Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Voorstellen HMW

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
HMW
Amerika-newbie

Voorstellen HMW

Bericht door HMW »

Ik zal even wat vertellen. Ben Harm en woon nu nog in nederland. We gaan midden januari voorgoed naar amerika. Het heeft lang geduurt 5 jaar. We gaan een koeienbedrijf overnemen met mijn vrouw en zoon.
Bara
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bara »

Wat spannend !

Waar van the Us gaan jullie precies ?
Ja! Weer netwerken, maar dan anders.... http://www.sky-match.net/
Blog http://baragoesusa.blogspot.com/
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hoe heb je je emigratie naar Wisconsin geregeld? Via een Nederlander daar, via de staat, op andere wijze?

Beroepshalve geinteresseerd, ben VS correspondent van het Agrarisch Dagblad en woon een eindje verderop, in St. Paul, MN.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Welkom!
Dat lijkt me inderdaad een hele onderneming zeg! Ik denk niet dat we hier al iemand hebben die zo'n bedrijf runt. Je gaat ons dus waarschijnlijk allemaal wat slimmer kunnen maken op dat gebied.
Hoe oud is je zoon? Gaat hij ginder naar school gaan? Zijn jullie al (dikwijls) in Amerika geweest?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Voorstellen HMW

Bericht door phillybilly »

HMW schreef:Ik zal even wat vertellen. Ben Harm en woon nu nog in nederland. We gaan midden januari voorgoed naar amerika. Het heeft lang geduurt 5 jaar. We gaan een koeienbedrijf overnemen met mijn vrouw en zoon.
Leuk zeg! Tis dat ik in mijn laatste jaar zit, anders kon ik stage komen lopen ;)

Welkom op het leukste forum!!!!
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Bennogr schreef:Hoe heb je je emigratie naar Wisconsin geregeld?
Benno...waar lees je nou Wisconsin? Ik ben het spoor bijster!
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

jvinch schreef:
Bennogr schreef:Hoe heb je je emigratie naar Wisconsin geregeld?
Benno...waar lees je nou Wisconsin? Ik ben het spoor bijster!
Jan,

bekijk zijn profiel maar eens. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Dat verklaart een hoop!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Was eigenlijk een automatische reactie. Wisconsin is erg populair bij Nederlandse koeienhouders, weet ik uit ervaring, ik ben een tijdje terug met een delegatie van de landbouwcommissie van de Tweede Kamer daar een paar dagen de boer (!) op geweest.

De mensen die ik daar ontmoet heb, doen het best goed. Zit zelfs een kaasmaker bij. Echte "Gooda" kaas. (Al heb ik iets tegen kaas, kan niet tegen die plakjes, maar ik eet wel pizza. Ach, je moet iets hebben).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
HMW
Amerika-newbie

voorstellen HMW

Bericht door HMW »

Benno, via familie in calgary en amerika zijn we der terecht gekomen. Heb allerlei lui gehad die helpen wilden, maar ik mot ze niet. wat moet ik met 1000 koeien? Gaat over veel te veel centen. Nou as het niet goed gaat kunnen we altijd nog terug. mijn zoon daar doen we het voor, met dat haagse beleid wil dat hier niet meer. ie weet wel wat ik bedoel.
Henk Jan is 19 en heft al in canada stage gedaan zo hij ken het wel.
Asl we in amerika zijn dan moeten we maar eens langskomen.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ha, dit is leuk! Een boer op het forum geeft altijd weer andere inzichten en discussies.

Ik ben 10 jaar getrouwd geweest met een melkveehouder en runde met hem samen het bedrijf in maatschap. Ook bij ons is emigratie wel een issue geweest. Helaas is hij verongelukt, ik heb daarna besloten het bedrijf te verkopen. Met mijn twee nog heel jonge kinderen zag ik er geen toekomst in.

Maar de landbouw en zeker melkvee, dat blijft trekken. Mijn oudste zit inmiddels op heb MBO-agrarisch en gaat deze zomer stage lopen bij vrienden van ons in Californië. Zij hebben daar 3000 stuks melkvee en fokken kalveren op van anderen, vorig jaar stonden er 23.000. En ja, dat zijn gigantische aantallen en dan ben je ook geen boer meer, maar manager. Er lopen 100 personeelsleden rond.

Benno, ik wist wel dat je journalist was, maar niet dat je dat was voor het Agrarisch Dagblad, leuk!
phillybilly
Amerika-expert

Wat leuk dat er toch wat mensen met een agrarische achtergond op het forum zitten.....
Vaak als mensen vragen "wat doe jij voor studie?" en ik zeg "Ik zit op de HAS" heeft niemand een idee waar ik het over heb. Als ik dan zeg dat ik de opleiding dier- en veehouderij doe, met als afstudeerrichting diergezondheid hoor ik vaak: "Ow, dus je wilt boerin worden" :(

NEEEEE !!!!!
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

phillybilly schreef:Wat leuk dat er toch wat mensen met een agrarische achtergond op het forum zitten.....
Vaak als mensen vragen "wat doe jij voor studie?" en ik zeg "Ik zit op de HAS" heeft niemand een idee waar ik het over heb. Als ik dan zeg dat ik de opleiding dier- en veehouderij doe, met als afstudeerrichting diergezondheid hoor ik vaak: "Ow, dus je wilt boerin worden" :(

NEEEEE !!!!!
Vertel eens wat jij wél wilt worden. Want onze 16-jarige doet op dit moment dus MAS en het zwabbert daar maar wat aan. Hij wil naar de HAS en dus ook veehouderij doen of wellicht toch loonwerk/mechanisatie, maar geen boer of loonwerker worden. Snap jij het nog, snap ik het nog ... maar vooruit, ik ben benieuwd wat jij wilt doen.
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

:welcome: HMW. Erg leuk om een boer in ons midden te hebben.

Ondanks het feit dat ik geen boeren-DNA heb, vind ik het wel een verdomd interessante tak van sport en boeit het buitenleven me wel enorm. Wat dat aangaat zit ik hier in Dronten (Agrarische-hoofdstad-van-Nederland) wel goed. Er zit hier vlak bij een aantal internationale agrarische opleidingen, waardoor je zeer veel nationaliteiten in het dorp tegenkomt.

Ik ben dus reuze benieuwd wat je nog meer van jezelf wilt prijsgeven. :wink:
phillybilly
Amerika-expert

nieuwenoord schreef: Vertel eens wat jij wél wilt worden. Want onze 16-jarige doet op dit moment dus MAS en het zwabbert daar maar wat aan. Hij wil naar de HAS en dus ook veehouderij doen of wellicht toch loonwerk/mechanisatie, maar geen boer of loonwerker worden. Snap jij het nog, snap ik het nog ... maar vooruit, ik ben benieuwd wat jij wilt doen.
:oops: Das een hele goeie.....
Ik heb ook eerst de MAS gedaan; in volle overtuiging dat ik "iets met dieren" wilde. Het bleek al gauw dat er genoeg vrijwilligerswerk is, maar heel weinig betaalde banen. Ik heb daarna 2 jaar gewerkt op een callcenter, maar wilde toch wel graag een HBO-diploma. Ik heb getwijfeld tussen NHTV (toerisme) en de HAS en heb gekozen voor de HAS omdat ik ook al de MAS had gedaan. Achteraf gezien had ik liever NHTV gedaan :?
Ik zit nu in het laatste jaar, dus als het goed is ben ik in juli klaar. In het tweede jaar kwamen bij mij al de twijfels, maar met het oog op het 3e jaar (je hebt een verplichte buitenlandstage!!) heb ik besloten door te zetten. De stages zouden immers leuk worden en dan zou ik nog maar een jaartje hoeven. In het 3e jaar heb ik 3 geweldige stages gedaan: 3 maanden Texas trainingscenter voor jonge paarden en paarden met problemen, 4 maanden klanttevrendeheidsonderzoek voor de dieremabulance en 2,5 maand lespakketten schrijven voor basisscholen op de kinderboerderij in Venlo.
Ik heb besloten de opleiding af te maken om zo toch een HBO-diploma te hebben, maar dit laatste jaar valt vrij zwaar. Niemand weet wat ie na de HAS wil doen en de meesten gaan doorstuderen. Ik wil graag iets in de agrarische journalistiek, of een managementfunctie bij een stichting (bijvoorbeeld dierenambulance), waar weer moeilijk betaald werk in te vinden is.
Waar wél geld mee te verdienen is, en wat de meeste hassers ook gaan doen is VERKOOP en vertegenwoordigen. Dat is nou net weer iets dat mij niet ligt. Ik wil geen veevoer verkopen, melkmachines installeren, bedrijfskengetallen analyseren enz. :(
Het grappige is (of ja, zo grappig is het eigenlijk helemaal niet!) is dat geen van mijn klasgenoten denkt iets met deze opleiding te gaan doen.....
Als je echt de VEE in wilt, zijn er volop banen....in de paarden misschien ook wel, als je erg goed bent, maar ik wil paarden als hobby houden.
Ik zal maar meteen even vertellen wat de opleiding inhoudt, want veel mensen hebben er een verkeerd beeld bij: (of word ik nu langdradig??)

In tegenstelling tot de MAS heb je weinig tot geen contact met dieren. De opleiding is op bedrijfsniveau (en dat sprak mij ook aan, maar sommigen denken dat het knuffelen is)
Je krijgt 2 blokken "biologie/diergezondheid" maar de nadruk ligt op vee. Het is uiteraard toepasbaar op honden, katten ed, maar de lesstof is veelal vee. Verder krijg je veel bedrijfseconomie, management, analyse van bedrijfskengetallen, voeding, bodem& plant, marketing, wiskunde, scheikunde, statistiek, en heb je keuzevakken vanaf het 3e jaar. Ik heb als keuzevakken diergeneeswijzen, journalistiek, personeel en leiding geven, georganiseerde dierziektebestrijding, paardenhouderij, training en fysiologie bij sportpaarden. Ook heb je heel veel PGO en projectwerk, waarbij je een project moet uitvoeren in groepjes van ong 4 personen. Hierbij worden de "dierhouders" gemengd me de "veehouders".
Persoonlijk vind ik de opleiding "te breed" waardoor ik echt geen idee heb wat ik nu in juli kan gaan doen.
Iets bij een instantie als AID lijkt me ook wel aardig, en ik heb ook gesolliciteerd bij Houston SPCA <-- wie niet waagt.... :wink:

Ik hoop niet dat ik de plannen van je zoon nu in de war gooi....maar ik vind hetr wel belangrijk dat mensen weten wat de opleiding inhoudt....het kost namelijk veel geld en dan wil je wel weten waar je aan gaat beginnen. Toen ik naar de open dag ging, 4 jaar geleden, vertelden ze dat het eigenlijk de MAS is, maar dan op HBO-niveau.....dat is het dus echt niet. In het eerste jaar valt dan ook ruim 60% alweer af....

Ik zal niet alleen maar zeuren :)
Ik vind dat je wel veel vrijheid hebt in het kiezen van projecten en ik vind het super dat je je stages zelf kunt bepalen. Een verplichte buitenlandstage staat goed opje CV en ik heb de tijd van mijn leven gehad. Nu zijn er ook wel studiegenoten die maanden hebben gezeurd omdat ze niet naar het buitenland wilden, en uiteindelijk maar naar België zijn gegaan zodat ze in de weekenden naar huis konden...

Ik ben me nu aan het oriënteren op een talenstudie in USA....en daarna zie ik wel weer verder....
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Pfff, de plannen van mijn zoon gooi je zomaar niet in de war, want die zijn absoluut niet concreet. Net zo weinig concreet als de MAS-opleiding, want daar zit volgens mij op dit moment ook kop- nog staart aan. Ik had het gevoel dat de HAS wat concreter zou kunnen zijn.

Het grootste probleem zit er wat mij betreft in, dat Peet na 3 jaar HAVO is overgestapt naar de MAS. Toen leek dat een goede stap, nu zit ik met een kind wat in elk geval geen middelbare school diploma heeft en hard werkt op zijn stage-adressen (want dat kan en wil hij wel), maar op school geen richting lijkt te vinden. We willen wél dat hij dat MAS-diploma haalt, want alles beter dan niets, maar dan?

We overwegen ook weleens om hem na de MAS nog één jaar Luzac-college te laten doen, om zo in dat jaar 4 en 5 HAVO gecombineerd te kunnen doen.

Wat gaaf trouwens dat jij stage hebt gelopen in Texas. Jonge paarden en probleempaarden, helemaal mijn pakkie an :lol:
phillybilly
Amerika-expert

nieuwenoord schreef: Wat gaaf trouwens dat jij stage hebt gelopen in Texas. Jonge paarden en probleempaarden, helemaal mijn pakkie an :lol:
Ja het was echt super! Op de HAS moet je minimaal 6 weken een meewerkstage met verdiepende opdracht doen in het buitenland. Ik wilde alltijd al graag naar USA en heb wel 40 bedrijven gemaild. Deze mensen waren de enige die terug mailden en ik heb een geweldige tijd gehad. Het is een eenmansbedrijfje en er waren ongeveer 15 paarden in training, en ze verschilden allemaal enorm. Van een paard dat niet wilde galloperen, tot een pony met een hersenziekte, tot en hartstikke "groen" paard, tot een etterbak die steeds ging liggen en alleen maar bokte....vanalles wat zat erbij.
Ze werken daar op een natural horsemanship-manier, maar de beestjes krijgen wel op zijn tijd een knal als ze het verdienen.
Na mijn stage ben ik afgelopen zomer nog 1 maand terug geweest, en in feb ga ik voor 2 weken daarheen om lekker uit te rusten van alle school dingen ne dan werk ik gewoon lekker mee op het bedrijf.

Even over de HAS....de opleiding is zo breed dat ie "vaag" is. Maar daarentegen is het wel een goed aangeschreven HBO-instelling.....dus zal je zoon moeten bedenken wat ie echt wilt....mijn ervaring met de MAS is dat er weinig betaalde banen in zijn..

Zou zo'n combi-jaar nut hebben? Als je een MBO-diploma hebt ben je toch al "hoger" opgeleid dan een middelbare school (havo) diploma??
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Even over de HAS....de opleiding is zo breed dat ie "vaag" is. Maar daarentegen is het wel een goed aangeschreven HBO-instelling.....dus zal je zoon moeten bedenken wat ie echt wilt....mijn ervaring met de MAS is dat er weinig betaalde banen in zijn..

Zou zo'n combi-jaar nut hebben? Als je een MBO-diploma hebt ben je toch al "hoger" opgeleid dan een middelbare school (havo) diploma??
Dat laatste is dus precies wat wij ons afvragen. Hoe heb jij de aansluiting van de MAS naar de HAS ervaren? In principe moet hij die stap zo kunnen maken, alleen hebben wij het idee dat er op deze MAS heel veel 'aangerommeld' wordt. Hij zit op het Wellant College in Gorinchem en is de eerste lichting van wat ze daar 'Selfmade' noemen. En het is ook grotendeels 'zoek het zelf maar uit'. Hij weet ook niet welke richting hij nou in wil, maar dat lijkt me niet zo'n ramp als je toch daarna nog HAS gaat doen. Hou het maar lekker breed.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

//off-topic:
De opleiding die ik doe, ICT op het MBO is ook veel te breed. Niemand van mijn klasgenoten weet wat ie met de opleiding aanmoet en bijna iedereen die ik spreek wil iets anders gaan doen hierna.

Terug naar Harm.
Wat leuk om te horen. In die regio, maar ook in Michigan zijn een hoop Nederlandse boeren. Je zult gauw aansluiting vinden denk ik.

Waar ik woon hier in Schagen zijn ook een aantal boerenbedrijven, waarvan ik er wel een x aantal ook ken. Ik hoor bijna nooit positieve dingen betreffende Den Haag, dus ik begrijp je emigratie zeker. Een goede vriend van mij die boer is heeft in Canada een aantal weken rondgelopen op een boerderij. Een verhalen joh.. super. Nu heeft ie het melkveebedrijf van zijn ouders overgenomen. Dat is alleen wel in Nederland.
- Mike
HMW
Amerika-newbie

HMW

Bericht door HMW »

Watn reakties over die scholen.Wist niet dat dat zo moeilijk was. Ja er bin genoeg hollander die de stap gezet hebben. ben er ook weer wat terug kom maar dat was uit denemarken geloof ik. We lazen dat over die groen kaarten maar als ie investeren is dat niet zo moeilik vertellen hier.
Mensen hierin de buurdt ben er 4 jaar gelden henne gaan en hebben al zo n kaart ook boeren.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer