Met het gevaar dat we je topic laten ontsporen in een gas-rekening discussie..
Wij hebben recentelijk een koffieautomaat het raam uit gegooit(lees: netjes naar de afvalverwerkings unit gebracht) en 2 oude koelkasten waren hetzelfde lot bezegelt. Nuon vroeg zich af of wij misschien een koelcel thuis hadden staan

. Nou, als je naar de meterkast keek dan spinde dat plaatje ook als een gek rond.
Met een nieuwe zuinige koelkast(Amerikaans model met kraantje en ijsblokjes in de deur

) en een Senseo koffieautomaat is het plaatje weer tot rust gekomen en komt de rekening denk ik wel weer op een 3 cijferig getal. Pfff, en dan hebben wij ook nog bedrijfsstroom. Dat is in princiepe goedkoper.
Het is dus belangrijk na te gaan of je geen apparaten hebt die elektriciteit vreten. Een oude koelkast ligt voor de hand, net als koffieautomaten aangezien die een verwarmingselement hebben. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor airco's of kachels.
Aangezien ik in het begin de schuld kreeg teveel stroom nodig te hebben heb ik enkele stroommeters aangeschaft. Toen bleek dat mijn computers in verhouding weinig verbruikten ging de 'directie' beter zoeken.
Zet je scherm uit als je weg loopt scheelt een hoop! Net als een plat scherm, 20 tot 40 watt gemiddeld! Ook heb ik een recente computer die bepaalde hardware uitschakelt waardoor het verbruik drastisch afneemt!
Het lijken van die kleine dingen, maar bij elkaar helpt het toch flink.
De gemiddelde Amerikaan staat 5 minuten te wachten als de winkel open moet met ronkende automotor, hij zou het eens warm of koud krijgen Smile De olieprijzen dalen weer dus denk dat alle goede voornemens weer de kast in gaan en maar klagen dat alles zo duur wordt, rare jongens, die Amerikanen.
Dat is misschien wel waar. Maar dat doen we in Nederland ook steeds meer. Het is niet voor niets dat ze nu weer een campagne hebben gestart op basisscholen om kinderen met de fiets of de benenwagen naar school te brengen. Steeds meer ouders hebben amper tijd of zin om om half negen met koter op de school te staan 2 km verderop. Ik kom praktisch dagelijks langs mijn oude school en ik merk gewoon dat het steeds meer een ramp word om normaal die straat door te komen. Op vaste tijden staat het verkeer compleet vast door dat pendelverkeer. Add to that dat kinderen steeds minder beweging krijgen en we krijgen in niet afzienbare tijd dezelfde problemen als Engeland bijvoorbeeld.
That being said, moet ik eerlijkerwijs wel toegeven dat ik zelf ook veel de auto pak. Eventjes naar de stad, of zelfs eventjes naar school. Dat is slechts 2km, maar ik heb dagen dat ik er echt tegenop zie om met de fiets te gaan. Hoe zielig is dat dan :-0. Terwijl ik toch echt geen hekel heb aan bewegen. Het ligt vaak gewoon aan het weer en de gemakszucht.