Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tipsy_1 goes Alaska (2016)

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tipsy_1 goes Alaska (2016)

Bericht door Tipsy_1 »

Dag 2 in Alaska!
Gisteren nog veel zon in Anchorage. Vandaag gietende regen en mist. Bij Portage Glacier stormde het zodanig dat we er snel moesten vertrekken. Desondanks ook enorm genoten en onze eerste elanden, dall sheep, en heel veel bald eagles zijn een feit!
Als auto (toch altijd spannend) rijden we rond met een (ondertussen niet meer zo )witte Chevrolet Traverse
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Welcome in Alaska. Wij inmiddels ook aan de gate in Brussel.
Geniet er nog van, we lezen jullie verslagjes met veel interesse.
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Wow Leen, heerlijk om je foto's te zien op je FB foto pagina.
Wat een geluk hadden jullie in Seward met de cruise. Wij hadden daar 2 keer rotweer.

Ik reageer in je topic (aangezien ik geen FB heb)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

het is prachtig hier en we hebben ENORM geluk met het weer!
de toppers so far:
- worthington glacier met ijsgrot en watervallen
- kennicott!!!!!!!! en de vluchten er naar toe. we hebben er een extra flightseeing gedaan!!! ZALIG
- de denali highway dirt road
- de prachtige landschappen as such
- cruise in Seward
- wildlife
(porcepine, bevers observering, walvissen, moose, zwarte beer op harding icefield trail, kariboe's, en mijn favoiriet de otters!)

minder:
- wel minder off the beaten track dan gedacht(veel toeristen)maar we hebben wel al veel sympathieke mensen van overal ter wereld ontmoet!
- Denali de shuttle bus naar Eleison: geen aanrader! enorm saai lange dag, en dat ondanks de landschappen en wildlife. Tegenvaller voor ons beiden
- de firma die ons naar de grizzly's bracht. de tocht as such was top maar de gids/piloot was ZO chagrijnig en de prijs is overproportioneel (bvb in vergelijking met prijs van package inclusief vluchten van de kennicott glacier lodge)

maar: we genieten volop, wat een pracht!
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

vandaag weer geland - back to reality!!!

We hebben een fantastische reis gehad! Prachtige natuur, onbeschrijflijk.

Tijd voor een kleine evaluatie...

- Rijden:
We hebben heel wat kilometers minder afgelegd dan andere reizen omdat we vaker langer op 1 plek bleven en meer excursies hadden (bvb boottochten van een ganze dag). Het is wel de eerste keer in de USA dat het rijden van een bepaalde afstand ons langer duurt dan we inschatten (niet dat dat erg is hoor - het is overal zo mooi maar het viel wel op). Komt het door de vele foto's? Allicht door de lage toegelaten snelheden? Wel iets om rekening mee te houden. Maar qua kilomers (of moet ik zeggen mijlen) was ons schema goed te doen.
Onze auto via hertz was een luxe Chevrolet Traverse waar we heel graag mee reden.
Op onze voorlaatste dag sloeg het noodlot echter toe. Even stoppen voor een foto en plots KLIK: auto afgesloten met alles (ook telefoon) er in ! toen maar een voorbij ganger tegengehouden. Die heeft ons zijn telefoon laten gebruiken en na een half uur geduld uitoefenen met Hertz: auto ontgrendeld vanop afstand. OEF
Overigens is het gedeelte van Alaska niet echt wilderness/alone on the world/off the beaten track (wat wij in andere staten wel vaak ervaren) - veel toerisme, maar dat heeft ook zijn voordelen bvb als je je auto dus niet meer openkrijgt :oops:

- Het Weer:
we verwachten ons aan veel regen en koude. Koude niet tegengekomen; enkel op de boottochten is de wind natuurlijk wel koud! Goede jas meenemen is de boodschap (gelukkig hadden we ons voorzien) Regen wel regelmatig gehad, dat is onvermijdelijk maar nooit langer dan een halve dag of op de cruciale momenten. Veel bewolking maar ook uitzonderlijk veel (denk ik toch) stralend zonnige dagen, bvb bij onze twee glacier cruises of onze float plane excursie. Ook het rijden van de Denali Highway deden we onder een stralende hemel en mede daardoor werd dat een topdag.

- Muggen:
eerste deel van de reis vrij weinig last. Tweede deel: af en toe op bepaalde plekken niet te doen (bvb earthquaqe park, tolsano mud volcano) maar al bij al viel het nog mee. Maar als er zijn zijn ze enorm ambetant (ze kruipen in je oren en neus en zo)

- Wildlife: kon bijna niet beter. Nog meer dan beren en moosen en whales (die we vorige reizen al zagen) had ik andere soorten op mijn wishlist en ik heb heel mijn wishlist gezien. Bvb bevers kunnen observeren, zalig. Kariboe's gezien. Heel veel otters (mijn favorieten) en als verrassing een porcepine op ons pad (zo leuk). En ja ook de beren, bultruggen, orka's, dolfijnen,... waren van de partij :thumbup: Me happy

- Landschappen; oh wat is Alaska mooi en echt overal is het er prachtig. Too good to be true. Bvb de route naar Valdez - wauw!!!!!!!!! Daar stopten we ook bij Worthington Glacier met vele watervallen en ijsgrot- een droom. De Denali Highway is zo'n ander pareltje. Maar het meest ontroerd was ik door de uitgestrekt heid van Wrangell St Elias - ons verblijf in de Kennicott lodge (eigenlijk geboekt door het enthoesiasme op dit forum) was zo zalig,ik heb geweend toen ik er weg moest. Zo veel natuur. We boeken een extra flightseeing bij - over ijs en en ijs en ijs het bleeft maar voortgaan. Bergpassen en gletsjermeren in alle kleuren. Oneindig en zo puur. Zalig.
(overigens kan je de dirt road naar Kennicott/MCCarty prima met een gewone auto doen op 2 uur, dat hebben we ter plekke van heel wat Europeanen gehoord. maar met de bushplane er naar toe maakt de ervaring we af)

- Verblijfplaatsen: heel goed allemaal. Enige wat ik een tegenvaller vond (voor die prijs) is de Knik River lodge, kleine en niet zo handige cabin, nogal massaal. Maar hier hebben ze recent een groot gebouw met sjiek restaurant bijgebouwd wat veel van de charme die er vroeger allicht was wegneemt. Is enorm duur voor wat je krijgt. Het beste was de Tundra Guest Roses langs de Denali Highway, echt een luxueuse grote cabin met alles er op en aan en oog voor mooie decoratie. Zalig. Onze cabin in Seward (Bear Creek) was ook prima, wel wat klein maar te midden van de bossen vlogen de bald eagles 's avonds boven ons terras. Topervaring. Kennicott Lodge was heel goed, vooral door het gehele "plaatje en ervaring". Langs de dirtroad van Denali highway sliepen we in MacLaren River Lodge - cabin stelde niet enorm veel voor maar de locatie was wel heel puur.

- bijzonder te vermelden: het wordt eind juni amper donker in Alaska. Om middernacht kan je nog vrolijk rondwandelen. Wel vermoeiend want je hebt niet de neiging tijdig te gaan slapen.

- Excursies:
Boottochten in Seward en Valdez - must do's. Wij hadden bij beide schitterend weer. Seward was landschappelijk ietsje mooier dan Valdez. In Seward zagen we veel walvissen tegelijk (mooie ervaring) - dat was niet het geval in Valdez maar daar zagen we meer verschillende soorten (ook orka's en dolfijnen). De tochtend lijken trouwens bij hetzelfde weer zoals wij hadden heel hard op elkaar :lol: dus je moet nu ook weer niet perse beide doen als je keuzes moet maken al is het zeker geen straf.
Gek genoeg zat in Seward de boot bomvol en in Valdez maar voor een vierde of zo. Bij Seward hebben wij veel lol gehad met onze medepassagiers misschien ook dat we die daarom net iets leuker vonden.
Knik Glacier tocht: keken we ZO naar uit maar werd ter plekke afgelast wegens sabotage van de boten - dedju toch
Bush planes naar McCarthy: toppertjes!!!! zalig heel bijzonder. We boekten een extra flightseeing van 70 minuten vanuit McCarthy een grote aanrader. Mooiste ervaring van de reis voor mij!
De shuttle naar Eielson in Denali: geen aanrader. te veel buszitten naar onze zin. Wij hadden liever een dag rondgetourd met eigen wagen. ondanks de mooie natuur in Denali.
In homer: toch naar de grizzly's van Lake Clark met float plan (homer flyout): toptocht want die grizzly's zijn heel mooi en de natuur in Lake Clark is sprookjesachtig mooi. Maar wij vonden de firma die we kozen (Charlie is de eigenaar en piloot) geen aanrader. Heel heel onvriendelijke man en geen passie voor de beren. Ik had hier acheraf gezien liever een andere firma gekozen. Hij had per mail bevestigd dat we naar een locatie gingen waar geen andere mensen waren en waar gingen we naar toe? Het strand voor een lodge (vol mensen, een soort kamp) en we kwamen minstens 4 andere groepen tegen. Is ook heel duur in vergelijking met bvb Kennicott of zo.

Alleszins weer een topervaring gehad!!!!!!!! Wil zeker nog eens terug, misschien dan meer naar het meer afgelegen Alaska en Yukon of so.

Nog een dikke merci voor iedere van het forum die mij tips gegeven heeft!!!!!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 04 jul 2016, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

de link naar de foto's staat hierboven al ergens.
Het album was vol (hoe zou dat toch komen?) dus enkele rest foto's zijn nog hier te vinden
(laatste dag only)
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 6294361d71
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

Wauw, klinkt echt als een superreis! Alaska staat ook nog op ons lijstje en je verslag doet me er alleen maar meer zin in krijgen!
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Jullie hebben er precies van genoten. :thumbup: Kan ook niet anders, zo'n mooie staat !

Wel raar, wij vonden de rit in Denali NP niet saai. :?

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Het zou mij bijzonder verwonderd hebben mocht Alaska jullie NIET bevallen zijn :wink: .
We hebben overigens dezelfde mening over de 'persoon' Charlie, al moet ik wel zeggen dat wij naar een totaal andere plaats geweest zijn in Lake Clark. Wij waren er wel de ganse dag alleen (wij 2 en nog 1 vrouw), anders niemand.
Yukon is inderdaad ook een echte aanrader (zie onze blog van 2012).
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

ingrid14 schreef: Wel raar, wij vonden de rit in Denali NP niet saai. :?
Is allicht ook wel heel persoonlijk hoe je het ervaart. en bij ons was het ook gewoon geen goede dag. Bij ons was "the mountain" niet zichtbaar en hoewel we veel dieren zagen was het altijd van te ver af om echt bijzonder te zijn (behalve dan een kudde van honderden kariboe's - weliswaar veraf maar die vond ik wel heel speciaal). De chauffeurs zeiden zelf ook dat het qua wildlife een tegenvallende dag was. Maar uiteindelijk lag bij ons minstens de helft van de bus echt te slapen op de terugrit (wat toch aangeeft dat het saai was).
Achteraf gezien had ik liever tot Toklat alleen geweest. Daarvoor is het stuk polychrome-sable pas - de weg naar Toklat ook heel heel mooi en toklat zelf ook. Dat had toch minder zit-uren geweest. Roel had die bus gewoon liever niet gedaan. Hij was het al beu na een half uur of zo :lol:

@Kalaman:uiteraard heb ik je 2012 verslag met de Yukon er in al gelezen :thumbup:
Hans_Belgium
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Hans_Belgium »

Hopelijk valt het voor ons wel wat mee. Overmorgen vliegen we naar Alaska. :)
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Klinkt als een mooie reis. Maar ik ben ook een beetje verbaasd dat jullie de bus in Denali saai vonden.
Wij hadden tevoren de bus naar Wonder Lake geboekt. Ter plekke hebben we voor 2 dagen later nog een keer de bus naar Eielson Visitor Center geregeld. En wij hebben helaas ook de berg niet gezien (wel regen en sneeuw), maar vonden het alsnog zeer de moeite waard. Zo zie je maar weer hoe smaken verschillen.

Wat betreft Wrangell St Elias heb ik hier op het forum al eens eerder geschreven dat je (mits je reserveband mee hebt) prima met de auto naar McCarthy kunt (tot de rivier dan). En dat is ook zeker een aanrader. Met het vliegtuig lijkt me ook zeker erg mooi, maar wel erg prijzig. Wij hadden dat er niet voor over en hebben geen spijt gehad dat we met de auto zijn gegaan. (En dan hadden we niet eens een SUV maar een simpele economy car.)

Wat me trouwens ook verbaast is je opmerking over veel toerisme. Toen wij er in 2011 waren vonden we het juist erg rustig en (zeker vergeleken het zuidwesten) heerlijk weinig toeristen. We kregen van de locals ook overal te horen dat het een 'slow day' was.
Maar Amerika wordt overal natuurlijk steeds drukker en ook Alaska wordt populairder als bestemming. Ook hier op het forum lees ik steeds meer mensen die erheen gaan, terwijl vijf jaar geleden hier nog bijna niemand die kant op was geweest.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

We hebben niet echt "last" gehad van de vele toeristen (haha we zijn er tenslotte zelf ook een van) maar bvb langs de turnagain arm, op weg naar homer,... is het enorm druk. Ook veel locals die uitstapjes maken denk ik (veel kampeer gerief mee). Hangt misschien van het weer en vakantie periodes af.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Mijn reisverslag is af :-)

Misschien leuk wie voor wie literatuur zoekt, herinneringen wil ophalen aan zijn eigen trip of toekomstige Alaska reizigers.

Via de algemene link hieronder of via deze rechtstreeks link
http://reisverhalen7.webs.com/alaska-2016
Jessicat
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Jessicat »

Ik heb als eerste snel de foto's bekeken... Daar zitten hele mooie/ leuke bij! Dat vind ik altijd het leukste. Nu net begonnen met het lezen van jullie reisverslag. Het is zo heerlijk om ook iemand anders zijn/ haar ervaringen te lezen van gebieden waar je geweest bent (of waar je nog naartoe wilt gaan.
Wij zijn zelf in 2014 naar dit deel van Alaska geweest en vorig jaar naar Yukon en het andere deel van Alaska (Juneau, Skagway, Glacier Bay, Haines). Ik zou je ook zeker dit deel aanraden.
Het gevoel van 'puur Alaska' & 'echt vakantie' heb ik het meest ervaren in de Kenai Fjords Glacier Lodge, dat dus echt in het NP ligt en waar je alleen met de boot kunt komen. Daar is alleen een satelliet telefoon voor noodgevallen en ben je verder heerlijk in de natuur. Wandelen, kanoën, kajakken... Op je schommelstoel voor je cabin zitten en kijken naar de (Pedersen) gletsjer waar je uitzicht op hebt of naar een zeehond die op een steen ligt, helemaal geweldig. Ja, er zijn dus andere mensen maar een beperkt aantal. Kajakken tussen de zeehonden en papegaaiduikers en langs grote stukken ijs richting een (Aialik) gletsjer, heerlijk! De kosten voor een verblijf zijn duurder door de afgelegen plek en omdat alles (excursies, eten & drinken) inbegrepen is, maar wat een unieke ervaring. Een zwarte beer die voor je cabin langsloopt...
Oost-Canada '16
New York '15
Alaska & Yukon ‘15
Alaska & Canada ‘14 http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag267
VS '13 Seattle-Denver (verslag270)
VS '12 Atlanta-Boston
Canada & VS '11 West (verslag268)
New York '10
Canada '08
VS '05 West
christa&john
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door christa&john »

En nog een wauw Tipsy !! Prachtige foto's. Ik ga dit weekend je verslag eens doornemen. Ik denk dat we dit toch ook maar eens op ons verlanglijstje moeten zetten, al heb ik wat schrik voor het weer (kou en regen ; daar hou ik niet zo heel erg van om eerlijk te zijn, hebben we hier in Belgie al genoeg).
Wij hebben tijdens onze Canada-reis, toen onze oudste dochter pas 1.5 jaar was en van onze jongste nog geen sprake was, ook de overstap naar Stewart en Hyder gedaan naar dat lieflijk plekje waar je beren kan spotten ! Prachtig gewoon. En dan proberen om het kleintje stil te houden om te beren niet af te schrikken :shock:
Begin dit jaar toen we een idee aan het vormen waren voor de volgende trip, hebben we Alaska ook even aangehaald, maar uiteindelijk, zoals je weet, zijn we met de trip NW bezig (Seattle tot Las Vegas).
We hebben nog geen vliegtickets geboekt, dus ik kan nog wisselen :roll: Ik heb zo het idee dat dit spannender is voor onze kinderen, niet ?
Bovendien heb ik ondertussen op het werk 4 weken vakantie aangevraagd en kan ik mijn NW schema beetje rustiger maken MAAR ik zou ook alles in de archieven kunnen steken en voor Alaska kiezen :lol:
Corfou,Egypte,Tenerife,Portugal,Turkije,Thailand,N-India,Nepal,Z-India,Malediven,NY+LA-LV-SF,Tunesië,Cuba,Isla Margarita,Laos,Vietnam,Cambodja,Canada (BC+Stewart/Hyder),Bali,Midwest,Z. Afrika,ZW USA,Schotland,Fr.Alpen, Namibië,New Mexico/Arizona,Z. Afrika
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ik heb vandaag het eerste stuk van jullie verslag gelezen. Heerlijk om zo te kunnen meegenieten van jullie enthousiasme. Wat hebben jullie al in het begin (ik ben nu tot en met 21 juni gekomen) veel wildlife gezien, otters, mama moose met jongen, verschillende bald eagles. En dan vooral die close encounter met die beer aan de Harding Icefield Trail. Spannend zeg!
Ik ga de komende dagen de rest zeker ook nog lezen!
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

christa&john schreef:Ik denk dat we dit toch ook maar eens op ons verlanglijstje moeten zetten, al heb ik wat schrik voor het weer (kou en regen ; daar hou ik niet zo heel erg van om eerlijk te zijn, hebben we hier in Belgie al genoeg).
Misschien zegt dit voldoende: in 2012 gingen voor het eerst naar Alaska en hadden toen bijzonder slecht weer. We gingen slapen met regen en stonden opnieuw op met regen... Bovendien werden we zowat leeggezogen door de muggen.
En toch...amper 3 jaar later waren we daar al terug.
En in 2015 hadden we 3 weken lang gewoon fantastisch weer (amper een regendruppel gehad) en hebben we ook geen enkele mug gezien. Nochtans was het 2x dezelfde periode (eind juni-begin juli).
Maar dus zelfs met die regen in 2012 stond het al vast dat het niet al te lang meer zou duren vooraleer we er terug naartoe zouden gaan, gewoon omdat Alaska met niets te vergelijken is, althans niet met de lower 48. Yukon (Canada) is gelijkaardig, maar dat grenst er dan ook aan.
Zowat elke dat wild life zien op "elke hoek van de straat", dat vind je nergens anders.

Kijk gerust eens naar onze blogs en ik ben er zeker van dat je het NW eventjes opzij zet. Alhoewel...ook daar willen we jaar na jaar naartoe (zie blogs) :wink: .

En, Henriëtte, vermits wij zowat gelijklopende smaken hebben, waar wachten jullie nog op :wink: ?

Een korte video van 2012...
[youtube]cKGIo8YVzsw[/youtube]
christa&john
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door christa&john »

WOW :shock: Prachtig ! Prachtig ! Al dat Wildlife :o
Voor de kinderen zeker de moeite waard misschien en eens iets anders dan de giraffen, olifanten, gnoes, ... in Zuidelijk Afrika natuurlijk.
Misschien toch eventjes in consideratie nemen & afwegen :roll:
Corfou,Egypte,Tenerife,Portugal,Turkije,Thailand,N-India,Nepal,Z-India,Malediven,NY+LA-LV-SF,Tunesië,Cuba,Isla Margarita,Laos,Vietnam,Cambodja,Canada (BC+Stewart/Hyder),Bali,Midwest,Z. Afrika,ZW USA,Schotland,Fr.Alpen, Namibië,New Mexico/Arizona,Z. Afrika
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Leuk verslag zeg!

@christa&john
Wij waren zo onder de indruk van Alaska in 2014 dat we in 2015 al teruggingen.
Afgelopen zomer NW gedaan (mijn zoon wilde geen 3de keer op rij naar Alaska). Dat was ook een erg mooie reis hoewel het wat wennen was aan meer volk te zien.
Voor Alaska kan je wel niet lang wachten met overnachtingen boeken. Er zijn niet zo veel overnachtingsplaatsen en ze zitten snel vol.

Groetjes,

Ingrid
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer