Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis klieverik: noordwest USA + stukje Canada

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
klieverik
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis klieverik: noordwest USA + stukje Canada

Bericht door klieverik »

Beste Forumleden,

Twee jaar geleden heb ik een rondreis gemaakt ten zuidwesten van de USA. Met veel hulp, tips en tricks van dit forum is dat erg goed gegaan :idea:
Daarom roep ik graag jullie ervaring (weer) in, nu iets persoonlijker; in plaats van alleen maar jullie mooie verhalen lezen.
Wij zijn met z'n tweeën (twee volwassenen) en willen graag een mooie autorondreis maken in het noordwesten van de USA en (als het ff kan) een stukje Canada meepakken.
De volgende reis heb ik uitgestippeld, maar ik weet niet of dit realistisch en mooi is. Wellicht laat ik nog mooie stukken liggen of hebben we dingen gekozen die juist niet de moeite waard zijn. De periode dat we gaan is vanaf de eerste week september en willen er zo'n 19 dagen over doen. Ik moet nog uitzoeken waar we overnachten, eerst maar de route bepalen. De kilometers van de reisdagen heb ik er uitgezocht en erachter gezet.

Dag
1 Amsterdam - Seattle
2 Seattle
3 Seattle - Vancouver 230km
4 Vancouver
5 Vancouver
6 Vancouver - Kamploops 354km
7 Kamploops - Banff 495km
8 Banff
9 Banff - Glacier NP 412km
10 Glacier NP
11 Glacier NP - Helena 326km
12 Helena - Yellowstone 362km
13 Yellowstone
14 Yellowstone
15 Yellowstone - Red Lodge (via Beartooth Hwy) 240km
16 Red Lodge - Mount Rushmore 643km
17 Mount Rushmore - Denver 592km
18 Denver
19 Denver - Amsterdam

Alvast bedankt voor jullie hulp! :thumbup:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis klieverik: noordwest USA + stukje Canada

Bericht door Old Faithful »

Hartelijk welkom op het forum :hello2:

Ik weet uiteraard niet waar jullie prioriteiten liggen. Mijn indruk is dat hier stukken uit verschillende routes genomen zijn met als resultaat veel rijden, relatief weinig tijd voor bezienswaardigheden en veel bezienswaardigheden waar je in de buurt komt overslaan. Zo sla je bijvoorbeeld in de buurt van Seattle Mount Rainier N.P., Olympic N.P., Mount St Helens N.M. en Columbia River Gorge over. Bij Vancouver ga je niet naar Vancouver Island, je slaat Jasper N.P. over en je mist waarschijnlijk ook de prachtige Icefields Parkway. Yellowstone N.P. bezoeken zonder Grand Teton N.P. aan te doen gebeurt ook niet zo vaak. Je maakt een grote omweg om alleen Mount Rushmore te zien. Daarbij heb je onderweg geen tijd voor Cody, Bighorn Canyon N.R.A. en Devils Tower N.M. Meestal wordt in South Dakota voor drie overnachtingen gekozen om naast Mount Rushmore de Black Hills en Badlands N.P. te bezoeken. Je vertrekt uiteindelijk van Denver zonder Rocky Mountain N.P. te hebben bezocht.

Het is natuurlijk mogelijk dat jullie daar bewust voor kiezen. Ik zou echter enkele prioriteiten stellen en voor een compactere route kiezen. Uiteraard hoeven jullie je daar niets van aan te trekken. :wink:

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het is inderdaad heel veel, ik ben het helemaal met Old Faithful eens.
Liggen de tickets al vast? Zo nee, dan zou je in SLC kunnen eindigen. Of sla Canada over en gebruik de tijd die je dan overhoudt voor een extra dag Yellowstone, en voor Grand Teton en South Dakota.

Marianne
opvakantie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door opvakantie »

Deze ga ik even mee volgen.
Wij gaan ongeveer dezelfde route volgen hiervoor hebben we dan wel wat meer dagen. Vertrek 30-8 naar Seattle en terug vlucht op 27-9
Lennartc
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Lennartc »

Ik zou Canada overslaan want daar verlies je veel tijd (al was het maar door de grenscontroles). Zelf ben ik vorig jaar 3,5 week in deze region geweest: vertrokken vanuit Denver en geeindigt in Seattle.

https://daphandlengototheusa.wordpress. ... -go-again/

Voor ons reisverslag.

grand Teton overslaan lijkt me niet de bedoeling ?
09 - NYC
10 - NYC, Washington, Miami
11 - Miami
12 - Roadtrip Californië, Utah, Nevada, Arizona
15 - Denver - Seattle
17 - Kauai - Big Island - NYC
18 - Florida
20 - Roadtrip New England
klieverik
Amerika-newbie

Bericht door klieverik »

Beste Forumleden,

Heel erg bedankt voor de vele reacties tot nu toe! Ik ben blij dat het eea nog niet vast ligt en flexibiliteit nog in de reis zit. Dat was stiekem het doel van mijn bericht: wilde graag weten of het een slimme zet was of niet. :thumbup:
Ga het reisverslag van Lennartc lezen, ben benieuwd.
En Old Faithful, bedankt voor je fijne punten om te pakken van de dingen die we juist wel moeten zien!

Groeten,
Joost
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat het nog niet vast ligt betekent dat er ook nog geen tickets geboekt zijn?
Dan heb je nog voldoende mogelijkheden.
Kijk eens in ons 2004-verslag voor het stuk van Denver via South Dakota naar Yellowstone. En ons 2006-verslag voor Seattle en omgeving.

Marianne
JantienB
Amerikafan

Bericht door JantienB »

Wij zijn sinds gisteren terug van in grote lijnen dezelfde reis. Ik vond persoonlijk Grand Teton prachtig. Je bent er heel dicht bij als je in Yellowstone bent en op een dag kan je wel al een goede indruk opdoen van het park. Whistler zie ik ook niet in je route, dit vonden wij ook zeker de moeite (Peak 2 Peak gondola en veel sportmogelijkheden). Van Kamloops naar Whistler zou je dan ook nog Joffre Lakes kunnen meenemen. Ligt ongeveer een uurtje voor Whistler en is een prachtige wandeling ongeveer 3u roundtrip langs 3 mooie meren. Wij hebben die vorige week gedaan terwijl het aan het sneeuwen was :-).

Persoonlijk zou ik minder tijd voor Vancouver en Seattle voorzien. Beiden zijn redelijk "kleine" steden. Wij hadden Seattle op 1 dag gezien (+ 1 dag shoppen in de outlets in Everett en de Mall in Bellevue) en in Vancouver zijn we zelfs maar een halve dag gebleven. Dit viel ons enorm tegen na 2,5 weken in die prachtige natuur. Maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk.

Je slaat inderdaad wat dingen over, maar wij vonden het ideaal zo. Meer tijd mag natuurlijk altijd, maarja, als je van alles een beetje wil meepikken is het wel goed zo. Wij hadden slecht weer in Canada, anders hadden we waarschijnlijk wel de Icefields Parkway een deel heen en weer gereden op 1 dag.

Om tijd te winnen zou je eventueel Yellowstone - Glacier op 1 dag kunnen doen, dit is een zeer vlotte baan. Ook Mt. Rushmore - Yellowstone is op een dag te doen denk ik (wij reden met de camper van Spearfish naar Grand Teton op 1 dag, maar daar zat natuurlijk zo geen Scenic route in als de Beartooth Hwy). Dit zijn dan rijdagen, maar dan kan je een dag langer ter plaatse blijven.

Je kan misschien nog wat extra info vinden in ons reisverslag, maar ik moet de laatste dagen nog aanvullen.
klieverik
Amerika-newbie

Bericht door klieverik »

Inderdaad ligt het eea nog niet vast. Wel moet ik er haast mee gaan maken, omdat het gepland is voor september 2016...
Dankzij jullie mooie reisverslagen, jullie tips en tricks hebben we besloten om Canada te laten voor wat het is. Het zou echt zonde zijn alles af te raffelen. Daarom het maar in 1x goed doen en hebben we nog een extra reden terug te komen :roll:
Persoonlijk zijn wij niet echte hikers, dus hopelijk hebben we aan de volgende planning een mooie planning te pakken.
Canada komt later wel :wink:

Dag
1 Amsterdam => Denver
2 Denver (inkopen etc)
3 Rocky Mountain NP (bear lake)
4 Denver => Rapid City - 626km (via "Nederland")
5 Black Hills (Mnt Rushmore & Crazy Horse)
6 Rapid Ciy => Riverton - 600km (Devils Tower)
7 Riverton => Grand Teton - 245km
8 Grand Teton
9 Grand Teton => Yellowstone NP - 97km
10 Yellowstone NP
11 Yellowstone NP
12 Yellowstone NP =>Spokane - 742km
13 Spokane => Mnt Rainier - 430km (via White Pass?)
14 Mnt Rainier
15 Mnt Rainier => Olympic NP (Forks) - 345km (incl stukje Hwy 101)
16 Olympic NP
17 Olympic NP => Seattle - 222km
18 Seattle (relax/toeristendagje Seattle)
19 Seattle => Amsterdam

Ter info: totaal is dit 3307km en gemeten dmv Google Maps, dus zal vast meer worden 8)
Is dit een trip die beter overeen komt met de (persoonlijke) meningen ? Dan gaan we verder met invullen van de accomodaties. Die worden al in het forum genoemd, dus ga ik even verder in grasduinen. Bedankt voor de reacties!
Old Faithful
Amerika-expert

Het is in mijn ogen al een stuk beter bij Yellowstone/Grand Teton en in de buurt van Seattle.
Ik vind wel dat je met name de eerste week nog heel veel kilometers rijdt om uiteindelijk één dag in RMNP en één dag in de Black Hills te zijn. Ik zou minstens de Trailridge Road in RMNP en Badlands N.P. in South Dakota mee willen nemen, als ik toch in de buurt was. Zo niet, zou ik beginnen in Salt Lake City en RMNP en de Black Hills overslaan. Tussen Yellowstone en Mount Rainier zijn genoeg mogelijkheden om de vrijgekomen dagen te vullen. De keuze is natuurlijk aan jullie.

Wil je toch aan je route vasthouden, dan zou ik op dag 4 niet via Nederland rijden. Dat is de extra anderhalf à twee uur op de toch al lange rit naar South Dakota in mijn ogen niet waard.
Wil je op dag 3 van Denver naar RMNP rijden? En overnacht je dan in Estes Park? Je zou ook op dag 2 's middags al via Nederland naar Estes Park kunnen rijden en daar overnachten. Je komt dan over de Peak to Peak Highway. Reken op 2,5 à 3 uur pure rijtijd. De Peak to Peak Highway is een mooie weg, maar kan in mijn ogen bij lange na niet concurreren met de Trailridge Road. Je zou daarom ook van Denver naar de zuidwest ingang van RMNP bij Granby kunnen rijden en via de Trailridge Road naar Estes Park. Je moet dan wel eerder uit Denver vertrekken. Het is 4 à 4,5 uur pure rijtijd en je zult langs de Trailridge Road wel enkele keren willen stoppen.

Wij reden in 2008 over de White Pass. Ik vond het niets speciaals. Wij hadden echter slecht weer en zagen daardoor weinig. Het ligt sowieso op de meest logische route.

Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het lijkt mij jammer om van Yellowstone naar Washington te gaan en dan niet via Glacier NP te rijden. Of wil je dat dat eens combineren met Canada? Je zou ook een rondje Denver kunnen doen (ben je al eens in Moab geweest? ) of eindigen in Salt Lake city.

Marianne
klieverik
Amerika-newbie

Bericht door klieverik »

Hoi forumleden,

Ontzettend bedankt voor de tips en suggesties.
@Old Faithful: Je brengt met je advies wel heel wat te weeg :wink: :thumbup: . We hebben een aantal punten vooraf vastgesteld om graag gezien te hebben, alleen als ik dit forum zo lees en de adviezen volg zullen we betere/andere keuzes moeten maken.
Onze to-do/to-see voordat ik het forum indook:
  • "The best of" het noordwesten per auto
  • Yellowstone (ik wil Old Faithful weleens in het echt zien :wink: )
  • Seattle
  • Mount Rushmore
  • Stukje Canada (Vancouver)
Optie 1
Denver (1n) => Estes Park (via Nederland & Trailridge Road) (2n) => Black Hills / Rapid City (Mnt Rushmore & Crazy Horse) (2n) => Riverton (Devils Tower) (1n) => Grand Teton (2n) => Yellowstone (3n) => Spokane (1n) => Mount Rainier (2n) => Olympic NP (Folks) (2n) => Seattle (2n).
Hierbij heb ik de mooie route van Estes Park opgenomen. En het plaatsje "Nederland" is optioneel. Zo zijn alle dagen gevuld.

Enfin, nu ben ik ook vanuit Salt Lake City gaan rekenen. Dit levert minder kilometers per dag op. Hoewel ik geen hekel heb aan autorijden, moet het ook vakantie blijven haha.
Optie 2
Salt Lake City (1n) => Grand Teton (2n) => Yellowstone (3n) => (via BeartoothPass) Red Lodge(1n) => Glacier (3n) => Spokane (1n) => Mount Rainier (2n) => Olympic NP (Folks) (2n) => Seattle (2n).
Hierbij heb ik Glacier opgenomen op advies van Marianne (dank!). Ik heb bij deze optie nog 1 nacht over die vast te gebruiken is in Yellowstone/Glacier.

Wat vinden jullie als kenners/experts van beide opties of waar zou ik het nog aanscherpen?
Als aangegeven zijn we beide van het autorijden en minder van het hiken (wandelen is nog wel toe doen hoor haha) en gaan we in de eerste drie weken van september van dit jaar.

PS. Ik weet niet hoeveel ik op zo'n topic mag vragen, maar jullie helpen me echt top!
Old Faithful
Amerika-expert

Je mag vragen tot er geen reacties meer komen en dat heb ik nog nooit meegemaakt. :wink:
Ik zou een voorkeur hebben voor optie 2. Mount Rushmore ligt best wel een beetje in een uithoek. Ik vind het altijd jammer om zo ver te rijden, daar maar één of twee overnachtingen te plannen en bijvoorbeeld Badlands N.P. over te slaan, te meer daar je waarschijnlijk niet zo snel in die buurt terug zult komen om dat alsnog te bezoeken. Het wordt een ander verhaal als deze reis een eenmalig iets is en je per se Mount Rushmore wilt zien.
Drie nachten voor Glacier is heel mooi als je langer wilt wandelen. Twee nachten zou genoeg kunnen zijn als je je wilt beperken tot de Going To The Sun Road en kortere wandelingen.

Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer