Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hulp bij route Rondreis Denver - San Francisco

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
streep
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Hulp bij route Rondreis Denver - San Francisco

Bericht door streep »

Hi,

Ik ga dit jaar terug met mijn vriendin naar de US. We vertrekken begin September (6/09) en komen helemaal op het einde terug (28/09).
Twee jaar geleden hebben we al de typische ZuidWesten trip gedaan en die is toen zo goed bevallen dat we dit jaar na een sabbatjaar de US terug de uitverkoren bestemming werd.

Het doel van de reis is om wat van de Rockies en Colorado te zien en dan wat dagen te spenderen in Grand Teton en Yellowstone om daarna via Moab tot in San Francisco af te zakken en een aantal parken die we graag opnieuw willen bezoeken (Arches, Yosemite).

We zijn vooral geïnteresseerd in verschillende parken te bezoeken voor een paar dagen en dan verder te rijden.
Een mix tussen natuur en road trippen feitelijk :)
Steden bezoeken interesseert ons niet zo veel en met 1 echte stad waar we tijd voor nemen (San Francisco) in de trip hebben we al lang voldoende.

Ik besef dat het een stevig ritje wordt, het onderstaande schema telt op dit moment tot rond de 5000km voor 21 dagen, maar ik ben gewoon aan lange afstanden te rijden (op de veel hectischere Belgische/Europese wegen).

Hieronder staat het voorlopige plan, maar hier moet nog aan gesleuteld worden.
Op dit moment heb ik enkel de vliegtuigtickets en de huurauto geregeld,maar nog geen overnachtingen.

1. Heeft zin om een dag in Denver te blijven of kan ik best die dag al richting Rock Mountain NP trekken. Bijvoorbeeld tot in Boulder om dichterbij maar niet in het (duurdere) park te slapen.
2. Heeft het zin om een serieuze omweg te doen naar Grand Lake om via de Trail Ridge Road te rijden?
3. Van Yellowstone naar Moab had ik gedacht om rond Salt Lake City te overnachten om zo die stevige afstand te delen door 2. Zien jullie hier een andere optie in? (Yellowstone/Grand Teton omdraaien?) Hebben jullie ook een tip om iets op de route tussen Yellowstone en Salt Lake City?
4. Van Moab dachten we via Valley of the Gods of Monument Valley tot in Page te rijden, hier de Upper Antelope Canyon te doen (vorige keer de Lower gedaan) en dan via Kanab door Zion NP naar Las Vegas te rijden (goedkoop overnachten en wat schopping). Dit is echter weer een redelijk stuk rijden met niet super veel inhoud (of tijd om iets te doen) Maar ik zie hier niet echt een alternatief (via de I-70 en I-15 met nog veel minder te doen is het amper korter).
5. Ten slotte zouden we onze trip willen afsluiten met Sequoia NP/Kings Canyon NP en Yosemite NP. Is het de moeite om die trip (+-650km) op te splitsen in 2 dagen door bijvoorbeeld een tussen stop in Barstow en langs de Mpjave te gaan of kan ik hier beter een driving day van maken en ergens een dag extra te plakken.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik nogal een aantal vragen waar ik niet echt meteen een antwoord op vind. Ik heb het gevoel dat ik een beetje vast zit in de route die ik bedacht heb en ik geen (al dan niet radicale) alternatieven zie.
Uiteindelijk zijn enkel de start (Denver) en Finish (San Francisco) vast en is buiten het Rockies/Grand Teton/Yellowstone deel alles nog vrij flexibel.
Dus bij deze, hebben jullie tips? :)

Bedankt

Stijn

De Route:
Day From - To
Day 1 Brussel - Atlanta - Denver
Day 2 Denver
Day 3 Denver - Rocky Mountain NP - Boulder
Day 4 Boulder - Rocky Mountain NP - Laramie
Day 5 Laramie - Jackson Hole
Day 6 Gran Teton NP
Day 7 Grand Teton NP/Yellowstone NP
Day 8 Yellowstone NP
Day 9 Yellowstone - Salt Lake City
Day 10 Salt Lake City - Moab
Day 11 Arches
Day 12 Arches
Day 13 Moab - Monument (Valley) of the Gods - Page
Day 14 Page - Kanab - Las Vegas
Day 15 Las Vegas (- Mojave -) Barstow
Day 16 Barstow - Sequoia NP - Visalia
Day 17 Visalia - Sequioa NP/Kings Canyon NP
Day 18 Kings Canyon NP - Yosemite NP
Day 19 Yosemite NP
Day 20 Yosemite - San Francisco
Day 21 San Francisco
Day 22 San Francisco
Day 23 San Francisco - Amsterdam - Brussels
US 2010 - South West
US 2012 - South/North West
US-CA 2013 - North West US/South West CA
US-CA 2014 - North East US/South East CA
US 2022 - Appalachia Roadtrip
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Hulp bij route Rondreis Denver - San Francisco

Bericht door Martin & Marianne »

De route is in grote lijnen prima. Het eerste wat mij echter opvalt is de ene dag Yellowstone; dat is wel heel erg weinig. Meestal wordt aangeraden om minimaal 2 dagen voor het park uit te trekken, maar 3 of meer is nog mooier als je de tijd wilt nemen om geisers uit te zien barsten en wildlife te zien. Hou er rekening mee dat een aantal voorzieningen al sluit in speptember; ik zou zo snel mogelijk accommodatie gaan boeken als je in het park wilt zitten.
Wat betreft eerst GT of eerst Yellowstone; ik denk niet dat het veel uitmaakt. Wij deden in 2008 eerst GT en reden van Yellowstone naar Moab; misschien heb je iets aan ons reisverslag.
Voor Arches trek je 2 dagen uit, of is het de bedoeling om ook Canyonlands te bezoeken? Van Moab kun je ook via CApitol reef naar Las Vegas rijden, misschien wel zo leuk als je dat nog niet eerder hebt gedaan.
Voor Sequoia en vooral voor Kings Canyon zit je in Visalia niet handig. Je kunt beter op 2 plaatsen overnachten, of in het park gaan zitten (bijvoorbeeld bij Grant grove, zie daarvoor ons 2006-verslag). Je kunt ook Sequoia overslaan en via Death valley en de Tioga Pass naar Yosemite rijden. De tijd die je bespaart kun je dan voor Yellowstone gebruiken. Of sla Yosemite over. de stop bij barstow lijkt me niet nodig, daar kun je ook een dag winnen.
In 2004 zijn wij ook in Denver begonnen en in SF geëindigd, maar wij reden via South Dakota en hebben toen Moab niet bezocht. Wel RMNP, en Yellowstone en Grand Teton.

Marianne
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Vorig jaar wou ik ook een route mét San Francisco (starten in Denver of LV, dat werd uiteindelijk LV) met Yellowstone en South Dakota, maar heb het er uitgelaten ondanks dat wij 31 dagen ter beschikking hadden.
Op papier is het allemaal wel te doen hoor, maar Yellowstone komt er een beetje minnetjes uit vind ik, met maar één volle dag. Misschien een overnachting in Grand Teton overhevelen naar Yellowstone ?
Zoals Marianne ook al zegt kan je die dag in Barstow skippen en elders inplannen.

Misschien kan je nog wat tips halen uit onze routes op onze website : http://www.bartenevy.be

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
streep
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door streep »

Bedankt voor je reactie Marianne :)

Ik had je reisverslag al doorgelezen (stond ook vermeld in het het Noordwesten/Zuidwesten combinatie topic van Mel97 ;-).
Een heel aantal van deze stukken hebben we 2 jaren geleden al gedaan en als het mogelijk is, willen we dat niet opnieuw doen, uitgezonderd Arches en Yosemite als het even gaat want dat waren onze toppers.

Ik snap ook dat het eruit ziet dat ik een dag voor Yellowstone heb ingepland, maar het was eigenlijk een idee van er 2 te hebben (die dag 7).
Nu als ik het zo bekijk, kan ik hier best wat meer tijd aan spenderen. Van alle commentaren die ik zie is een dag in Grand Teton wellicht genoeg en ik kan ergens nog wel een dag afpitsen.

Je comment over Visalia is geapprecieerd. Voor zover ik kan zien, is er nog accomodatie in KingsCanyon/Sequioa te vinden, dus als ik deze route snel kan afwerken dan moet dat nog wel lukken.

De 2 dagen in Arches is eigenlijk 1 dag Arches zelf en dan een dag rond Moab, Corona Arch bijvoorbeeld en de US128 via Dewey en Castle Valley doen.

Tussen Moab en Las Vegas hebben we de Scenic Byway met Capitol Reef/Bryce/Zion al gedaan, dus wou ik wat afwisselen door via Page en dan Kanab terug te gaan maar ik weet niet echt of deze rit interessant genoeg is.

Ik heb ook al eens een plan gemaakt met Badlands NP, Custer State Park, Beartooth Highway etc erin, maar ik denk dat dat net niet haalbaar is omwille van de grote afstandenin opeenvolging.

Als ik echter Badlands en de Beartooth Highway eruit haal kom ik op iets wat misschien wel haalbaar is met nog wat speelruimte (meer dan 3 dagen voor Yellowstone en wat speelruimte bij Sequioa/Yosemite)

Day From - To
Day 1 Brussel - Atlanta - Denver
Day 2 Denver - Boulder
Day 3 Rocky Mountain NP
Day 4 Boulder, CO - Hot Springs, SD
Day 5 Custer State Park
Day 6 Hot Springs, SD-Mount Rushmore - Sheridan, WY
Day 7 Sheridan, WY - Yellowstone NP
Day 8 Yellowstone NP
Day 9 Yellowstone NP
Day 10 Yellowstone NP/Grand Teton NP
Day 11 Grand Teton NP
Day 12 Jackson Hole - Moab
Day 13 Arches
Day 14 Moab - Page
Day 15 Page - Las Vegas
Day 16 Las Vegas - Sequioa NP
Day 17 Sequioa NP/Kings Canyon NP
Day 18 Sequioa NP/Kings Canyon NP
Day 19 Sequioa NP - Yosemite NP
Day 20 Yosemite NP
Day 21 Yosemite NP - San Francisco
Day 22 San Francisco
Day 23 San Francisco - Amsterdam - Brussels

Wat denk je hier van?
US 2010 - South West
US 2012 - South/North West
US-CA 2013 - North West US/South West CA
US-CA 2014 - North East US/South East CA
US 2022 - Appalachia Roadtrip
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Dag Stijn,

Wat hiel je "typische zuidwesten trip" eigenlijk in? :) Dat maakt het wat makkelijker om suggesties voor een nieuwe trip te maken.

Misschien kan je ook ideetjes opdoen uit onze route van 2009: http://qbic.smugmug.com/Travel/Southwes ... 968_XXXk6P
Dat was toen 5300km volgens google maps (kleine 6000 in werkelijkheid), tussen Denver & San Francisco, 22 dagen weg van huis. Dat was toegegeven wel vrij druk, maar als je er geen problemen mee hebt om vroeg te vertrekken en als je geen grote wandelaar bent, is het eigenlijk perfect haalbaar.
Er zaten 3 overnachtingen in Las Vegas, 2 in LA en 2 in SF bij. Als je die niet wil, raad ik je aan om er extra in Yellowstone en Moab te plaatsen. Wij zaten bv maar 1 nacht in Moab en hebben enkel Arches bezocht. Het jaar daarna zijn we wel terug geweest voor Canyonlands en deze route: https://picasaweb.google.com/lh/photo/2 ... directlink

Op je vragen:
1) Rij maar direct naar Rocky Mountain NP. Je kan nog een extra nacht in Estes Park boeken als je dat wil, zoals velen dat hier doen, maar wij zijn onmiddellijk doorgereden naar Vernal. Rocky Mountain vonden we mooi, maar niet het mooiste van die trip. De hoogte maakt het ook vrij uitputtend.
3) Yellowstone -> Moab kan volgens mij niet op 1 dag. Vanaf waar vertrek je? West Yellowstone-SLC is 5u rijden dacht ik. SLC-Moab is dan opnieuw een 4-tal uur, dus als je tijdig vertrekt, kan je in de namiddag al Arches bezoeken zoals wij gedaan hebben. Als je vanuit Yell. afzakt naar GT/Jackson, kan je van daaruit naar Vernal rijden via Flaming Gorge om de dag daarna via Dinosaur NM (kort), Colorado NM & UT128 naar Moab te rijden. Dit doen wij deze zomer. Het beloven wel 2 lange dagen te worden owv de vele extra stops tov de SLC route.
4) Moab-Mon.Val-Page-Zion-LV: in tegenstelling tot wat je zegt, is er wel genoeg inhoud op die route hoor. Moab - Page lijkt me wel vrij lang als je ook nog Mon.Val wil bezoeken (scenic drive?) die dag. Vergeet ook "vlakbij" Moki Dugway & Muley Point niet! Natural Bridges NM is er ook nog. Zelfde met Page-LV, ook vrij veel als je nog antelope canyon wil doen. En hoe zit het met Horseshoe bend? En Marble Canyon? The Rimrocks en andere, langere/permit hikes in de omgeving van Page? Voorbij Kanab nog Coral Pink Sand Dunes. Tenslotte heb je nog Valley of Fire dichtbij LV. Tenzij je hier al gereden hebt, zou ik dus bijvoorbeeld 1 dag Arches weghalen (je hebt er tenslotte nog altijd 1.5 dagen ervoor) en het Moab->LV stuk in 3 delen ipv 2.
5) LV-Visalia kan je in 1 keer (pure rijdag), geen zin om Barstow ertussen te lassen. De dag nadien doe je dan Sequoia/Kings Canyon tot in de buurt van Yosemite. Jouw 4 dagen hebben wij dus in 2 dagen gedaan :)
Een alternatief dat Martin & Marianne al aanhaalt, is idd vanuit LV via Death Valley en de Tioga Pass naar Yosemite & SF te rijden. Persoonlijk verkies ik deze route boven Sequoia/Kings Canyon. Tenzij je Death Valley al bezocht hebt ...

Jouw aantal dagen Yellowstone lijken me voldoende als je niet van plan bent lange hikes te maken. Wij hebben Jackson -> Grand Teton (inspiration point hike) -> West Thumb Geyser Basin -> Le Hardy Rapids -> Mud Volcano -> Grand Canyon of Yellowstone VP's + hike -> Mammoth Hot Springs op 1 dag gedaan, wat tegelijk wel onze langste dag is geworden. Vanaf Tower Junction was het al donker. Daarna bleven we nog 1 dag waarop we alle basins hebben kunnen bezoeken, om 's avonds al in West Yellowstone in te checken. Achteraf gezien, iets te kort, maar jij doet Grand Teton al de dag voordien, dus de dag zelf sta je nog voor de middag in Yellowstone om daarna nog een volledige dag te blijven. Afhankelijk van waar je zit, kan je op dag 3, op je uittocht richting SLC, ook nog iets kleins in Yellowstone meepikken. Nogmaals, als je geen urenlange hikes maakt of van plan bent een uur te staan wachten op een uitbarstende geiser, dan is dat haalbaar.

Je zou 1 dag uit Grand Teton kunnen halen en op Yellowstone zetten, maar een halve dag Grand Teton is eigenlijk te weinig als je meer dan enkel de hike naar Inspiration Point wil doen. Voor viewpoints allerhande is het voldoende.
Idee: rij van Laramie naar Cody (1 pure rijdag), zo over de Beartooth highway naar Yellowstone, zak van daaruit door Grand Teton naar Jackson en zo via Vernal naar Moab.

Groetjes,
Stijn :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer