Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Bensiegel: roadtrip april-mei Seattle - San Francisco.
Reis Bensiegel: roadtrip april-mei Seattle - San Francisco.
Komend jaar ga ik met mijn dochter van 18 eind april roadtrippen van Seattle naar San Francisco. Vlucht, auto en de eerste 2 nachten in Seattle zijn inmiddels geboekt. We zijn niet enorm avontuurlijk, dus we zullen geen lange trektochten doen, maar een paar mooie wandelingen zeker wel. We willen cultuur, natuur, lekker eten en de pracht van Washington, Oregon en een stuk Califoria combineren. Ik heb al een aantal routes op papier, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos. Ik heb na de eerste 2 nachten 12 dagen om in San Francisco te geraken, alwaar we dan nog 2 nachten over hebben. Heb routes op papier variërend van 1500km tot 3000km! Stukken langs de kust, en dan weer het binnenland in.
Krijg graag wat advies van jullie over wat jullie te veel vinden qua km's rijden, en wat nog zonder al te veel stress goed te doen is. Heb in principe al best veel voor ogen om te zien/doen.
Verder wat willen we niet missen qua nationale parken, mooie routes om te rijden, niet te missen hotspots op de route etc..
Alle info is welkom, en als je nog meer info van me nodig hebt hoor ik het ook graag.
Krijg graag wat advies van jullie over wat jullie te veel vinden qua km's rijden, en wat nog zonder al te veel stress goed te doen is. Heb in principe al best veel voor ogen om te zien/doen.
Verder wat willen we niet missen qua nationale parken, mooie routes om te rijden, niet te missen hotspots op de route etc..
Alle info is welkom, en als je nog meer info van me nodig hebt hoor ik het ook graag.
- Almere vak V
- Amerika-expert
Re: Roadtrip april-mei
Het helpt als je hier kunt aangeven wat je al hebt en wat je wilt doen en waar je over twijfelt. Anders is er een "All about Oregon en Washington State. Daar kan je jezelf helemaal verdiepen in alle tips en trics die er tot op heden verzameld zijn.Bensiegel schreef: ↑19 sep 2023, 15:04Krijg graag wat advies van jullie over wat jullie te veel vinden qua km's rijden, en wat nog zonder al te veel stress goed te doen is. Heb in principe al best veel voor ogen om te zien/doen.
Hier wat routes die ik in gedachten heb. (weet niet of je ze kunt openen zoals ik ze heb toegevoegd?)
Tot dusver vanuit Seattle naar Portland, Cannon Beach, Depoe Bay, walvis spotten in Newport, maar dan...
Rechtstreeks door naar Redwood NP, of via een omweg door het binnenland. Overal kom je klaarblijkelijk mooie plekken tegen.
De optie om na Redwood NP, Lake Tahoe mee te nemen, lijkt iets te veel van het goede in de 12 dagen die we hebben?
Heb zelfs gekeken om nog richting Yosemite door te rijden, maar dit lijkt toch echt te ver.
Wat wil ik perse zien? Geen idee, ben me al weken aan het oriënteren op allerlei sites, ook op dit forum. Maar er is gewoon zoveel te zien, dat ik ergens keuzes moet maken. Gelukkig heb ik nog even
Is Portland voor 1 volle dag voldoende?
Is de directe rit vanuit Shelton Washington helemaal naar San Francisco over de 101 zonder omwegen ook zeer de moeite waard? Wat zijn de nadelen hiervan?
Dit wordt onze eerste keer aan de westkust, dus sta nog voor alles open.
Tot dusver vanuit Seattle naar Portland, Cannon Beach, Depoe Bay, walvis spotten in Newport, maar dan...
Rechtstreeks door naar Redwood NP, of via een omweg door het binnenland. Overal kom je klaarblijkelijk mooie plekken tegen.
De optie om na Redwood NP, Lake Tahoe mee te nemen, lijkt iets te veel van het goede in de 12 dagen die we hebben?
Heb zelfs gekeken om nog richting Yosemite door te rijden, maar dit lijkt toch echt te ver.
Wat wil ik perse zien? Geen idee, ben me al weken aan het oriënteren op allerlei sites, ook op dit forum. Maar er is gewoon zoveel te zien, dat ik ergens keuzes moet maken. Gelukkig heb ik nog even

Is Portland voor 1 volle dag voldoende?
Is de directe rit vanuit Shelton Washington helemaal naar San Francisco over de 101 zonder omwegen ook zeer de moeite waard? Wat zijn de nadelen hiervan?
Dit wordt onze eerste keer aan de westkust, dus sta nog voor alles open.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Er zijn inderdaad heel veel opties tussen Seattle en San Francisco en je zult inderdaad moeten kiezen. Je vraagt expliciet of 1 dag voor Portland voldoende is. Daar kan ik heel kort over zijn: sla Portland over! Dat scheelt je een dag. Op dit forum is al veel over geschreven over de situatie in Downtown Portland (even zoeken). Voor de coronacrisis was Portland vast een hele mooie, aantrekkelijke en levendige stad, maar dat is het niet meer. Vorig jaar zomer zijn wij er een hele dag geweest, omdat we dachten dat het wel mee zou vallen, maar dat was dus niet zo. Het centrum zit vol zwervers en er heerst een erg onprettige sfeer. We zijn inmiddels vaak in de VS geweest, maar hadden dit niet eerder meegemaakt. Als we alles hadden geweten, hadden we Portland overgeslagen.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik vind het wel bijzonder dat je al tickets hebt maar nog geen idee wat je wilt doen.
Voor Lake Tahoe is april/mei niet de mooiste periode. Ik zou me vooral op de kust richten. Afhankelijk van hoe de komende winter is zou je ook delen van Olympic NP mee kunnen nemen. En een bezoek aan Mt St Helens is ook de moeite waard.
Kijk eens in ons 2015-verslag voor het stuk tussen Bend en San Francisco.
En misschien heb je ook iets aan ons 2006-verslag.
Marianne

Voor Lake Tahoe is april/mei niet de mooiste periode. Ik zou me vooral op de kust richten. Afhankelijk van hoe de komende winter is zou je ook delen van Olympic NP mee kunnen nemen. En een bezoek aan Mt St Helens is ook de moeite waard.
Kijk eens in ons 2015-verslag voor het stuk tussen Bend en San Francisco.
En misschien heb je ook iets aan ons 2006-verslag.
Marianne
Dank voor de tips!
- Almere vak V
- Amerika-expert
Over de 101 kan ik heel kort zijn. Fabelachtig!! Mijn vrouw en ik hebben al weer een paar jaar geleden de 101 gereden van Seattle tot aan San Diego. Dat is dan niet helemaal de 101. Vanuit Seattle is het een stukje de 5. Maar we zijn begonnen bij vrienden in Tumwater waar de 101 begint. En voor San Diego eindigt de 101 in een stukje 1 en weer een stukje 5 voordat je in San Diego bent. Alles op de bonnefooi en er bijna 4 weken over gedaan. Gestopt waar we dachten dat het de moeite waard was om te stoppen. En dat gold ook voor eten en slapen. 1 van de meest bijzondere tripjes die we ooit gemaakt hebben.
Als wij vrienden over hebben en die willen wat zien van Oregon hebben we altijd een paar vaste bezienswaardigheden:
- Cannon Beach
- Multnomah Falls
- rondje Mt Hood (niet zo moeilijk, we wonen zelf halverwege...)
- Mt St Helens
- Painted Hills
- Camp 18 op de 26
- Crater Lake
- En als er ergens (Eugene, Portland, Seattle) een wedstrijdje gespeeld wordt zijn we erbij.
- Woodburn outlets
- Washington Square
Nou zijn die laatste 2 geen bezienswaardigheid. Zeker niet als het aan mij ligt. Maar als er geshopt moet worden. Zijn dit wel de plekken waar je moet zijn. Oregon kent geen salestax. Dat scheelt al rap 21% (ook op een iPhone die het gewoon doet in Nederland, laat je niks wijs maken). Nike komt uit Oregon, dus wil je Nikes hebben waar in Nederland niemand op loopt dan ben je hier aan het juiste adres. Nog een kleine tip. Geen Woodburn in het weekend. Het lijkt dan net alsof de hele westkust daar samenkomt...
Zoals je ziet staat er geen Portland tussen. Het oude Portland bestaat niet meer. Zorgvuldig afgebroken de afgelopen jaren. Ik laat maar in het midden door wie of waarom om onnodige (politieke) discussies te voorkomen. Niet alleen fysiek afgebroken. Maar ook de hele unieke vibe die Portland had is verdwenen. Super jammer, want Portland had echt iets on Amerikaans voor een grote stad. Mocht je een boekenwurm zijn net als ik. Dan is Powells Bookstore nog steeds een absolute must. Maar dan zou ik het daar ook bij houden. Of je moet willen zien hoe mensen hun leven willen vergooien, openlijk gebruiken op straat en wat al niet meer.
Als ik uit bovenstaand rijtje een absolute must zou moeten kiezen? Je gaat in april/mei. Dan ligt er op zeker bij Crater Lake nog (meters) sneeuw. Zeker op een zonnige dag, met een strakblauwe lucht, is er in mijn beleving in Oregon geen mooiere plaats te bedenken dan Crater Lake.
Succes met kiezen!
Re: Reis Bensiegel: roadtrip april-mei Seattle - San Francisco.
Ik volg even deze berichten, want ik ben een een rondje SF aan het plannen richting Oregon (binnenland en weer terug via de kust)
@Almere vak V, is Mt St Helens een niet te missen toevoeging als je Mt Hood al gedaan hebt? De plannen zijn nog niet concreet, maar mogelijk ligt Mt St Helens net iets buiten ons bereik.
Bedankt alvast
@Almere vak V, is Mt St Helens een niet te missen toevoeging als je Mt Hood al gedaan hebt? De plannen zijn nog niet concreet, maar mogelijk ligt Mt St Helens net iets buiten ons bereik.
Bedankt alvast
Coby
Camperreis Canada 2010 (British Columbia, Vancouver Island)
Camperreis USA: 2014, 2016, 2018, 2022, 2024
- Almere vak V
- Amerika-expert
Ik vind Mt Hood uiteraard geweldig. Anders waren we er niet gaan wonen. Dus daar moet je op zeker naartoe!!

Het verhaal van Mt St Helens is gewoon geweldig. Als je je daar in verdiept en je staat vervolgens bij die berg. En je ziet wat daar is aangericht door de natuur dat is waanzinnig. En dan hebben we het niet over iets wat gebeurd is voordat de telling van de mensheid is gestart. Maar gewoon iets van 43 jaar geleden. Wat al onze vrienden in de buurt zich nog levendig voor de geest weten te halen.
Maarja, of het niet te missen is. Dat bepaal je zelf!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Een bezoek aan Mt St Helens is erg indrukwekkend. En niet te vergelijken met Mt Hood. Lees je eens in. Ik had ons 2006-verslag al genoemd, kijk daar bijvoorbeeld eens naar.
Marianne
Marianne
Haha, nou je maakt me wel nieuwsgierig @Almere vak V ! Ik ga me er zeker in verdiepen. Eens kijken of ik het één en ander aan elkaar kan rijgen 
Bedankt Marianne, ik ga je verslag lezen

Bedankt Marianne, ik ga je verslag lezen

Coby
Roadtrip Seattle - San Francisco vervolg
We zijn inmiddels wat verder met onze planning voor onze vakantie (aankomst eind april), we hebben min of meer besloten om het grootste deel langs de kust te blijven, en iets minder kilometers te rijden. Ben niet zo bang om veel te missen, omdat dit onze eerste keer Noord-West is, en toch wel onder de indruk zullen zijn. Daarbij een reden om nog eens terug te keren
Met name richting het zuiden willen we vaker een nacht extra blijven om zo wat beter de regio te kunnen verkennen. Heb een aantal dingen inmiddels geschrapt zoals Olympic NP, Mount Rainer NP en Crater Lake NP. Heeft ook te maken met het seizoen, omdat de mogelijkheid bestaat op winters weer in de bergen, maar sta zeker nog open voor veranderingen! Daarbij vind ik het superleuk, dit plannen.
Hieronder wat we tot nog toe hebben, hoor graag jullie meningen/tips.
dag 1 Seattle (aankomst)
dag 2 Seattle
dag 3 Seattle - Olympia (via Port Gamble (veerboot), Hood Canal)
dag 4 Olympia - Cannon Beach (via Seaview)
dag 5 Cannon Beach - Lincoln City (via Woodburn Outlet)
dag 6 Lincoln City - North Bend (eerst walvistour in de ochtend in Depoe Bay of Newport)
dag 7 North Bend - ? (nog open, eventueel een dag extra North Bend)
dag 8 ? - Crescent City (Redwood NP)
dag 9 Crescent City - Eureka (Redwood NP)
dag 10 nog open
dag 11 Mendocino
dag 12 Mendocino - Monterey (Big Sur)
dag 13 Monterey (Big Sur)
dag 14 Monterey - San Francisco
dag 15 San Francisco
dag 16 San Francisco (vertrek)

dag 1 Seattle (aankomst)
dag 2 Seattle
dag 6 Lincoln City - North Bend (eerst walvistour in de ochtend in Depoe Bay of Newport)
dag 10 nog open
dag 11 Mendocino
dag 15 San Francisco
Opmerking moderator
Het nieuwe reistopic samengevoegd met het reeds bestaande.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Roadtrip Seattle - San Francisco vervolg
Het is wat jammer om niet de parken in Washington mee te nemen, maar misschien wel verstandig gezien de tijd van het jaar.
Als je de kust wilt volgen vind ik Mendocino-Monterey wel erg veel op 1 dag. Je zou ook SF tussendoor kunnen bezoeken, en dan vanuit Monterey naar het vliegveld rijden. Hoe laat vertrekt jullie vlucht?
Ik begrijp niet zo goed waarom je nu een nieuw topic opent, in je andere topic waren al de nodige adviezen gegeven en het is wel zo handig om alles bij elkaar te houden. en dan hebben we meteen alle achtergrondinformatie erbij.
Marianne
Als je de kust wilt volgen vind ik Mendocino-Monterey wel erg veel op 1 dag. Je zou ook SF tussendoor kunnen bezoeken, en dan vanuit Monterey naar het vliegveld rijden. Hoe laat vertrekt jullie vlucht?
Ik begrijp niet zo goed waarom je nu een nieuw topic opent, in je andere topic waren al de nodige adviezen gegeven en het is wel zo handig om alles bij elkaar te houden. en dan hebben we meteen alle achtergrondinformatie erbij.
Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 09 nov 2023, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
We zijn inmiddels wat verder met onze planning voor onze vakantie (aankomst eind april), we hebben min of meer besloten om het grootste deel langs de kust te blijven, en iets minder kilometers te rijden. Ben niet zo bang om veel te missen, omdat dit onze eerste keer Noord-West is, en toch wel onder de indruk zullen zijn. Daarbij een reden om nog eens terug te keren
Met name richting het zuiden willen we vaker een nacht extra blijven om zo wat beter de regio te kunnen verkennen. Heb een aantal dingen inmiddels geschrapt zoals Olympic NP, Mount Rainer NP en Crater Lake NP. Heeft ook te maken met het seizoen, omdat de mogelijkheid bestaat op winters weer in de bergen, maar sta zeker nog open voor veranderingen! Daarbij vind ik het superleuk, dit plannen.
dag 1 Seattle (aankomst)
dag 2 Seattle
dag 10 nog open
dag 11 Mendocino
dag 15 San Francisco

dag 1 Seattle (aankomst)
dag 2 Seattle
dag 10 nog open
dag 11 Mendocino
dag 15 San Francisco
Heb hem er in gezet Marianne
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is niet echt de bedoeling, want ik had al gereageerd. Het is aan de moderators om iets te verplaatsen, dubbele posts zijn niet toegestaan.
Marianne

Marianne
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je zou wat open kunnen laten (boek dan iets wat tot 24 uur voor aankomst gratis geannuleerd kan worden) en neem afhankelijk van het weer en de toestand van de wegen bijvoorbeeld toch Crater Lake mee.
Wat zijn de plannen in Mendocino?
In Monterey vonden wij het erg leuk om de 16 miles drive te fietsen, zie daarvoor ons 2019-verslag. Wij hadden toen 1 nacht Pacific Grove en 2 nachten Big Sur.
Marianne
Wat zijn de plannen in Mendocino?
In Monterey vonden wij het erg leuk om de 16 miles drive te fietsen, zie daarvoor ons 2019-verslag. Wij hadden toen 1 nacht Pacific Grove en 2 nachten Big Sur.
Marianne
Wij hebben jullie route in 2 aparte vakanties eerder gereden. Fantastisch mooi daar, dus word sowieso genieten!Bensiegel schreef: ↑09 nov 2023, 15:29
dag 1 Seattle (aankomst)
dag 2 Seattle
dag 10 nog open
dag 11 Mendocino
dag 15 San Francisco
Dag 10 zou ik extra blijven hangen in de Redwoods, fantastisch mooie parken. Probeer een permit te krijgen voor Fern Canyon en als je nog tips wilt voor hikes hoor ik het wel.
Een hele dag in Mendocino is echt te veel van het goede. Is een heel mooi, maar ook heel klein dorpje. Juist omdat je naar Monterey wilt zou ik die dag gebruiken om alvast stuk te rijden.
Echter, als ik heel eerlijk ben, zou ik Monterey schrappen en die dagen gebruiken om rustiger langs de kust te rijden en tijd te besteden in o.a. Salt Point State Park en Point Reyes National Seashore. Monterey is leuk, maar niet leuk genoeg om bijvoorbeeld de hierboven benoemde parken voorbij te vliegen. Meningen verschillen uiteraard...
Oh, aanvulling: Olympic, Mount Rainier zijn echt fantastische NPs (en Crater Lake is gewoon leuk). Nu ligt Mount Rainier wel echt uit de route, maar bij Olympic ben je toch dicht in een buurt..
Bedankt voor jullie reacties! In Mendocino geen plannen, gewoon zo ingepland. We staan nog open voor veranderingen, is ook gewoon erg leuk om er mee bezig te zijn. Kan dus zomaar zijn dat de route nog wijzigt. Alle tips blijven welkom! Ben nu aan het kijken naar de mogelijkheden om vanuit Seattle naar Columbia River Gorge te gaan, en van daaruit terug richting de kust. Heb ook gekeken om Olympic NP in te plannen, maar hier ben ik een beetje vanaf, omdat je er toch erg veel kilometers moet wandelen en rijden. Voor mij geen probleem, maar mijn dochter is niet zo van de verre hikes. Zowel Mount Rainier als Crater Lake inderdaad niet ingepland i.v.m. de sneeuw die er eventueel nog ligt en de daarbij komende beperkingen van afgesloten wegen, verplichte sneeuwkettingen en zo. Maar als het anders blijkt kan ik hier t.z.t. nog naar kijken. Heb nu inderdaad alles via Booking gereserveerd zodat ik nog kan wijzigen tot een paar dagen van te voren.
Heb North Bend inmiddels er vanaf gehaald, op advies van anderen, zij gaven aan dat Bandon leuker is, dit ligt een half uurtje verderop.
En Lincoln City veranderd naar Newport, omdat we vanuit Newport een walvisvaart willen doen.
@Marianne, Berry, ik ga zeker jullie tips nog bekijken omtrent Monterey.
We willen ook wat evenementen gaan bezoeken, zoals een sportwedstrijd, concert of zo. Is Stubhub hiervoor het meest geschikt? Dit heb ik in het verleden in New York altijd gebruikt. Voor in Seattle inmiddels deze site gevonden: https://everout.com/seattle/
Heb North Bend inmiddels er vanaf gehaald, op advies van anderen, zij gaven aan dat Bandon leuker is, dit ligt een half uurtje verderop.
En Lincoln City veranderd naar Newport, omdat we vanuit Newport een walvisvaart willen doen.
@Marianne, Berry, ik ga zeker jullie tips nog bekijken omtrent Monterey.
We willen ook wat evenementen gaan bezoeken, zoals een sportwedstrijd, concert of zo. Is Stubhub hiervoor het meest geschikt? Dit heb ik in het verleden in New York altijd gebruikt. Voor in Seattle inmiddels deze site gevonden: https://everout.com/seattle/
- jojostravelusa
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
- Contacteer:
In Olympic NP hoef je niet per se veel kilometers te wandelen om mooie dingen te zien hoor. Wel is het een groot park, dus je rijdt redelijk veel kilometers, maar als je het slim indeelt is dat ook niet onoverkomelijk.
Wij zijn er net geweest en vonden het Hoh Rain Forest heel mooi en bijzonder. Waar veel mensen wandelen in het park zijn wij niet geweest, want de Hurricane Ridge was nog dicht na de brand. Doordat we nogal veel aan moesten passen in onze route is in Olympic op een vrij laat moment ook nog een wijziging geweest en daardoor hebben wij meer gereden dan we normaal gesproken gedaan zouden hebben, maar je hebt niet altijd alles in de hand.
Wij waren er in september en dat was een heel prettige periode. Zorg wel, als je toch gaat, dat je vroeg naar Hoh Rain Forest gaat. Wij waren er voor 9 uur en het was heel rustig en toen we ongeveer 2,5 uur later weer wegreden, stond er een file bij de ingang.
Wij zijn er net geweest en vonden het Hoh Rain Forest heel mooi en bijzonder. Waar veel mensen wandelen in het park zijn wij niet geweest, want de Hurricane Ridge was nog dicht na de brand. Doordat we nogal veel aan moesten passen in onze route is in Olympic op een vrij laat moment ook nog een wijziging geweest en daardoor hebben wij meer gereden dan we normaal gesproken gedaan zouden hebben, maar je hebt niet altijd alles in de hand.
Wij waren er in september en dat was een heel prettige periode. Zorg wel, als je toch gaat, dat je vroeg naar Hoh Rain Forest gaat. Wij waren er voor 9 uur en het was heel rustig en toen we ongeveer 2,5 uur later weer wegreden, stond er een file bij de ingang.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 1312 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-
- 7 Reacties