Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Yellowstone: vrees bewaarheid

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
M Kactus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Yellowstone: vrees bewaarheid

Bericht door M Kactus »

Hinko schreef:Toen ik poseerde bij Canyonlands werd er in het Nederlands geroepen duw um eraf.
Toen ik antwoordde van, ik kan jullie gewoon verstaan hoor wisten ze niet hoe ze moesten kijken.

Ik stond er nog geen 10 seconden....tja
ikke ikke ikke mentaliteit tegenwoordig in de wereld. Jammer.
Yep. Ik heb er mezelf één keer op betrapt, bij Delicate Arch. Een stel bleef er echt héél lang staan, er was al wat gemopper, en ik mopperde stevig mee :) Maar dat was de laatste keer. Ik vond het zo lelijk van mezelf, bah. Zo is het nu eenmaal, iedereen wil graag 'n foto, en als het druk is, is het druk. We staan er allemaal (samen).

Edit: @Stijno, de Firehole Canyon Drive is restricted, en ik heb het eigenlijk nooit anders geweten, volgens mij? Het is een smalle éénrichtingsweg, en volgens de website is er beperkte parking. Het is verboden, dus ja, ik zou het afraden...
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Volgens mij is het overal drukker geworden en niet alleen in het hoogseizoen. Wij waren vorig jaar half oktober in Zion en bij de Grand Canyon en het was daar gewoon heel erg druk! In 2009 de kayenta trail gelopen in Zion, ik denk dat we toen 10 mensen zijn tegengekomen tot aan de pools. Dit jaar was het bijna file lopen. Mijn zoon was voor het eerst in Amerika, en merkte op toen we bij Zion naar binnen gingen "het lijkt wel of we naar de dierentuin gaan". Ook de shuttle bussen zaten allemaal afgeladen vol.
Dit jaar gaan we nog een keer naar Zion omdat ik gewoon echt de Narrows gelopen wil hebben, maar er waren een half jaar voor datum nog maar 3 plekken over op Watchman, om 16.00 uur 's middags!
Wij vinden het niet zo heel erg, want we hebben het meeste al gezien, en zoeken nu andere plekken op, maar de parken beginnen aardig op pretparken te lijken ipv natuurparken. Jammer, maar het is niet anders.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Bij ons laatste bezoek in juli 2012 was het ook al behoorlijk druk in Yellowstone, maar zeker nog doenbaar, geen overrompeling. Enkel de parking bij Artists Paint Pots bleef vol staan en hebben we dan maar overgeslaan.

Je kan op nps.gov trouwens de bezoekersstatistieken van alle parken raadplegen.
Naar aanleiding van eerdere berichten dat het bezoekersaantal bij Arches de jongste jaren is geëxplodeerd, ben ik die eens gaan opzoeken. Je ziet daar idd duidelijk een toename vanaf 2014 (en niet enkel in Arches). Neem nu 2011-2013, daar ging het om een stijging van amper 42.108 bezoekers over die 2 jaar. In de 2 daaropvolgende jaren zijn er dan plots.... 316.381 extra bijgekomen :o Dat zijn er evenveel als de toename in de hele periode 2003-2013...

Als ik even kijk naar Yellowstone & kalaman zijn vorige tripdatum (2011), zijn er daar 703.384 bijgekomen, dit jaar nog niet eens meegerekend. Waar gaat dat eindigen? :shock:

Grand Canyon ook. 22 jaar lang rond de 4.5 miljoen bezoekers blijven dobberen, en vorig jaar plots in een klap 763k erbij naar 5.5 miljoen.

Interessant om die stats eens te bekijken.
https://irma.nps.gov/Stats/

Ik ben blij dat ik de meest toeristische parken ondertussen al bezocht heb en in principe niet meer gebonden ben aan schoolvakanties :)
Mrvanilla schreef:De ironie is dat we er zelf aan mee werken door er zo vaak heen te gaan :mrgreen:
Touché natuurlijk :) Misschien zouden ze beter vanaf nu maar 1 bezoek per park per persoon per 10 jaar toelaten. Voorstanders? Nee? :mrgreen:
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gast

Bericht door Gast »

Marenko schreef:Volgens mij is het overal drukker geworden en niet alleen in het hoogseizoen. [...] Wij vinden het niet zo heel erg, want we hebben het meeste al gezien, en zoeken nu andere plekken op, maar de parken beginnen aardig op pretparken te lijken ipv natuurparken. Jammer, maar het is niet anders.
En we doen er allemaal aan mee door op dit forum aan te raden om vooral naar Zion, Bryce, etc te gaan. Want anders heb je toch echt wat gemist.
Robbie&Irene
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Robbie&Irene »

Hier nog zo'n voorbeeld met all time record visitors Glacier NP https://www.nps.gov/glac/learn/news/media16-39.htm
Jammer maar voor ons gaat de charme er ook wel een beetje af zo...
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Tja, het om een stijging in bezoekersaantallen. Die stijging is echt niet evenredig verspreid over alle "soorten" toeristen. Ik durf sterk te betwijfelen of het aantal kampeerders even hard is gestegen als het aantal busbezoekers. Of het aantal wandelaars.
En het is ook niet zeker dat het blijvend is. Er stond pas in de krant dat een bepaald Brits stadje overspoeld wordt door Chinese toeristen, en ze hebben er geen idee van waarom. Niks te zien, maar de busladingen blijven aankomen. Misschien een korte rage die snel weer voor een stuk gaat liggen. Een stijging zal er altijd zijn, maar daarom niet zo explosief.

En verder kun je bijvoorbeeld in Zion zeker nog op je gemak rondlopen. Je moet gewoon uitkijken wanneer en waar je gaat. Kolob Canyon zal heel wat minder druk zijn dan de Riverside Walk. Buiten het seizoen en 's ochtends vroeg zal het ook nog wel meevallen. Het wordt misschien iets minder vanzelfsprekend, maar ik vraag me af hoe algemeen het 'probleem" is.

De belasting van de parken is een groter probleem, waar bijvoorbeeld Arches al een tijdje mee kampt, maar waar nu zelfs het grote Yellowstone onder lijkt te kreunen. Een soort maximum aantal bezoekers per dag kan een oplossing zijn, maar ik heb al wel gelezen dat het idee groeit om een systeem van shuttlebussen in te leggen en alle bussen in het park te verbieden.
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

eoms schreef:
Marenko schreef:Volgens mij is het overal drukker geworden en niet alleen in het hoogseizoen. [...] Wij vinden het niet zo heel erg, want we hebben het meeste al gezien, en zoeken nu andere plekken op, maar de parken beginnen aardig op pretparken te lijken ipv natuurparken. Jammer, maar het is niet anders.
En we doen er allemaal aan mee door op dit forum aan te raden om vooral naar Zion, Bryce, etc te gaan. Want anders heb je toch echt wat gemist.
Dat is nu al de zoveelste keer dat je hier zo reageert, maar wat is je punt eigenlijk? Dat we zelf deel zijn van het probleem? Ja dat weten we zelf ook wel. Next?
Dan maar deze site opdoeken hé... Of mensen wijs maken dat Zion, Bryce, etc lelijk zijn en je niets mist, zoals je blijkbaar insinueert.
M Kactus schreef:Tja, het om een stijging in bezoekersaantallen. Die stijging is echt niet evenredig verspreid over alle "soorten" toeristen. Ik durf sterk te betwijfelen of het aantal kampeerders even hard is gestegen als het aantal busbezoekers.
Lijkt me ook logisch, want het aantal kampeerplekken is dan ook beperkt ;)
Dat gezegd zijnde is de weg- & parkeercapaciteit ook beperkt... Het zou mij dus niet verwonderen dat er in de toekomst een reservatiesysteem komt voor de parken in z'n geheel... Dat is, volgens mij, dan ook de enige oplossing om het bezoekersaantal af te vlakken.

Bussen weigeren zoals eerder werd voorgesteld, is natuurlijk ook geen optie, want dan krijg je enkel meer voertuigen, en dat gaat niet, want er is te weinig parking :)

Ik hoop wel dat er niet her en der een verplicht shuttlesysteem komt... Ik hou ervan om zelf rond te cruisen, niet verplicht te zijn een rugzak mee te sleuren de hele dag, en niet in een bus samengehokt te zitten en in wachtrijen aan bushaltes tijd te staan verspelen...
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Bussen weigeren kan alleen in combinatie met een shuttlesysteem. Dan haal je de "probleemtoeristen" weg. Die die in grote drommen naar een uitkijkpunt hossen, terwijl hun bus fout geparkeerd op hen staat te wachten, of die die langs de weg veel te dicht stoppen naast een beer voor een foto. Dat kan allemaal niet meer dan.

Ik rijd (meestal) ook liever zelf dan dat ik de shuttlebussen neem, maar het kan een oplossing zijn. Het is ook geen keuzes tussen shuttlebussen of niet. Het is een keuze tussen shuttlebussen of die wantoestanden, en dan weet ik het ook wel.
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Tja, het om een stijging in bezoekersaantallen. Die stijging is echt niet evenredig verspreid over alle "soorten" toeristen. Ik durf sterk te betwijfelen of het aantal kampeerders even hard is gestegen als het aantal busbezoekers. Of het aantal wandelaars.
Toch is het aantal kampeerder wel degelijk gestegen, misschien niet evenredig, maar het is absoluut veel drukker geworden. En niet alleen in de parken. Een paar jaar geleden konden we nog een paar weken van te voren een plek op Watchman campground krijgen, sterker nog, we hadden nog keuze genoeg. Vorig jaar ook nog genoeg keuze voor een leuke plek, maar al wel voller dan een paar jaar terug. Dit jaar was op 6 maanden van te voren, de dag dat je dus pas mag boeken, om 17.00 uur geen plek meer te krijgen, in oktober!
Ook langs de kust is het veel drukker geworden, Dana Point in oktober stond vol, Dockweiler beach, stonden we in 2012 met max 10 man, dit jaar was de camping vol, en hadden we een paar maanden (4) nog maar keuze uit 3 plekken.
Dus ik durf wel te stellen dat ook het aantal kampeerder sterk is toegenomen. Op de laatste twee campings waren het trouwens voornamelijk Amerikaanse toeristen, met opvallend veel huurcampers.
Gast

Bericht door Gast »

Q-BiC schreef:
eoms schreef:
Dat is nu al de zoveelste keer dat je hier zo reageert, maar wat is je punt eigenlijk? Dat we zelf deel zijn van het probleem? Ja dat weten we zelf ook wel. Next?
Dan maar deze site opdoeken hé... Of mensen wijs maken dat Zion, Bryce, etc lelijk zijn en je niets mist, zoals je blijkbaar insinueert.
Fijn om te weten dat je mijn posts bijhoudt :thumbup:
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Bizar, die stijging van het aantal bezoekers :shock:

Het lijkt ook iets wat op meer plaatsen speelt, vooral dat explosieve ervan. In Amsterdam is het aantal bezoekers in de afgelopen 10 jaren verdubbeld! De stad piept en kraakt en bewoners raken geïrriteerd. Voelen zich niet meer thuis. Winkeleigenaren in de binnenstad worden geconfronteerd met een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de huur (het lijkt NYC wel) en zijn genoodzaakt te vertrekken. Wat de Amsterdammers ervoor terug krijgen is een verschraling van het winkelaanbod: het volgende tickets&tours office, de zoveelste Old-Amsterdam cheese shop, wéér een ijssalon, fietsverhuur. Er is zelfs een Facebook page voor opgericht: Pretpark Amsterdam.

Hoe komt het? En wat doe je eraan?

Ik was een tijdje terug in Amsterdam. Ik ben Rotterdammer en chauvinistisch als de pest. Desondanks voelde het alsof dit niet meer 'ons Amsterdam' is.
Désirée
Amerikakenner

Bericht door Désirée »

Dat het drukker word is nou eenmaal zo, maar aangezien wij dit jaar ook naar yellowstone, arches, canyonlands en onder andere zion gaan neemt niet weg dat we er niet van kunnen genieten. Mijn inziens gaat er niks boven de natuur en pracht van de parken, stuk voor stuk :wink:
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas (Death Valley NP, red rock SP, grand canyon NP)
2025 Las Vegas( Valley of Fire, Hooverdam, Ice age fossil SP)
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

eoms schreef:
Q-BiC schreef:
Fijn om te weten dat je mijn posts bijhoudt :thumbup:
Fijn dat je dat fijn vindt :thumbup:
Blog // Photo Album
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

RiverCola schreef:Bizar, die stijging van het aantal bezoekers :shock:
Blijkbaar zijn er wereldwijd gezien veel meer mensen die het geld hebben om te reizen en gezond genoeg zijn om te reizen. Ondanks crisissen her en der.
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

De rangers in Yosemite en onze buschauffeuse van Glacier Point vertelde ons dat er tot aan juni al 40% meer bezoekers waren geweest ten opzichte van ander jaren, en vroegen zich zelf ook af waar moet dit heen? Om de bussen te verbieden lijkt me geen optie, ook al hebben wij veel last van de Aziaten enzo, (1 dacht er mij even aan de kant te duwen bij de horse shoe bend :roll: ) had netjes een ander gezin hun gang laten gaan, dus netjes op mijn beurt gewacht, wil net een foto maken gaat madam in mijn beeld zitten. Toen ben ik maar even vol in haar beeld gaan staan, maar toen begon ze gewoon leuk te duwen (wist niet dat ik zo goed kan vloeken in het Engels) Maar al met al gooien zulke gasten wel met heel veel geld.

En alles in een shuttle bus stoppen lijkt me ook geen optie dan rijden die als treintjes achter elkaar aan, of je staat ellendig lang op de bus te wachten. In zion had ik al het gevoel in de Efteling beland te zijn, we moesten ver voor het zigzag gedeelte aansluiten.

:offtopic:
Stijno schreef: Iemand een idee waarom de Firehole Lake Drive verboden is voor RV's? De ironie wil dat op google streetview we weg opgenomen is achter een RV aanrijdend ;-) Ik zou daar komende zomer graag een kijkje nemen, maar rij dan met camper. Gewoon doen of raden jullie dat af?
Groet, Stijn
Qoute uit ons reisverslag 2013 met 30ft
Verderop staat er bij Firehole drive niet geadviseerd voor RV’s maar de weg ziet er goed uit dus we doen het toch, later bleken we niet de enige.
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Haha, deze vind ik eigenlijk wel grappig. Dus het storende zijn die bussen Chinezen die geen fatsoen hebben en zich niet aan de regels houden. Maar zelf zie je er geen problemen in om de regels te overtreden, en anderen hetzelfde aan te raden?

En het idee van de shuttlebussen is niet om het draaglijker te maken voor de toeristen (ons), maar vooral voor het park. Dan heb je de hordes meer in de hand.
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Regels overtreden?
Not Advised != Not Allowed.
Blog // Photo Album
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Nee, maar "not advised" komt ook niet van de NPS. Die zeggen "restricted", en dat is wel verboden ;).
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Dat stond er duidelijk in 2013 niet, tegenwoordig schijnt het wel verboden te zijn
Qoute uit verslag Rob & Annie 2016
We wilden eerst de Firehole Canyon Drive doen en zo de Firehole Falls meenemen maar daar mag men tegenwoordig niet meer in met een camper. Eerste stop is de Fountain Paint Pot, het is nog maar 08:00am maar al erg druk, we maken een rondje langs alle poelen en bubbelgaten.
Het zou volgens de weersverwachting vanmorgen zonnig zijn maar de bewolking komt nu al flink opzetten. Hierna willen we de Firehol Lake Drive met Great Fountian Geyser doen maar ook deze is tegenwoordig verboden voor campers en bussen.
Hun Verslag van 2011
Door naar de Firehole Lake Drive

Dus de volgende keer even wachten met beschuldigen, als er staat niet aanbevolen ben ik wel iemand die het toch probeert maar zal nooit
de regels overtreden.
@Stijn dus nee mag niet meer, maar er zijn nog meer dan genoeg andere dingen te doen. Waarschuwingsborden kan je vaak met een korreltje
zout nemen verbodsborden uiteraard niet! (streetview is van 2013 toen werd het alleen nog afgeraden.) Als je wilt weten of iets wel of niet kan lees dan de verslagen van Rob en Annie http://www.robenannie.nl/ en nu verder on Topic :oops:
Laatst gewijzigd door niekie73 op 14 jul 2016, 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Fijn dat we elkaar begrijpen. Je wist niet dat het veranderd was. Kan best, ik wist niet dat het ooit anders was :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer