Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal gezin: Rivka :)

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
USInsider
Amerika-expert

Re: Internationaal gezin: Rivka :)

Bericht door USInsider »

Hi Rifka. Het is nooit mijn idee of verlangen geweest naar de US te emigreren. Mijn man kreeg een baan aangeboden in CA en daar ging-ie dan. En ik erachteraan. Maanden later. We hadden ook geen idee waar we in CA terecht zouden komen.

Als ik zou mogen kiezen waar naar toe te emigreren met wat ik nu weet, zou ik voor Canada kiezen. We hebben anderhalf jaar in Ont. gewoon en dat beviel goed. De westkust, BC, moet ook goes te doen zijn. Behalve dat huizenprijzen daar nogal stevig omhoog gegaan zijn.

In de US heb ik 'mijn hart verloren' aan WI. Een staat zonder doodstraf. Ik vond Milwaukee een heel plezierige plaats.

Maar als het nu eenmaal CA moet worden, vanwege werk, dan betekent meer naar de kust plezieriger weer - minder koud in de winter en minder heet in de zomer. Wel kun je in het voorjaar een paar weken enorm regen hebben, echt van die moessonplensen die de hele dag - en nacht- volop doorgaan.

Wij woonden de eerste jaren in Simi Valley, dat ligt linksboven LA. Als we op een zomerse warme dag naar Woodland Hills reden merkten we het verschil meteen, in W. Hills was het dan zo'n tien graden F. koeler dan in Simi.

Maar de prijzen van de huizen zijn over het algemeen hoger in de 'betere buurten' en zeker in en in de omgeveing van kustplaatsen als Santa Barbara, San Luis Obispo, Carlsbad.
Een ander nadeel van vooral het westelijke deel van CA is voor mij dat er aardbevingen kunnen voorkomen. Ik heb een paar stevige naschokken meegemaakt van de Reseda/Northridge quake van '94.

Meer inland in CA, Bakersfield, Fresno, Modesto, etc. zijn er minder aardbevingen (heb ik mezelf wijsgemaakt), en over het alg. grotere huizen voor minder geld dan ze aan de kust kosten, plus aardige(r) mensen. Maar wel slechte lucht, gevolgen asthma en year-round allergies. We waren twee jaar geleden een dag in San Mateo en daar kon ik gewoon ademhalen !
Plus we zitten natuurlijk zo ongeveer overal tever vandaan, want toch 'het achterland'. Niet helemaal van cultuur verstoken, er is een concertzaal en er is een orkest dat er kan optreden. Maar we hebben geen 'echte' musea hier.

Ik zou inderdaad liever aan de kust of richting kust wonen. Echter we hebben het geld niet (meer) om een redelijk huis daar aan te betalen. ( Ons spaargeld kwijtgeraakt in de housing crisis.) We hebben hier een huis van 3100 sq ft, 4 car garage, zwembad. Dat is niet op veel plekken betaalbaar te vinden in CA.

Als je schrijft over grillen van natuur, isolatie, vergrijzing enz. moet je heel goed uitkijken waar je je plekje kiest. Want geisoleerd raak je hier snel. En zeker in een plaats als Fresno omdat je niet snel ergens naar toe gaat. Naar LA is ruim vier uur rijden, zomers, 's winters kan de pas dicht zitten en dan moet je omrijden en dat maakt de rit zo'n acht uur. Naar San F. is het ruim drie uur rijden.
Kortom als je ergens naartoe wilt moet je al snel voor een of twee nachten een hotel bespreken.

Bekrompen ideeen. Vind je die niet overal ? Hier vind ik ze ook wel. Maar niet zo vaak en dat is simpel omdat ik weinig, heel weinig kontakt heb met de USers om me heen.

Als het serieus gaat worden en jullie komen ter orientatie naar CA, dan kun je hier op de thee komen als je wilt. Wel even tevoren waarschuwen !
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 jun 2013, 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Oortjes... wat een eerlijk, oprechte en complete post heb je hier neergezet! Ik begrijp je reacties nu ook veel beter. Ik hoop echt dat de toekomst je nog een heleboel fijne dagen mag brengen, je weet maar nooit waar je een stel gezellige mensen tegenkomt!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi Dbacks - en wat een aardige reaktie van jou ! dankjewel. (En dat geldt ook voor Rivka).

Ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn. Maar ik ben natuurlijk een 'immimgrant tegen wil en dank' op een forum waar velen staan te stuiteren om naar de US te vertrekken. Ik weet niet of je ook andere postings van mij hebt gelezen ? Ik ben nl. niet negatief vertrokken. Ik was vol goede moed en vol vertrouwen in de US en mijn mogelijkheden hier een bestaan op te bouwen. Dankzij een H-4 visum ben ik daar behoorlijk in teleurgesteld. Ik heb de US leren kennen op zijn smalst, waar de willekeur en de kleinzieligheid het weligst tiert. Not a pretty picture.
Rivka
Amerika-ontdekker

Bericht door Rivka »

Lieve Oortjes,
Ik wardeer je inbreng, openheid en eerlijkheid ENORM.
Ik ga je een PBtje stuuren en wie weet zien we elkaar een keertje bij jou op de thee.
Ik wens je het aller, aller beste, veel sterkte en steun.
Veel liefs en dank.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dank je. Oh - dat zou leuk zijn als jullie langskwamen ! En PB'tjes zijn ook leuk....
Rivka
Amerika-ontdekker

Bericht door Rivka »

Kleine up-date:
Normaal gezien zal het werk van mijn man in de komende 18 maanden ons meer duidelijkheid kunnen geven over hun vorderingen qua uitbrijding naar de US...
We blijven dus paraat, eerst maar eens daar op vakantie in de zomer van 2014, daar kijken we alvast naar uit 8)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer