Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Chi Sin X: SLC - Glacier - Yellowstone - SLC

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis Chi Sin X: SLC - Glacier - Yellowstone - SLC

Bericht door Chi Sin X »

We zijn de laatste hand aan het leggen aan de voorbereiding voor onze reis naar voornamelijk Glacier NP & Yellowstone NP. Dit is al mijn 10de reis ofzo, Yellowstone heb ik in een ver verleden al eens bezocht. Craters of the moon was tijdens de vorige reis nog bezocht. Maar het is zeker geen straf om dit voor een tweede keer te doen :).

Alles is al geboekt. In Glacier, Yellowstone & Grand Teton NP gaan we kamperen om de kosten wat te beperken en ook om een goede uitvalbasis te hebben. Dit is de eerste keer dat we zullen kamperen in de VS. In Europa kamperen we in principe altijd.
De verblijfplaatsen in Glacier & Yellowstone liggen ook al een hele tijd vast en zijn eigenlijk niet meer te wijzigen. Al de rest nog wel.

De route:

1. Vlucht Salt Lake City, verwachte aankomst rond 14u
2. SLC - Golden Spike NHP - City of Rocks -Twin Falls
3. Twin falls - Minidoka NHS - Craters of the moon - Arco
4. Arco - Experimental Breeder Reactor - Bannack State Park - Butte ('s avonds drive in cinema)
5. Butte - World museum of mining - Mai Wah Museum - Berkeley Pit - Montana Old State Prison - Grant Kohrs Ranch NHS - Missoula
6. Missoula - National Bison Range - Miracle of america Museum - West Glacier
7. Glacier West
8. Glacier west naar oost
9. Glacier oost (many glacier)
10. Glacier - First peoples buffalo jump state park - Lewis & clark interpretive center - Sluice Boxes SP - Big Timber
11. Big Timber - Natural Bridge Falls - Greycliff Prairiedog SP - Pictograph Cave SP - Beartooth highway - Cody (& rodeo)
12. Cody - Buffalo Bill Dam - yellowstone
13. Yellowstone
14. Yellowstone
15. Yellowstone
16. Yellowstone
17. Yellowstone - Grand Teton (& rafting)
18. Grand teton
19. Grant Teton NP - Dinosaur NM - Vernal
20. Vernal - Dinosaur NM - fantasy canyon - SLC
21. SLC - binnenstad - terugvlucht

In de oorspronkelijke planning gingen we enkel maar dag 17 hebben om Grand Teton te bezoeken, maar daar hebben we pasgeleden een dag extra aangeplakt omdat we eigenlijk toch veel zouden missen. Nu hebben de dag erna een lange rit om toch nog Dinosaur NM te bezoeken. Die paar uren gaan niet genoeg zijn, daarom staat de dag erna Dinosaur NM opnieuw gepland.

Steden interesseren ons minder. Daarom maar een paar uur bezoek aan SLC zelf.

Alle tussenstappen die hier genoteerd staan, gaan we wrs niet bezoeken. Zeker dagen 10 & 11 zijn veel te vol.

Als iemand nog tips heeft, of een goede aanpassing vd route. Dan hoor ik het graag.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Chi Sin X: SLC - Glacier - Yellowstone - SLC

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie route! Ik heb daar niet echt iets aan toe te voegen. Ik denk dat ik zelf Dinosaur zou vergeten, het zijn aardig wat extra kilometers.
Wij zijn eens naar Antelope Island geweest (alternatief was SLC, dat sprak ons toch wat minder aan); leuk voor een kort bezoek.

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Grat-Kohr heeft ons aangenaam verrast en waren we meer tijd kwijt dan gepland :) wel een flinke wandeling over het landgoed gemaakt. We hoefden die dag niet ver, net zoals jullie… (van Butte naar Helena).
Ietsje omrijden voor jullie, maar wij vonden ook Virginia City en Nevada City ook erg leuk tussen al het natuurgeweld in…. (1,5 extra rijden voor jullie, maar reken opkopen ca 2 uur bezoek openluchtmuseum).
Veel plezier !
Chi Sin X
Amerika-expert

Bericht door Chi Sin X »

@Martin & Marianne
Dinosaur zit inderdaad wat gewrongen nu in de route. Maar het zou dan al de 3de keer zijn dat ik hem zou moeten schrappen uit de planning. Dit keer wil ik er eens echt geraken :).

@paulr
Ik heb Virginia City & Nevada City opgeschreven. Ik had in eerste instantie nog gehoopt dat je u wat misrekent had in de extra 1.5 uur rijden, maar helaas niet. We gaan het proberen te bezoeken als we snel door Bannack SP zijn.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

bannack SP ? Nog niet van gehoord…. Even opgezocht en dat lijkt ook erg leuk !!! Dan zal Nevada City je ook bevallen denk ik…. Veel plezier !
Chi Sin X
Amerika-expert

Bericht door Chi Sin X »

De vakantie is helaas al voorbij. Hierbij de belangrijkste ervaringen, het kan nog gemakkelijk zijn voor andere mensen:

2. SLC - Golden Spike NHP - City of Rocks -Twin Falls
Golden Spike: We hebben de 2 stoomtreinen zien aankomen en hebben vragen kunnen stellen aan de machinisten. Ik vond het heel interessant. Maar ik zou er niet te ver voor rondrijden.
City of Rocks: Had ik al eens bezocht, mooie omgeving om te wandelen. We hadden last met "grote" hoogteverschillen te overbruggen, mogelijk omdat het op 1900 meter hoogte ligt en we nog helemaal niet aangepast waren op de hoogte.

3. Twin falls - Minidoka NHS - Craters of the moon - Arco
Twin Falls: We hebben de watervallen bekeken. Kost een paar dollar om te bezoeken. Mooi uitzicht en mooi park. Maar we waren na een kwartier weer verder.

Minidoka: De meeste gebouwen zijn weg, de wachttoren hebben ze achteraf weer gebouwd. Het verhaal zelf was wel interessant, maar je hebt wel wat inbeeldingsvermogen nodig. We zijn er wel ongeveer 2 uur geweest.

Craters of the moon: Fantastisch. Aantal wandelingen gedaan en ook nog de tunnel helemaal gedaan die nog open was (meeste mensen keren halverwege terug omdat het dan iets lastiger wordt)

4. Arco - Experimental Breeder Reactor - Bannack State Park - Butte ('s avonds drive in cinema)
Experimental Breeder Reactor: aanrader. Was geen echte kerncentrale, maar werden eerder experimenten gedaan. Maar wel heel interessant om te bezoeken en veel bijgeleerd. Ik zou wel de tour met de gids aanraden, die heeft veel meerwaarde.

Bannack state park: hebben we veel langer gezeten dan verwacht, ongeveer 3 uur. We hebben wel alle verhaaltjes gelezen en overal gaan kijken. Het was allemaal wel heel authentiek. aanrader

Drive in cinema hebben we niet gedaan.

5. Butte - World museum of mining - Mai Wah Museum - Berkeley Pit - Montana Old State Prison - Grant Kohrs Ranch NHS - Missoula
world museum of mining: we hebben hier ook de toer geboekt voor het bezoeken van de mijn zelf. Deze was heel interessant. Boven de grond hebben ze ook nog een mijnwerkersstadje, maar dat was wel min of meer een herhaling van bannack. Alleen was dit aangekleed (was wel niet historisch, ze hebben huisjes daar geplaatst)

Mai wah museum: niet bezocht

Berkely pit: voelde aan als een toerist trap. Je moet betalen om het te mogen zien

Montana old state prison: niet bezocht

Grant Kohrs Ranch NHS: aanrader. We hebben daar een gids gehad door de ranch zelf, zeer interessant. En het blijkt ook nogal wat links te hebben met Bannack wat het extra leuk maakte (toch een voordeel dat je alle verhaaltjes leest ;) ). Er was ook een smid aanwezig die nog extra uitleg gaf

6. Missoula - National Bison Range - Miracle of america Museum - West Glacier
National Bison range: wel knap, maar we hebben niet zoveel dieren gezien. Wel hier en daar een bison en we hebben een beer bessen zien eten. Maar Yellowstone is 100x indrukwekkender.

Miracle of america museum: niet gedaan

7. Glacier West
Parking aan logan pass stond al vol om 6u45. We hadden geluk dat we nog plaats vonden een beetje verder naast de weg, maar voor 7 uur was alles weg. Parking was ook een aantal keer afgesloten doordat er te veel mensen aan het wachten waren op vertrekkers.
Highline trail gedaan tot ongeveer halverwege en daarna naar Hidden Lake gewandeld. Beide wandelingen zijn echt aanraders. Qua wildlife veel mountain goats gezien. Highline trail was niet zo druk, maar het begin van hidden lake is echt een bedevaart. (die was wel vanzelf weg na de eerste paar beklimmingen). Ook wel tof dat je er nog over sneeuw kon wandelen

8. Glacier west naar oost
Aantal kleinere wandelingen gedaan naar bv Baring Falls & Saint Mary falls. Ook mooie wandelingen.

9. Glacier oost (many glacier)
Iceberg trail gedaan, ik ben halverwege nog goed gevallen. Mooi meer. We hebben een eland gemist :(. Blijkbaar kwam die net te voorschijn nadat we een klein riviertje waren overgestoken. De mensen achter ons wisten dat te vertellen.

10. Glacier - First peoples buffalo jump state park - Lewis & clark interpretive center - Sluice Boxes SP - Big Timber
First peoples buffalo jump state park: deze gaat geen blijvende indruk nalaten

Lewis & clarck interpretive center: uitgebreid bezocht, 3 uur

sluice boxes: overgeslagen, te lang in het interpretive center gehangen

11. Big Timber - Natural Bridge Falls - Greycliff Prairiedog SP - Pictograph Cave SP - Beartooth highway - Cody (& rodeo)
Naturual bridge falls: mooie kleine wandeling, waren er ook helemaal alleen

Greycliff prairiedog sp: mooie tussenstop

Pictograph cave sp: niet gedaan

Beartooth highway: zeer indrukwekkend

12. Cody - Buffalo Bill Dam - yellowstone
In yellowstone alle klassiekers bezocht. Ook veel dieren gezien, oa ook per ongeluk een karkas van een bison waar eerst 4 beren van aten gevolgd door een wolfpack die in de gaten gehouden werd door een lone wolf (die lone wolf werd daarna weggejaagd door dat wolfpack). Maar over heel het park veel bizons & beren & reeen.
We hebben er gekampeerd in een tent. Op de campings nooit (groot) dier gezien. Het kamperen zelf is wel heel primitief en de mogelijkheid om boodschappen te doen is erg beperkt. We hadden een ook lekke luchtmatras. Die bleef dus lek...

13. Yellowstone
14. Yellowstone
15. Yellowstone
16. Yellowstone
17. Yellowstone - Grand Teton (& rafting)
18. Grand teton
HEEEEEEEEEEEL druk, we wilden gaan wandelen aan spring lake, geen parking gevonden, ook niet na een half uurtje wachten op de parking. Zelfde verhaal aan jenny lake. Toen hebben we het opgegeven en naar de camping gereden om wat te relaxen. en 's avonds een rafting gedaan (paar bald eagles gezien, ook een eland en wat bevers die hard aan het werk waren)

De dag daarna hebben we ook nog de wandeling aan Jenny lake gedaan naar de hidden falls. Mooie wandeling en ook mooie falls. Onderweg 4 elanden gezien aan moose pond.
19. Grant Teton NP - Dinosaur NM - Vernal
Dinosaur: Eerst het westelijk stuk bezocht, met de quarry. Ook nog een paar wandelingen gedaan en alle uitzichtpunten bezocht. Aanrader
het oostelijk stuk hebben we de dag erna gedaan. Was wel veel rijden. We hebben daar de harpers corner wandeling gedaan. Hele mooie vergezichten (beter dan de uitzichtpunten langs de weg). Onderweg ook nog een kudde paarden tegengekomen waarvan het niet duidelijk is of het wilde paarden waren of niet. Ze stonden in ieder geval op en naast de weg.

20. Vernal - Dinosaur NM - fantasy canyon - SLC
Fantasy canyon: niet bezocht
21. SLC - binnenstad - terugvlucht
SLC: enkel de binnenstad een paar uurtjes bezocht.

In het algemeen vond ik de drukte overal heel goed meevallen. Ik had hier op het forum gelezen dat het overal zo druk geworden was in Amerika, maar op veel plaatsen waren we praktisch alleen, zoals de city of rocks, craters of the moon, bannack, ... Enkel de nationale parken waren drukker.
Glacier was eigenlijk enkel de logan pass heel druk. Maar verder overal heel gemakkelijk parkeerplaats gevonden en tijdens de wandelingen zelf viel het ook goed mee.
In Yellowstone was het maar op 1 plaats druk en dat was aan grand prismatic spring, en daar was het dan ook verschrikkelijk druk (zijn we op een ander moment teruggekomen). Maar bv old faithful was ook relatief rustig
Grand teton was een uitzondering, veel volle parkings en de wandeling aan jenny lake was ook heel druk. Zo druk dat het eigenlijk niet meer leuk was.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Leuk om een terugkoppeling te lezen!
Ja, de drukte zit denk ik - zeker in die regio - vooral in de nationale parken. Is ook niet van de laatste tijd; in 2004 en 2008 lukte het ons ook al niet om bij Jenny Lake te parkeren.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer