Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Sac2025: Pacific Northwest in mei/juni 2026
-
Sac2025
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Reis Sac2025: Pacific Northwest in mei/juni 2026
Over twee weken begin ik aan mijn reis naar de Pacific Northwest en ik heb er ontzettend veel zin in!
Tijdens de laatste voorbereidingen kwamen er nog wat vragen bij mij op die ik graag aan jullie zou willen voorleggen.
Columbia River Gorge:
Ik land op zaterdag 23 mei rond 11:00 uur lokale tijd in Portland. Voor de zekerheid ga ik ervan uit dat het ongeveer twee uur duurt voordat ik in mijn huurauto zit, dus waarschijnlijk rond 13:00 uur. Mijn Airbnb ligt bij Hood River en omdat ik onderweg langs de Columbia River Gorge kom, ben ik van plan om bij een aantal watervallen te stoppen.
Het is echter Memorial Day weekend en ik heb begrepen dat het daardoor erg druk kan zijn. Is het verstandig om een permit te kopen voor de I-84 parkeerplaats bij Multnomah Falls, of kan ik beter de Historic Columbia River Highway rijden? Online lees ik verhalen van mensen die ondanks een permit geen parkeerplek konden vinden. Wat is jullie ervaring?
Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om rechtstreeks naar mijn Airbnb te rijden en Multnomah Falls vanwege de drukte over te slaan.
Route Hood River - Packwood
Op de derde dag, maandag 25 mei, rijd ik van Hood River naar Packwood (waar mijn volgende Airbnb is). Op Google Maps zie ik dat de meest directe route door Gifford Pinchot National Forest loopt, via de zogenaamde Forest Roads (NF-23 of NF-25). Je rijdt dan tussen Mount St. Helens en Mount Adams door en komt ter hoogte van Randle uit op Highway 12.
Heeft iemand ervaring met deze route? Ik lees wisselende verhalen over de staat van de weg en eventuele sneeuw of wegafsluitingen in mei.
Als alternatief zou ik de Columbia River via Highway 14 verder naar het oosten kunnen volgen tot aan Maryhill, daarna Highway 97 richting Yakima nemen en vervolgens via Highway 12 naar Packwood rijden.
Kleding voor de hikes
Ik merk dat ik eigenlijk geen goede wandeluitrusting heb, ondanks dat ik van plan ben alleen relatief korte hikes te doen (maximaal ongeveer twee uur). Ik wil onder andere wandelen bij Mount Hood, Mount Rainier, Olympic National Park (Hurricane Ridge, Hoh Rain Forest en Ruby Beach), Silver Falls State Park, Painted Hills en Smith Rock.
Volgens mij verschillen deze gebieden behoorlijk qua ondergrond, hoogte en klimaat. Wat zouden jullie mij aanraden qua kleding en schoenen?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Tijdens de laatste voorbereidingen kwamen er nog wat vragen bij mij op die ik graag aan jullie zou willen voorleggen.
Columbia River Gorge:
Ik land op zaterdag 23 mei rond 11:00 uur lokale tijd in Portland. Voor de zekerheid ga ik ervan uit dat het ongeveer twee uur duurt voordat ik in mijn huurauto zit, dus waarschijnlijk rond 13:00 uur. Mijn Airbnb ligt bij Hood River en omdat ik onderweg langs de Columbia River Gorge kom, ben ik van plan om bij een aantal watervallen te stoppen.
Het is echter Memorial Day weekend en ik heb begrepen dat het daardoor erg druk kan zijn. Is het verstandig om een permit te kopen voor de I-84 parkeerplaats bij Multnomah Falls, of kan ik beter de Historic Columbia River Highway rijden? Online lees ik verhalen van mensen die ondanks een permit geen parkeerplek konden vinden. Wat is jullie ervaring?
Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om rechtstreeks naar mijn Airbnb te rijden en Multnomah Falls vanwege de drukte over te slaan.
Route Hood River - Packwood
Op de derde dag, maandag 25 mei, rijd ik van Hood River naar Packwood (waar mijn volgende Airbnb is). Op Google Maps zie ik dat de meest directe route door Gifford Pinchot National Forest loopt, via de zogenaamde Forest Roads (NF-23 of NF-25). Je rijdt dan tussen Mount St. Helens en Mount Adams door en komt ter hoogte van Randle uit op Highway 12.
Heeft iemand ervaring met deze route? Ik lees wisselende verhalen over de staat van de weg en eventuele sneeuw of wegafsluitingen in mei.
Als alternatief zou ik de Columbia River via Highway 14 verder naar het oosten kunnen volgen tot aan Maryhill, daarna Highway 97 richting Yakima nemen en vervolgens via Highway 12 naar Packwood rijden.
Kleding voor de hikes
Ik merk dat ik eigenlijk geen goede wandeluitrusting heb, ondanks dat ik van plan ben alleen relatief korte hikes te doen (maximaal ongeveer twee uur). Ik wil onder andere wandelen bij Mount Hood, Mount Rainier, Olympic National Park (Hurricane Ridge, Hoh Rain Forest en Ruby Beach), Silver Falls State Park, Painted Hills en Smith Rock.
Volgens mij verschillen deze gebieden behoorlijk qua ondergrond, hoogte en klimaat. Wat zouden jullie mij aanraden qua kleding en schoenen?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Multnohah: wij waren er pas om een uur of 4 in de middag. Reden zo de parking op... maar ik snap je overweging om een permit te kopen. Gewoon doen, zo duur is het toch niet ?
Hood River - Packwood: geen ervaring mee...
Kleding en schoenen: korte broek of dunne lange broek. Laagjes zoals t-shirt, shirt lange mouwen, fleece en regenkleding. Ik zie (te)veel mensen in berggebieden met te weinig kleding (mee). Dus rugzak mee met (regenkleding) en water. Wij deden de meeste wandelingen met lage wandelschoenen, alleen Mount Rainier met onze hoge wandelschoenen. Heb je al de sneeuwhoogte gecheckt en welke wandelingen open zijn ? Koop anders ergens goedkope crampons (https://www.bergfreunde.nl/camp-ice-mas ... RIQAvD_BwE). Wij hadden ze 2 jaar geleden op Mount Rainier (nog niet) en nu nog spijt van, maar afgelopen jaar in Alaska veel plezier van gehad
Hood River - Packwood: geen ervaring mee...
Kleding en schoenen: korte broek of dunne lange broek. Laagjes zoals t-shirt, shirt lange mouwen, fleece en regenkleding. Ik zie (te)veel mensen in berggebieden met te weinig kleding (mee). Dus rugzak mee met (regenkleding) en water. Wij deden de meeste wandelingen met lage wandelschoenen, alleen Mount Rainier met onze hoge wandelschoenen. Heb je al de sneeuwhoogte gecheckt en welke wandelingen open zijn ? Koop anders ergens goedkope crampons (https://www.bergfreunde.nl/camp-ice-mas ... RIQAvD_BwE). Wij hadden ze 2 jaar geleden op Mount Rainier (nog niet) en nu nog spijt van, maar afgelopen jaar in Alaska veel plezier van gehad
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Ik moest even kijken want afgelopen oktober was geen permit nodig voor de parkeerplaats langs de I-84 toen ik daar een stop maakte. Lees nu dat je tussen 22 mei 2026 en 7 september 2026 een 'timed used permit' nodig hebt. Of het handig/verstandig is een bezoek op de dag van aankomst in Amerika te plannen betwijfel ik. Je hebt een lange reisdag achter de rug, dus wellicht moe. Je kunt met vertraging aankomen. Formaliteiten vliegveld/autohuur kunnen langer duren. Dus het is ook nog eens lastig inschatten hoe laat je op weg kunt.Sac2025 schreef: ↑09 mei 2026, 17:43Columbia River Gorge:
Met de tickets heb je een uur de tijd om een parkeerplek te zoeken. Ik zou dan denk ik sowieso minimaal 2 tickets kopen (je mag ook max. 2 per dag kopen). Desnoods via extra account nog een ticket om je eigen timeframe te vergroten. Voor de kosten hoef je het niet te laten en er zijn op dit moment nog genoeg tickets voor 23 mei zie ik.
Wat bedoel je met of kan ik beter de Historic Columbia River Highway rijden?' Dan niet Multnomah Falls bezoeken maar enkel de Historic Columbia River Highway/U.S. 30 rijden?? Of wil je parkeren aan de U.S.30 bij Multnomah Falls? Dat zal nog lastiger worden denk ik. Wil je enkel Historic Columbia River Highway/U.S. 30 rijden en onderweg diverse stops maken dan is dat iets wat je zelf moet beslissen. Zal meer tijd kosten als je diverse stops maakt onderweg.
Ik trok er afgelopen oktober een hele dag voor uit om de Historic Columbia River Highway/U.S. 30 (tussen The Dalles en Portland) te rijden, stops te maken en kortere en langere wandelingen te maken. De wandeling naar boven bij Multnomah Falls was de mooiste. Pittige wandeling omhoog maar erg leuk om te doen. Boven een prachtig uitzicht en erg leuk om de waterval vanaf boven te zien.
Roland
-
Sac2025
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken naar crampons, al ben ik niet van plan om lange of zware sneeuwwandelingen te maken.paulr schreef: ↑09 mei 2026, 20:41Kleding en schoenen: korte broek of dunne lange broek. Laagjes zoals t-shirt, shirt lange mouwen, fleece en regenkleding. Ik zie (te)veel mensen in berggebieden met te weinig kleding (mee). Dus rugzak mee met (regenkleding) en water. Wij deden de meeste wandelingen met lage wandelschoenen, alleen Mount Rainier met onze hoge wandelschoenen. Heb je al de sneeuwhoogte gecheckt en welke wandelingen open zijn ? Koop anders ergens goedkope crampons (https://www.bergfreunde.nl/camp-ice-mas ... RIQAvD_BwE). Wij hadden ze 2 jaar geleden op Mount Rainier (nog niet) en nu nog spijt van, maar afgelopen jaar in Alaska veel plezier van gehad
Bij Mount Hood denk ik aan een stukje van de White River Canyon Trail en/of de Zigzag Canyon Overlook Trail vanaf Timberline Lodge.
Bij Mount Rainier lijkt een wandeling bij Myrtle Falls en/of de Nisqually Vista Trail mij mooi.
Ik heb nu permits gekocht voor 14:00–15:00 uur en 15:00–16:00 uur. In theorie zou ik via een ander account nog een derde permit kunnen kopen voor 13:00–14:00 uur of 16:00–17:00 uur, al lijkt 13:00 uur mij wat te krap gezien mijn aankomsttijd in Portland.Coyote schreef: ↑10 mei 2026, 07:53Met de tickets heb je een uur de tijd om een parkeerplek te zoeken. Ik zou dan denk ik sowieso minimaal 2 tickets kopen (je mag ook max. 2 per dag kopen). Desnoods via extra account nog een ticket om je eigen timeframe te vergroten. Voor de kosten hoef je het niet te laten en er zijn op dit moment nog genoeg tickets voor 23 mei zie ik.
Het viel me op dat er nog meer interessante plekken langs de Historic Columbia River Highway liggen, zoals Vista House at Crown Point, Latourell Falls, Bridal Veil Falls, Wahkeena Falls en Horsetail Falls.Coyote schreef: ↑10 mei 2026, 07:53Wat bedoel je met of kan ik beter de Historic Columbia River Highway rijden?' Dan niet Multnomah Falls bezoeken maar enkel de Historic Columbia River Highway/U.S. 30 rijden?? Of wil je parkeren aan de U.S.30 bij Multnomah Falls? Dat zal nog lastiger worden denk ik. Wil je enkel Historic Columbia River Highway/U.S. 30 rijden en onderweg diverse stops maken dan is dat iets wat je zelf moet beslissen. Zal meer tijd kosten als je diverse stops maakt onderweg.
In plaats van te gokken op een vrije parkeerplek bij Multnomah Falls langs de I-84, zou ik ook gewoon de volledige Historic Columbia River Highway vanaf Portland kunnen rijden en stoppen waar er plek is.
Ik lees alleen dat delen van de weg momenteel afgesloten of opengebroken zijn vanwege werkzaamheden en een landslide, dus ik weet niet zeker of alles open is wanneer ik er ben. Daarnaast heb ik geen idee hoe druk het verkeer tijdens Memorial Day weekend zal zijn.
Als de weg compleet vaststaat, lijkt het me misschien slimmer om gewoon de snelweg I-84 richting Hood River te nemen.
Misschien is het inderdaad wat ambitieus om een bezoek aan Multnomah Falls op de dag van aankomst te plannen. Het idee kwam vooral voort uit het feit dat ik er praktisch langsrijd vanaf het vliegveld naar mijn Airbnb in Hood River.Coyote schreef: ↑10 mei 2026, 07:53Of het handig/verstandig is een bezoek op de dag van aankomst in Amerika te plannen betwijfel ik. Je hebt een lange reisdag achter de rug, dus wellicht moe. Je kunt met vertraging aankomen. Formaliteiten vliegveld/autohuur kunnen langer duren. Dus het is ook nog eens lastig inschatten hoe laat je op weg kunt.
Daarnaast kan ik pas vanaf 16:00 uur inchecken, dus ik heb na aankomst nog wat tijd te overbruggen.
Ook had ik ergens op het forum gelezen dat mensen de Columbia River Gorge vaak direct op de dag van aankomst meepakken (volgens mij was dat @Almere vak V)
-
IngridUSA
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Ik had uiteraard ook een permit gekocht (2024) maar er was totaal nergens controle of een slagboom of iets.
- Tantelotje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Ik weet niet wat de huidige snowpack is, maar wij liepen eind juni 2024 naar Myrtle falls.
Zo ongeveer 3/4 van het pad lag onder de sneeuw. Het ging best oke op (hoge) wandelschoenen maar het laatste stukje naar de brug was echt wel gilbberenen glijden en hier waren crampons of stokken best handig geweest.
Dus ook op korte wandeling kun je echt uitdagingen tegenkomen, zeker zo vroeg in het seizoen. Maar het was wel prachtig!
-
thebruins
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 26
In juli 2018 heb ik de Forest road 25 van Randle naar Northwoods gevolgd en daarna naar Carson. Mooie uitzichten op Mt.Hood & St.Helens, waterval hier en daar, heerlijk verlaten. Ik zou er voor gaan, maar omdat het in juli 2018 was, kan ik je helaas niets zeggen over de huidige staat van de forest roads in dat gebied. Misschien dat je meer info vindt over afsluitingen etc… op de Oregon DOT website.Heeft iemand ervaring met deze route? Ik lees wisselende verhalen over de staat van de weg en eventuele sneeuw of wegafsluitingen in mei.
Precies zoals Tantelotje ook zegt: wij waren er medio juni en vanaf Paradise waren alle wandelpaden voor de eerste 200-300 zonder sneeuw, maar daarna sneeuwveldjes en vervolgens vooral sneeuw op de paden. Goed te doen met stevige wandelschoenen en stokken, maar crampons waren nog handiger en fijner geweest. Aardig alternatief als er écht teveel sneeuw ligt: Rampart Ridge Trail bij Longmire. Doe 'm tegen de klok in (mooier) en kijk een eindje vóórdat je bij het offiele viewpoint achterom voor het beste uitzicht op de berg (viewpoint kijkt uit op Longmire...).
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Klopt, en daarom had ik er ook een hele dag voor uitgetrokken.Sac2025 schreef: ↑10 mei 2026, 10:13Het viel me op dat er nog meer interessante plekken langs de Historic Columbia River Highway liggen, zoals Vista House at Crown Point, Latourell Falls, Bridal Veil Falls, Wahkeena Falls en Horsetail Falls.
In plaats van te gokken op een vrije parkeerplek bij Multnomah Falls langs de I-84, zou ik ook gewoon de volledige Historic Columbia River Highway vanaf Portland kunnen rijden en stoppen waar er plek is.
Ik lees alleen dat delen van de weg momenteel afgesloten of opengebroken zijn vanwege werkzaamheden en een landslide, dus ik weet niet zeker of alles open is wanneer ik er ben. Daarnaast heb ik geen idee hoe druk het verkeer tijdens Memorial Day weekend zal zijn.
Als de weg compleet vaststaat, lijkt het me misschien slimmer om gewoon de snelweg I-84 richting Hood River te nemen.
Ook afgelopen oktober waren er stukken afgesloten waardoor ik wel via I-84 moest. Vanaf Multnomah Falls tot Portland was de Historic Columbia River Highway/U.S. 30 goed te rijden toen en totaal niet druk. Maar dat kan ook komen door de tijd van het jaar, ik reed er begin oktober. Jij komt vanaf Portland en om dan de Historic Columbia River Highway/U.S. 30 te kiezen gaat je veel extra tijd kosten ga ik vanuit. Ten eerste omdat het niet snel rijdt en je natuurlijk op bepaalde plekken gaat stoppen. Voordat je dan bij Multnomah Falls bent ben je waarschijnlijk al 1,5 - 2 uur verder. Maar misschien is het dan inmiddels ook al minder druk bij Multnomah Falls omdat het al wat later op de middag is.
Roland
-
Sac2025
- Amerika-ontdekker
Bedankt allemaal voor de tips!
Mocht het allemaal wat langer duren of tegenzitten, dan neem ik gewoon de I-84 en kijk ik ter hoogte van Multnomah Falls of er plek is op de parkeerplaats. Is die vol, dan rijd ik door naar Hood River en ga ik daar wat rondkijken.
Ik begrijp dat er een slagboom staat bij de ingang van de parkeerplaats wanneer je vanuit de richting van Portland komt. Deze gaat dicht zodra de parkeerplaats vol is. Daarnaast wordt er blijkbaar om je permit gevraagd wanneer je via het tunneltje onder het spoor van de I-84 parkeerplaats naar de Multnomah Falls Lodge wilt lopen.
Goed om te weten! Ik denk dat ik de avond van tevoren even de status van de wegen check en op basis daarvan beslis welke route ik ga rijden.thebruins schreef: ↑10 mei 2026, 14:12In juli 2018 heb ik de Forest road 25 van Randle naar Northwoods gevolgd en daarna naar Carson. Mooie uitzichten op Mt.Hood & St.Helens, waterval hier en daar, heerlijk verlaten. Ik zou er voor gaan, maar omdat het in juli 2018 was, kan ik je helaas niets zeggen over de huidige staat van de forest roads in dat gebied. Misschien dat je meer info vindt over afsluitingen etc… op de Oregon DOT website.
Ik denk dat ik het ervan laat afhangen hoe de aankomstdag verloopt. Als ik snel door alle controles heen ben, mijn huurauto heb opgehaald en niet al te moe ben, dan kies ik waarschijnlijk voor de Historic Columbia River Highway.Coyote schreef: ↑11 mei 2026, 06:51Ook afgelopen oktober waren er stukken afgesloten waardoor ik wel via I-84 moest. Vanaf Multnomah Falls tot Portland was de Historic Columbia River Highway/U.S. 30 goed te rijden toen en totaal niet druk. Maar dat kan ook komen door de tijd van het jaar, ik reed er begin oktober. Jij komt vanaf Portland en om dan de Historic Columbia River Highway/U.S. 30 te kiezen gaat je veel extra tijd kosten ga ik vanuit. Ten eerste omdat het niet snel rijdt en je natuurlijk op bepaalde plekken gaat stoppen. Voordat je dan bij Multnomah Falls bent ben je waarschijnlijk al 1,5 - 2 uur verder. Maar misschien is het dan inmiddels ook al minder druk bij Multnomah Falls omdat het al wat later op de middag is.
Mocht het allemaal wat langer duren of tegenzitten, dan neem ik gewoon de I-84 en kijk ik ter hoogte van Multnomah Falls of er plek is op de parkeerplaats. Is die vol, dan rijd ik door naar Hood River en ga ik daar wat rondkijken.
- Almere vak V
- Amerika-expert
Als je toch die kant op moet dan zou ik het zeker doen. Ipv een dag later weer terugrijden. Maar ook afhankelijk van hoe laat je aankomt, hoe lang het duurt voordat je in je auto zit en in welke staat je het vliegtuig uitrolt.
Ik heb makkelijk praten. Ik slaap 99% van de vlucht. Loop met Global Entry langs alles en iedereen en zit met 10 minuten in mijn auto. En ben met 3 kwartier thuis. Maar kan me voorstellen dat niet voor iedereen dit verhaal opgaat.
Als je de Gorge echt ten volle wilt benutten. Ben je wel een dag onderweg met alle bezienswaardigheden. Vergeet ook de Bonneville Dam niet Erg interessant!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 3743 Weergaves
-
Laatste bericht door VincentK
-
- 3 Reacties