Hoi,
Afgelopen september zijn Michel en ik van Seattle naar SF gereden. Wij hadden 4 weken de tijd en hebben veel kunnen zien. Dit was onze route:
Seattle-North Cascades NP-Vancouver-Vancouver Island-Olympic NP (eerst rainforest, daarna coast)-Mount Rainier NP-Mt. St. Hellens NM-St Stevens SP- Oregon Dunes NRA-Redwood NP-Lassen Volcanic NP-Yosemite NP-San Francisco.
Crater Lake heb ik niet gezien, maar ik vond Lassen zooo mooi, dat ik erg blij ben met onze keuze voor dit park ten faveure van Crater Lake. De kust van Oregon is erg mooi, maar wij hebben er door de mist niet heel veel van kunnen zien. We zijn daarom in 3 dagen van noord naar zuid gereden. In het noorden, vlakbij Astoria, hebben we overnacht bij 'n prachtig strand (toen hadden we nog wel zon en zicht!) en hebben we een walvis gezien. In Bandon, Oregon hebben we een grappige stop gemaakt bij een Gamepark. Een dierentuin waar ze een fokprogramma voor andere dierentuinen hebben. Je kunt daar allerlei jonge dieren zien en gek genoeg ook vasthouden. Zo heb ik een babytijger van 6 weken vastgehouden, een lynx van 11 weken en een beertje geaaid. Beetje vreemd en onnatuurlijk, maar toch erg grappig.
Mt. st. Helens is een mooie stop voor één dag. Je National Parks pas is hier niet geldig, maar ik vond het zeer de moeite waar. Als je doorrijdt tot het laatste visitorcenter kun je een prachtige film bekijken over de uitbarsting in 1980. Je kunt de krater dan ook vrij goed bekijken. Onderweg zie je hoe de natuur zich langzaam weer hersteld van het geweld.
In Mt Rainier kun je pas echt goed van het park genieten als je wandelt. Je ziet de berg dan pas echt goed. Daarvoor moet je dus wel minimaal een hele dag de tijd hebben. Je kunt de top ook beklimmen, maar dan alleen met gids en dan overnacht je ook nog op de berg. Wandelend kun je in ongeveer 3 uur tot onder de gletscher komen. Prachtige wandeling!
OlYmpic is enorm groot en je moet echt een keuze maken als je maar 2 volle dagen in het park doorbrengt. Wij hebben gekampeerd bij Sol duc Hot springs en daar prachtige wandelingen gemaakt in het regenwoud. We hebben ook een dag doorgebracht aan de kust. Vooral het stuk bij Rialto beach vond ik machtig. Wat een natuurgeweld daar! Met een beetje mazzel zie je ook nog zeehonden bij het strand. (of eigenlijk RUIK je vooral zeehonden...!)
Seattle is echt een geweldig stad. Veel te doen (Ducktour, eten in de spaceneedle, underground tour) en zien (pike's place, uitzicht van space needle). In 2 dagen kun je wel een goede indruk krijgen van de stad.
Ik raad je af om North Cascades op te nemen in deze reis. Het is een prachtig park, maar dat gaat dan echt ten koste van alle andere parken eerder in je trip. Dat zou zonde zijn.
Ik weet niet hoeveel je per dag wilt rijden. Je zou er voor kunnen kiezen om af en toe een reisdag te nemen, zodat je daarna extra tijd hebt in een park. Van Redwood zul je niet veel zien als jer er alleen maar door heen rijdt. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om met minder stops van SF naar Crescent city (vreselijk stadje trouwens, alleen maar handig omdat het bij Redwood ligt, maar als je in het park kunt overnachten, geef daar dan de voorkeur aan.) te rijden en dan een dag extra in Redwood te blijven. Dat geldt dan ook voor Oregon Dunes en Mt. Rainier. De meeste parken kun je alleen maar waarderen als je er ook echt in gaat wandelen en niet alleen de scenic route rijdt.
Oeps, ik heb een heel verhaal geschreven.

.Nou, ja. Ik ben nog steeds heel erg enthousiast over deze reis! Hopelijk jij straks ook!
Groetjes, Skanda