Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis paulr: Alaska juni/juli 2025.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Reis paulr: Alaska juni/juli 2025.

Bericht door paulr »

Hoi Alaska kenners,

Nou, eerste schets gemaakt, maar zou toch graag van jullie ervaringen en kennis gebruik maken !
1 nacht staat vast: Salmon Creek Lodge. De rest kan er omheen gepland worden.
Periode eind juni/begin juli.
De route is in basis denk ik wel ok. We hebben eigenlijk 2-3 dagen ''over''. Ik heb deze nu even in Valdez, Mc Carthy en/of Seward gezet. Maar kunnen ook elders als extra nacht geplakt worden. Als we geen geschikte invulling voor deze dagen kunnen vinden is 2 dagen korter ook een overweging... best duur namelijk, Alaska... hahaha. Of gewoon lekker ergens wandelen natuurlijk... Fairbanks trekt me niet zo, dus die lus er uit gelaten.

dag 1 AMS, BRU of FRA - Anchorage
dag 2 Anchorage - Talkeetna
dag 3 Talkeetna - Denali
dag 4 Denali
dag 5 Denali - Paxson/Glennallen
dag 6 Paxson/Glennallen - Valdez
dag 7 Valdez
dag 8 Valdez
dag 9 Valdez - Mc Carthy / Kennecott
dag 10 Mc Carthy / Kennecott
dag 11 Mc Carthy / Kennecott
dag 12 Mc Carthy / Kennecott - Palmer (of ergens langs Glenn Hwy)
dag 13 Palmer - Soldotna
dag 14 Soldotna -Salmon Creek Lodge
dag 15 Salmon Creek Lodge - Homer
dag 16 Homer
dag 17 Homer - Seward
dag 18 Seward
dag 19 Seward - Anchorage
dag 20 Anchorage - vliegen
dag 21 thuis

Excursies etc:
Denali bustour (transit busses)
LuLuBelle glacier cruise Valdez
Glacier hike(s) Wrangel
Mill Town Tour Kennecott
Glacier Lake Paddling Wrangel
Knik Glacier truck ?
Beren in Salmon Creek
Kayakken / cruise Seward

Dan nu wat vragen:
- we zijn met 4 personen, 2 stellen. Tips voor cabins en b&b's welkom ! (willen niet vaak uit eten, dus zoeken of 2 cabins of grote cabins met min 2 slaap- en 2 badkamers). Uiteraard op afgelegen plekken zijn cabins met een beetje goede gezamenlijke toiletten/douches ook prima... of een b&b waar je gebruik mag maken van (buiten)keuken.
- we willen zelf rijden naar Mc Carthy. Willen dus in ANC een premium SUV huren (niet via Alamo, Hertz etc ivm gravelroads). Iemand ervaring met GoNorth of 4x4Alaska etc? (als auto té duur wordt nemen we gewoon een ''normale'' huurauto en gaan we vliegen/busje naar Mc Carthy. Nadeel is dan dat we daar minder makkelijk zelf kunnen koken en dus verplicht uit eten moeten of halfpension in de Kennicott Lodge moeten nemen).
- waar de ''extra nachten'' te plaatsen, wat te wijzigen, wat heb ik gemist ? Is Homer de moeite waard ?
- Valdez-Seward zouden we evt ook per ferry kunnen doen. Nu bewust qua dagen uit elkaar gehaald ivm Lulubelle en kayakken. Anders deze dicht op elkaar. Is de ferry de moeite waard ?
- welke excursies / aktiviteiten móeten er bij (ik hoop stiekem dat ik, ivm kosten, de beste al heb eigenlijk... :) ).
- Welke wandelingen zijn ''must do'' (max ca 5 uur)

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties !
Paul

Oja: meeste verslagen van eenieder hier op het forum met ''zoekterm'' Alaska uiteraard gelezen ! :)
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Reis paulr: Alaska juni/juli 2025.

Bericht door jojostravelusa »

Ga je niet met de camper? De door ons zo geliefde truckjes zijn daar ideaal met de hobbelige wegen.
Wij hebben in 2017 Yukon ook meegenomen en dat zouden we een volgende keer weer doen. McCarthy kunnen we niks over zeggen, want daar zijn we niet geweest. Top dat je de Silver Salmon Lodge geboekt hebt. Dat staat nog steeds ergens bovenaan onze lijst van best things ever.
Het kayakken bij Seward i.c.m. de boottocht door de Kenai Fjord vonden we ook heel mooi.
Wij zijn met de ferry van Whittier (troosteloos oord in de mist) naar Valdez gegaan en dat was mooi. Een groot deel doe je ook met de LuLuBelle, maar die gaat natuurlijk op zoek naar wild en de ferry tuft gewoon door, al wordt het wel gemeld als er iets interessants te zien is.
We hebben ook een dagtocht vanuit Fairbanks naar de poolcirkel gedaan. Was leuk en gezellig, maar niet geweldig.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

Wij waren heel tevreden over de dienstverlening en onze Jeep Wrangler van Alaska 4x4 Rentals. Niet teveel gedoe en je krijgt ook een koelbox mee. Momenteel lijkt me in je planning wat veel tijd voor McCarthy te zijn ingepland maar als je echt veel wandelingen gaat doen en eventueel nog gaat raften ofzo dan kan dat wel. Wij zijn van McCarthy eerst naar Valdez gegaan (het stuk aan Thompson pas is adembenemend mooi) en dan -na nog een volledige dag Valdez- de ochtend erna met de ferry (vond ik ook een aanrader, naast gletsjers ook orcas, zeeotters en dolfijnen gezien) naar Whittier. Na de tunnel (ook iets wat je moet gedaan hebben) nog even langs het visitor center aan Portage Lake gegaan en dan zo door naar Soldotna. Dat was een erg mooie dag.
De volgende dag zaten we ook in Silver Salmon Creek. Het was een mooie cabin, lekker eten, goeie gids, vriendelijk personeel, de vluchten erheen en terug waren mooi en het was uiteraard spectaculair om de beren van zo dichtbij te zien maar wij waren tegen de avond wel een beetje uitgekeken door het gebrek aan variatie. Dus was het de moeite? Absoluut. Zouden we persé nog eens terug willen gaan? Dat nu ook weer niet.
Laatst gewijzigd door HildeV op 26 jul 2024, 15:32, 6 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Hahaha, de route van Whitehorse heeft het niet gered. Net wat teveel rijden vonden we…. Gaan met ander stel en ik wil hen ook de beperkte ruimte van een truck camper niet aan doen :) zijn een stuk langer dan wij. Daarnaast is het wel zo gezellig, met 4 in 1 auto ipv 2 campers….
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Een truck is inderdaad niet voor iedereen geschikt. Wij vonden het niet te ver rijden, maar wij hebben McCarthy dan ook niet meegenomen. Dat scheelt. En Homer heeft het helaas ook niet gehaald. Maar Alaska staat nog op de lijst van nog een keer doen, dus wie weet.
Als de portemonnee het toelaat, gaan wij wel zeker terug naar de Silver Salmon. Geen moment het gevoel gehad dat het genoeg was. Zelfs niet in de stromende regen. Die hebben we niet eens gemerkt, zo waren we aan het genieten :lol: We zouden zelfs wel meer van Lake Clark NP willen zien.
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuzieQ »

Ga je niet een deel cruise erbij doen met Glacier Bay np?
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Hoi Suzie,
Helaas.. dat past niet meer. Ik zou dan eerder voor een soort expeditie-cruise gaan dan voor een ''normale'' cruise. Maar ja, die zijn wel erg kostbaar (en we moeten straks in november ook weer op safari.... :) )

Even een update mbt de route: '

dag 1 FRA - Anchorage/Palmer
dag 2 Palmer/Anchorage - Denali
dag 4 Denali
dag 5 Denali - Delta Junction (via Fairbanks)
dag 6 Delta Junction - Chitina
dag 7 Chitina - Mc Carthy / Kennicot
dag 8 Mc Carthy / Kennicot
dag 9 Mc Carthy / Kennicot - Valdez
dag 10 Valdez
dag 11 Valdez - Glenn Hwy
dag 12 Glenn Hwy (ergens onderweg)
dag 13 Glenn Hwy - Soldotna
dag 16 Homer
dag 17 Homer - Seward
dag 18 Seward
dag 19 Seward
dag 20 Seward - Anchorage - vliegen
dag 21 thuis

De 4x4 waarmee we gravel roads mogen rijden gaan we niet doen. Het scheelt ca 2500,- aan autohuur als we een ''normale standard SUV'' doen via Alamo. Voor dat bedrag kunnen we prima een vliegtuigje nemen naar Mc Carthy. Verder blijven de genoemde excursies op het programma staan (bus Denali (met een extra dag in geval van echt slecht weer), de boottochtjes, kajakken etc. De ferry Valdez-Seward is gesneuveld omdat het denk ik ook mooi is de Glenn Hwy te nemen.

Is iemand wel eens van Homer naar Seldovia geweest ? En is het leuk voor een wandeling en wellicht lunch op één dag ?
Een paar acco's nu geboekt (Denali, Kennicot Lodge en Salmon Creek), de rest nog open, dus gouden tips nog steeds welkom :-)
Paul
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Zelf (nog) geen ervaringen met Alaska, maar hopelijk komt dat nog wel in de toekomst nu dat we een campertje gekocht hebben. :thumbup: Ik volg een Nederlandse dame op Instagram die meestal solo reist en ze was samen met een vriend (die een leuk schoolbusje omgebouwd had tot camper) door Alaska gaan reizen, misschien heb je wel wat aan haar verslagen, ik zie dat je een paar plaatsen bezoekt waar zij ook geweest is: https://www.opreismetco.nl/canada-en-amerika-2024/
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ja, gelezen ! En af en toe wat tips gepikt :)
Wel stoer, en ook erg basic af n toe zo te lezen, haha….
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Fijn dat te lezen en ja, soms erg basic...maar waarom niet zolang het kan en zolang je daar zelf niets om geeft.

Nog veel plezier met het puzzelen, dat gaat vast een mooie reis worden!
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Aiiii, de twijfel slaat toe :)
De route zoals nu gepand:
dag 16 Homer
dag 17 Homer - Seward
dag 18 Seward
dag 19 Seward
dag 20 Seward - Anchorage - vliegen
dag 21 thuis
Maar... ik kan eigenlijk geen hele goede reden verzinnen om naar Homer te gaan. Je hebt natuurlijk de Homer Spit, of we kunnen met een bootje ''naar de overkant'' gaan en de Glacier Lake trail den of naar Seldovia. Maar ze lijken me allemaal niet speciaal genoeg.
Alternatief is na de Salmon Creek Lodge direct naar Seward voor 3 nachten en dan afsluiten met 2 dagen in de omgeving van Palmer/Wasilla/Hatcher Pass.
Wie kan en wat pro's en con's benoemen voor Homer ?
Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Geweldig de Silver Salmon :love10: Maar wat zijn ze duur geworden. En ze waren al niet goedkoop.
Wij zijn toen niet naar Homer geweest en ook niet naar McCarthy.
Wel ontstaan er voorzichtige plannen voor 2026 of '27. Geen SSCL dan dus, maar wellicht naar Kodiak.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Misschien heb je nog wat aan ons verslag (inclusief Homer): https://kalaman0032jul2015.blogspot.com/
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

@kalaman Ja, die ga ik vanavond (weer !) eens doornemen voor specifiek het stukje Soldotna-Homer. Veel dagen zijn gekopieerd van jouw reizen en zie zelfs dat we soms zelfde overnachtingsplekken/cottages hebben gekozen die jullie bezocht hebben... ! :)
dirkvd001
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door dirkvd001 »

Je sprak over een SUV van Alamo. Wij gaan in juni 2025 ook naar Alaska en huren ook bij Alamo. Ik kan echter nergens in de voorwaarden lezen dat je geen gravel wegen mag doen. Het enige dat ik kan terugvinden, is dat de weg berijdbaar moet zijn en volgens de infosessie van het Noorderhuis is de Denali Highway een goed berijdbare weg. Wat is jouw idee/mening hierover ?
2014 IJsland
2015 NY
2016 California Utah Arizona Nevada
2017 Alberta British Columbia
2018 IJsland
2018 Waterton Montana Wyoming
2019 Washington Oregon
2022 Schotland
2023 Washington D.C.
2023 Nieuw Zeeland
2024 Colorado
2025 Alaska
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

Wij hebben -zoal eerder gezegd- speciaal een Jeep Wrangler (erg fijne auto wel) gehuurd waarmee we beiden mochten rijden en hebben dus zowel de Old Denali Highway als de Mc Carthy road gedaan. In beide gevallen was -raar maar waar- eigenlijk het ergste stuk het stuk waar er nog wel asfalt lag. Denali was wel wat beter dan Mc Carthy road maar de chauffeur hier (mijn vriend, ik durfde het niet aan om zelf te rijden) zegt dat hij het met een gewone SUV ook had aangedurfd. Uiteraard moet je dan wel je ogen open houden en geen gekke snelheden gaan doen.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

@dirkvd001 Wij huren via Sunny en daar wordt het bij de voorwaarden vermeld. (ik weet het: hier wordt Sunny niet aangeraden ivm de prijs, maar ivm werkrelatie met hen gaat dat voor mij niet op...).
EXTRA INFORMATIE
TOEGESTANE WEGEN: Rijden op onverharde wegen is niet toegestaan. In Canada en Alaska is rijden alleen toegestaan op alle openbare, door de overheid onderhouden wegen (inclusief onverharde wegen) met uitzondering van de volgende snelwegen: Alaska Hwy., Cambel Hwy., Canol Road, Dalton Hwy., Dempster Hwy., Denali Hwy., Edgerton Hwy., Elliot Hwy., McCarthy Rd., Nabesena Rd., Steese Hwy., Taylor Hwy., Top of the World Hwy. Deze wegen zijn verboden en worden niet door de verzekering gedekt. U ontvangt hier meer informatie over als u de auto ophaalt.

Wij hebben de route nu zo gemaakt dat deze wegen te omzeilen zijn, kwam ons ook wel goed uit, ik vind het geen must om deze wegen te rijden.

@HildeV We hebben de LuLuBelle gepland in Valdez, en we willen gaan kayakken in Seward. Dat zijn al 2 hele ''zee-dagen''. Mogelijk ook nog een bootje bij Homer... Daarom bewust niet voor ferry gekozen. Tussendoor nu wandelen langs de Glenn Hwy, met de ferry zouden we deze missen. Het is een keuze...

Paul
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Happy Holidays allemaal !
2e kerstdag, mooie dag om wat puntjes op de i te zetten :)
In Seward willen we gaan kayakken. Nu zijn er ongeveer 4-5 organisaties die dit aanbieden en die lijken op Tripadvisor allemaal goede reviews te hebben. Maar zijn er wellicht forumleden die dit recent gedaan hebben ? Ervaringen ? Aanbevelingen ? Ben benieuwd... Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Niet echt meer recent, maar we hebben in 2017 wel enorm genoten van de Fox Island Kayak en Cruise combo. We hadden nog wel meer van de Kenai Fjord willen zien, maar dat weet je altijd achteraf pas :lol: . Veel geluk gehad met het weer. In de kayak was het droog en op de "grote" boot regende het, maar dat boeide ons niet met al het moois en orca's om ons heen.
https://www.alaskacollection.com/anchor ... -kayaking/ Vanaf 1 juni beschikbaarheid.
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.c ... ge_24.html
BorL
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door BorL »

Afgelopen juni met kayakak.com een tocht gemaakt naar Aialik glacier (kayak & wildlife tour). Per zeetaxi een prachtige, vaak zeer snelle, rit langs de kust met veel wildlife sightings en tijd om hier van te genieten. Na dropoff op een schiereilandje in 2persoons kayaks een +- 3km lange kayaktocht naar de glacier, waar we ruim een uur hebben liggen dobberen. Kijkend en luisterend naar het afkalven van de glacier terwijl nieuwsgierige zeehonden af en to eens kwamen kijken wat we aan het doen waren..
Magische trip met veel wildlife en een perfecte mix (voor ons) van activiteit en een cruise.
Door gebruik van de taxi was het een minder massale tour en had het echt een "alleen op de wereld" gehalte. De guide (1 op 4 pers) was erg kundig en enthousisast, soms iets te spiritueel/zweverig ingesteld voor ons:)
..zou het zonder twijfel zo weer doen.
Take Nothing but Pictures, Leave Nothing but Footprints, Kill Nothing but Time.

2024 Alaska & Yukon, 2023 NorthEast & Canada, 2022 NorthWest, 2021 NYCitytrip, 2018 Coast to Coast, 2016 California, Arizona, Utah, Nevada, 2015 Florida
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer