Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis BellaNL: Alaska 2026

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
BellaNL
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis BellaNL: Alaska 2026

Bericht door BellaNL »

Wij willen in 2026 voor het eerst naar Alaska gaan (met vier volwassenen). ZIe hieronder een eerste plan voor ons reisprogramma. We gaan primair voor de natuur/wildlife/gletjsers en zijn niet zo dol op mijnwerkersstadjes etc. Vandaar dat we de Fairbanks-lus eruit hebben gelaten. We hebben ook niet zoveel ervaring met rijden over onverharde wegen, dus ik denk dat we McCarthy ook aan ons voorbij laten gaan (dat is ook lastig met huurauto heb ik begrepen).

Ik heb een paar concrete vragen:
  • Hebben jullie gedachtes over ons reisprogramma? Tips/dingen die je zou veranderen? We hebben nog één dag 'over' die we nog extra ergens kunnen besteden. We hebben nu het gedeelte 'per land' eerst, en het stuk met vliegen aan het einde bij elkaar gepakt, maar kunnen het natuurlijk ook allemaal omdraaien.
  • We willen graag in cabins met kookgelegenheid verblijven (zo veel mogelijk). Hebben jullie tips voor goede cabins voor vier personen op de onderstaande locaties?
  • Tips voor autohuur in Alaska? We huren normaal via Hertz een auto.
  • Of zouden jullie de reis met uitstellen zodat de weg in Denali helemaal weer open is?
  • We proberen al een paar jaar bij Brooks 'erin' te komen (voor een cabin) via de loting, maar nadat het dit jaar wéér niet gelukt is willen we mogelijk gaan voor een dagtrip vanuit King Salmon. Om de tijd bij Brooks te vergroten willen we de dag ervoor al naar King Salmon gaan ipv dagtrip helemaal vanuit Anchorage. Dat schijnt nogal een onconventionele benadeirng te zijn, heb ik begrepen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Concept-programma
1. Vlucht NL - Anchorage
2. Anchorage
3. Anchorage naar Denali
4. Denali
5. Denali naar ergens rondom Palmer
6. ergens rondom Palmer - Valdez
7. Valdez
8. Valdez - Whittier (ferry indien mogelijk, mogelijkheid om ivm ferry route om te draaien)
9. Whittier - Seward
10. Seward
11. Seward
12. Seward - Anchorage
13. Anchorage - King Salmon (met lijnvlucht)
14. King Salmon (Dagtrip naar Brooks Falls)
15. King Salmon - Anchorage (met lijnvlucht)
16. Anchorage - Gustavus (via Juneau met een lijnvlucht)
17. Gustavus (bezoek aan Glacier Bay NP per boot), 's avonds lijnvlucht terug naar Juneau
18. Juneau
19. Vlucht naar huis (deel 1)
20. Vlucht naar huis (deel 2)
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Reis BellaNL: Alaska 2026

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben in 2017 Yukon en Alaska met de truckcamper gedaan. Misschien heb je wat aan ons verslag.
Ik zou zeker Denali zoveel mogelijk willen zien. Wij zijn toen met de shuttle zover we konden meegegaan en dat was tot mijl 66 vanaf het visitor center naar Eielson visitor center. Dat was op 3 juni en de week erna zou de weg helemaal open gaan. Het is nooit echt een garantie, want de week ervoor konden ze maar tot mijl 30 komen en ook een keer niet verder dan mijl 12 i.v.m. slecht weer. Wij hadden veel geluk met het weer. Eigenlijk de hele vakantie wel.
Wanneer in 2026 willen jullie gaan? Wij vonden eind mei-half juni wel een mooie tijd. Net voor het hoogseizoen, dus niet te druk en we hebben weinig muggen gehad.
Over cabins en auto's kunnen we dus niks zeggen. Wel dat we de camper bewust in Canada gehuurd hebben omdat dat een stuk goedkoper was. Een truckcamper is een ideaal vervoermiddel in Alaska vinden wij. Maar wij zijn dan ook ernstig verslingerd aan campers :lol:
Kijk eens naar ons reisverslag. Wellicht hebben jullie er wat aan.
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.com/
BellaNL
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door BellaNL »

Veel dank voor je bericht Jojostravelusa! Ik ga je verslag eens lezen. Wij hebben nog niet eerder met een camper gereisd. We denken dat we dat eerst eens dichter bij huis uit moeten proberen voor we het drie weken achter elkaar gaan proberen ;) ik weet ook niet of het met vier volwassenen handig is, zo'n camper?

Wij willen eigenlijk in juli 2026 gaan (in verband met de beren). Het probleem met Denali is dat de weg die naar Eielson Visitor Center loopt voor een groot deel afgesloten is, al sinds de zomer van 2021 omdat de weg kapot is. Ze zijn de weg al wel aan het repareren maar ik heb begrepen dat deze waarschijnlijk pas in 2027 weer volledig open is. Een groot gedeelte van de weg is dus dicht. Ik vroeg me af of het de moeite is om daarvoor nog een paar jaar te wachten, wat zou jouw advies zijn?
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Wij gaan over een kleine 3 maanden naar Alaska, dus kan daarna evt vragen beter beantwoorden. Voor ons reisplan, kijk hier: viewtopic.php?p=1334278#p1334278
Wij reizen vaak met vrienden, dus 4 volwassenen (ook deze keer weer) en wisselen dan camper reizen af met juist reizen in één auto en cabins/hotels.
In Zuid Afrika deden we cabins, in Canada een combi van auto/camper en in het zuid-westen met 2 campers. Wij laten dat afhangen van het mogelijke weer: Alaska met 1 of camper lijkt ons een minder goed idee met 4 volwassenen ivm regenkans én het feit dat je waarschijnlijk minder vaak buiten kan eten... Ik snap dus de keuze voor cabins/hotels goed.
Wij huren via Sunny Cars / Alamo, maar dat komt omdat ik daar een flinke korting krijg op de huurprijs. Tip: huur vooral heeeeeel vroeg een auto. Annuleren/wijzigen kan altijd nog. Wij hebben nu de grootste SUV voor nog geen 2000,- voor 3 weken, en als ik nu kijk dan kost deze rond de 4000-5000 euro...

Wij wachten ook niet op herstel van de weg in Denali. Er kan nog zoveel gebeuren de komende tijd. Kijk maar eens naar het herstel van Hwy 1 tussen San Francisco en LA, die is ook al jaren af en aan dicht. Wij willen vooral ook wandelen in Denali. We gaan proberen deel te nemen aan de Discovery Hike (https://www.nps.gov/dena/planyourvisit/ ... -hikes.htm). Er blijft denk ik voldoende moois over....

Onderstaand de acco's waar we verblijven:

Anchorage/Palmer: https://alaskafishhooksunrise.com/ (hier komen we halverwege de reis trouwens nog een keer slapen, tussen Valdez en Seward)
Denali: https://denalinightly.com/
Valdez: cabin op de KOA : https://koa.com/campgrounds/valdez/?utm ... mpaign=gbp
Seward: https://welovealaska.com/

Wij gaan voor de beren naar de Silver Salmon Creek lodge. Daar hebben we goede verhalen over gelezen op dit forum: https://www.silversalmoncreek.com/
Kostbaar, maar we denken dat het uniek, niet zo massaal is en hopen dat we niet teleurgesteld gaan worden....

De McCarthy road gaan wij ook niet rijden, maar het lijkt ons erg leuk om daarheen te vliegen. We slapen in de Kennicot Lodge (https://www.kennicottlodge.com/) en vliegen met Wrangell Mountain Air (https://www.wrangellmountainair.com/).
We hebben ook gekeken om een 4x4SUV te huren waar je wél mee mag rijden over deze weg, maar een gewone SUV huren + vliegen was minder duur....

Wij vliegen overigens direct vanaf FRA naar ANC (hebben een hekel aan overstappen), zodat we bijtijds en uitgerust in ANC aankomen zodat we nog een uurtje naar Palmer kunnen rijden. Vliegen bovendien op 21 juni, dus heeeeeeeeel lang licht :lol:

Ik vind trouwens het laatste deel van de reis wel erg onrustig met al die vluchten en verplaatsingen. Ongetwijfeld prachtige locaties om beren en ander wildlife te zien allemaal, maar ik zou die tijd toch eerder ''onderweg'' gebruiken voor wat wandelen en andere aktiviteiten...

Veel plezier met plannen maken !
Paul
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

paulr schreef:
29 mar 2025, 20:55
Wij gaan voor de beren naar de Silver Salmon Creek lodge. Daar hebben we goede verhalen over gelezen op dit forum: https://www.silversalmoncreek.com/
Kostbaar, maar we denken dat het uniek, niet zo massaal is en hopen dat we niet teleurgesteld gaan worden....
Wij vonden het echt meer dan geweldig, maar ze zijn wel ongelooflijk duur geworden en ze waren in 2017 al behoorlijk aan de prijs. Dus mochten we nog eens naar Alaska gaan, dan zal het helaas niet meer op het programma komen. Ik zit dan wel te denken aan een bezoek aan Kodiak. Waarschijnlijk ook hartstikke duur :lol:
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

@BellaNL

Wij hebben vorig jaar in Denali de bus tot op het verste punt dat kon genomen en hebben de Alaskan Big Five (Moose, Dall Sheep, wolf, grizzly & Caribou/rendier gezien). Dus nee, je hoeft niet persé te wachten tot de weg open is om een fantastische dag mee te maken.

Wij hebben wel zowel de Old Denali road als de McCarthy road gedaan (hadden speciaal een Jeep Wrangler gehuurd bij Alaska 4x4 Rentals) en vonden dit echt de moeite waard.

De ferry van Valdez naar Whittier was ook echt heel erg de moeite. Dus die zou ik zeker aanraden.

@paulr
KOA in Valdez is ook een goede keuze. Erg goed gelegen. Wij hadden de basic A-frame cabin daar gehuurd om eens 2 nachten niet in de tent te moeten slapen maar kregen -ook wel omdat het begin seizoen was- een gratis upgrade naar een deluxe cabin.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Wij stonden in Valdez op Eagles Rest RV park. 5 minuten van de ferry en op loopafstand van de Safeway. Het is een gravelterrein, maar ziet er niet eens erg ongezellig uit. We werden uiterst hartelijk ontvangen.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

@HildeV Mooi bericht, we hebben 2 x een deluxe cabin voor 2 nachten. Goed te horen dat dit een goede keuze is ! :)
Nog maar 81 nachtjes slapen voordat we in het vliegtuig stappen ! :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer