Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Ivarlugt: Noordwest - Seattle naar San Francisco (2 weken)

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Ivarlugt
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Ivarlugt: Noordwest - Seattle naar San Francisco (2 weken)

Bericht door Ivarlugt »

Hi!
Na verschillende keren zonder elkaar in de USA geweest te zijn (beide 2 keer) gaan mijn vriendin en ik binnenkort samen 2 weken roadtrippen in de USA. In 2014 hebben een goede vriend en ik veel advies gehad in deze thread (3.5 week naar (zuid-)West USA). Dat heeft onze reis uiteindelijk veel beter gemaakt. Om die reden ontvang ik nu graag wat feedback over de volgende roadtrip in de USA, en dan voornamelijk de planning:

Goed om te weten:
- Reeds geboekt: 28 oktober: directe heenvlucht AMS - Seattle (landen om 11:40)
- Reeds geboekt: 10 November: directe terugvlucht San Francisco - AMS (vertrek om 14:15)
- Auto: Jeep Grand Cherokee (lekker comfortabel) (edit: klasse Grand Cherokee)
- Stel van beide 30 lentes jong.
- Wij houden meer van de natuur dan van de stad
- Mijn vriendin is nog niet eerder aan de westkant geweest
- November is misschien niet de mooiste periode kwa weer, maar dat vinden we oke :wink:

Planning:
28-Oct AMS - SEA: Aankomst 11:40, City center, space needle, pike place market
29-Oct Seattle (north) - Port Angeles: Ferry 104 & Olympic NP (hurricane ridge)
30-Oct Port Angeles - Forks: Olympic NP (Hoh Rainforest)
31-Oct Forks Elbe: Olympic NP (Quinault)
1-Nov Elbe - Elbe: Mount Rainier NP (Paradise)
2-Nov Elbe - Portland: (optioneel: Mount Saint Helen) - Portland
3-Nov Portland - Redmond: Woodburn Premium Outlets - Waterfalls Loop Trailhead
4-Nov Redmond: Smith Rock State Park & John Day Fossil Beds - Painted hills
5-Nov Redmond - Grants Pass: Crater Lake NP
6-Nov Grants Pass - Eureka: Redwood NP
7-Nov Eureka - Fort Bragg: Avenue of the Giants & Humboldt Redwoods SP
8-Nov Fort Bragg - San Fran: Noyo Headlands Park & Point Reyes National Seashore & Golden Gate Bridge
9-Nov San Fran: Alcatraz - Lombard street - Fisherman's Wharf
10-Nov SAN FRAN - AMS Vlucht: 14:15

Wij vernemen erg graag jullie feedback op de planning! :D

PS: aantal punten die we in overweging hebben genomen;
- Lassen Volcanic NP -- Lijkt ons wel erg tof maar krijgen we niet helemaal erin gepland.
- Er zijn misschien te veel dagen Olympic NP gepland ?
Laatst gewijzigd door Ivarlugt op 15 okt 2022, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Noordwest - Seattle naar San Francisco (2 weken)

Bericht door KW1984 »

Leuk vooruitzicht!
Het is een (erg) druk programma, maar dat deden wij ook altijd toen we zo ‘jong’ waren 😉. Dus als dat geen probleem voor je is dan is dat prima natuurlijk!

Wij hebben in 2019 een groot deel van deze route gedaan (met camper). Toen lang getwijfeld, maar uiteindelijk het deel boven Portland laten vallen. Dat gaf wat meer rust in de route (met een kind wel zo fijn). Je zou kunnen overwegen alleen Seattle (en evt Mt Rainer) te doen en dan direct af te zakken. Olympic bewaar je dan voor een volgende keer, maar kunt wel makkelijker Lassen inpassen.

Ipv Redmond kun je Bend overwegen. Vonden wij een leuk stadje!

PS. Hoe weet je nu al dat je een Grand Cherokee zult rijden? Je huurt een bepaalde klasse toch, of in dit geval een specifiek model?
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vind het niet zo'n gek idee om Olympic NP te laten vallen. Of bekijk het ter plekke en laat het van de weersomstandigheden afhangen. Ook voor Mt Rainier is het weer wel iets om in de gaten te houden lijkt me.
Heb je op de dag van aankomst nog wel zin om Seattle te bezoeken? Voor je gevoel is het dan al bijna middernacht voor je in de stad bent
Als je tijd hebt en het weer laat het toe dan is een bezoek aan Mt St Helens een aanrader.

In 2015 deden wij het stuk van John Day tot aan SF, misschien heb je iets aan ons reisverslag.

Marianne
Ivarlugt
Amerika-newbie

Bericht door Ivarlugt »

Bedankt voor de snelle reacties @KW1984 en @Martin & Marianne. :thumbup:

Het overslaan van Olympic NP (of Mount Rainier, zou ook kunnen dacht ik) zal ik morgen uitwerken.
Net zo als het overnachten in Bend in plaats van Redmond.
PS. Hoe weet je nu al dat je een Grand Cherokee zult rijden?
Edit uitgevoerd, we hebben die klasse gehuurd :)
In 2015 deden wij het stuk van John Day tot aan SF, misschien heb je iets aan ons reisverslag.
Daar heb ik zeker wat aan! Ik had hem vanochtend al gevonden en dat hielp inderdaad (eerder hadden we een extra dag bij Redmond/Bend gepland)
Ivarlugt
Amerika-newbie

Re: Reis Ivarlugt: Noordwest - Seattle naar San Francisco (2 weken)

Bericht door Ivarlugt »

De planning is geupdate! :D
Met behulp van jullie feedback en diverse reisverslagen (erg handig ~15 reisverslagen uit de USA @Martin & Marianne ).

Nieuwe Planning
Dag 1 - 28-Oct AMS - Seattle: (landen 11:40), City center (indien mogelijk)
Dag 2 - 29-Oct Seattle (north) - Port Angeles: Ferry 104 & Olympic (hurricane ridge)
Dag 3 - 30-Oct Port Angeles - Cosmopolis: Olympic (Hoh Rainforest)
Dag 4 - 31-Oct Cosmopolis - Portland: (Mount Saint Helen (afhankelijk van het weer)) - Portland - Halloween
Dag 5 - 1-Nov Portland: City center / Woodburn Premium Outlets / ColumbiaRiverGorge
Dag 6 - 2-Nov Portland - Bend: Waterfalls Loop Trailhead of via Columbia River Gorge
Dag 7 - 3-Nov Bend Smith Rock State Park & John Day Fossil Beds - Painted hills
Dag 8 - 4-Nov Bend - Crater Lake NP: Crater Lake NP
Dag 9 - 5-Nov Crater Lake NP - Crescent City: Natural Bridge bij Rogue River - Stout Grove SP (Howland Hill Road)
Dag 10 - 6-Nov Crescent City - Ferndale: Redwood NP
Dag 11 - 7-Nov Ferndale - Fort Bragg: Avenue of the Giants & Humboldt Redwoods SP
Dag 12 - 8-Nov Fort Bragg - San Francisco: Noyo Headlands Park & Point Reyes National Seashore & Golden Gate
Dag 13 - 9-Nov San Francisco: Alcatraz - Lombard street - Fisherman's Wharf
Dag 14 - 10-Nov SAN FRAN - AMS Vertrek: 14:15, ~ 11 uur op het vliegveld
Dag 15 - 11-Nov SAN FRAN - AMS Arrival: 9:25

Wijzigingen:
- Mount Rainier uit de planning gehaald
- 1 dag minder bij Olympic NP
- Olympic NP wel erin gelaten, zowel mijn vriendin als ik lijkt het erg mooi en anders dan wat we al gezien hebben in de wereld!
- Lassen Volcanic NP niet opgenomen in de planning. Te veel omrij kilometers en we hebben in 2020 en 2022 (Ijsland & Azoren) soortgelijke prachtige parken gezien (denken we :wink: )
- We willen wel op voorhand verblijven boeken, en nemen eventueel slechter weer (in bijv. Olympic) op de koop toe.

Volgens ons moet die zo redelijk kloppen :D Mocht iemand nog tips hebben wat toch anders moet/kan, vernemen we het uiteraard graag.
Laatst gewijzigd door Ivarlugt op 16 okt 2022, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zou niets vastleggen, maar als je dat graag wilt dan wel iets dat je tot kort voor aankomst gratis kunt annuleren. Je weet nooit wat het weer gaat doen. Heb je de NPS-sites al bekeken voor het weer en de mogelijkheden in november? Crater Lake kan al onbereikbaar zijn denk ik.

De route lijkt me prima. Misschien kan @Almere vak V er nog iets aan toevoegen?

Marianne
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Wat weer betreft zit je in een zeer onstabiele periode. Dat wil niet per definitie slecht zijn. Maar kan ook het tegenovergestelde zijn. Juist heel erg goed. Maar het mag duidelijk zijn dat hoe verder je opschuift in de tijd. Des te minder de laatste optie voor komt.

Voorbeeldje. Afgelopen weekend en de komende dagen is het hier prachtig weer. Tussen de 25 en de 30 graden. Vanaf zaterdag halen we de helft al niet eens meer. En begin volgende week wordt het nog maar amper 10 graden. En gaan we zeker bij ons op de berg al richting (natte sneeuw). Wat dat betreft gaat je route de goeie kant.

Uiteindelijk moet je voor jezelf bepalen wat je mooi vindt. En waar je extra tijd aan wilt besteden. Ik ken mensen die na een week Olympic NP zeggen dat was veel tekort. Maar ik ken ook mensen die na een dag zeiden, ik heb het wel gezien. Maar dat kan niemand voor je bepalen. Dat doe je uiteraard helemaal zelf.
Ik weet niet of je op Mnt Saint Helen naar het Observatory wilt. Want die is officieel tot 31 oktober open als je het mij nu vraagt. Maar ik zou er voor de voorzichtigheid even een belletje aan wagen. Mocht het weer echt niet best zijn geweest of worden. Hetzelfde geldt overigens voor Crater Lake. Nou zal daar niet meteen een pak sneeuw liggen. Of het helemaal totaal onbereikbaar zijn. Maar er zijn momenten dat daar tussen de 10 en 15 meter sneeuw ligt. En dat valt vroeg of laat toch echt een keer. Dus ook hier even bellen kan geen kwaad.

Jullie geven zelf aan dat je meer van de natuur bent dan van de stad. Dan kan ik je Portland City Center zeker afraden!! Sinds ze daar een anarchistisch hellhole van hebben gemaakt heb je daar als toerist verdomd weinig meer te zoeken. Als het gaat om winkelen dan zoek ik Washington Square nemen. Dat ligt ook weer het dichtst bij Woodburn. Gebruikelijk rondje wat mijn vrouw en dochters altijd doen. Eerste naar Woodburn, dan naar Washington, dan naar Clackamas en van daaruit weer de berg op naar huis.

De Gorge is prachtig om te rijden. Ik zou tot Hood River rijden en dan een rondje om Mnt Hood doen. En dan kan je altijd nog kiezen waar je naar doorsteekt. Ik zie dat je ook de Waterfalls Loop erin hebt staan. In dat geval kan ik je SIlver Falls Park aanraden. In een hike van 2 uurtjes kom je langs 10 watervallen. Variërend van grappig tot bizar mooi! Smith Rock is prachtig. Allerlei soorten van buitensport kan je daar beoefenen. Maar kom je langzamerhand wel buiten het seizoen. Maar nog meer dan voldoende trails te wandelen.

Mocht je meer willen weten. Laat maar horen!

Plezier!
Ivarlugt
Amerika-newbie

Bericht door Ivarlugt »

Bedankt @Almere vak V ,
Excuus voor de late reactie.
Ik weet niet of je op Mnt Saint Helen naar het Observatory wilt. Want die is officieel tot 31 oktober open als je het mij nu vraagt.
Het (Johnston Ridge) Observatory is inderdaad gesloten vanaf november. (https://www.fs.usda.gov/visit/destinati ... bservatory). Dat zal hem dan niet worden. Of alleen het visitory center, dat zullen we ter plekke bekijken.
Maar er zijn momenten dat daar tussen de 10 en 15 meter sneeuw ligt. E
Wat een hoeveelheid sneeuw! Dat had ik niet verwacht. We gaan het weer tijdens de reis in de gaten houden en zullen zoals Marianne al adviseerde ook kijken naar annuleer opties voor het verblijf.
Dan kan ik je Portland City Center zeker afraden!! Sinds ze daar een anarchistisch hellhole van hebben gemaakt heb je daar als toerist verdomd weinig meer te zoeken.
Hahaha (lol), het staat er nu wat meer tussen als rustdag/ bufferdag. Ik denk dat we met een rondje Mount Hood (wat een top idee! :clap: ) en een dagdeel shoppen in Woodburn (en Washington) een heel eind komen. Silver Park State Park heb ik toegevoegd, de foto's online zien er prachtig uit! :mrgreen:

Voor de archieven zal ik het topic, na de reis, nog updaten met de uiteindelijke definitieve route en de dagactiviteiten.

Hartelijk dank en vriendelijke groet, Ivar
Ivarlugt
Amerika-newbie

Bericht door Ivarlugt »

Wij zijn weer terug uit Amerika en hebben er een super reis op zitten.

Wat voordelen en nadelen van reizen in november:
+ het is vrij rustig, nergens gedoe met parkeren en het vinden van accomodatie was redelijk eenvoudig.
+ het maakt de reis divers: we hebben in de zon gelopen, typische herfstkleuren gezien en op de bergpas een verse 10 cm sneeuw! Prachtig!
+ Financieel gezien is het (denk ik) voordeliger in deze periode, denk aan vliegticket, autohuur en accomodatie.

+- het weer kan tegen zitten; in twee dagen tijd stond er 80 mm regen op bij de Redwoods. Overdag veelal 5 tot 10 graden. Tegelijkertijd was het in bijvoorbeeld Bend heerlijk, terwijl dat zomers erg warm kan zijn. Crater Lake NP en Mount Saint Helens hebben we niet gezien vanwege de mist. Uiteraard erg jammer ... :(
- route risico: zoals door andere kenners reeds genoemd, wegen kunnen gesloten zijn.

Leuke bijkomstigheid, de mid term verkiezen vonden plaats in de periode dat wij er waren. We hebben er niet heel veel van gezien, maar wel eea meegekregen.

Planning:
Is verlopen zoals in bovenstaande post aangegeven.

Autohuur:
Origineel hadden we de klasse 'Jeep Grand Cherokee' gehuurd, dat werd een BMW X3 (2023) model met veel opties. De auto had 4 wheel drive, een all-season banden (dus geen traction tires). Niet echt ideaal richting bijvoorbeeld Crater Lake, maar uiteindelijk wel te doen.
Ik vond het jammer dat het geen Amerikaanse merk auto was, want dat hoort er (vind ik) wel en beetje bij.
Verhuuder: Sixt

Conclusie:
Al met al hebben wij er geen spijt van gehad om in deze periode te reizen! Op regen en kou hebben we ons goed gekleed.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Fijn dat het een mooie reis is geworden!
En het lijkt geen gekke periode; dat het rustig en goedkoper is, is een groot voordeel. En het weer daar kun je je op kleden (hoewel veel regen toch wel een flink minpunt zou zijn voor mij).
Jammer van Mt St Helens, maar daar is alleen het visitor center al de moeite waard.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer