Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Route NW USA plus Canada; graag advies !

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Route NW USA plus Canada; graag advies !

Bericht door MattRob »

Hoi allemaal,

Ik ben afgelopen weken (nu en dan iets meer of minder) bezig geweest met de planning voor onze volgende geweldige zomervakantie. Deze keer dus naar het Noordwesten van de USA plus Canada. Voor ons dus helemaal nieuw en ik moet zeggen ook ERG lastig om een goede planning te maken, omdat van dit gedeelte minder reisverslagen zijn dan de andere meer bekende gebieden. Dan ook nog eens rekening houden met de wensen van ons alle vier (mijn vrouw, twee 'mannen' van 13 jaar en ikzelf) en dan sta je voor best een groot probleem. En dan tenslotte ook nog eens alle gebieden waar we heen willen / langs komen; er lijkt zoveel te zien en te doen, dat het lastig 'keuzes maken' is, maar dat moet toch echt. En dan nog eindigen we met veel kilometers .... We gaan een auto huren en houden wel van een beetje mooie hotels; kamperen en cabins hoeft van ons niet noodzakelijkerwijs ... :oops:

Maar goed, hieronder onze voorlopige planning; graag jullie tips en advies :) !

Dag 1 (vrijdag 10 juli) AMS - SF, aankomst 13:05. Rest van de dag nog wat in SF en overnachting in Noord SF (we zijn vorig jaar in SF geweest, dus kiezen er nu voor om direct door te gaan de volgende dag).
Dag 2 Vroeg op weg via de snelweg naar Lassen Vulcanic NP en overnachten in Redding; 315 miles.
Dag 3 Via Medford en Sutherlin naar Reedsport (Oregon Coast); 320 miles -- Onderweg nog iets leuks te doen / zien ?
Dag 4 Via Oregon Dunes en Rock Creek Wilderness naar Lincoln City (of Tillamook ?) en dan langs Portland (of zouden we echt Portland moeten zien ?) naar Castle Rock; 250 miles
Dag 5 Naar Mt St Helens en daarna naar Longmire of Packwood ? (Mt Rainier NP); 150 miles
Dag 6 Via Paradise en Sunrise naar Seattle (door Mt Rainier NP); 120 miles
Dag 7 Hele dag Seattle (oa Ducktours)
Dag 8 Op weg naar Vancouver (eventueel 's ochtends nog Seattle), eventueel Stanley park; 140 miles
Dag 9 Hel dag Vancouver (oa Capilano Suspension Bridge, Robson Street)
Dag 10 Lange rit naar Clearwater (onderweg naar Jasper NP); 480 miles -- Onderweg nog iets leuks te doen / zien ?
Dag 11 Verder doorrijden naar Jasper in Jasper NP; 320 miles -- Onderweg nog iets leuks te doen / zien ?
Dag 12 Diversen in de buurt van Jasper
Dag 13 Via Icefields Parkway naar Banff of Canmore en onderweg naar de verschillende bijzonderheden; 290 miles
Dag 14 Via Calgary naar de US grens en overnachten bij Glacier NP (nog tips voor overnachtingsplekken ?), bv St Mary of Babb; 400 miles
Dag 15 Via GTTS road en Glacier NP naar Missoula; 200 miles
Dag 16 Rijden naar Gardiner (Yellowstone NP); 280 miles -- Onderweg nog iets leuks te doen / zien ?
Dag 17 Yellowstone -- Voor ons nog lastig in te schatten hoe Yellowstone aan te pakken, we denken aan de 'acht' te rijden, ook Grand Teton aan te doen
Dag 18 Yellowstone -- maar uiteindelijk aan de oostzijde Yellowstone uit te rijden richting Buffalo. Is dat haalbaar ? Of kunnen we beter 1
Dag 19 Yellowstone / Grand Teton -- overnachtingsplek uitzoeken en vandaar de verschillende punten bekijken ?
Dag 20 rit naar Buffalo; 240 miles
Dag 21 naar Mt Rushmore, maar ook Custer Park en (zeker voor ons) Bearcountry ?; 225 miles
Dag 22 Lange rit naar Estates Park (Rocky Mountains NP), of toch dit stuk in 2-en breken en onderweg leuke dingen bekijken ?; 375 miles
Dag 23 Hele dag Rocky Mountains NP
Dag 24 Via plaatsje Nederland naar Denver en overnachten in Denver (zijn al enkele keren kort in Denver geweest ivm wintersport Breckenridge); 100 miles
Dag 25 Vliegen naar Chicago (kan ook eventueel eind van de dag hiervoor)
Dag 26 Hele dag Chicago
Dag 27 Hele dag Chicago
Dag 28 (vrijdag 7 augustus) Hele dag Chicago; om 19:25 vlucht terug naar Amsterdam

In deze reis hebben we nog 1 dag over, want we vliegen daadwerkelijk op de 29e dag terug naar Amsterdam. En we kunnen ook makkelijk dag later naar Chicago vliegen; deze vlucht hebben we nog niet geboekt, wel de heen- en terugreis naar SF en vanaf Chicago (beide direct met KLM). Dus 2 dagen hebben we ook nog beschikbaar om ergens in te voegen, mocht dat nuttig zijn. En eventueel vliegen we al avond ervoor naar Chicago, dan hebben we alsnog 2 volle dagen in Chicago, zou ook zelfs nog kunnen, dan hebben we 3 dagen over. Er zitten namelijk nogal wat kilometers in deze trip, misschien wel handig om nog ergens rustdag of zo in te brengen. Al was onze ervaring 1,5 terug met veel kilometers in het ZW van de US eigenlijk erg positief. Ook toen veel kilometers gemaakt, maar viel alleszins mee.

Goed, ik hoor graag tips over onze route, en ook antwoorden op vragen die ik tussendoor heb gesteld. En ideeën over overnachtingen zijn ook mooi meegenomen ! Alvast dank :wink: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: Route NW USA plus Canada; graag advies !

Bericht door Rob »

Hey Robert,

Ziet er leuk uit, mijn gevoel zegt een dag langer in Yellowstone maar kan me voorstellen dat je onderweg in Canada ook nog wel ergens een dag bij kan (heb daar zelf nog geen ervaring)
Zeker als je ook Grand Teton wil doen zit je daar erg krap in je tijd.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou 2 of 3 vakanties nodig hebben om dit allemaal te doen!
Over het Canadese deel kan ik niets zeggen maar ik vind de tijd voor Yellowstone en Grand Teton echt veel te kort, net als de ene dag in South Dakota. Wij hebben in 2004 het stuk Denver - Yellowstone gedaan en daar 12 dagen voor genomoen, zie ons reisverslag voor de route.
Ook het stuk van SF naar Washington vind ik erg gehaast. Ik zou Lassen Volcanic overslaan, want het heeft niet zoveel zin om er alleen maar doorheen te rijden.
Heb je de vluchten al geboekt? Waarom niet in Portland of Seattle beginnen?

Marianne
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Net als Rob en Marianne vind ik jullie tijd in Yellowstone en Grand Teton erg kort en het schema sowieso erg vol. Wij hebben deze zomer de bezienswaardigheden in South Dakota, die jij opnoemt gedaan. Theoretisch is het wel mogelijk, maar je zult doodmoe zijn. Wij hebben een volle dag (met Wendy Jol en gezin) nodig gehad voor Mount Rushmore en Custis State Park. Bij het State Park ligt ook Windcave National Park met zijn prairiedogs en de wegen zijn er niet bepaald snel.
Vooral omdat je met twee kinderen reist ziet het er allemaal erg gehaast uit. Zo heb je nauwelijks tijd om een beetje rustig te genieten, wat trails te lopen (vooral Mount Rainier vonden onze kinderen prachtig wat dat betreft).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Ik zou aan Canada een aparte vakantie besteden. Eventueel met een kleiner rondje Amerika erbij.
In deze route wil je in minder dan 1 week tijd door (wat mij betreft) het mooiste stuk van de Rocky Mountains racen.
Zo snel doen de Japanners niet eens. :lol:
Zonde. Er is daar ook zoveel moois te zien.
Voor Jasper, Yoho en Banff N.P. is 2-3 dagen per park een minimum wat je nodig hebt.
Kan je beter vanuit Seattle via North Cascades N.P. richting Yellowstone rijden en wat meer tijd nemen op andere plaatsen.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ook wij zijn best kilometervreters, maar van dit schema wordt ik direct moe. Dit is heel veel. Inderdaad, Yellowstone en ook South Dakota verdient meer tijd en ook Vancouver is heel krap bedeeld met maar 1 dag. Ik zou kijken of er een stuk uit jullie reis kan en dan zou dan voor mij inderdaad het Canadese deel zijn.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Ik ben zelf ook bezig met het plkannen van een route in dit gebied maar deze route ziet er veel te vol uit!!!
Als je San Francisco, Seattle, Canada EN Chicago in 1 reis van slechts 28 dagen wilt proppen, ben je volgens mij niet helemaal wijs :lol: Daar kan je wel 3 rondreizen van maken

Nee serieus: dit is denk ik echt too much en zeker met 2 kinderen.
Ik zou je concentreren op het rondje SF- Seattle - Yellowstone en de daar tussenliggende attracties
Canada zou ik voor een volgende rondreis bewaren. Ik snap ook niet helemaal waarom je per se Chicago in een reis aan de westkust wilt inplannen? Maar ik lees dat de tickets al geboekt zijn dus daar is helaas niks meer aan te veranderen
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Hoe mooi ik Canada ook vind, ik zou in dit geval Canada voor een andere reis bewaren.
Je hebt er net een paar dagen te weinig tijd voor. Over de route Vancouver-Jasper zou ik in drie dagen doen, het duurt echt veel langer dan je denkt, zeker als je via Whistler wilt. Wij deden het in 3 dagen en waren blij dat we dat gedaan hadden.
Voor Banff is één nacht te weinig. Je komt eind van de dag aan als je de Icefield Parkway hebt gereden, dus hebt geen tijd meer voor alle andere mooie plekken in de omgeving van Banff (en die zijn er genoeg)
Banff- st Mary is prima op één dag te doen en ook st Mary -Going to the sun road- Missoula hebben wij op één dag gereden.

Wij hebben dit jaar Canada en NW USA gecombineerd (zie ons verslag 2008) en hebben veel kilometers gemaakt. De planning was 5200 km maar het zijn er uiteindelijk 6400 geworden.
Achteraf gezien was dit teveel, we waren aan het einde van de reis doodmoe en hadden geen fut meer voor de laatste bezienswaardigheden.
Maar vooral voor onze dochter (17) was de route te lang. Ze was het helemaal zat aan het einde om weer in de auto te zitten en weer een park te bekijken. En wij hadden nog een aantal rustdagen ingepland, die heb jij helemaal niet, jullie zijn bijna elke dag op weg of moeten allerlei parken bekijken.
Misschien niet erg voor jullie, maar ik denk niet dat je je tieners er een plezier mee doet. Onze kinderen zijn heel makkelijk en vinden alles best, maar de reis van dit jaar was te vol, dat doen we niet meer.
Als je toch Canada wilt doen, reis dan via een wat kortere route naar Vancouver en sla wat bezienswaardigheden in Washington en Oregon over. Ik zou dan ook het gedeelte South Dakota overslaan en direct van Grand Teton naar RMNP reizen. Voor South Dakota heb je echt wel een paar dagen nodig.
De route van Custer naar Estes Park is echt de saaiste route die wij ooit hebben gereden, vooral het stuk tot Cheyenne. (Zie ook ons reverslag 2006) Het is te doen in één dag maar waarschijnlijk ben je al in slaap gevallen voordat je er bent. Houd er ook rekening mee dat er op dat suk vrijwel geen huis, laat staan een restaurant of winkel te vinden is. Zorg dus voor voldoende eten en drinken.
Als je route zo blijft kan ik je wel enige tips geven voor bezienswaardigheden en hotels. Laat het maar weten.

Marjon
Paul B.
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Paul B. »

Marjon,

Je geeft aan dat jouw reis achteraf te lang was. Wat zou je, met de kennis die je nu hebt, anders gedaan hebben?
Het reisverslag wat je gemaakt hebt, heb ik al meerdere malen doorgenomen. We willen namelijk een groot gedeelte van de route ook zo doen, daarom ben ik wel nieuwsgierig hoe jij het anders had gedaan.

Groetjes Paul

Terugkomend op de orginele post: het lijkt mij dat je heel veel ziet, maar wel allemaal heel vluchtig. Dit jaar ben ik zelf naar de westkust geweest. We hebben daar ervaren dat het heel lekker is om een dag op dezelfde plek te kunnen staan. Zo heb je de tijd om goed te genieten van een park en krijg je niet alleen maar een vluchtige indruk.

Succes met het plannen!
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Paul B. schreef:Marjon,

Je geeft aan dat jouw reis achteraf te lang was. Wat zou je, met de kennis die je nu hebt, anders gedaan hebben?
Het reisverslag wat je gemaakt hebt, heb ik al meerdere malen doorgenomen. We willen namelijk een groot gedeelte van de route ook zo doen, daarom ben ik wel nieuwsgierig hoe jij het anders had gedaan.
Dat is heel moeilijk om te zeggen. Onze route was zo groot dit jaar omdat mijn man persé weer naar Yellowstone wilde (en ik ook wel een beetje hoor)
Dan rijdt je automatisch een heel eind om. Zonder Yellowstone en Grand Teton zou de route een stuk korter geweest zijn.
Het stuk wat ons eigenlijk te lang duurde was het gedeelte van Grand Teton naar Bend. Dat vonden wij echt eindeloos lang. En ook het gedeelte van Portland naar Vancouver Island va Aberdeen en Forks zou ik nu anders doen, wij vonden deze route niet zo mooi, vooral Washington viel ons tegen.
Olympic NP vonden wij op zich wel mooi maar ik zou er niet nog en keer voor omrijden. De omgeving buiten het park vonden wij vrij kaal, saai en troosteloos (omgeving Forks)
Het Canada gedeelte zou ik zeker niet veranderen, die dagen heb je echt wel nodig.

Maar begrijp me niet verkeerd, we hebben een heerlijke reis gehad, met toch nog wel veel rustmomenten.
Maar we hebben gewoon gemerkt dat we na drie reizen naar Amerika, de volgende keer een iets rustigere route willen, dus een kleinere ronde.

Marjon
RoyBergen
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RoyBergen »

hoi mat rob,

stuur me een pb met je epost en dan stuur ik je mijn reisverslag van ongeveer dezelfde route...ja druk schema dat wel ....
RoyBergen
Amerika-expert

Bericht door RoyBergen »

Het plaatsje Nederland is wel leuk voor de naam en de foto maar stelt heel weinig voor, ik ben er alleen bij de plaatselijke winkel geweest om wat boodschappen te doen en toen weer gauw doorgereden....
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Zeg dat maar niet tegen Arthur. Die woont er met veel plezier. :D

Marjon
RoyBergen
Amerika-expert

Bericht door RoyBergen »

Het was wel een mooie omgeving hoor ;-) , alleen met toeristische ogen gezien gewoon een plekkie onderweg met een heel leuk naambord....
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

RoyBergen schreef:Het was wel een mooie omgeving hoor ;-) , alleen met toeristische ogen gezien gewoon een plekkie onderweg met een heel leuk naambord....
Zo heb ik het ook ervaren, maar toen woonde Arthur er nog niet..... :lol:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

RoyBergen schreef:hoi mat rob,

stuur me een pb met je epost en dan stuur ik je mijn reisverslag van ongeveer dezelfde route...ja druk schema dat wel ....
Waarom het reisverslag niet ook hier plaatsen? Wij zijn nu allemaal nieuwsgierig :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Point taken, we gaan nog eens brainstormen .... :(
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
RoyBergen
Amerika-expert

Bericht door RoyBergen »

Hoi petra,

Ja als ik dat kon, het is 25 kantjes a4 geworden. Ik heb al wat tips gekregen over het maken van een webside enzv. Maar dat is niet gelukt en ik heb t opgegeven, desalnietemin wil ik het wel aan iedereen emailen die zn email in een pb berichtje stuurt....

groeten vanuit t koude Noorden...
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Toch is het echt niet moeilijk en veel handiger dan elke keer het verslag opsturen.
Maak een weblog aan bij web-log of blogspot en kopieer in een keer je hele verslag (zonder opmaak, eerst in kladblok zetten) er naar toe. Foto's en andere dingen toevoegen is leuk maar niet direct nodig, dat kun je altijd nog eens doen.

Marianne
RoyBergen
Amerika-expert

Bericht door RoyBergen »

Ja, ik heb me geklaard met de email tot nog toe maar bedankt voor de tips.
Mat rob heeft mn verslag inmiddels ontvangen denk ik 8)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer