Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Alaska???

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Alaska???

Bericht door Ineke »

Is er van jullie ooit wel eens iemand in Alaska geweest of heeft plannen om daar naar toe te gaan?

Ik zou er dolgraag naar toe willen, maar gezien de temperatuur (15 graden hoogzomer?) krijg ik mijn man (nog) niet mee.

gr, Ineke

PS In de nieuwe "Reizen" van de ANWB staat een uitgebreid artikel over Alaska.
Jez
Amerikafan

Bericht door Jez »

Ik heb (voorzichtige) plannen.......... Als het erin zit, zou ik graag in 2008 naar Anchorage vliegen, daar een dag of 8 rondrijden en dan een cruiseboot pakken naar Vancouver om vanaf daar terug te vliegen.

Ik denk aan juli of augustus; dan komt het kwik regelmatig boven de 20 graden en da's voor ons een lekkere temperatuur! Moet alleen nog eens uitzoeken hoe het met de muggen zit, want daar schijn je dan wel last van te kunnen hebben.
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Ik heb twee hele zomers en een paar weken winter doorgebracht in Anchorage en omgeving. Ik had een lieffie daarzo en ware het niet dat ik met een jongen uit Illinois getrouwd was dan was ik ondanks de lange winters zonder meeer in Anchorage gaan wonen. De natuur is overweldigend, net als de mensen (vooral de Inuit aka als eskimo's ) en de historische rijkdom. De staat heeft de bijnaam "The Last Frontier" en zo voelt het ook een beetje. Goldrush en wild west maar dan wat verder naar het noorden...

Ik vond de zomers bijzonder aangenaam en sta eigenlijk een beetje verbaasd dat de gemiddelde temperatuur vijftien graden is. Ik liep vaak genoeg in een t'shritje. Ik houd dan ook niet zo van de overweldigende warmte en vond het gewoon lekker fris.. De dagen zijn zeker in de zomer heel erg lang.. het blijft voor een groot gedeelte van de avond/nacht schemeren en dat roze/rode licht reflecteerd dan zo mooi met de besneeuwde bergtoppen.
Als je richting noorden rijdt kan het zomers ook bijzonder warm zijn een graad je of dertig in de omgeving van Fairbanks zijn geen uitzondering. In de winter is het dan weer min 40. Typisch voor een landklimaat.
Muggen daar ontkom je bijna niet aan en zijn ook van een ander kaliber dan de Nederlandse. Goed muggespul kan je bijna overal in Anchorage kopen en is ook ontontbeerlijk.

Juist omdat Alaska het geld probeert te verdienen gedurende de zomer maanden zal je merken dat autohuur en B&B's duurder zijn dan in de lower 48's . In Mei kun je wel wat goedkoper uitzijn maar dan ben je te vroeg om op zalm te gaan vissen en kan het nogal koel zijn. In September begint het jachtseizoen en dan is het ook een komen en gaan van Amerikane uit de lower 48's en zijn accomodatie en vliegtuigen ook behoorlijk vol geboekt.
Was that for us?
Jez
Amerikafan

Bericht door Jez »

Dank je voor je verhaal, Laska! Wat vind jij een goede periode om te gaan? In mijn geval, we willen dus rondreizen van Anchorage naar Denali en weer terug, en dan een cruise maken vanuit Seward naar Vancouver. Manlief en ik kunnen niet goed tegen de warmte; 20-25 graden is prima maar warmer hoeft niet. En we houden niet van muggen........ Het liefst gaan we in voor of naseizoen, natuurlijk vanwege de ticketprijzen :wink:
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

In Denali kan het in Mei nog redelijk koud zijn..Vanwege de bevroren grond ligt er dan op sommige plekken zelfs nog sneeuw maar de beren zijn dan wel al uit hun winterslaap. Het is echter nog te vroeg in het seizoen om op zalm te gaan vissen. Ieder heeft zo zijn voorkeur voor bepaalde bezigheden gedurende vakantie maar een zelf gevangen zalm op de barbeque roosteren is voor mij persoonlijk een must do.
In het naseizoen laatste week augustus- tot 15 september begint het vooral savonds al snel af te koelen ,bladeren kleuren. Herfst begint dan en duurt ook niet zo heel erg lang als bij ons. Een groot gedeelte van de hotels/restaurant eigenaren zijn bezig om het seizoen aftesluiten en als een stel trekvogels naar warmere gebieden te vertrekken. Toch vind ik het geen slechte periode om te gaan, al is het dan weer te laat voor de zalmen.:)

Wel is het lastig om reserveringen voor overnachtingen in het Denali park te maken. Er zijn maar een paar hotels/cabins zowel aan het begin van het park als een uur of 7 rijden in het park zelf. Beiden locaties die zitten ondanks het prijskaartje van +/- $150- $200 vrij vlot vol. Als je Mt. Mckinley wil zien, wat wil vissen en misschien een rondvluchtje + landing op de gletsjer will maken dan is Talkeetna geen slechte tussenstop. Houd je meer van hiken en ben je opzoek naar dieren en heb je weinig tijd dan is een overnachting in het park zelf een aanrader. De hotels in het park hebben ook dinner en entertainment dus je bent niet helemaal aan de wilde beren en muggen overgeleverd.

De weg van Anchorage naar Seward is een van de meest spectaculaire stukken weg die ik ooit heb gereden. Het gedeelte om TurnAgain Arm met zijn sterke getijden aan de ene kant en de bergen waar Dalsheep of mountaingoats in tegen komt maken het bijzonder lastig om de ogen op de weg te houden. De weg is vaak vol met gigantische RV''s al dan niet in combinatie met boot of Jeep.

Seward zelf is de havenstad waar de cruisschepen binnen komen en wellicht is het handiger om vanuit Vancouver naar Seward te cruisen . Vanuit Seward een dag of 10 richting noorden en dan vertrekken vanuit Anchorage. Maar je kan het natuurlijk ook andersom doen, alleen heb ik het idee dat er meer cruises uit vancouver vertrekken dan dat er er Seward vertrekken, maar ik kan er helemaal naast zitten. ( Ik heb nog nooit gecruised vandaar). In het naseizoen ben je met in Ancorage beginnen en dan zuidwaards denk ik wel beter af als het gaat om de weersomstandigheden. Al heb ik mijn twijfels of de cruiseships in de winter varen.

Er is ook nog zoiets als de Alaska Marine Highway dat een soort ferry systeem is. Je moet dan ergens in de buurt van Whittier op een boot en die stopt in verschillende havens. Juneau is er een van en volgens mij gaat het ferrysysteem door tot Vancouver. De tunnelpassage in Whittier is ook een verhaal apart omdat je alleen op bepaalde tijden een oosterlijke of westerlijke richting uitkan. Ik kan de details niet echt uit mijn mouw schudden maar wellicht helpt het je om te zoeken op Alaska Marine Highway .

Als je nog meer vragen hebt .. go ahead .. Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden en niet verwarrender...
Was that for us?
Jez
Amerikafan

Bericht door Jez »

Thanks again, Laska, ik ben een stuk wijzer nu! Ik heb toevallig vandaag het e.e.a. gelezen over Alaska en had inderdaad over die tunnel gelezen.

De cruiseboten die van Vancouver naar Seward gaan, gaan met een lading nieuwe passagiers weer terug. Wat dat betreft zijn er evenveel vaarten. Echter, de meeste zullen in Vancouver of Seattle beginnen en eindigen, oftewel een roundtrip maken.

Ik hoef niet te vissen (en manlief ook niet), dus we zijn niet afhankelijk van het zalm-seizoen :wink:

Nogmaals dank voor je tips. Helaas is het nog niet zover, het zijn nog maar wilde wens-plannen van mij, maar wie weet komt het er inderdaad van. Tzt heb ik vast nog veel meer vragen!

Groetjes, Jez
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Jez, ik weet natuurlijk niet of je hem al ooit gezien hebt, maar de film "Insomnia" geeft een beetje het beeld van Alaska in de zomer... en het is een super goeie film. 8)

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Insomnia?

Klinkt als een verfilming van een Steven King verhaal :)

Er was ooit een serie Northern Exposure.. speelde zich ook af in Alaska/Yukon maar dat is al een aantal jaren terug. Krijg je een beetje het idee van wat je te wachten staat met alle overstekende elanden.

Er was ook iets over een jongen en een wolf..vrij Disney familie film achtig. Ik dacht dat de titel White Fang was maar ben er niet zeker van.
Was that for us?
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

laska schreef:Insomnia?
De film gaat over een LA-detective die in Alaska een moordzaak moet oplossen, en de hamvraag is nu of hij aan slapeloosheid (Insomnia) leidt door een slecht geweten of door dat het 24 uur per dag licht is in Alaska, in de zomer dan.

Ik heb zelf een tijd in Zweden gewoont, en ook daar heb je dus net als in Alaska dat in de zomer het bijna niet donker wordt, dat is een erg gaaf fenomeen wat erg indruk maakt.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
eva
Amerikafan

Bericht door eva »

Hallo Laska,

Een erg late reactie, maar ik zie deze vraag nu pas...
Als je man een beetje 'Alaska vrees' heeft maar je wilt hem wel overhalen, lukt het vast met de trip die wij hebben gemaakt. Varen met de boot over een stuk van de Inside Passage vanaf Vancouver Island (Port Hardy naar Prince Rupert) met BC Ferries. Duurt een hele dag en is echt iets voor natuurliefhebbers. Uitgestrekte wouden met watervallen... veel 'natuurgeweld'! Je komt dan 500 km noordelijker uit en vanuit daar is het nog een korte rit naar Stewart/Hyder op de grens van British Columbia/Alaska. De zalmentrek (met bezoek van de beren) is vanuit daar ook goed te volgen (wij waren er in september) en geeft het gevoel alsof je in National Geographic bent terecht gekomen. Als je dan niet warm loopt voor de rest van Alaska....het was een geweldige ervaring!
Insomnia is inderdaad in deze plaatsen opgenomen.
gr. eva
Bert&Hanny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Bert&Hanny »

Hoi Eva,

Deze trip hebben wij voor volgend jaar ook op de planning staan. Het lijkt ons geweldig mooi en we hopen dat het weer een beetje meewerkt. We zitten nog te dubben waar we zullen overnachten, de Stewart Mountain Lodge of Ripley Creek Inn. We zijn met kinderen, dus twee gueens is een must.
Kun je ons op weg helpen?

groetjes Hanny
eva
Amerikafan

Bericht door eva »

Hallo Hanny,

Daar zul je geen spijt van krijgen... de kans op regen is aardig groot (in Prince Rupert gaat bijna geen droge dag voorbij...)maar het blijft een prachtige tocht dus laat het je niet afschrikken. Wij hebben in Stewart in het King Edward Motel overnacht, het hotel had alleen nog rookkamers. Er was destijds niet veel keus meer, wij hadden geen reservering gemaakt. Op weg naar Stewart/Hyder hebben wij veel beren gezien, nog nooit zoveel geteld! Op de boot worden presentaties gehouden door een 'ranger'.

vr. gr. Eva
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Hi Eva,

Bedankt voor je suggesties. Ik ken het Zuid Oostelijk gedeelte van Alaska niet maar de ferry tocht naar Stewart klinkt heel interessant. Ik zou er graag heen gaan. Sterker nog ik zou me er graag willen vestigen. Manlief heeft alleen niet de travelbug die ik heb.
Was that for us?
Verelle
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Verelle »

Wij waren in 2006 van plan om Alaska aan te doen tijdens onze trip door Amerika, echter toen de bezine prijzen de pan uit gingen rijzen hebben we er vanaf gezien (0nze MH slurpt namelijk 1:8 op een goede dag)

Dus dat laten we nog even op ons lijstje staan. Misschien vliegen we vanuit Nederland en huren dan een MH voor een aantal weken. Een cruise vanuit Vancouver lijkt mij ook wel wat. Mmmm, nog maar effies over denken wat we gaan doen.

Er is een nieuwe serie "Men in Trees" gestart dat zich afspeeld in Alaska. In Amerika was de serie al begonnen en zag dat het nu in Nederland ook wordt uitgezonden.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
Fiddler
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Fiddler »

Ik heb een Alaska wandelreis geboekt bij SNP, heeft iemand deze reis toevallig gedaan, of ga je deze reis ook doen?
ess
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door ess »

Hallo,
Ook wij zijn aan het warm lopen voor Alaska....
Kan je dit beter bij boot doen, of er heen vliegen en een auto huren.
Groetjes Ess
Onze Amerika Site
Web-Log van 2003, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011(canada, 50 beren gespot!!), 2012, 2013, 2014 (florida&Caribbean Cruise), 2014 Christmas in NY, 2015, 2016 Feb: Florida en Juni: Canada en 2017
Blog tijdens onze reizen
Facebook
eva
Amerikafan

Bericht door eva »

Hoi Ess,
Wij vonden de combinatie met Canada en de tocht per boot heel bijzonder. Het korte uitstapje naar Alaska smaakt wel naar meer! Ik denk dat we het een volgende keer weer gaan combineren, verder The Inside Passage op, dus nog noordelijker uitkomen. In Alaska schijnt Denali National Park heel mooi te zijn, dat staat nog op ons wensenlijstje. Je moet het seizoen ook goed in de gaten houden want de winter valt vroeg in.
groetjes, Eva
Karinita
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Karinita »

Wij hebben Alaska gecombineerd met Yukon in Canada. Ook een aanrader! We hebben toen een retour Anchorage geboekt en een rondje (ronde) gemaakt.

Karin
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Iemand een idee hoe hoog je kunt uitkomen met de Ferry vanaf Vancouver?

Nog hoger dan Prince Rupert?

We willen deze zomer (laatste 2 weken augustus en 1e van sept) graag naar Alaska.

Wat ons tegenhoudt zijn de prijzen en het feit dat het minder toegankelijk is. Aan de andere kant is dat precies wat we zoeken aangezien we erg op ons zelf zijn :wink:

Ik blijf dit topic even volgen. Duik zometeen weer even met mijn neus in de reisboeken :lol:
Teamsno
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Teamsno »

Ik wil dolgraag een keer de start van de Iditarod meemaken! Misschien komt het er ooit nog van!
Alaska - Where men are man and women win the Iditarod
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer