jes in radio programma's (what ever), spreken niet voor geheel Nederland. Als ik alleen al in mijn omgeving kijk, voelt iedereen behoorlijk mee. Ik was me niet direct bewust van de ernst, de complete chaos, maar ook de enorme oppervlakte van het rampgebied. Ik ben erg aangeslagen door de beelden die ik zie. Vooral de kinderen, baby’s en oudere mensen die sterven. Geen eten, geen drinken, de hitte, het gevaar van ziektes of epidemieën in dit gebied, het is echt verschrikkelijk. Als je daar bij stilstaat en visualiseert dat dit op dit moment gaande is, dan raakt me dat enorm.. Het is ook eigenlijk te verwachten dat mensen doorslaan in deze barre omstandigheden en complete paniek en chaos ontstaat in die hitte.. Ik vraag me af hoe voedsel en hulp gestructureerd gebracht kan worden – Wat betreft de negatieve publiciteit in Nederland of elders.. Ik erger me ook een beetje aan de kritiek op Bush of de hulpverlening daar (hoewel ik me tijdens de beelden ook afvroeg: “hoe kan dit toch”), maar meer omdat ik de compassie mis.. Het voelt zo sensatie belust (alsof het ze eigenlijk geen donder kan schelen, maar graag iemand de schuld geven).. en dat vind ik kwalijk!

Maar nogmaals dat is de media, ik vraag me af hoe de gemiddelde Nederlander zich voelt ..
Laatst gewijzigd door Sandy op 02 sep 2005, 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Sandy
henky
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door henky »

Als ik de beelden zie uit het rampgebied, krijg ik vochtige ogen en kan niet geloven wat ik zie!! Wat een vreselijke ramp is dit; ik hoop van harte voor de bevolking dat de hulpverlening snel op gang gaat komen. We kunnen wel een mening hebben over George Bush maar dat schiet dus echt helemaal niet op!!! Het belangrijkste is dat de hulpverlening in gang wordt gezet. Als in de toekomst het rampgebied weer wordt opgebouwd, mag ik van harte hopen dat de dijken goed worden aangelegd.
Henky
http://breedijkies1.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
wendyjol
Amerikakenner

Bericht door wendyjol »

De gemiddelde Nederlander, dat zijn wij Sandy, jij en ik. Wij krijgen de tranen in de ogen, een brok in de keel als we de hartverscheurende beelden zien van wanhopige moeders met kinderen. De beelden van mensen die bij hun puinhopen, wat ooit hun huis was, terugkomen. Alles wat je dierbaar was is weg. Het enige wat je dan nog kunt doen is huilen!!!
Het is onbegrijpelijk voor ons, dat in deze moderne tijd, waarin alles mogelijk is, mensen naar de maan, beelden van mars, webcammen met kennissen in de States op je laptopje, het niet mogelijk blijkt om fatsoenlijk drinkwater en eten een ondergelopen stad in te krijgen....
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Verbaasd

Bericht door nieuwenoord »

Ik denk dat velen alleen stom verbaasd zijn dat het grote Amerika de situatie niet in de hand kan houden. Ze hadden Amerika veel machtiger in geschat.
Ik ben anderhalve dag weggeweest, dus lees nu de hele discussie. Wat Sandy zegt, dat is precies wat ik voel. Verbazing, zo'n machtig land ... en dan zo'n chaos. Geen verwijt, geen boosheid, alleen verdriet, verdriet om al die mensen die daar als ratten in de val zitten.

Die ene mevrouw die geen insuline heeft ..... brrr, een paar dagen zonder insuline en ik overleef het zelf ook niet. Moet je toch niet aan denken!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

[quote="wendyjol"]De gemiddelde Nederlander, dat zijn wij Sandy, jij en ik. quote]

Wendy, ik denk niet dat jullie echt helemaal representatief zijn voor 'de gemiddelde Nederlander'. Waarom niet? Omdat jullie al in Amerika geweest zijn, en ergens hou je er wel van, van dat grote land aan de andere kant van de Oceaan.
'De gemiddelde Nederlander' heeft nog nooit een voet op Amerikaans grondgebied gezet, en beoordeeld (en vooral: veroordeeld) op basis van wat de media op hen afvuren.

(en nog tussen haakjes: mijn echtgenoot wist me te vertellen dat het bedrijf waar hij voor werkt 5 miljoen dollar schenkt aan hulp)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik weet niet hoeveel beelden jullie uit andere delen van het getroffen gebied bereiken, maar het is helemaal niet alleen New Orleans, waar de situatie nijpend is. Twee middelgrote steden in Mississippi, Biloxi en Gulfport, liggen ook plat. Mensen in die steden zijn ook alles kwijt. De vernieling gaat bovendien ver landinwaarts, want Katrina heeft zelfs in ons gebied met een tornado een aantal huizen compleet vernield. Om al die mensen over zo'n wijds gebied te kunnen bereiken neemt tijd. De afstanden zijn gewoon al gigantisch, laat staan als de wegen onbegaanbaar en de vliegvelden onbruikbaar zijn :(.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dummy
Amerika-ontdekker

Bericht door Dummy »

Hoi
We zien natuurlijk alleen die vreselijke beelden, maar wees gerust die beelden liegen niet. Mijn man zegt dat ik er niet meer naar mag kijken, omdat ik het me zo erg aantrek, maar het is en blijft realiteit , wie zijn schuld het ook moge zijn ? Misschien van God ? Of van ons allemaal ? Wie weet het ?
En waarom die hulp zo slecht op gang komt en de hulp niet bij de mensen geraakt, gewoon geen communicatie. Zoals iemand al eerder zei, op de webcam vrienden aan de andere kant van de wereld en in NO en andere steden, niks meer. Alleen stilte. Maar als je heel goed luistert hoor je "Help us". Ik wou dat ik het kon.
Hou de moed erin.
Dummy
Dummy
Amerika-ontdekker

Bericht door Dummy »

No effe
Ja we krijgen ook de beelden van die andere steden te zien hoor. Geen woorden voor.
Slaapwel
Dummy
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een artikel over hoe moeilijk en gevaarlijk het ook is voor de reddingswerkers en -honden:
http://www.msnbc.msn.com/id/9150422/
4me
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door 4me »

Lieve Belgische buren, Je hoeft als Nederlander of welke nationaliteit dan ook niet in Amerika te zijn geweest om mee te voelen met de mensen daar. Want als dat zou kloppen dan zouden alleen de hollanders die ooit Thailand, Sri Lanka en Indonesie hebben bezocht een gift na de tzunami hebben gegeven. Dacht dat we toch wel een vrijgevig volkje waren als het een inzameling betreft. En je geeft toch alleen als je begaan bent met het lot van deze mensen. Wat ik al eerder zei, de media smult van dit soort domme reacties en dat laten ze graag zien! Wij Hollanders hebben echt wel gevoel en weten verdraaid goed wat het is om een gevecht met de natuur te hebben. Sommige mensen zijn gewoon sensatie belust of zijn gewoon te stom! Niemand gunt een medemens zoveel ellende!
Jeannine
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

4me schreef:Lieve Belgische buren, Je hoeft als Nederlander of welke nationaliteit dan ook niet in Amerika te zijn geweest om mee te voelen met de mensen daar. Want als dat zou kloppen dan zouden alleen de hollanders die ooit Thailand, Sri Lanka en Indonesie hebben bezocht een gift na de tzunami hebben gegeven. Jeannine
Jeannine, ik denk dat er daar toch nog een verschil zit: over het algemeen worden die Tsunami-landen gezien als zijnde heel arm, in tegenstelling tot Amerika. Dus ik denk dat veel mensen zich nu afvragen waarom je zou geven aan een rijk land... Voor 'sukkelaarkes' krijg je sneller iets los.
Elke
Stephanie
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Stephanie »

kastelke schreef:Dus ik denk dat veel mensen zich nu afvragen waarom je zou geven aan een rijk land... Voor 'sukkelaarkes' krijg je sneller iets los.
Ergens vind ik dat daar wel iets in zit. Elke euro die wij naar amerika sturen is een euro minder dat Bush er zelf moet aan besteden, en dus een euro meer die overblijft om oorlog mee te voeren.
Langs de andere kant kan je natuurlijk wel argumenteren dat de slachtoffers daar helemaal niks aan kunnen doen, en gewoon hulp nodig hebben, of die nu uit het buitenland komt of niet, maar ik vind toch dat Amerika in de eerste plaats eigen middelen moet inzetten, en pas wanneer dat niet blijkt te volstaan een beroep op het buitenland moet doen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer