Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

even voorstellen: van driel

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
van driel
Amerika-ontdekker
Contacteer:

even voorstellen: van driel

Bericht door van driel »

Ik ben Jenny en ik woon al achttien in Frankrijk. Sinds november 2005 heb ik een Amerikaanse vriend, die ik in Aix en Provence ontmoet heb. Steve is in oktober 2006 teruggegaan naar de Verenigde Staten en hij woont nu in Mclean, niet ver van Washington DC.

Ik ben in november en december bij hem geweest (en heb toen ook Petra ontmoet) en het lijkt me heel prettig daar te gaan wonen (alleen het klimaat zal wennen zijn na het perfecte klimaat in Zuid-Frankrijk). Ik heb dan ook plannen me op korte termijn in Amerika te gaan vestigen, maar ik hoor de vreselijkste indianenverhalen over verblijfsvergunningen. Zeer benieuwd dus naar ervaringen hierover.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Welkom!
Ik verdonderstel dat je PetraVS ontmoet hebt? (die van http://nederlandseamerikaan.blogspot.com/ ) Want we hebben hier nog een Amerikaanse Petra (van de Beardies -ze hebben twee Bearded Collies-): http://staceyconnor.blogspot.com/

Tja, verblijfsvergunningen...
Je hebt er 2 soorten:
resident en non-resident
Resident is simpel: trouwen met je Amerikaanse vriend.
Non-resident is moeilijker: ofwel studeren (wat een hoop geld kost en wat ook beperkt is in tijd + je mag niet werken) ofwel via het bedrijf waar je nu voor werkt een overplaatsing vragen (maar zo'n L-visum heeft een aantal voorwaarden zoals bv. een managementfunctie hebben en zo), ofwel een bedrijf in Amerika zoeken wat jou wil aannemen (via een H-visum, maar: er zijn er jaarlijks maar een beperkt aantal + ze moeten kunnen aantonen dat er geen Amerikaan is die dat werk kan doen).
En dan is er nog de Green Card Lottery, die eind dit jaar weer van start gaat. Elk jaar een heleboel gegadigden (ong. 6.000.000 geloof ik), voor 50.000 plaatsjes...
Lees hier gerust in het emigratieforum maar eens wat draadjes, alsook in het 'tijdelijk naar Amerika', en stel dan gerust je gerichte vragen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Hallo Jenny,

:welcome: op het forum!

Bianca
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
van driel
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door van driel »

Ik heb inderdaad Petravs ontmoet, zij woont maar enkele kilometers van mijn vriend.

Eind 2006 heb ik me ingeschreven voor de Green Card Lottery, maar gezien het aantal mededingers reken ik er niet op er een te winnen.

Wij denken er dan ook wel aan om te trouwen als dit de eenvoudigste manier is.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Welkom hier.
Onze Franse gastdochter die bij ons gewoond heeft woont nu ook in Aix en Provence, klein wereldje.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

ANY schreef:Welkom hier.
Onze Franse gastdochter die bij ons gewoond heeft woont nu ook in Aix en Provence, klein wereldje.
En vooral in die streek: een hele mooie wereld!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Jenny,

Leuk je hier te zien!! Trouwen is, zoals je weet, de makkelijkste manier. Er zitten hier een heel aantal mensen, die dat net hebben gedaan, dus die er van alles vanaf weten!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
van driel
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door van driel »

Ik heb al het een en ander gelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of we eerst moeten trouwen of dat ik met een fiance-visum naar Amerika ga en we dan zullen trouwen.

Ik zal ook zeker wel deze mooie streek gaan missen, al is de omgeving van Washington DC ook erg mooi. De mensen hier zal ik zeker niet missen, hier in het Zuiden is de dagelijkse omgang, en dan vooral in het verkeer, niet altijd even vriendelijk.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Volgens mij hebben we zelfs drie Petra's die in Amerika wonen hier :lol: Ook "Peet" is er nog: http://vandijkjes.punt.nl
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

En vooral in die streek: een hele mooie wereld!
Zou er best eens naar toe willen.
De mensen hier zal ik zeker niet missen, hier in het Zuiden is de dagelijkse omgang, en dan vooral in het verkeer, niet altijd even vriendelijk.
Onze gastdochter was zo ontzettend aardig, zou ik nooit gedacht hebben dat de mensen daar niet vriendelijk zijn in de omgang.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
van driel
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door van driel »

Natuurlijk zijn er aardige mensen. Ik heb hier fijne vrienden en prettige collega's, maar de mensen zijn nogal agressief tegen elkaar. Ik vond het verschil met Amerika zo ontzettend groot. Hoe aardig mensen tegen elkaar zijn, ook al is dat misschien niet altijd gemeend, het is zoveel prettiger.

Ze zijn hier niet klantvriendelijk bijvoorbeeld. In een winkel komt er niemand naar je toe en als je iets vragen wilt lijk je te storen. Wat heel vaak voorkomt, ook op mijn werk, is dat een werknemer die met een klant bezig is en er komt een collega langs, die hij/zij die dag nog niet heeft gezien, de klant volledig negeerdt en er uitgebreid gezoend wordt en over en weer gevraagd wordt hoe het gaat, alvorens met de klant verder te gaan.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Daar staan mensen in Frankrijk in het algemeen ook wel bekend om. Desalniettemin kom ik er graag. Straks in mei gaan we weer een lekker weekje naar de Ardèche, heerlijk :dance:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

nieuwenoord schreef:Volgens mij hebben we zelfs drie Petra's die in Amerika wonen hier :lol: Ook "Peet" is er nog: http://vandijkjes.punt.nl
Da's waar, maar die waren eind vorig jaar nog niet echt in staat om 'bezoek' te ontvangen, denk ik. Gelukkig gaat het hen nu een heel stuk beter voor de wind, en lijken ze zich als visjes in het water te voelen op hun nieuwe stekkie!
Elke
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Hoi Jenny,

Welkom!
Klint me allemaal zeer bekend in de oren!

Wij zijn net na 3 jaar in Frankrijk gewoond te hebben( Languedoc-Roussillon bij Agde aan de Mediterranean en Bretagne, Dinan) naar Oregon verhuisd.
--
Tink
van driel
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door van driel »

Wat toevallig. Wat kunnen jullie me over die overgang vertellen? Vallen er ook dingen tegen? Zijn er echt grote verschillen?
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Hallo Jenny,

Welkom hier op dit forum! Veel succes met alles en de keuzes die je zult gaan maken.

Even in het kort, ik zit min of meer in dezelfde situatie. Ik ben 29 juni 2006 getrouwd met een Amerikaan. Op 7 December 2006 hebben wij mijn visum aangevraagd en alles verliep redelijk goed, tot een week voor ik mijn visum zou moeten krijgen. Deze afspraak stond voor 1 februari en werd een week van te voren gecancelled vanwege het Adam Walsh Child Protection Act.

Ons papierwerk is doorgestuurd naar USCIS in Frankfurt, Duitsland die dit na moeten kijken, goed moeten keuren en terug moeten sturen naar Amsterdam, maar helaas zitten wij nog steeds te wachten :?

Je kunt uiteraard het fiancee visum aanvragen, zoals je zelf al aangaf. Neem eens een kijkje op de weblog van Jac Zij zit nu in Hawaii na zo een visum te hebben aangevraagd.

Uiteraard kun je ook nog steeds DCF doen, maar er zijn nog wat onduidelijkheden. Ik zou niet precies weten hoe het zit voor jou, aangezien jij in Frankrijk woont, maar Nederlanders kunnen vooralsnog een aanvraag indienen, alleen niet bij het consulaat in Amsterdam, maar bij het USCIS kantoor in Frankfurt, mits dat de Amerikaan ook een ingezetene is van Nederland.

Dan kun je ook nog een gewone I-130 aanvraag in laten dienen door jou vriend, als jullie getrouwd zijn, bij het kantoor in Amerika dat deze aanvragen regelt voor zijn regio......

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :wink:
onze blog - Bouwmanfamily
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

van driel schreef:Wat toevallig. Wat kunnen jullie me over die overgang vertellen? Vallen er ook dingen tegen? Zijn er echt grote verschillen?
Wij hadden het voordeel dat we uit de US kwamen, California, toen we naar Frankrijk gingen. Frankrijk was niet mijn eerste keus, ik sprak de taal niet goed en voorzag major problemen met bureaucratie etc.
Mijn man en ik hebben toen de afspraak gemaakt dat we het 3 jaar zouden proberen en als het tegenviel we open zouden staan voor nieuwe uitdagingen.

Toen mijn man in die 3 jaar een aanbieding kreeg van 3 grote bedrijven om weer naar de US te komen hebben we dat aangegrepen.

De bureaucratie, gebrek aan klanten service, de onbeschofte manier waarop je soms als klant behandeld wordt, alsof jouw geld niet goed genoeg is, moeilijk om echt vrienden te maken, de enorme sociale lasten en verzekeringen die we moesten betalen, de laksheid en geen afspraken na komen van werkmensen die je ingehuurd hebt om werk te doen etc. teveel om op te noemen.
Positieve dingen waren er genoeg, de mensen in ons dorp waren allemaal heel hartelijk, maar geen vrienden, de omgeving in fantastisch en zeker Bretagne heeft zo z'n eigen sfeer. Frankrijk was voor ons echt een vakantie land maar niet een land om te wonen, te veel regeltjes en wetjes, net als Nederland ;-)

Voor ons was de overgang terug naar de US niet groot, het was meer alsof we lang op vakantie waren geweest en nu weer thuis kwamen. Het was een opluchting en zoveel minder stress, mensen die zich aan afpraken hielden, als klant vriendelijk behandeld werd. Wat voor mij het meest van waarde was dat het niveau van gezondheidszorg hier in de US zoveel hoger lag dan in Frankrijk.

Het grootste verschil met Frankrijk is dat je zult moeten leren denken en dingen regelen voor jezelf, je hebt keus, het is niet de Franse regering die alles voor je geregeld heeft en wat je moet volgen, zoals je Carte Vitale(ziekenfonds) etc.

In Frankrijk werd ik altijd beoordeeld op hoe ik eruit zag, even een stokbroodje halen 's ochtends in je jogging pants was een big no-no. Er werd dan door de rest van de dames afkeurend gekeken en ik kon uren wachten voordat ik aan de beurt was. Hier maakt het niemand uit hoe ik eruit zie, als ik in m'n pyjama broek de supermarkt inloop zal niemand daarvan opkijken of in de winter m'n flip-flops en een short is ook veel gezien hier ;-) Heerlijk, lekker jezelf zijn en niet meer opgeprikt voor alles de deur uit om maar een beetje service te krijgen. ;-)

Als er specifieke dingen zijn die je wilt weten dan moet je dat maar posten.
--
Tink
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Becs08 schreef:Hallo Jenny,

Uiteraard kun je ook nog steeds DCF doen, maar er zijn nog wat onduidelijkheden. Ik zou niet precies weten hoe het zit voor jou, aangezien jij in Frankrijk woont, maar Nederlanders kunnen vooralsnog een aanvraag indienen, alleen niet bij het consulaat in Amsterdam, maar bij het USCIS kantoor in Frankfurt, mits dat de Amerikaan ook een ingezetene is van Nederland.
Nederlanders in Frankrijk vragen hun visa aan bij de US embassy in Paris.
http://www.amb-usa.fr/

Althans wij hebben dat gedaan.
--
Tink
van driel
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door van driel »

Ik ben van plan eind april terug te gaan naar Nederland en tijdelijk bij mijn ouders te gaan wonen en vandaaruit mijn vestiging in Amerika te regelen. Mijn vriend blijft ondertussen in Mclean wonen en ik vraag me af of het geen problemen geeft als tourist dan heen en weer te reizen.

Het Frankrijk-verhaal stemt heel goed overeen met wat ik hier ervaar. Het lekkere eten, het fijne klimaat en de prachtige natuur kunnen mij hier niet langer houden.

Wat de medische zorg betreft heb ik een niet zo'n positieve ervaring tijdens mijn verblijf in december in Amerika en ik ben gewend aan het Franse systeem waar je iedere dag wel drie keer naar verschillende artsen kunt gaan voor dezelfde klachten. Niet dat ik dat doe, maar je hebt wel de vrijheid de arts van jouw keuze te bezoeken voor een relatief laag bedrag.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

van driel schreef:Wat de medische zorg betreft heb ik een niet zo'n positieve ervaring tijdens mijn verblijf in december in Amerika en ik ben gewend aan het Franse systeem waar je iedere dag wel drie keer naar verschillende artsen kunt gaan voor dezelfde klachten. Niet dat ik dat doe, maar je hebt wel de vrijheid de arts van jouw keuze te bezoeken voor een relatief laag bedrag.
Dat is toch afgeschaft tijdens de hervorming van het systeem? Toen wij weggingen was het al zo dat je je moest registreren bij 1 arts en niet meer de mogelijkheid had om van arts naar arts te hoppen en zo ook een enorme voorraad aan medicijnen te verzamelen. De Fransen zijn de grootste begruikers van antibiotica en anti-anxiety meds ter wereld. ;-)

Fransen zijn een beetje vreemd wat dat betreft men was gewend van arts naar arts te gaan totdat men een diagnose(en de medicijnen) kreeg waar men tevreden mee was. ;-) Dit ter verduidelijking voor de anderen.
Wat me ook altijd stoorde aan de het Franse systeem was dat men geen 'records' bijhield. Een arts wist nooit je ziekte geschiedenis, iedere keer dat ik een arts bezocht moest ik m'n hele verhaal opnieuw vertellen. Erg frustrerend vond ik. Het bijhouden van records is nu eindelijk ook verplicht in het nieuwe systeem.

Ik heb hier ook een insurance waarbij ik naar zoveel artsen als ik wil kan gaan op 1 dag. En net zoals in Frankrijk kost het mij hier $15 per bezoek in Frankrijk was dat 20 EUR. Ik ben niet verplicht, zoals zoveel anderen wel, om een vaste huisarts te kiezen en dus in dat 'network' te moeten blijven. maar dat ligt volkomen aan wat voor verzekerings pakket je neemt, of wat je man al heeft.
--
Tink
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer