1. Zorg dat je zo ver mogelijk naar voren zit in het vliegtuig (dit kan meer dan een uur schelen met door de douane gaan)
2. Rechts gaat sneller dan links (in het vliegtuig dus niet stoel A maar H of J of zo)
3. Zodra je uit het vliegtuig bent zoveel mogelijk mensen inhalen. (trap is sneller dan roll trap)
Als er meerdere rijen zijn: pak de rij het dichste bij US citizens (zij gaan veel sneller en als die klaar zijn wordt daar aangesloten. Hele kleine kans dat je dan voor kan schieten, maar de moeite waard te proberen)
Ook al is het dezelfde maatschappij, dan zal nog steeds de internationale vlucht niet uit dezelfde hal vertrekken dan de lokale vlucht !
Het kan goed zijn om van te voren op te zoeken hoe je van de internationale hal naar de ander hal komt (vaak zijn er meerdere mogelijkheden). Meestal wordt dit in het vliegtuig ook goed uitgelegd
En als je te laat bent:
Inderdaad niet panieken.
Vaak gaan er meerdere vluchten tussen de twee vliegvelden (Seattle - Portland zo'n 20+ per dag bv) dus melden en je wordt op de volgende vlucht gezet (ik meld mij vaak zo wie zo om te proberen op een eerdere vlucht (!) te komen.
Mocht je bagage niet mee gaan dat komt hij enkele vluchten later pas mee (en wordt vaak pas 's avonds laat / in de nacht in je hotel bezorgt).
Ik had altijd 's ochtends mijn bagage als ik hem kwijt was.
De terug weg naar Nederland is anders

Corne