Ik heb hier in dit forum al een aantal zeer nuttige tips gelezen, maar vind toch geen antwoord op de vragen waar ikzelf nog mee worstel om mijn ideale reisroute uit te stippelen. Vandaar dat ik zelf ook maar een eigen post lanceer.
Wij zijn een gezin van 4 personen (55/50/23/19) en gaan volgende jaar in juli alweer voor de 5de keer op rondreis in de USA. Wij zijn ervaren reizigers die elk jaar wel ergens ter wereld een (road)trip maken (o.a. ook al in Namibie, Vietnam, Thailand, ...) met of zonder auto, en er niet bang van zijn om aanzienlijk wat kilometers af te leggen, en soms maar 1 nacht ter plaatse te blijven. Ik weet dat dit niet aan iedereen besteed is en dat velen het liever wat rustiger aan doen, maar wij houden er graag van om zoveel mogelijk te zien op onze reizen, en dat impliceert dus een redelijk hoog tempo.
We hebben een heen/terugvlucht naar Orlando, deels omdat dit aanzienlijk goedkoper was dan eender welke andere luchthaven in de deep south waarvoor ik prijzen berekend heb (zeker voor 4 personen) en deels omdat we er absoluut ook van wilden profiteren om op het einde van onze reis nog eens wat dagen door te brengen in DisneyWorld en Universal Studios, en daar de nieuwste attracties te zien die er zijn bijgekomen na ons laatste bezoek daar, waaronder het recent geopende Star Wars themagebied (eigenlijk was dat laatste zelfs de aanleiding voor de hele reis, maar hebben we beslist om het te combineren met een deel van de USA dat we nog niet gezien hadden. Dus het vertrek-/eindpunt is zonder enige twijfel Orlando (trouwens de tickets zijn al aangekocht

Na aftrek van de dagen die we gereserveerd hebben voor de pretparken in Orlando (na onze terugkomst daar) hebben we nog tijd voor een roadtrip van 16 dagen. Momenteel ziet mijn planning (gebaseerd op het door elkaar mixen van een aantal fly-and-drive programma's) er als volgt uit:
- 1/7 aankomst Orlando (avond)
- 2/7 Orlando - Savannah
- 3/7 Savannah - Charleston
- 4/7 Charleston - Atlanta
- 5/7 Atlanta (Coca Cola, CNN, Martin Luther King, ...)
- 6/7 Atlanta - Gatlinburg
- 7/7 Gatlinburg - (Chattanooga) - Nashville
- 8/7 Nashville - Muscle Shoals (onderweg Jack Daniels, Huntsville-Saturn V)
- 9/7 Musle Shoals - Memphis
- 10/7 Memphis (o.a. Graceland om dat eens gezien te hebben)
- 11/7 Memphis - Vicksburg (of meteen tot Natchez)
- 12/7 Vicksburg (of Natchez) - Lafayette
- 13/7 lafayette - New Orleans (bezoek aan Whitney plantation en misschien ook Oak Alley plantation, in combinatie met eventueel een swamp tour)
- 14/7 New Orleans
- 15/7 New Orleans - Pensacola
- 16/7 Pensacola - Tallahassee
- 17/7 Tallahassee -Orlando
Maar hierin zitten toch enkele zaken die ik nog niet ideaal vind.
Om te beginnen twijfel ik nog in welke richting ik de reis ga maken (deze of in omgedraaide richting), en dat hangt deels af van de 4th July. Op die datum kan ik namelijk ofwel in New Orleans ofwel in Atlanta zijn, en ik vraag me af welk van deze twee steden het meest interessant is om deze nationale feestdag mee te maken.
Tevens heb ik toch nog enkele bedenkingen, die maken dat ik misschien toch iets ga moeten schrappen.
- Veel reisprogramma's doen maar 1 enkele nacht in Nashville, maar ik vraag me af of dat voldoende is, en of het niet beter is daar 2 nachten boeken zodat we daar een volle dag hebben. Ik lees veel over Grand Ole Opry, maar tenzij ik me vergis is dat vrij duur om daar een optreden mee te pikken, toch met 4 personen.
- Is de passage via Muscle Shoals echt wel de moeite waard, of is het beter om meteen van Nashville naar Memphis te rijden ? Want daar winnen we een dag mee.
- We zouden ook de route via Charleston kunnen overslaan, en dus rechtstreeks van Savannah naar Atlanta rijden. De extra dag die we daarmee winnen kunnen we dan gebruiken in de Smoky Mountains, ofwel in Nashville als het toch nuttig zou zijn om de route langs Muscle Shoals te behouden.
- Inzake Smoky Mountains: we zijn geen echte natuurliefhebbers die zin hebben om lange trekkings te doen. Anderzijds hielden we wel van de mooie zichten in Yosemite bij het doorrijden ervan, en vonden we het fijn om te gaan raften en tuben (o.a. in de White Mountains boven Boston), dus zulke zaken kunnen dan weer wel interessant zijn om er toch een volle dag te verblijven.
- Is het voldoende de moeite waard om in Lafayette zelf te overnachten ? We zouden die plantations ook kunnen bezoeken op de weg van Natchez naar New Orleans.
- zien jullie andere mogelijkheden om een dag te winnen die dan elders in de reis gebruikt kan worden ?
Dit zijn momenteel zowat de vragen die ik me stel bij het verder invullen van ons reisprogramma. Ik vraag me af wat jullie visie is op die vragen die ik mezelf stel. Alvast enorm bedankt voor jullie feedback.
Groeten, Philip.