Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Even voorstellen: kjiemie :)

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
Plaats reactie
kjiemie
Amerika-ontdekker

Even voorstellen: kjiemie :)

Bericht door kjiemie »

Hallo,

ik heb eerder al op het forum gepost, maar mijn gebruikersnaam/wachtwoord vergeten en bij deze dus een nieuwe aangemaakt :)
Ben vrouw, 27 jaar, woon in Oost-Vlaanderen.

Zoals velen hier heb ik ook een droom om te emigreren.
Ik heb vast werk, een huis,...maar toch kriebelt het om hier te vertrekken.

Wat wel veranderd is in mijn situatie, is dat de relatie met mijn partner onlangs geëindigd is, en ons 'plan' om met 2 te emigreren, nu een plan van 1 persoon wordt ;)
Misschien maakt dit het net makkelijker? Of toch moeilijker?

ik heb geen specifieke scholing (gewoon hogeschool) om een work based visum te krijgen, heb geen Amerikaanse partner, geen werkaanbod,...veel opties heb ik dus niet.
Ik zie mijn enige kans als de Lottery? Of een Amerikaanse man leren kennen natuurlijk.
En voor de duidelijkheid: ik zou nooit trouwen met iemand gewoon voor papieren! :)
Ik bedoel maar, dat ik hier net zoals velen een leven daar wil opbouwen, en daar hoort dan volgens mij ook een Amerikaanse partner bij :)
Maar ja, de straten lopen er hier niet vol mee hé ;)

Hopelijk lukt het mij, samen met vele anderen op dit forum, om mijn droom waar te maken :)
Laatst gewijzigd door kjiemie op 17 sep 2013, 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Re: even voorstellen :)

Bericht door USInsider »

Welkom op het forum !

Mbt. je droom om te emigreren. Wat behelst die droom precies ? Wat denk je in de US te vinden dat Oost-Vlaanderen - of ergens anders in Europa for that matter - je niet kan bieden ? Ik vraag dit niet als kritiek maar gewoon omdat ik er nieuwsgierig naar ben.

Je zult wel opgepakt hebben hier dat de meesten die naar de US verkassen dat doen via een huwelijk met een USer.
- Je kunt USers tegenkomen in chatrooms georganiseerd naar interesses - bv. bonsai of sequioa clubs. 't Is maar net wat je leuk vindt.
Een aantal deelnemers hier is zo inderdaad in de huwelijksboot gekomen.

Anderen lukt het naar de US te komen via de zg. DV-Lottery.
- De kans is klein maar niet geschoten altijd mis. De aankondiging voor de komende lottery is net on-line bekend gemaakt. Meedoen dus !

Dan zijn er nog degenen die naar de US gaan via werk. Hetzij via een overplaatsing dankzij de huidige werkgever, hetzij voor een nieuwe baan bij een US bedrijf.
- Voor een job bij een USA werkgever moet je in aanmerking komen voor of een O-1 visum of een H-1B. Je zult denkelijk topics hebben gelezen en een indruk hebben van hoe gecompliceerd het is om zo'n visum te verkrijgen. Plus itt. de twee hierboven genoemde mogelijkheden, zijn deze werkvergunningen non-immigrant, dwz. tijdelijk. Lukt het niet in die tijd een groene kaart te bemachtigen dan moet je de US uit.
- Heb je een werkgever in Europa die je tijdelijk in de US kan/wil stationeren dan is het L-1 visum daarvoor.
Van de forummers die in de US werken, is het merendeel op L-1 visum gekomen, slechts enkelen kwamen op H-1B. Totaal twee AA-forummers kregen een O-1 visum.
(Voor een E-2 visum moet je een bedrijf opzetten/overnemen en kunnen investeren.)

Realiteit: in de US belanden via een baan is voor de meesten van ons onmogelijk gezien de eisen mbt. opleiding/ervaring.
Je zou eens kunnen checken of Canada mogelijkheden heeft voor je - maar ook daar is men bezig de regels te verstrakken.

Tenslotte, ik ken je situatie niet, maar het einde van een relatie kan een moeilijke periode betekenen. Ik wens je veel sterkte !
kjiemie
Amerika-ontdekker

Bericht door kjiemie »

hallo Oortjes,

tja wat precies is het? Moeilijk om een antwoord op te geven.
Zoveel zaken...
plus misschien ook, dat ik zelf niet volledig Belg ben, altijd al gewend ben van in verschillende culturen te leven, dat die stap voor mij makkelijker zou gaan? Ik zie het als een verrijking.
Er is iets wat me aantrekt, de 'way of living', het land zelf, de mogelijkheden, maar ja dat is voor iedereen een verschillende invulling zeker? :)

Ik heb verre familie in Minneapolis, die vroeger naar daar geëmigreerd zijn.
Heb ik wel een goed contact mee, maar nu niet om te zeggen dat we héél close zijn.

Woon jij in de VS? Wat trekt jou erin aan?

Via het werk maak ik zeker geen kans, daar heb ik het juiste diploma/de juiste job niet voor.
Canada, had ik ook al aan gedacht. dat zou kunnen via een working holiday, maar zie het om de één of andere reden niet zo zitten om alleen te gaan...met een vriend of vriendin erbij zou ik het direct doen maar er is iets wat me tegenhoudt om het alleen te doen (vreemd ja als je wil emigreren)

Bedankt, het is inderdaad een moeilijke periode, hopelijk gaat dit gevoel snel voorbij :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik woon in de US omdat mijn man bijna 20 jaar geleden een baan aangeboden kreeg in SoCal en vertrok op een H-1B.
Wat me hier trekt ? Niet veel. Behalve dan dat er inderdaad in de US meer ruimte is dan in Ned.
Maar vergis je niet, de US is het land van 'ieder voor zich en de overheid (dan wel god) tegen ons allen'.

Kun je niet beter eens gaan inventariseren wat je mogelijkheden zouden zijn elders in Europa ?
Ik weet het, niet makkelijk met de na-weeen van de recessie. Maar als je weg wilt uit Oost-Vlaanderen is dat voor de korte termijn wellicht een betere optie.
Nog beter is om dan meteen op zoek te gaan naar een internationaal bedrijf zodat er eventueel een kansje is voor overplaatsing.

Ik weet niet wat je je voorstelt bij 'the way of living' en 'de mogelijkheden'.
Zelf heb ik niet het gevoel dat ik hier zoveel anders leef dan ik thuis deed of zou doen.
En 'mogelijkheden', voor mij dus niks noppes nada, want ik kreeg een H-4 visum waarmee je zelfs niet mag denken over een leven hier. Het duurde acht jaar voor we onze groene kaarten kregen - en toen hoefde het niet meer want als je zo lang niet hebt gewerkt zal er wel mis zijn met je, dus huurt niemand je meer in. Een paar jaar geleden heb ik nog een ronde sollicitaties gedaan, maar zelfs voor vakken vullen in de supermart was ik niet mer geschikt mocht ik merken.
Ik weet dus uit pijnlijke ervaring(en) dat de US helemaal niet zo 'welcoming' is als het land zich voortdurend doet voorkomen.
Maar goed, er zijn genoeg anderen die wel in de pul vallen.
kjiemie
Amerika-ontdekker

Bericht door kjiemie »

Oei ja, dat is ook zoiets, dan mag je eerst niet werken en nadien nemen ze je niet meer aan... niet leuk :(

Ja, ergens in Europa lijkt wel een optie, Finland (regio rond Helsinki, bv Espoo) is heel aangenaam, maar ja, de taal hé :(

Ik denk niet dat een internationaal bedrijf me wil, met het diploma dat ik heb. Ik werk in de sociale sector, daar staan ze nu niet echt om te springen denk ik ;)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Inderdaad, Fins hoort tot een andere taalfamilie dan Ned. en het is een gecompliceerde taal om te leren.

Sociale sector is inderdaad niet makkelijk om elders werk mee te vinden - je zult iets moeten zoeken dat je (ook) kunt en waarbij datgene wat je gestudeerd/ervaren hebt je voornamelijk daarbij steunt. Met 27 kan het roer nog een keer om, maar wat zou je kunnen/willen ?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

kjiemie schreef:Ik heb verre familie in Minneapolis, die vroeger naar daar geëmigreerd zijn.
Misschien moet je eens vissen of zij niet een paar leuke kerels kennen die ze aan je voor kunnen stellen als je hen bezoekt tijdens een vakantie?
Heb je al eens laten vallen dat je wilt immigreren naar de US? Hen gevraagd hoe het is om in hun streek te wonen, je er te vestigen als nieuwkomer?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kjiemie
Amerika-ontdekker

Bericht door kjiemie »

kastelke schreef:
kjiemie schreef:Ik heb verre familie in Minneapolis, die vroeger naar daar geëmigreerd zijn.
Misschien moet je eens vissen of zij niet een paar leuke kerels kennen die ze aan je voor kunnen stellen als je hen bezoekt tijdens een vakantie?
Heb je al eens laten vallen dat je wilt immigreren naar de US? Hen gevraagd hoe het is om in hun streek te wonen, je er te vestigen als nieuwkomer?
Ik heb met mijn neef (of hoe noem je dat dan, achter-achter...neef ;) ) het er al wel eens over gehad, dat ik graag zou emigreren en dat ik dat bv ook via tijdelijke werk/studeervisa wil proberen; hij zei dat hij wel eens zou kijken welke mogelijkheden er waren, maar daar is nog niets concreet uit gekomen. Omdat ik hem verteld had dat ik graag op een J1 wou gaan, voor een internship van 1 jaar in de social services, maar die organisatie die dat deed, is opgedoekt en ik vind geen andere die dat doet...hij zou eens kijken welke gelijkaardige organisaties hij kon vinden, maar heb ik niets meer van gehoord, wil dan ook niet gaan aandringen... Of doe ik dat dan beter wel? :)

@oortjes: Ik heb een diploma orthopedagogie ('opvoeder'), werk aan de Gentse unief als 'jobcoach': ik begeleid mensen met een arbeidshandicap naar een gewone job (dus geen beschutte werkplaats oid):
dat zijn bv mensen met autisme, asperger, mensen met niet aangeboren hersenletsel (bv na auto ongeluk: vergeetachtigheid, epilepsie,...), dyslexie,doven, slechthorenden, mensen met zware rugklachten die zich willen herscholen, blinden, mensen die een depressie/burn-out gehad hebben,... Wij stellen dan hun opleidingsplan op, maken doelen op, voeren die dan samen uit.
Dat kan gaan van arbeidersfuncties tot kaderfuncties, mensen die analfabeet zijn, mensen die 2 universitaire diploma's hebben,...kortom alles.
Wij bemiddelen dan ook bij de werkgever, geven infosessies op de werkvloer, om de vooroordelen en schrik wat weg te werken. We organiseren stages, etc zodat ze zich optimaal kunnen inwerken en 'bewijzen' dat ze even goed het werk kunnen doen als iemand anders, mits enkele aanpassingen.
Geen evidentie maar ik doe het heel graag!

Ik werk graag met mensen, iets sociaal,..maar ja dat is werken in de Starbucks ook he, met mensen en tis ook sociaal ;)
Ik denk dat je sowieso niet heel kieskeurig kan zijn als je ergens in een nieuw land binnenkomt (tenzij je een specifieke expertise hebt waar ze naar vragen, maar dat heb ik niet), ik ben bereid heel hard te werken in elk opzicht om er te raken. Ik zou er geen probleem mee hebben om bv in de starbucks of mc donalds te werken, om te gaan poetsen, zeker niet. Maar ga ik het daarmee kunnen redden? dat denk ik niet...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je hebt een diploma en je hebt werkervaring. Is er geen uitwisseling oid. tussen jouw hogeschool/universiteit en een US universiteit ?
Al is het maar verdere scholing op een van de gebieden waarop je nu bezig bent, bv. arbeidsrevalidatie na hersenletsel (ik noem maar wat).

Als je achter-achter-achter-achter-neef geen kennis van zaken heeft is dit een vraag waar hij weinig mee kan. Zoals de meeste USers is hij van goede wil en zo te lezen snel van beloven. Vervolgens ontdekt hij dat de materie gecompliceerder is dan hij dacht. Einde verhaal.

Zijn er beroepsorganisaties op jouw gebied ? Hebben die kontakt met soortgelijke organisaties in de US ?
Zijn er congressen op jouw vakgebied ? Komen er USer voor naar Belgie/Europa ? Zijn er congressen in de US ?
Worden er op jouw gebied vakbladen uitgegeven in de US ?
Zijn er on-line kontakten te leggen met 'collega's' in de US ?
OK je snapt wel waar ik heen wil.

Wil je op jouw gebied in de US werken dan zul je toch een deel van je studie moeten herhalen dan wel aanvullen. Het is een van de beroepen waarvoor je een license van de state moet hebben om dat beroep uit te oefenen, als ik het goed heb begrepen.
kjiemie
Amerika-ontdekker

Bericht door kjiemie »

Die uitwisselingen zijn er soms, maar wij mogen daar nooit aan deelnemen, dat mogen alleen de mensen met een universitair diploma (onze oversten dus), aan de unief hier hangt alles vast met regeltjes en uitwisselingen zijn voorbehouden voor mensen met een universitair diploma.

Ik zal een uitzoeken of er hierover congressen zijn, nationale/vlaamse zijn er zeker, maar ik heb er nog niet van gehoord dat hiervoor mensen uit andere landen overkomen.
1 keer was er een kans op een project met Zweden of Finland, maar daarvoor werd een andere organisatie gekozen.

Ik wil het werk dat ik nu doe, niet persé verder doen daar, ik sta ook open voor andere zaken en andere jobs die mijn weg zouden kruisen hoor :)
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

kjiemie schreef:Ik heb met mijn neef (of hoe noem je dat dan, achter-achter...neef ;) ) het er al wel eens over gehad, dat ik graag zou emigreren en dat ik dat bv ook via tijdelijke werk/studeervisa wil proberen;
Emigratie is in principe permanent en zo'n studievisum of stagevisum is bedoeld om na dat jaar weer terug te gaan naar België. Als je zo'n visum kan bemachtigen kan je wel een jaar aan de VS proeven, maar daarna zal je toch echt terug moeten.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kjiemie, heb je je al opgegeven voor de DV-lottery van 2015 - die nu gaande is ?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer