Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Toch even meekijken: Noordwesten en Canada juni 2024

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
SteffenV
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Toch even meekijken: Noordwesten en Canada juni 2024

Bericht door SteffenV »

Hallo allen,

Eerder dit jaar waren mijn partner en ik in Canada en in mei doen we Jasper NP en Banff NP opnieuw en ook wil ik haar meenemen naar Yellowstone NP en Grand Teton NP waar ik zelf al een paar keer ben geweest. Ik heb met alle ervaringen een planning gemaakt en vraag maar eens om feedback. Glacier NP vond ik erg mooi maar we zijn geen fanatieke hikers dus erg veel tijd kun je daar denk ik niet besteden? We realiseren we ons dat de kans aanwezig is dat we de Going to the Sun road nog niet over kunnen.

1 dinsdag 28 mei 2024 Amsterdam > Calgary
2 woensdag 29 mei 2024 Calgary > Waterton Lakes
3 donderdag 30 mei 2024 Waterton Lakes > Kalispell (via Glacier)
4 vrijdag 31 mei 2024 Kalispell > Bozeman
5 zaterdag 1 juni 2024 Bozeman > West Yellowstone (via Mammoth)
6 zondag 2 juni 2024 West Yellowstone > Grand Teton National Park
7 maandag 3 juni 2024 Grand Teton National Park
8 dinsdag 4 juni 2024 Grand Teton National Park > Yellowstone National Park (Grant Village)
9 woensdag 5 juni 2024 Yellowstone National Park (Canyon)
10 donderdag 6 juni 2024 Yellowstone National Park (Mammoth)
11 vrijdag 7 juni 2024 Yellowstone National Park > Billings (via Beartooth)
12 zaterdag 8 juni 2024 Billings > Medicine Hat (Canada)
13 zondag 9 juni 2024 Medicine Hat > Banff
14 maandag 10 juni 2024 Banff National Park
15 dinsdag 11 juni 2024 Yoho National Park
16 woensdag 12 juni 2024 Banff > Jasper
17 donderdag 13 juni 2024 Jasper National Park
18 vrijdag 14 juni 2024 Jasper National Park
19 zaterdag 15 juni 2024 Jasper > Calgary
20 zondag 16 juni 2024 Calgary >Amsterdam

O ja, ons vervoersmiddel is een auto. Ben benieuwd wat de kenners vinden! :thumbup:
Laatst gewijzigd door SteffenV op 01 okt 2023, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2009: FL / 2010: FL / 2013: NYC - CA - NV / 2016: UT - NV - CA - MT - WY
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
2023: West Canada / 2023: OR - CA / 2024: West Canada - WY - MT
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Toch even meekijken: Noordwesten en Canada juni 2024

Bericht door paulr »

Mooie trip.
Paar vragen en opmerkingen: mag ik vragen waarom wederom (en best lang) Jasper en Banff als je er net geweest bent ? Wij zijn afgelopen jaar ook een paar dagen terug geweest (eerder in 2018), maar vonden de ''nieuwe'' parken interessanter.
Ook wij zijn vorig jaar vanuit Calgary ''op en neer'' geweest naar GT en dat was prima te doen. Voor ons was toen Yellowstone en GT nieuw.
Allereerst zou ik na Waterton de oostkant van Glacier doen. Many Glacier is prachtig, ook als je er maar even kort gaat wandelen. De GttS zal waarschijnlijk dicht zijn, maar je kunt wellicht al we een stuk die kant op rijden (afhankelijk van wat open is). De oostkant is denk ik wat interessanter dan de westzijde. Vervolgens vonden wij het erg leuk om onderweg Virginia & Nevada City te bezoeken. Kost je ongeveer een uur of 2-3 en het nauwelijks omrijden. Verder kan ik je aanraden om de dagen YS op te splitsen in een paar dagen vóór GT en daarna. Zo word je iets minder ''geisermoe'' en kun je een aantal geisergebieden verdelen over de dagen. Wellicht kun je overwegen (ipv Medicine Hat, of daar iets speciaals te doen ?) om op de terugweg naar Yoho en Banff via Fernie, Cranbrook te rijden en dan door Kootenay Valley. Onderweg kom je dan trouwens ook langs Fort Steele. Ook leuk voor een paar uur.
Laatste tip: overweeg om de gehele reis om te draaien en te starten in het Canada deel. Dan heb je YS en GT wat later in je vakantie met meer kans op aardig weer en goed berijdbare wegen (denk aan de Beartooth hwy). De wegen in Canada zijn doorgaans ook al in mei prima (de Icefiels Parkwy is sowieso open dan, die houden ze zelfs in de winter berijdbaar).
Veel plezier met plannen maken !
Paul
Laatst gewijzigd door paulr op 01 okt 2023, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Kijk eens naar de laatste dagen van onze reis van vorig jaar naar hoe je van Yellowstone naar Calagry zou kunnen rijden. Wij waren weliswaar met de camper, maar ook met de auto kun je een aantal plekken aandoen zonder er te overnachten. Wij vonden Writing on Stone Provincial Park erg mooi.
In Great Falls zijn we naar het Lewis & Clark Interpretive Center geweest, wat heel interessant was.
Red Rock Coolee Natural Area is klein, maar wel heel bijzonder. Het Tyrell Museum in Drumheller (en ook de omgeving) is echt de moeite waard.
Je kunt natuurlijk ook onze dagen in o.a. Yellowstone bekijken. Wij hebben het inderdaad ook opgesplitst in 2 delen, heen- en terugweg. En als hij open is, maar dat is zo vroeg in het seizoen bepaald niet zeker, is de Beartooth Hwy prachtig.

https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
In 2019 waren we overigens in West Canada. Daar is ook een verslag van, wie weet haal je daar ook nog wat uit.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou niet naar Kalispell gaan. De GttS Road zal hoogstwaarschijnlijk nog niet open zijn. Blijf aan de oostkant.
In plaats van West Yellowstone zou ik kiezen voor Old Faithful (dat zou ik nu al gaan boeken). Ik zou daar minimaal 1 maar liever 2 nachten plannen zodat je voldoende tijd hebt voor de verschillende geisergebieden daar.
Vanuit Grand Teton naar Grant is niet ver; heb je die dag nog voor Grand Teton gepland? Lake is ook een optie voor die dag. en dan misschien nog Roosevelt of Silverton/Cooke City.

Misschien heb je voor Yellowstone en Grand Teton in juni iets aan ons 2015-verslag.

Marianne
SteffenV
Amerika-ontdekker

Bericht door SteffenV »

Dank voor de uitgebreide reacties, daar hebben we wat aan! We gaan maar drie weken, dat is een 'eis' van m'n partner en Jasper/Banff vielen erg in de smaak. We waren er eind mei en toen waren we net te vroeg voor Lake Moraine, daar ging de bus pas twee dagen later naartoe. O.a. daarom willen we terug en de jaren na volgend jaar gaat het geen USA/Canada worden.

@ paulr: dank voor je uitgebreide reactie. De reis omdraaien is eigenlijk geen optie omdat we dan weer te vroeg zijn voor Lake Moraine. We waren dit jaar ook te vroeg voor de Yoho Valley Road dus we hebben nog wel wat te bezoeken dus later is beter. Desnoods rijden we daar nog geen als we van Jasper naar Calgary rijden. Ik zal eens kijken naar de dorpjes en de route die je noemt. Medicine Hat hebben we genomen als stop tussen Billings en Bannf met optie om langs Drumheller te rijden. In 2018 waren GT en YS rond 1 juni al super lekker qua weer en toen ook hebben we de Beartooth gereden dus we wagen de gok.

@ jojostravelusa: dank voor je reactie, ik zal de blogs eens bekijken.

@ Martin & Marianne: dank voor de reactie en eens over Kalispell, dat heeft geen zin. We zullen kijken naar een andere plek aan de oostelijke kant. WE hebben de dag van GT naar YS nog een halve dag (of langer) in GT en daarom geen Lake qua verblijfplaats. We zouden inderdaad ook eerst 2 nachten OF kunnen doen en dat GT, opgevolgd door Lake en dan Mammoth.
2018: CO - UT - NV - CA / 2019: West Canada - MT- OR - WA / 2022: NH - MS - MA -NY - DC - GA
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ik snap dat je, als je Maligne gemist hebt, dat je weer die kant op wilt. Wij bezochten Moraine Lake als ons ''laatste meer'' en wellicht waren we wat meren-moe, maar omdat het druk was en er weinig wandelmogelijkheden waren was dit voor ons niet echt een hoogtepunt.
Als je trouwens écht een prachtig meer met ijsschotsen wilt zien is wellicht een wandeling in Glacier toch de moeite waard: Iceberg Lake (bij Many Glacier). Dit zagen we aan het einde van onze wandeling (overigens leuke wandeling met wat beren onderweg :-))
image.png
image.png (1002.75 KiB) 1461 keer bekeken
image.png
image.png (784.32 KiB) 1461 keer bekeken
SteffenV
Amerika-ontdekker

Bericht door SteffenV »

Zo dan, dat is een close encounter!
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Meter of 10 hahaha…. Bearspray in de hand, ging goed. Deze trouwens op de foto, vele anderen niet….
Voor wildlife kan ik ook aanraden om een stuk voorbij Inspiration Point te lopen bij Jenny Lake GT.
Staat sowieso voor volgens jaar bij ons weer op het programma, gewoon omdat het prachtig is en een beetje spanning tijdens het wandelen altijd leuk is… :-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer