Grunner schreef: ↑27 nov 2020, 12:12
We willen sowieso orca's proberen te zien. Ze bieden deze tours vanuit Port Angeles aan, maar mijn gevoel zegt dat Port Townsend beter is omdat je vanaf daar dichter bij de San Juan Islands zit. Terecht?
Het is gewoon een kwestie van stom geluk hebben. Wij hebben vrienden met een huis op Orcas Island. We hebben ze daar op 5 meter van het strand zien zwemmen. We hebben met de veerboot tussen ze door moeten zigzaggen. Maar we hebben ze ook wel is helemaal niet gezien.
Bedenk wel dat als je met een tour meegaat. Alle boten staan zo'n beetje met elkaar in verbinding. Al die boten zijn er bij gebaat dat ze hun klanten iets kunnen laten zien. Als ze er die dag zijn. Wat aannemelijk is. Dan ga je ze zien. Dus ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt vanuit welke plek je vertrekt. Ik zou wel heel erg goed kijken met wat voor boot je gaat. Ik zou bijna willen zeggen, hoe kleiner, hoe fijner. Wij hebben in Oregon wel is een walvistour gedaan met een "geflipte" biologe in een soort van Zodiac. Dat was echt fantastisch om te doen!
Ik zit te stoeien met een huurauto. Welk type is geschikt als je met 4 volwassenen en 2 jonge kinderen reist? Ik kom qua zitplaatsen uit op een Full Size SUV, maar qua kofferaantal lijkt dat te krap. Of kan dat in de praktijk prima?
Waar je denk ik goed op moet letten is dat je een auto huurt met 6 captain seats. Ik neem aan dat die van twee nog in een stoeltje zit. Die van 5 minimaal op een verhoger. Dan blijft er voor nummer 3 bij een bank al weinig over. Komt bij dat de 6e dan ook terecht komt op het bankje helemaal achterin. Nou is dat wellicht niet zo erg. Maar killing voor je ruimte om bagage kwijt te kunnen. Als je 6 losse stoelen hebt. Kan je ook nog allerlei spullen kwijt tussen de stoelen. Het is hier al gezegd. Let op met koffers. Die beperken je in het volledig gebruik van de ruimte die je tot je beschikking hebt.
Hier wordt al een MPV genoemd. Maar die is echt kleiner dan als je een fullsize SUV huurt. Soms gaat het maar over een paar centimeter. Ik zou kijken of je een Ford Expedition Max kunt huren. Die is echt minimaal een halve meter langer dan een MPV. En die halve meter vind je echt terug in de kofferruimte. Of misschien wel nog beter een Chevy Suburban. Nog een paar centimeter langer dan de Expedition. Vrienden van ons rijden zo'n ding met 6 captain chairs. Dan heb je echt nog steeds een hele forse bagageruimte. Maar kan je bijvoorbeeld ook met gemak 2 koffers kwijt tussen de stoelen.
Waar je wellicht rekening mee moet of kunt houden is dat lang niet iedereen het prettig vindt om in zo'n bakbeest te rijden of het uberhaupt gewend is. Wij vinden in Europa een auto van pak m beet 4,5 meter lang al een enorme auto. Een Suburban gaat richting de 6 meter.
Is dat een prima locatie voor een dagtrip naar Crater Lake, of zou je dan voor Newport een nachtje Crater Lake plannen (en dus 1 nacht Bend minder in onderstaand geval)?
Bend is een prima plek om te vertoeven. En vanuit Bend naar Crater Lake is ook aanmerkelijk korter dan vanuit Newport. Het ligt er ook heel erg aan wat je bij Crater Lake wilt gaan doen. Wil je een rondje maken. Of wil je alleen een paar uitkijkpunten meepakken? Anders zou ik er niet persee voor kiezen om er te overnachten.
Wat je eventueel wel zou kunnen doen is vroeg uit Bend naar Crater Lake rijden. Daar een aantal uur vertoeven. Krijg je een meer dan prima indruk. En van daaruit naar Coos Bay rijden. Daar overnachten. En dan de volgende dag vanuit Coos Bay naar Newport rijden. Geweldig mooi stuk over de 101. Het enige nadeel wat je hebt is dat je de oceaan aan de verkeerde kant van de auto hebt.
Wij zijn verschillende keren in verschillende jaargetijden bij Crater Lake geweest. Maar er is niks mooier als er nog sneeuw ligt met een strakblauwe lucht. Wat een kleuren!!
Aangezien we hoogstwaarschijnlijk begin juli willen vertrekken, kan je de route dan het beste zo doen of omgedraaid? Ivm temperatuur/regenval.
Zou me niet al te veel zorgen maken over het weer als je begin juli gaat. Temperaturen van tussen de 25 en de 30 graden of er zelfs overheen zijn niet ongebruikelijk. Waar je wel rekening mee moet houden is dat warm weer in de Willamette Valley vaak zorgt voor mist aan de kust. En die mist komt en gaat op elk moment van de dag. Wij hebben meegemaakt dat het tot een mijl voor de kust kraakhelder was en 30 graden. 1 mijl verder echter potdicht en 10 graden. Dan krijgt zo'n tripje langs de kust in eens een hele andere lading. Alhoewel er ook mensen zijn die op de mist jagen. Je kunt dan prachtige foto's maken aan de kust.
3. Ashford/Mt Rainier NP - Mount St Helens - Portland
4. Portland
5. Portland - The Dalles - Bend
Portland is een prachtige stad. Met een geheel eigen cultuur. Je moet er alleen even naar zoeken. Mocht je daar nou niet naar willen zoeken. Maar er gewoon willen winkelen. Ze hebben een paar prachtige shopping malls. Daar betaal je voor Oregon begrippen de hoofdprijs. Hoe dat mogelijk is voor ons Nederlanders zonder BTW/Salestax is een raadsel. Maar voor echte koopjes rij je een half uurtje naar het zuiden. Daar heb je Woodburn Outlet. Daar geven ze het nog net niet gratis weg. Tenminste als ik mijn vrouw en dochters moet geloven. Zeker toen onze kinderen nog jong waren kocht mijn vrouw daar met grote regelmaat de kleren voor onze dochters.
Zoals al gezegd. Op weg naar The Dalles kom je langs een aantal watervallen. Als je een beetje op tijd uit Portland vertrekt ben je redelijk vroeg bij Multnomah Falls. Prachtige plek! Even verderop ligt de Bonneville Dam Lock and Dam. Schitterende dam. Mooi bezoekerscentrum. Leuke toer kan je er maken. En je kunt je auto vlakbij het water parkeren. 100% zeker dat je daar zeeleeuwen ziet die zich te goed doen aan de zalmen die er zwemmen.
Hou er rekening mee dat Portland de laatste maanden flink heeft geleden onder de protesten. Er is voor honderden miljoenen dollars schade aangericht. Het is nog steeds gaande. We hebben het nu over juli volgend jaar. Maar de ongeregeldheden zijn al bijna een half jaar aan de gang. Met een governar en een burgemeester die niet ingrijpen kan het nog wel even doorgaan.
11. Newport - Cannon Beach - Astoria
12. Astoria - Olympic NP
Hou er rekening mee dat het bij Cannon Beach behoorlijk druk kan zijn. Daar is het dorpje niet echt op berekend zullen we maar zeggen. Parkeren is er wel een dingetje.
Van Astoria naar Olympic zou ik een klein uitstapje wagen naar Oysterville. Is misschien een uurtje of anderhalf om. Maar mooi dorpje om te zien. Ligt er nog net bij als 150 jaar geleden.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Absoluut!! Die zijn er namelijk altijd! Een wijs iemand heeft hier ooit op het forum gezegd, je mist meer, dan dat je ziet. Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. Ik heb een Need to know geschreven ovr Oregon en Washington. Die is zeker niet compleet! Maar als je daaruit al alles zou moeten doen. Dan kom je al minimaal een paar maanden tekort. Bepaald je eigen tempo. Neem de tijd die je denkt nodig te hebben.