Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis dorfke: Alaska
Reis dorfke: Alaska
Wij zijn begonnen aan het zeer ruw plannen van een reis naar Alaska in combinatie met Seatle / Vancouver (en misschien stukje BC). Ik heb ondertussen de meeste reisverslagen en onderwerpen over alaska hier gelezen maar zit toch nog met wat vraagjes.
Het hele ruwe reisplan zou ongeveer er als volgt uitzien:
1. Brussel - Seatle
2. Seatle - Vancouver
3. Vancouver
4. Vancouver en omgeving
5. Vancouver en omgeving
6. Inside passage
7. Inside passage
8. Inside passage
9. Wrangell NP
10. Prince William
11. Verbinding naar Anchorage (niet duidelijk hoe)
12. Kenai
13. Kenai
14. Kenai
15. Denali
16. Denali
17. Anchorage - Seatle
18. Seatle
19. Seatle en omgeving
20. Seatle en omgeving
21. Seatle - Vancouver (trein) - Brussel
De vragen:
1. Is dit realistisch
2. Hoe maak je de verbinding tussem insige passage en het vaste land van Alaska (Anchorage / Kenai NP en omgeving)
3. Zou je inside passage vanaf Bellngham nemen of wat verder noordelijk (wij dachten eventueel pas vanaf Prince Rupert). IS dat eerste stuk van inside passage wel de moeite. Ok is het eerste stuk het mooiste (en dan eerder vliegen naar anchorage)
4. Wij reisen vrij snel maar heb ik op sommige plaatsen teveel / te weinig tijd voorzien?
5. Auto huren: is een SUV noodzakelijk?
6. Zijn er bepaalde zaken die ik absoluut moet zien en die ik mis?
7. Wat is het beste NP om gletsjers te zien (Galcier Bay / Prince William / ...) Of zitten er in de inside passage als genoeg van deze gletsers (en van dicht genoeg)
8. Wat is de beste plaats om wildlife te spotten (orka's / Walvaissen / etc): de parken (welke) of kan dat ook in Vancouver omgeving?
Dat is het zowat voorlopig maar meer gaat er zeker nog komen.
Het hele ruwe reisplan zou ongeveer er als volgt uitzien:
1. Brussel - Seatle
2. Seatle - Vancouver
3. Vancouver
4. Vancouver en omgeving
5. Vancouver en omgeving
6. Inside passage
7. Inside passage
8. Inside passage
9. Wrangell NP
10. Prince William
11. Verbinding naar Anchorage (niet duidelijk hoe)
12. Kenai
13. Kenai
14. Kenai
15. Denali
16. Denali
17. Anchorage - Seatle
18. Seatle
19. Seatle en omgeving
20. Seatle en omgeving
21. Seatle - Vancouver (trein) - Brussel
De vragen:
1. Is dit realistisch
2. Hoe maak je de verbinding tussem insige passage en het vaste land van Alaska (Anchorage / Kenai NP en omgeving)
3. Zou je inside passage vanaf Bellngham nemen of wat verder noordelijk (wij dachten eventueel pas vanaf Prince Rupert). IS dat eerste stuk van inside passage wel de moeite. Ok is het eerste stuk het mooiste (en dan eerder vliegen naar anchorage)
4. Wij reisen vrij snel maar heb ik op sommige plaatsen teveel / te weinig tijd voorzien?
5. Auto huren: is een SUV noodzakelijk?
6. Zijn er bepaalde zaken die ik absoluut moet zien en die ik mis?
7. Wat is het beste NP om gletsjers te zien (Galcier Bay / Prince William / ...) Of zitten er in de inside passage als genoeg van deze gletsers (en van dicht genoeg)
8. Wat is de beste plaats om wildlife te spotten (orka's / Walvaissen / etc): de parken (welke) of kan dat ook in Vancouver omgeving?
Dat is het zowat voorlopig maar meer gaat er zeker nog komen.
- Gypsygirl1
- Amerika-expert
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 19 okt 2006, 00:33
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Locatie: Graft-de Rijp NH
- Contacteer:
Re: Reis dorfke: Alaska
Kijk maar eens op ons weblog, wij zijn zoiets van plan aankomend voorjaar/zomer. Er staat een kaartje op het weblog met de route.
(Onderschrift)
(Onderschrift)
Can-Alaska2013:http://revoreis.wordpress.com/
USA2009:http://www.coreningrid2009.wordpress.com
USA2008:http://www.ewiontour2008.wordpress.com
USACan2007:http://www.coreningrid2007.wordpress.com
USACan2005:http://www.coreningrid2005.wordpress.com
USA2009:http://www.coreningrid2009.wordpress.com
USA2008:http://www.ewiontour2008.wordpress.com
USACan2007:http://www.coreningrid2007.wordpress.com
USACan2005:http://www.coreningrid2005.wordpress.com
Re: Reis dorfke: Alaska
Bedankt, ziet er goed uit jullie reis. Wij dachten wel een deel met de boto te doen (ipv de hele rit naar alaska te reiden) maar dat komt misschien ook goedkoper uit. Wat betreft budget: dit is misschien een persoonlijke vraag maar ik begin mij meer en meer de indruk te krijgen dat dit wel een heel dure reis gaat worden. Na wat ruw rekenwerk kom ik uit op +/- 4000€ per persoon (all in) en dan moet je nog niet al te gekke dingen gaan doen. Welke budgetgroote gebruiken jullie ongeveer voor jullei reis?
- Gypsygirl1
- Amerika-expert
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 19 okt 2006, 00:33
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Locatie: Graft-de Rijp NH
- Contacteer:
Re: Reis dorfke: Alaska
Wij zijn bij Jan Doets kwijt voor 6 weken camper incl. de Zero Risk verzekering, incl. reis en annuleringsverzekering met garantiedekking (ik heb een bejaarde moeder en als ik terug moet reizen, al is het de laatste dag, krijg ik het hele reisbedrag terug), vliegtickets Ams-Calgary en terug
, de vaardag op de inside passage en het hotel bij aankomst; 6000 euro totaal. (dus voor 2 personen)
Brandstofkosten heb ik geraamd op 2500 euro (voor 9000 km.) en voor de rest campings (zo goedkoop mogelijk), en eten, maar dat moet je thuis ook zeg ik altijd, dus dat zijn geen extra kosten.

Brandstofkosten heb ik geraamd op 2500 euro (voor 9000 km.) en voor de rest campings (zo goedkoop mogelijk), en eten, maar dat moet je thuis ook zeg ik altijd, dus dat zijn geen extra kosten.
Can-Alaska2013:http://revoreis.wordpress.com/
USA2009:http://www.coreningrid2009.wordpress.com
USA2008:http://www.ewiontour2008.wordpress.com
USACan2007:http://www.coreningrid2007.wordpress.com
USACan2005:http://www.coreningrid2005.wordpress.com
USA2009:http://www.coreningrid2009.wordpress.com
USA2008:http://www.ewiontour2008.wordpress.com
USACan2007:http://www.coreningrid2007.wordpress.com
USACan2005:http://www.coreningrid2005.wordpress.com
- kalaman
- Amerika-expert
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Reis dorfke: Alaska
Wij hebben afgelopen zomer Alaska gedaan (zie onderstaande link), maar als ik jullie planning zie...pfffff
.
Jullie gaan helemaal niet genieten van t fantastische Alaska maar gaan dagelijks racen van hot naar her. Ik snap eerlijk gezegd niets van die route...Waarom je niet puur beperken tot Alaska en n andere keer Canada doen? Je schrijft hier zomaar verplaatsingen neer, maar heb je die al eens uitgezet op Google maps?
Anders moet je n cruise boeken van Vancouver naar Seward en daar n auto huren om Alaska te bezoeken. Op die manier vlieg je heen Vancouver en terug uit Anchorage.
Alaska is inderdaad peperduur, ook ter plaatse, gewoon omdat alles met het vliegtuig aangevoerd wordt.

Jullie gaan helemaal niet genieten van t fantastische Alaska maar gaan dagelijks racen van hot naar her. Ik snap eerlijk gezegd niets van die route...Waarom je niet puur beperken tot Alaska en n andere keer Canada doen? Je schrijft hier zomaar verplaatsingen neer, maar heb je die al eens uitgezet op Google maps?
Anders moet je n cruise boeken van Vancouver naar Seward en daar n auto huren om Alaska te bezoeken. Op die manier vlieg je heen Vancouver en terug uit Anchorage.
Alaska is inderdaad peperduur, ook ter plaatse, gewoon omdat alles met het vliegtuig aangevoerd wordt.
Re: Reis dorfke: Alaska
Gipsygirl> lijkt mij een zeer redelijk prijs voor zes weken. Als ik naar een huurauto alleen al kijk kom ik aan 1000€ voor twee weken. Maar het duurste zijn blijkbaar de overnachtingen (ik reken nu met een gemiddelde prijs van 150$ per nacht voor twee personen. Voor eten reken ik op 50$ per dag pp?
Kalaman heb jouw blog al gelezen, was een zeer goed verslag. Maar jullie hebben op 15 dagen tijd toch ook een behoorlijke afstand afgelegd met de auto? Het hele stuk Yukon zouden wij overslagen (trekt ons op het eerste zicht minder aan) wat ons toch al wel wat kilometers bespaard.
Zoals gezegd, dit was een heel ruwe planning en ik heb absoluut geen enkel idee of dit haalbaar is (dit ga ik een van de komende avonden eens bekijken). Maar grosso modo was/is het de bedoeling dat we 1 week uittrekken voor Seatle en Vancouver (en dichte omgeving) en dan twee weken voor Alaska. Alaska zou dan ondeverdeeld worden in (willekeurige volgorde):
1. Inside passage met de boot (maar dit is voor mij een groot vraagteken of dat de moeite is om 3+ dagen op de boot van Alaska Marine Highway te zitten)
2. Kenai en weide omgeving (prince william / valdez / gletsjers)
3. Denali (park)
4. ??
Kalaman heb jouw blog al gelezen, was een zeer goed verslag. Maar jullie hebben op 15 dagen tijd toch ook een behoorlijke afstand afgelegd met de auto? Het hele stuk Yukon zouden wij overslagen (trekt ons op het eerste zicht minder aan) wat ons toch al wel wat kilometers bespaard.
Zoals gezegd, dit was een heel ruwe planning en ik heb absoluut geen enkel idee of dit haalbaar is (dit ga ik een van de komende avonden eens bekijken). Maar grosso modo was/is het de bedoeling dat we 1 week uittrekken voor Seatle en Vancouver (en dichte omgeving) en dan twee weken voor Alaska. Alaska zou dan ondeverdeeld worden in (willekeurige volgorde):
1. Inside passage met de boot (maar dit is voor mij een groot vraagteken of dat de moeite is om 3+ dagen op de boot van Alaska Marine Highway te zitten)
2. Kenai en weide omgeving (prince william / valdez / gletsjers)
3. Denali (park)
4. ??
- kalaman
- Amerika-expert
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Reis dorfke: Alaska
wij hebben inderdaad redelijke wat km's afgelegd, maar we hebben ook nergens tijd verloren om binnenlandse vluchten te nemen. Yukon, met de Top of The World Highway naar Dawson en dan de route naar
Whitehorse en Haines is echt wel heel mooi.
- Wij deden 3 jaar geleden de Inside Passage bij onze roadtrip door Canada : we reden in Prince Rupert de boot op en gingen er op Vancouver Island (Port Hardy) opnieuw af.
- Prince Willam en Valdez behoren niet meer tot het Kenai Penninsula (waar oa Seward ligt)
- in Denali NP zou ik de bustour aanraden zoals ook wij gedaan hebben (maar wél de LANGE tour nemen).
- als jullie graag de volledige route van Vancouver naar Seward (Anchorage wordt niet aangedaan uit Vancouver) dan zou ik toch opteren om dat met Celebrity Cruises te doen. Die ganse week hebben jullie dan toch geen auto nodig en anders huur je die een volle week voor niets. Wings&Wheels heeft een kant-en-klaar programma : cruise annex huurauto voor rondrit in Alaska vanaf Seward. Dan vertrek je opnieuw naar Europa van uit Anchorage. Dat is een heel goede formule als je heel wat tijd op het water wilt doorbrengen. Vergeet echter niet dat je met dergelijke boten nooit zo dicht bij de gletsjers/wildlife kan komen als wij gedaan hebben met de kleinere boten vanuit Valdez en/of Seward.
Als er nog vragen zijn, aarzel zeker niet om ze te posten.
Whitehorse en Haines is echt wel heel mooi.
- Wij deden 3 jaar geleden de Inside Passage bij onze roadtrip door Canada : we reden in Prince Rupert de boot op en gingen er op Vancouver Island (Port Hardy) opnieuw af.
- Prince Willam en Valdez behoren niet meer tot het Kenai Penninsula (waar oa Seward ligt)
- in Denali NP zou ik de bustour aanraden zoals ook wij gedaan hebben (maar wél de LANGE tour nemen).
- als jullie graag de volledige route van Vancouver naar Seward (Anchorage wordt niet aangedaan uit Vancouver) dan zou ik toch opteren om dat met Celebrity Cruises te doen. Die ganse week hebben jullie dan toch geen auto nodig en anders huur je die een volle week voor niets. Wings&Wheels heeft een kant-en-klaar programma : cruise annex huurauto voor rondrit in Alaska vanaf Seward. Dan vertrek je opnieuw naar Europa van uit Anchorage. Dat is een heel goede formule als je heel wat tijd op het water wilt doorbrengen. Vergeet echter niet dat je met dergelijke boten nooit zo dicht bij de gletsjers/wildlife kan komen als wij gedaan hebben met de kleinere boten vanuit Valdez en/of Seward.
Als er nog vragen zijn, aarzel zeker niet om ze te posten.
Re: Reis dorfke: Alaska
Jouw schema komt neer op 19 dagen rondreis waarvan 11 dagen Alaska, en dan wil je in die tijd nog heen en weer van Seattle/Vancouver en weer terug.
Als je echt beide gebieden wilt combineren zou ik in ieder geval op het ene gebied heen vliegen en vanaf het andere terug (dus heen op Seatle of Vancouver, en terug van Anchorage, of juist andersom).
Verder zou ik me als ik jou was eerst verdiepen in de mogelijkheden van vervoer.
Hoe wil je de Inside Passage doen? Met ferrys stukje voor stukje naar het Noorden? Je zou eens goed uit moeten zoeken of dat mogelijk is, en tot waar.
Wij hebben in 2011 3 weken met de auto rondgereisd vanuit Anchorage en zijn toen met Princess Cruises naar Vancouver gevaren (1 week).
Een cruise lijkt vrij duur, maar dat valt verhoudingsgewijs wel mee (als je een goedkope binnenhut neemt althans), als je rekent dat je geen hotelovernachtingen, geen autohuur, geen benzinekosten en geen kosten voor eten hebt. De dagen aan de wal kun je zo duur maken als je zelf wilt. De excursies van de cruisemaatschappijen zijn behoorlijk prijzig, maar je kunt ook met lokaal vervoer van alles doen.
Van cruiseship naar Anchorage kun je een shuttle regelen en dan in Anchorage een auto huren om richting Kenai of Denali te gaan. Een rondje kun je daarvoor niet maken, want voor Kenai moet je richting zuiden en voor Denali richting noorden.
Er gaan ook treinen tussen Anchorage en Denali. In Denali zelf kun je sowieso maar een klein deel met eigen auto bezoeken, grootste deel moet je de bus voor nemen.
En wat bedoel je met Wrangell NP? Je hebt een gebied dat Wrangell heet (dan nog onder Juneau ligt), ik neem aan dat je dat bedoelt, want Wrangell - St Elias NP moet je over de weg (of vliegtuig) naar toe.
Wat betreft de gletsjers: de cruiseschepen trekken over het algemeen 2 dagen uit voor Scenic Cruising (Glacier Bay NP, Hubbard Glacier). Omdat het zulke grote schepen zijn kom je niet zo heel dichtbij, maar bij die grote gletsjers is het wel degelijk heel indrukwekkend.
Beste manier op gletsjers van dichtbij te zien is een day cruise vanaf Seward (Kenai Fjords Cruise) of vanaf Valdez.
Of Exit Glacier, waar je vanuit Seward heel makkelijk per auto en lopend kunt komen.
Als je echt beide gebieden wilt combineren zou ik in ieder geval op het ene gebied heen vliegen en vanaf het andere terug (dus heen op Seatle of Vancouver, en terug van Anchorage, of juist andersom).
Verder zou ik me als ik jou was eerst verdiepen in de mogelijkheden van vervoer.
Hoe wil je de Inside Passage doen? Met ferrys stukje voor stukje naar het Noorden? Je zou eens goed uit moeten zoeken of dat mogelijk is, en tot waar.
Wij hebben in 2011 3 weken met de auto rondgereisd vanuit Anchorage en zijn toen met Princess Cruises naar Vancouver gevaren (1 week).
Een cruise lijkt vrij duur, maar dat valt verhoudingsgewijs wel mee (als je een goedkope binnenhut neemt althans), als je rekent dat je geen hotelovernachtingen, geen autohuur, geen benzinekosten en geen kosten voor eten hebt. De dagen aan de wal kun je zo duur maken als je zelf wilt. De excursies van de cruisemaatschappijen zijn behoorlijk prijzig, maar je kunt ook met lokaal vervoer van alles doen.
Van cruiseship naar Anchorage kun je een shuttle regelen en dan in Anchorage een auto huren om richting Kenai of Denali te gaan. Een rondje kun je daarvoor niet maken, want voor Kenai moet je richting zuiden en voor Denali richting noorden.
Er gaan ook treinen tussen Anchorage en Denali. In Denali zelf kun je sowieso maar een klein deel met eigen auto bezoeken, grootste deel moet je de bus voor nemen.
En wat bedoel je met Wrangell NP? Je hebt een gebied dat Wrangell heet (dan nog onder Juneau ligt), ik neem aan dat je dat bedoelt, want Wrangell - St Elias NP moet je over de weg (of vliegtuig) naar toe.
Wat betreft de gletsjers: de cruiseschepen trekken over het algemeen 2 dagen uit voor Scenic Cruising (Glacier Bay NP, Hubbard Glacier). Omdat het zulke grote schepen zijn kom je niet zo heel dichtbij, maar bij die grote gletsjers is het wel degelijk heel indrukwekkend.
Beste manier op gletsjers van dichtbij te zien is een day cruise vanaf Seward (Kenai Fjords Cruise) of vanaf Valdez.
Of Exit Glacier, waar je vanuit Seward heel makkelijk per auto en lopend kunt komen.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Re: Reis dorfke: Alaska
Annet, Kaleman, nog eens bedankt voor de info. We hebben ondertussen nog eens gekeken naar wat we graag zouden doen en onze prioriteiten nog eens op een rijtje gezet, daarbij geholpen door de Frommer's "Alaka Day by Day". Heb die een paar dagen geleden op de Ipad gekocht (2.69euro) en dat is echt een zeer goed ding om je trip mee te plannen en ok supper handig in gebruik met mapjes en interne links die je meteen naar jet juiste hoofdstuk brengt.
Nieuw reisschema zou er alsvolgt uitzien, maar dit moet nog wat bijgeschaaf worden (bv Fairbanks and Valdez kom ik nog een dag te kort):
1 Brussel Seattle Flight
2 Seattle
3 Seattle
4 Seattle Vancouver Train
5 vancouver
6 vancouver whistler Car
7 Whistler vancouver Car
8 vancouver juneau Flight
9 Juneau
10 Juneau whittier Boat
11 Whittier valdez Car
12 valdez seward Car
13 seward Car
14 seward Car
15 Seward Talkeeta Car
16 Talkeeta Denali Car
17 Denali Car
18 Denali Fairbanks Car
19 Fairbanks Barrow Flight
20 Barrow Anchorage Flight / Car
21 Anchorage Brussel Flight
Eventueel moet ik het uitstapje naar Barrow laten vallen (of een extra dag vakantie nemen
Ik denk dat we dee cruise op de inside passage dus noodgedwongen laten vallen, ben ook bang dat een week op een boot misschien wat teveel van het goed is.
Vraagjes:
1. is er iemand naar Barrow geweest?
2. Zijn internal flights tijdrovend ivm inchecken enw (bv. nr Barrow) of kan je daar een half uurtje op voorhand aankomen?
3. B&B lijken de goedkoopste opties voor overnachtingen te zijn, moet je hier ook best op vorohand boeken of is er wat flexibiliteit (in Juli / Aug)
4. Heb ergens gelezen dat het interessanter zou zijn om een huurauto buiten Anchorage te nemen omwille van de hoge taxen in die stad?
Nieuw reisschema zou er alsvolgt uitzien, maar dit moet nog wat bijgeschaaf worden (bv Fairbanks and Valdez kom ik nog een dag te kort):
1 Brussel Seattle Flight
2 Seattle
3 Seattle
4 Seattle Vancouver Train
5 vancouver
6 vancouver whistler Car
7 Whistler vancouver Car
8 vancouver juneau Flight
9 Juneau
10 Juneau whittier Boat
11 Whittier valdez Car
12 valdez seward Car
13 seward Car
14 seward Car
15 Seward Talkeeta Car
16 Talkeeta Denali Car
17 Denali Car
18 Denali Fairbanks Car
19 Fairbanks Barrow Flight
20 Barrow Anchorage Flight / Car
21 Anchorage Brussel Flight
Eventueel moet ik het uitstapje naar Barrow laten vallen (of een extra dag vakantie nemen

Ik denk dat we dee cruise op de inside passage dus noodgedwongen laten vallen, ben ook bang dat een week op een boot misschien wat teveel van het goed is.
Vraagjes:
1. is er iemand naar Barrow geweest?
2. Zijn internal flights tijdrovend ivm inchecken enw (bv. nr Barrow) of kan je daar een half uurtje op voorhand aankomen?
3. B&B lijken de goedkoopste opties voor overnachtingen te zijn, moet je hier ook best op vorohand boeken of is er wat flexibiliteit (in Juli / Aug)
4. Heb ergens gelezen dat het interessanter zou zijn om een huurauto buiten Anchorage te nemen omwille van de hoge taxen in die stad?
Re: Reis dorfke: Alaska
Mijn mening blijft dat je te veel in 1 reis wilt stoppen.
Naar Barrow vliegen voor 1 overnachting? Vliegen kost altijd een hoop tijd, naar vliegveld, auto inleveren, inchecken/bagage, ophalen bagage, auto ophalen.
En dat voor 1 nachtje want de volgende dag vertrek je weer. Tja, je bent er dan geweest, maar tijd om ergens van te genieten heb je niet.
En Fairbanks en Valdez bijvoorbeeld heb je beide ook maar 1 overnachting.
Valdez is een leuke plaats waar je makkelijk een dag doorbrengt, in/rond de plaats is het erg mooi met de bergen op de achtergrond, je kunt er mooie (dag)cruises maken en een bezoek aan Worthington Glacier is ook zeker de moeite waard.
In Fairbanks heb je alleen al het Museum of the North waar je zeker een halve dag kan doorbrengen.
Juneau daarintegen heb je wel twee overnachtingen. Dat vond ik persoonlijk niet zo bijzonder en je bent er in ieder geval met een paar uurtjes wel uitgekeken.
Mendenhall Glacier dat er vlakbij is, is 1 grote tourist-trap en stelt weinig voor in vergelijking met andere gletsjers in Alaska.
B&B's zou ik zeker tevoren boeken, Alaska heeft toch wat minder opties dan de rest van de USA, en alles is geconcentreerd in de zomermaanden vanwege het klimaat.
Wat betreft huurauto zou ik ook even kijken hoe het met drop off kosten zit.
Qua tax in Anchorage: als ik zo even, als voorbeeld, op Alamo.nl kijk maakt het niet uit of je een weekje een auto in Anchorage of in bijvoorbeeld Juneau huurt.
Als je Barrow laat vallen, in Valdez en in Fairbanks een nacht extra doet en terugvliegt vanuit Fairbanks krijg je denk ik een leukere, en in ieder geval iets
minder gehaaste, reis.
Naar Barrow vliegen voor 1 overnachting? Vliegen kost altijd een hoop tijd, naar vliegveld, auto inleveren, inchecken/bagage, ophalen bagage, auto ophalen.
En dat voor 1 nachtje want de volgende dag vertrek je weer. Tja, je bent er dan geweest, maar tijd om ergens van te genieten heb je niet.
En Fairbanks en Valdez bijvoorbeeld heb je beide ook maar 1 overnachting.
Valdez is een leuke plaats waar je makkelijk een dag doorbrengt, in/rond de plaats is het erg mooi met de bergen op de achtergrond, je kunt er mooie (dag)cruises maken en een bezoek aan Worthington Glacier is ook zeker de moeite waard.
In Fairbanks heb je alleen al het Museum of the North waar je zeker een halve dag kan doorbrengen.
Juneau daarintegen heb je wel twee overnachtingen. Dat vond ik persoonlijk niet zo bijzonder en je bent er in ieder geval met een paar uurtjes wel uitgekeken.
Mendenhall Glacier dat er vlakbij is, is 1 grote tourist-trap en stelt weinig voor in vergelijking met andere gletsjers in Alaska.
B&B's zou ik zeker tevoren boeken, Alaska heeft toch wat minder opties dan de rest van de USA, en alles is geconcentreerd in de zomermaanden vanwege het klimaat.
Wat betreft huurauto zou ik ook even kijken hoe het met drop off kosten zit.
Qua tax in Anchorage: als ik zo even, als voorbeeld, op Alamo.nl kijk maakt het niet uit of je een weekje een auto in Anchorage of in bijvoorbeeld Juneau huurt.
Als je Barrow laat vallen, in Valdez en in Fairbanks een nacht extra doet en terugvliegt vanuit Fairbanks krijg je denk ik een leukere, en in ieder geval iets
minder gehaaste, reis.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
- kalaman
- Amerika-expert
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Reis dorfke: Alaska
Ik sluit me volledig aan bij Annet, ook ik blijf totaal niets snappen van jullie route. Het gaat er bij mij ook niet in waarom jullie persé naar én Seattle én Vancouver willen voor een trip naar Alaska en waarom dan nog eens die verplaatsing naar Whistler? Gewoon eens "over en weer"?
Mag ik vragen om jullie route eens uit te zetten in Google maps, dan zal je direct zien hoe onlogisch/ver sommige verplaatsingen zijn
.
"Zomaar" eventjes van Whittier naar Valdez??? En dan weer helemaal terug naar Seward? Excuseer mij mijn opmerking, maar dit alles is toch te gek voor woorden?
In Valdez en Seward moet je gewoon minstens 2 nachten blijven omdat er zo veel moois te zien is.
Ik denk dat jullie best ofwel die reis gewoon schrappen, ofwel helemaal herwerken naar een échte Alaska-reis. Kijk aub eens naar onze blog, op die manier krijg je een veel beter idee over afstanden, rijtijden en op welke plaatsen het de moeite is om langer te blijven.
Mag ik vragen om jullie route eens uit te zetten in Google maps, dan zal je direct zien hoe onlogisch/ver sommige verplaatsingen zijn

"Zomaar" eventjes van Whittier naar Valdez??? En dan weer helemaal terug naar Seward? Excuseer mij mijn opmerking, maar dit alles is toch te gek voor woorden?
In Valdez en Seward moet je gewoon minstens 2 nachten blijven omdat er zo veel moois te zien is.
Ik denk dat jullie best ofwel die reis gewoon schrappen, ofwel helemaal herwerken naar een échte Alaska-reis. Kijk aub eens naar onze blog, op die manier krijg je een veel beter idee over afstanden, rijtijden en op welke plaatsen het de moeite is om langer te blijven.
Re: Reis dorfke: Alaska
Klopt waarschijnlijk wel wat jullie zeggen. Ik denk dat we idd een keuze zullen maken, het is nog steeds wat moeilijk in te schatten waar je best een nacht extra blijft en waar niet (bedankt Annet voor de tip over Juneau en de Gletsjer daar -- > wat zijn voor jou dan wel de Gletsjers die de moeite zijn en misschien wat minder toeristisch? Had al iets gelezen over de Childs Galcier vanuit Cordova / Valdez?).
Dus wordt het ofwel Barrow schrappen ofwel wat extra dagen vakantie proberen te regelen. Had wel gelezen dat er blijkbaar veel mensen voor een dagje naar Barrow gaan ('s morgens vetrekken en 's avonds weer terug vanuit Fairbanks) dus dacht dat een extra nachtje wel genoeg zou zijn.
Ben ondertussen aan het zoeken naar een meer "logische" route, probleem is dat je eigenlijk steeds dezelfde wegen doet en nooit een rondje kan rijden (tenzij je via Tok gaat, maar dat spreekt mij op eerste zicht minder aan, heb daar niet veel over kunnen vinden).
Wat betreft Vancouver / Seattle: zijn twee steden die we graag eens zouden gezien hebben en vooral dichtbij elkaar liggen. Aangezien Alaska toch vooral een natuurreis is, wouden we graag ook wat tegengewicht hebben door er een cultureel stukje aan te breien. Het is ook niet dat we elk jaar in de buurt gaan zijn, dus willen we van de gelegenheid gebruik maken. Denk dat Whistler idd wel geschrapt gaat moeten worden van de lijst.
Kalaman> heb bij de vorige route al eens gekeken naar de reistijden en die leken mij niet speciaal lang (langste rit was Valdez-Seward met 5 uur). Maar ik ga nog eens proberen om een route uit te werken die wat logischer op elkaar aansluit.
Btw is het handig om een auto te hebben in Valdez / Cordova?
Nogmaals bedankt voor jullei input
Dus wordt het ofwel Barrow schrappen ofwel wat extra dagen vakantie proberen te regelen. Had wel gelezen dat er blijkbaar veel mensen voor een dagje naar Barrow gaan ('s morgens vetrekken en 's avonds weer terug vanuit Fairbanks) dus dacht dat een extra nachtje wel genoeg zou zijn.
Ben ondertussen aan het zoeken naar een meer "logische" route, probleem is dat je eigenlijk steeds dezelfde wegen doet en nooit een rondje kan rijden (tenzij je via Tok gaat, maar dat spreekt mij op eerste zicht minder aan, heb daar niet veel over kunnen vinden).
Wat betreft Vancouver / Seattle: zijn twee steden die we graag eens zouden gezien hebben en vooral dichtbij elkaar liggen. Aangezien Alaska toch vooral een natuurreis is, wouden we graag ook wat tegengewicht hebben door er een cultureel stukje aan te breien. Het is ook niet dat we elk jaar in de buurt gaan zijn, dus willen we van de gelegenheid gebruik maken. Denk dat Whistler idd wel geschrapt gaat moeten worden van de lijst.
Kalaman> heb bij de vorige route al eens gekeken naar de reistijden en die leken mij niet speciaal lang (langste rit was Valdez-Seward met 5 uur). Maar ik ga nog eens proberen om een route uit te werken die wat logischer op elkaar aansluit.
Btw is het handig om een auto te hebben in Valdez / Cordova?
Nogmaals bedankt voor jullei input
- kalaman
- Amerika-expert
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Reis dorfke: Alaska
Euh...Vancouver/Seattle "in de buurt" van Alaska
?
Geloof me, eens jullie de smaak vh Noord Westen te pakken hebben gaan jullie er 100% zeker terug
, die kant is immers van een ongekende natuurpracht. Wij waren er in 2010 én 2011 en kunnen niet wachten om er nu in juni opnieuw te gaan genieten. Schrap die steden gewoon en hou ze tot een volgende rondreis als jullie er wél echt in de buurt zijn, vb voor een rondje Seattle-Mt Rainier-Glacier-Banff-Jasper-Prince Rupert-Inside Passage-Vancouver Island-Vancouver-Seattle.
Jullie rekenen ook pure rijtijden, maar het kan toch nooit de bedoeling zijn om door Alaska te racen zonder buiten de auto écht van de natuur te genieten?
Mag ik nogmaals vragen om onze (en andere) blog te lezen. Je blijft immers maar dezelfde vragen stellen die je eigenlijk direct beantwoord ziet in onze blog : welke gletsjers de moeite? Valdez-Seward doe je bvb ook bij voorkeur via de schitterende ferry-overtocht. Je kan inderdaad nooit "een rondje Alaska" doen zonder minstens 1x langs dezelfde plek te komen, in ons geval dus ook Tok. Vergeet ook niet dat je anders dan elders in de VS niet altijd de keuze hebt waar je overnacht, gewoon omdat er soms tot 500km in de omgeving niets te vinden is, enkel pure natuur. In Tok bvb is er een paar jaar geleden 2,5 MILJOEN hectare bos in vlammen opgegaan. In Australië spreekt men nu over de ergste bosbranden ooit...50000 hectare. Dat illustreert een beetje wat je in Alaska mag verwachten
.
Tok hoeft jullie ook niet "aan te spreken", het is gewoon n overnachtingsplaats waar bvb ook alle gasten van de cruises Holland-America Line overnachten. De enige "stad" die echt de moeite is om bij aankomst nog eens door te lopen vonden wij Dawson, n typisch goudzoekersstadje met typische huizen. Seward en Valdez vonden wij ook heel mooi, alleen al door de schitterende ligging aan het water.
Jullie komen er wel, maar eerst nog n beetje huiswerk maken
, Alaska kan je immers met niets anders vergelijken qua natuurpracht en sfeer, maar het vergt ook absoluut een degelijke voorbereiding.

Geloof me, eens jullie de smaak vh Noord Westen te pakken hebben gaan jullie er 100% zeker terug

Jullie rekenen ook pure rijtijden, maar het kan toch nooit de bedoeling zijn om door Alaska te racen zonder buiten de auto écht van de natuur te genieten?
Mag ik nogmaals vragen om onze (en andere) blog te lezen. Je blijft immers maar dezelfde vragen stellen die je eigenlijk direct beantwoord ziet in onze blog : welke gletsjers de moeite? Valdez-Seward doe je bvb ook bij voorkeur via de schitterende ferry-overtocht. Je kan inderdaad nooit "een rondje Alaska" doen zonder minstens 1x langs dezelfde plek te komen, in ons geval dus ook Tok. Vergeet ook niet dat je anders dan elders in de VS niet altijd de keuze hebt waar je overnacht, gewoon omdat er soms tot 500km in de omgeving niets te vinden is, enkel pure natuur. In Tok bvb is er een paar jaar geleden 2,5 MILJOEN hectare bos in vlammen opgegaan. In Australië spreekt men nu over de ergste bosbranden ooit...50000 hectare. Dat illustreert een beetje wat je in Alaska mag verwachten

Tok hoeft jullie ook niet "aan te spreken", het is gewoon n overnachtingsplaats waar bvb ook alle gasten van de cruises Holland-America Line overnachten. De enige "stad" die echt de moeite is om bij aankomst nog eens door te lopen vonden wij Dawson, n typisch goudzoekersstadje met typische huizen. Seward en Valdez vonden wij ook heel mooi, alleen al door de schitterende ligging aan het water.
Jullie komen er wel, maar eerst nog n beetje huiswerk maken

Re: Reis dorfke: Alaska
Ik heb hierboven al iets geschreven over de gletsjers:dorfke schreef:Klopt waarschijnlijk wel wat jullie zeggen. Ik denk dat we idd een keuze zullen maken, het is nog steeds wat moeilijk in te schatten waar je best een nacht extra blijft en waar niet (bedankt Annet voor de tip over Juneau en de Gletsjer daar -- > wat zijn voor jou dan wel de Gletsjers die de moeite zijn en misschien wat minder toeristisch? Had al iets gelezen over de Childs Galcier vanuit Cordova / Valdez?).
Ben ondertussen aan het zoeken naar een meer "logische" route, probleem is dat je eigenlijk steeds dezelfde wegen doet en nooit een rondje kan rijden (tenzij je via Tok gaat, maar dat spreekt mij op eerste zicht minder aan, heb daar niet veel over kunnen vinden).
Btw is het handig om een auto te hebben in Valdez / Cordova?
Glacier Bay NP en Hubbard Glacier (tussen Juneau en Wrangell St Elias) zijn indrukwekkend, maar ik weet niet of en hoe je losse tours daarheen kunt boeken, aangezien wij dit deel per cruiseship hebben gedaan.
Beste manier om gletsjers van dichtbij te zien zijn day-cruises vanaf Seward of Valdez. Zelf heb ik de Kenai Fjords Cruise vanaf Seward gedaan, je kunt ook naar Columbia Glacier vanaf Valdez, volgens mij zijn die cruises vergelijkbaar.
Te voet kun je naar Exit Glacier, heel makkelijk te bereiken per auto vanaf Seward en naar Worthington Glacier, even makkelijk te bereiken per auto vanaf Valdez.
Childs Glacier zijn wij niet geweest, dichtstbijzijnde plaats is Cordova, maar hoe wil je daarheen?
Ik denk echt dat je je beter moet verdiepen in de mogelijkheden (en onmogelijkheden) in Alaska.
Koop bijvoorbeeld de Lonely Planet van Alaska, daar staat een hoop informatie in.
Cordoba is niet over de weg te bereiken, daar zou je dus per vliegtuig of boot naar toe moeten.
Het mag dan hemelsbreed gezien dichtbij Valdez liggen, je kunt het niet echt Valdez / Cordoba noemen.
In Valdez heb je wel een auto nodig, anders kun je niet naar Earthquake Memorial, de uitzichten op Port Valdez daar in de buurt, de hatchery, Worthington Glacier...
Qua route is het vanuit Anchorage naar Fairbanks en terug (of het vliegtuig) of een rondje maken, via Tok of Gakona (ietsje korter).
Maar de enige reden om dat te doen is het bezoeken van Wrangell-St Elias NP, zeker een aanrader, maar jullie hebben er in deze route geen tijd voor.
De enige andere reden om via Tok te gaan is dat het de route van/naar Yukon is.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Re: Reis dorfke: Alaska
Nogmaals bedankt voir jullie hulp. Na veel overwegen hebben we ons beperkt tot 2 grote delen in onze reis (Seward / Denali / Valdez) waarmee ik denk dat we toch wel een groot deel van Alaska kunnen doen. Voorlopig heben we zelf twee dagen "over" die ik nog ergens kan aan toewijzen (in de komende dagen). Ben ngo wat aan het twijfeleen tussen een aantal optioes voor die twee dagen.
1 Brussel Anchorage
2 Anchorage Talkeeta Car 2u30
3 Talkeeta Denali Car 3u10
4 Denali (talkeeta) Car
5 Denali (talkeeta) Car
6 DenaliHighway Valdez Car 8u00
7 Valdez Car
8 Valdez Car
9 Valdez Whittier -Seward Car / Boat 6u +2u
10 LEEG
11 Seward Car
12 Seward Car
13 Seward Anchorage Car 2u00
14 Anchorage Seattle Car
15 LEEG
16 Seattle Flight
17 Seattle
18 Seattle Vancouver Train
19 Vancouver
20 Vancouver
21 Vancouver Brussel Flight
22 Brussel
Waar ik nog aan twijfel is Fairbanks of een deel van de Dalton Highway die ook wel echt de moeite blijkt te zijn (ik weet dat dit nogal uit de richting is, zou een pure raodtrip zijn). Ofwel gewoon hier en daar een extra dag inplannen.
Nog iets: heb verstaan dat er bij sommige uitgaven ook nog bepaalde taxen bijkomen (bv auto huren 18%, overnachtingen, etc). Is hier een lijn in te vinden (want heb al begrepen dat dit verschilt van plaats tot plaats) en zoja hoeveel moet ik hier voor extra voorzien, hadden jullie dit gebudgeteerd?
1 Brussel Anchorage
2 Anchorage Talkeeta Car 2u30
3 Talkeeta Denali Car 3u10
4 Denali (talkeeta) Car
5 Denali (talkeeta) Car
6 DenaliHighway Valdez Car 8u00
7 Valdez Car
8 Valdez Car
9 Valdez Whittier -Seward Car / Boat 6u +2u
10 LEEG
11 Seward Car
12 Seward Car
13 Seward Anchorage Car 2u00
14 Anchorage Seattle Car
15 LEEG
16 Seattle Flight
17 Seattle
18 Seattle Vancouver Train
19 Vancouver
20 Vancouver
21 Vancouver Brussel Flight
22 Brussel
Waar ik nog aan twijfel is Fairbanks of een deel van de Dalton Highway die ook wel echt de moeite blijkt te zijn (ik weet dat dit nogal uit de richting is, zou een pure raodtrip zijn). Ofwel gewoon hier en daar een extra dag inplannen.
Nog iets: heb verstaan dat er bij sommige uitgaven ook nog bepaalde taxen bijkomen (bv auto huren 18%, overnachtingen, etc). Is hier een lijn in te vinden (want heb al begrepen dat dit verschilt van plaats tot plaats) en zoja hoeveel moet ik hier voor extra voorzien, hadden jullie dit gebudgeteerd?
- kalaman
- Amerika-expert
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Locatie: West-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Reis dorfke: Alaska
ik veronderstel toch dat dit als grap bedoeld isdorfke schreef:Na veel overwegen hebben we ons beperkt tot 2 grote delen in onze reis (Seward / Denali / Valdez) waarmee ik denk dat we toch wel een groot deel van Alaska kunnen doen.

Volgende begrijp ik niet :
- waarom stoppen/overnachten in Talkeetna ipv direct door te rijden naar Denali NP? De enige "merkwaardigheid" van Talkeetna is dat er een kat burgemeester is...
- 2 overnachtingen in Denali is voldoende : 1x bij aankomst, 's anderendaags de (lange) bustour, 2e x overnachten
- Denali - Valdéz op 1 dag

Ik blijf er bij dat jullie veel geld gaan uitgeven om bitter weinig van Alaska te zien...

Ik heb al verschillende keren geopperd om zowel Seattle als Vancouver te laten vallen bij een Alaskareis en om die in te passen in een echte NW-VS - Canada - reis. Vermits je die toch blijft opnemen in jullie route veronderstel ik dat die er dus toch absoluut moeten inblijven, om welke reden dan ook?
Re: Reis dorfke: Alaska
Ben het met Kalaman eens qua overnachting in Talkeetna, waarom? Vanaf Anchorage kun je prima in een keer doorrijden naar Denali.
En bij Denali blijf je tussen haakjes Talkeetna zetten. Ik mag toch hopen dat je bij Denali wilt overnachten en niet in Talkeetna om dan heen en weer te gaan rijden.
Ik ben het overigens niet met Kalaman eens wat betreft 2 nachten Denali, ik zou er minstens 3 doen. Ten eerste kun je makkelijk enkele dagen in Denali doorbrengen. En ten tweede is Denali zo ongeveer de meest onvoorspelbare plek in Amerika qua weer, en is de kans op een dagje slecht weer erg groot. Als je er 1 dag gepland hebt en het regent de hele dag dat het giet (geen uitzondering daar), zie je zowat niets (bergen niet eens meer zichtbaar). Het weer verandert echter net zo snel weer, dus 1 dag later kun je weer prima weer hebben.
Denali - Valdez kan theoretisch als je via Palmer gaat en de highways neemt, maar ook dan is het 8 uur rijtijd en heb je geen tijd om onderweg wat te bekijken,
eeuwig zonde. Je gaat toch niet naar zo'n verre en bijzondere bestemming als Alaska om er alleen maar door heen te racen?
Zoals Kalaman ook zegt, Alaska bezoeken is een dure hobby, en ja, ik vond het elke dollar waard, maar ik heb er dan ook wel 4 weken van kunnen genieten.
Waarom hou je zo vast aan een combinatie met Seattle en Vancouver? Laat dat vallen en maak een rondje van 3 weken door Alaska, dan ben je niet alleen maar bezig met rijden van hoogtepunt A naar hoogtepunt B.
Als je dan echt maar een deel van je reis in Alaska wilt doorbrengen, vlieg dan simpelweg op Anchorage om Denali en Seward bezoeken, dan heb je twee mooie stukjes Alaska gezien in korte tijd. Valdez is erg mooi, maar niet iets dat je 'even' meeneemt in een route, dan verkijk je je echt op de afstanden.
Taxen heb ik nooit apart 'gebudgetteerd'. Overal in Amerika komt overal tax bovenop, hotels, eten etc. Auto boek ik altijd vanuit Nederland en betaal ik vooraf in euro's incl. alle taxes en toeslagen.
En bij Denali blijf je tussen haakjes Talkeetna zetten. Ik mag toch hopen dat je bij Denali wilt overnachten en niet in Talkeetna om dan heen en weer te gaan rijden.
Ik ben het overigens niet met Kalaman eens wat betreft 2 nachten Denali, ik zou er minstens 3 doen. Ten eerste kun je makkelijk enkele dagen in Denali doorbrengen. En ten tweede is Denali zo ongeveer de meest onvoorspelbare plek in Amerika qua weer, en is de kans op een dagje slecht weer erg groot. Als je er 1 dag gepland hebt en het regent de hele dag dat het giet (geen uitzondering daar), zie je zowat niets (bergen niet eens meer zichtbaar). Het weer verandert echter net zo snel weer, dus 1 dag later kun je weer prima weer hebben.
Denali - Valdez kan theoretisch als je via Palmer gaat en de highways neemt, maar ook dan is het 8 uur rijtijd en heb je geen tijd om onderweg wat te bekijken,
eeuwig zonde. Je gaat toch niet naar zo'n verre en bijzondere bestemming als Alaska om er alleen maar door heen te racen?
Zoals Kalaman ook zegt, Alaska bezoeken is een dure hobby, en ja, ik vond het elke dollar waard, maar ik heb er dan ook wel 4 weken van kunnen genieten.
Waarom hou je zo vast aan een combinatie met Seattle en Vancouver? Laat dat vallen en maak een rondje van 3 weken door Alaska, dan ben je niet alleen maar bezig met rijden van hoogtepunt A naar hoogtepunt B.
Als je dan echt maar een deel van je reis in Alaska wilt doorbrengen, vlieg dan simpelweg op Anchorage om Denali en Seward bezoeken, dan heb je twee mooie stukjes Alaska gezien in korte tijd. Valdez is erg mooi, maar niet iets dat je 'even' meeneemt in een route, dan verkijk je je echt op de afstanden.
Taxen heb ik nooit apart 'gebudgetteerd'. Overal in Amerika komt overal tax bovenop, hotels, eten etc. Auto boek ik altijd vanuit Nederland en betaal ik vooraf in euro's incl. alle taxes en toeslagen.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Re: Reis dorfke: Alaska
Kalaman> geen grap, maar ook niet echt belangrijk, ik bedoel gewoon dat dit toch blijkbaar drie belangrijke trekpleisters zijn.
Wat de rest betreft:
1. Doe maar alsof Seattle en Vancouver er niet staan en ga ervan uit dat we een tweetal weken naar Alaska gaan
Als ik jouw blog lees ben jij er ook "maar" 16 dagen geweest (inclusief vliegtuig)
2. Talkeetna: wil een vluchtje doen rond McKinley (met landing). Dat is ook de reden waaronm het er tussen haakjes bij Denali bijstaat (moet het eerste dag slecht weer zijn).
3. Correct ivm reis naar Valdez, dacht al dat dit te krap zou zijn, zal dit aanpassen
Wat betreft alles uit een autoraampje zien, dit snap ik toch niet goed. We verblijven drie maal drie dagen ergens en de rijtijden staan bij het schema. Dit is in totaal 17 uur puur rijden. IK heb de indruk dat jij nog iets meer ind e auto hebt gezeten als ik de afstanden op jouw kaartje zie?
Heb ondertussen al Formmer's guide to alaska uitgelezen en National geographic dus de kennis begint te dagen
Wat betreft de afstanden en rijafstanden: als ik rondkijk op tripadvisor forum of voorgestelde rondreizen in alaska guides, worden er meestal nog veel meer locaties aangedaan en nog meer afstanden afgewerkt (meestal komt fairbanks er nog bij) + jij hebt op twee dagen extra een lus gemaakt die al even rgoot lijkt te zijn dan mijn hele voorstel?
Wat de rest betreft:
1. Doe maar alsof Seattle en Vancouver er niet staan en ga ervan uit dat we een tweetal weken naar Alaska gaan

2. Talkeetna: wil een vluchtje doen rond McKinley (met landing). Dat is ook de reden waaronm het er tussen haakjes bij Denali bijstaat (moet het eerste dag slecht weer zijn).
3. Correct ivm reis naar Valdez, dacht al dat dit te krap zou zijn, zal dit aanpassen
Wat betreft alles uit een autoraampje zien, dit snap ik toch niet goed. We verblijven drie maal drie dagen ergens en de rijtijden staan bij het schema. Dit is in totaal 17 uur puur rijden. IK heb de indruk dat jij nog iets meer ind e auto hebt gezeten als ik de afstanden op jouw kaartje zie?
Heb ondertussen al Formmer's guide to alaska uitgelezen en National geographic dus de kennis begint te dagen

Wat betreft de afstanden en rijafstanden: als ik rondkijk op tripadvisor forum of voorgestelde rondreizen in alaska guides, worden er meestal nog veel meer locaties aangedaan en nog meer afstanden afgewerkt (meestal komt fairbanks er nog bij) + jij hebt op twee dagen extra een lus gemaakt die al even rgoot lijkt te zijn dan mijn hele voorstel?
Re: Reis dorfke: Alaska
Nu laat je Wrangell weg. Dat was voor mij persoonlijk het hoogtepunt van onze reis. Daar moet je zeker 2 dagen naartoe gaan.
Talkeetna doorstrepen. Het is een plaats van niks met alleen maar souvenirswinkeltjes. Het stuk van Anchorage naar Denali kun je in 1 dag makkelijk rijden. En onderweg daar naartoe passeer je Talkeetna. Langs de weg zitten ook verhuurbedrijfjes die een vlucht boven Denali aanbieden. Daarnaast moet je wel enigszinds mooi weer hebben voor zo'n rondvlucht. En dan wil je met slecht weer al helemaal niet vast zitten in Talkeetna.
In Denali kun je ook1 dag weglaten. Met een car kun je daar niet zoveel doen, wel met een busreisje.
Wij zijn zelf toen vanuit Denali naar Fairbanks gegaan. En vanuit Fairbanks naar Chitina in 1 dag. dat was prima te doen, met nog tussendoor een stop bij de kerstman en onderweg nog wat gletsjers bezocht.
Edit; wat betreft Fairbanks. Het wordt vaak bestempeld als saaie plaats, maar wij hebben het er echt enorm naar onze zin gehad. We troffen het enorm met het weer en zijn naar het museum geweest in het centrum. Een gratis tentoonstelling en heel uitgebreid.
Daarna naar het openluchtmuseum met de Salmon Bake, waar we de hele avond op een terrasje gezeten hebben. Vond het echt heel mooi gemaakt.
De dag daarna zijn we met een bus over de Dalton Hwy naar de poolcirkel gereden. Met een auto mag je daar van de meeste leasemaatschappijen niet overheen rijden. En echt spectaculair is de Dalton Hwy niet te noemen. Maar we hadden een hele entertainende chauffeur die ons van alles over het landschap vertelde en maakten een paar leuke tussenstops. Met een vliegtuigje terug naar Fairbanks.
Dus om alleen een stukje met de auto daar te rijden zou ik niet aanbevelen.
Je kunt ook nog de hotsprings daar bezoeken, hadden wij helaas geen tijd voor, en de kerstman.
Talkeetna doorstrepen. Het is een plaats van niks met alleen maar souvenirswinkeltjes. Het stuk van Anchorage naar Denali kun je in 1 dag makkelijk rijden. En onderweg daar naartoe passeer je Talkeetna. Langs de weg zitten ook verhuurbedrijfjes die een vlucht boven Denali aanbieden. Daarnaast moet je wel enigszinds mooi weer hebben voor zo'n rondvlucht. En dan wil je met slecht weer al helemaal niet vast zitten in Talkeetna.
In Denali kun je ook1 dag weglaten. Met een car kun je daar niet zoveel doen, wel met een busreisje.
Wij zijn zelf toen vanuit Denali naar Fairbanks gegaan. En vanuit Fairbanks naar Chitina in 1 dag. dat was prima te doen, met nog tussendoor een stop bij de kerstman en onderweg nog wat gletsjers bezocht.
Edit; wat betreft Fairbanks. Het wordt vaak bestempeld als saaie plaats, maar wij hebben het er echt enorm naar onze zin gehad. We troffen het enorm met het weer en zijn naar het museum geweest in het centrum. Een gratis tentoonstelling en heel uitgebreid.
Daarna naar het openluchtmuseum met de Salmon Bake, waar we de hele avond op een terrasje gezeten hebben. Vond het echt heel mooi gemaakt.
De dag daarna zijn we met een bus over de Dalton Hwy naar de poolcirkel gereden. Met een auto mag je daar van de meeste leasemaatschappijen niet overheen rijden. En echt spectaculair is de Dalton Hwy niet te noemen. Maar we hadden een hele entertainende chauffeur die ons van alles over het landschap vertelde en maakten een paar leuke tussenstops. Met een vliegtuigje terug naar Fairbanks.
Dus om alleen een stukje met de auto daar te rijden zou ik niet aanbevelen.
Je kunt ook nog de hotsprings daar bezoeken, hadden wij helaas geen tijd voor, en de kerstman.
Re: Reis dorfke: Alaska
Wat je ook kunt doen (dat doen wij pas in 2015
je kunt niet vroeg genoeg beginnen:-))
Ams-Vancouver (2/3 nachten vancouver)
Vancouver-Whitehorse
In Whitehorse camper halen en 4 weken rondtrekken en in Whitehorse de camper weer inleveren.
We hebben geen idee wat we gaan doen in Yukon en Alaska. We zien wel als we er zijn en daar is het ook nog te vroeg voor.
Whitehorse-Vancouver (weer 2/3 nachten vancouver)
Vancouver-Ams.

Ams-Vancouver (2/3 nachten vancouver)
Vancouver-Whitehorse
In Whitehorse camper halen en 4 weken rondtrekken en in Whitehorse de camper weer inleveren.
We hebben geen idee wat we gaan doen in Yukon en Alaska. We zien wel als we er zijn en daar is het ook nog te vroeg voor.
Whitehorse-Vancouver (weer 2/3 nachten vancouver)
Vancouver-Ams.
Go T@bbing!!!!
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 4824 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-
- 25 Reacties
- 4739 Weergaves
-
Laatste bericht door rl23
-
- 7 Reacties
- 4137 Weergaves
-
Laatste bericht door paulr