Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Eve

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
Plaats reactie
evelyne.dieu
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Eve

Bericht door evelyne.dieu »

Dag Iedereen,

Ik ben Eve, 23 jaar en interieur designer.
NU, my American Dream.
De liefde voor Amerika werd er met de paplepel ingestoken.
Ik wist op mijn 15 jaar dat ik interieur designer wou worden, ik ben dat dan ook gaan verder studeren.
Mijn laatste jaar heb ik in de States doorgebracht. Wat hier aan vooraf gegaan is kan een boek vullen dus daar bespaar ik jullie van.
Ik heb dat jaar in Texas gewoond. Ik was op slag 'thuis'. Zeer bizar gevoel was dat!
Ik studeerde er aan de University of North Texas tot aan de kerstvakantie en January tot eind april werkte ik er full time als interieur design intern
bij commercieel interieur design bureau Lauckgroup in Downtown Dallas.
Sinds ik terug in België ben spendeer ik al mijn vrije tijd aan opzoekwerk, sollicitatie brieven, visa research, business plan schrijven;... om terug naar de US te kunnen verhuizen.

Ik ben wat mijn dromen betreft enorm koppig. Ik zal doorzetten tot er ERROR op mijn voorhoofd verschijnt. Ik werk enorm hard om mijn dromen te vervullen en ik zal er alles aan doen (buiten trouwen met een random stranger) om in Amerika te geraken.
USInsider
Amerika-expert

Re: Eve

Bericht door USInsider »

Welkom op het forum Eve.

Je wilt naar de US om er te gaan werken - je hebt 'liefde voor de US' zeg je.
Het is niet aardig maar ik ga je even uit je droom helpen. Ten eerste, de US wil je niet. Men heeft vooral een hekel aan twee soorten immigranten: de illegale en degenen die willen komen om een baan 'te stelen' - mn. de H-1B's.
Ten tweede, je bent een vrouw. Je hebt al begrepen dat voor veel banen de H-1B het meest aangewezen visum is. Dat wordt voor 80% toegekend aan mannen. En de 20% die naar vrouwen gaat wordt vooral uitgegeven in academia - niet in bedrijfsleven.
Ten derde, de keuze van werk. Iedere ietwat genotiveerde en geinteresseerde peroon die in een meubelwinkel gaat werken en zijn/haar ogen openhoudt, leert vanzelf wel hoe je meubels moet neerzetten. Daar heb je geen degree (B.S.) voor nodig.
Ten vierde, zelfs degenen die een graad hebben gehaald in meubels schuiven, zullen in eerste instantie in beginners-posities worden aangenomen. Voor beginnerposities zijn geen H-1B werkvergunningen beschikbaar. (Maar wel tijdelijke: de J-1.)

Dus wat te doen ?
1. Is het mogelijk verder te studeren in de U.S. op een F-1 visum voor een M.S. met aansluitend (nogmaals ?) een periode Optional Practical Training (OPT) ? Vaak lukt het gegadigden in die periode de werkgever te interesseren om een H-1B petitie aan te vragen.
Of kun je ev. op jouw vakgebied meer technisch gericht onderwijs doen, op een M-1 visum ?

2. Indien je geen geld hebt voor studie, of als het om andere redenen niet kan, is (opnieuw ?) internship een optie ? Dat zou dan een (nieuw ?) J-1 visum betekenen.

3. Om voor een H-1B in aanmerking te komen moet je een werkgever vinden die je wil sponsoren. De werkgever moet kunnen bewijzen dat jij de juiste persoon bent voor de been. De werkgever moet bovendien bereid zijn extra moeite te doen, want petities voor interior designers worden meestal in eerste instantie afgewezen. (Vanwege het 'je kunt het in de paktijk leren, er is geen B.S. voor nodig'.) Er moet dan aanvullend bewijs worden geleverd dat de baan in kwestie dit nu juist wel noodzaakt. Dat bewijs kan om. zijn verklaringen van erkend gerenommeeerden op het vakgebied. Dat betekent extra werk, extra kosten want de gerenommeerden zijn meestal duur - en de advokaat ook.
Extra problemen met H-1B voor bedrijven zijn: de cap; het feit dat tegenwoordig teveel petities worden ingediend en dat er dus geloot wordt - dus volslagen onzeker of er een procedure wordt gestart voor de werker; de lange periode die het geheel kost (indienen voor 1 april, loting op 1 april of kort daarna, werker kan indien goedgekeurd pas op 1 okt. aan het werk gaan).

4. Je zou je kunnen richten op een O-1 visum. Dat heeft enerzijds minder vereisten, anderzijds meer. Voor een O-1 moet je enorm goed zijn in wat je doet en dat moet door anderen erkend zijn. Je moet dus je carrière beginnen waar je nu woont.
Wat helpt: lidmaatschap van beroepsorganisatie(s); als je zelf gepubliceerd hebt in het vakgebied; er over jou of over projekten waar je aan (mee-)gewerkt hebt is gepubliceerd; als je erkenningen heb gekregen zoals prestigieuze opdrachten, prijzen, etc.
Voor O-1 moet je dus meer dan voor H-1B vooral ervaring hebben, jezelf hebben bewezen, extra kennis hebben opgedaan oa. door extra opleidingen, enz. Bij mijn weten is voor O-1 geen vereiste dat er een B.S. noodzakelijk is om het werk te kunnen doen.
Een voordeel van O-1 is bovendien dat een Groene Kaart meestal wordt afgegeven indien aangevraagd, en dat dit relatief snel kan gaan.

5. Tenslotte is er nog de mogelijkheid om in de US een eigen bedrijf te starten of over te nemen. Het visum daarvoor is de E-2. Er is hier een deelnemer die daar kennis over heeft, PBBI. Maar je zult toch ong. $ 100,000 moeten hebben om het bedrijf op te zetten en om je eerste periode in de US te overbruggen mbt. levensonderhoud enz.
(Er is hier ook een draad omtrent E-2 en Groene Kaart/permanent verblijf - degenen die dat startten hebben een zaak in sjieke meubels in Virginia en doen ook I.D. bij mijn weten. Misschien dat zij je tips kunnen geven. Kan iemand dat ond. omhoog goochelen ? Bij mij blijft de search engine E-2 'ignoren'.)

Meer weet ik niet (nu). Ik hoop dat je iets kunt met bovenstaande.
En ik wens dat je uiteindelijk je droom kunt waarmaken ! Hoewel: 'always be careful what you wish for, you might get it'.
evelyne.dieu
Amerika-ontdekker

Beste USInsider,
Het is niet aardig maar ik ga je even uit je droom helpen. Ten eerste, de US wil je niet. Men heeft vooral een hekel aan twee soorten immigranten: de illegale en degenen die willen komen om een baan 'te stelen' - mn. de H-1B's.
Het business plan waar volop aan gewerkt wordt zal banen voor amerikanen verzorgen.
Ten derde, de keuze van werk. Iedere ietwat genotiveerde en geinteresseerde peroon die in een meubelwinkel gaat werken en zijn/haar ogen openhoudt, leert vanzelf wel hoe je meubels moet neerzetten. Daar heb je geen degree (B.S.) voor nodig.
No offence maar u heeft duidelijk geen flauw idee wat mijn beroep inhoud. Is dan een metser met smaak een architect?
Ook in Amerika wordt daar niet zo licht over gegaan. Je moet er wel degelijk voor studeren. Een dure studie waar je niet op 1,2,3 doorheen kan huppelen.
Daarna moet je 3 jaar 'wachten' om je licentie te behalen. En met dat examen wordt niet gelachen. Je krijgt niet voor niets 3 jaar de tijd om er voor te studeren.
Iemand die dat proces doorlopen heeft gaan veralgemenen met een diploma loze verkoper uit een meubel winkel is absurd.
1. Is het mogelijk verder te studeren in de U.S. op een F-1 visum voor een M.S. met aansluitend (nogmaals ?) een periode Optional Practical Training (OPT) ? Vaak lukt het gegadigden in die periode de werkgever te interesseren om een H-1B petitie aan te vragen.
Of kun je ev. op jouw vakgebied meer technisch gericht onderwijs doen, op een M-1 visum ?
Ik kan normaal gezien de zomer van 2016 aan mijn Master beginnen aan dezelfde Universiteit waar ik 2013 studeerde.
Je moet hiervoor 2 jaar ervaring hebben om aan het programma te mogen beginnen.
4. Je zou je kunnen richten op een O-1 visum. Dat heeft enerzijds minder vereisten, anderzijds meer. Voor een O-1 moet je enorm goed zijn in wat je doet en dat moet door anderen erkend zijn. Je moet dus je carrière beginnen waar je nu woont.
Wat helpt: lidmaatschap van beroepsorganisatie(s); als je zelf gepubliceerd hebt in het vakgebied; er over jou of over projekten waar je aan (mee-)gewerkt hebt is gepubliceerd; als je erkenningen heb gekregen zoals prestigieuze opdrachten, prijzen, etc.
Voor O-1 moet je dus meer dan voor H-1B vooral ervaring hebben, jezelf hebben bewezen, extra kennis hebben opgedaan oa. door extra opleidingen, enz. Bij mijn weten is voor O-1 geen vereiste dat er een B.S. noodzakelijk is om het werk te kunnen doen.
Een voordeel van O-1 is bovendien dat een Groene Kaart meestal wordt afgegeven indien aangevraagd, en dat dit relatief snel kan gaan.
Hier ga ik meer over opzoeken!
5. Tenslotte is er nog de mogelijkheid om in de US een eigen bedrijf te starten of over te nemen. Het visum daarvoor is de E-2. Er is hier een deelnemer die daar kennis over heeft, PBBI. Maar je zult toch ong. $ 100,000 moeten hebben om het bedrijf op te zetten en om je eerste periode in de US te overbruggen mbt. levensonderhoud enz.
(Er is hier ook een draad omtrent E-2 en Groene Kaart/permanent verblijf - degenen die dat startten hebben een zaak in sjieke meubels in Virginia en doen ook I.D. bij mijn weten. Misschien dat zij je tips kunnen geven. Kan iemand dat ond. omhoog goochelen ? Bij mij blijft de search engine E-2 'ignoren'.)
Ik ga zeker PBBI eens contacteren. Die mensen in Virginia heb ik al gecontacteerd maar zonder reactie tot nu toe.

Alvast bedankt voor de reactie!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hi Eve.
Om te beginnen, het idee dat veel beroepen in de praktijk geleerd kunnen worden - omdat dit in het verleden zo toeging - is niet van mij. Maar van USCIS, de instantie die moet beslissen of je mag immigreren of niet.

Ik weet waar ik het over heb, uit ervaring. Ik heb drie bachelors (een 'echt', twee 'equivalent') vooral vanwege de technische kanten van mijn area of expertise. Ik werkte in Ned. en had ook een eigen bedrijfje. Ondanks dat al, opleiding, ervaring, enz. - mijn beroep werd/wordt door USCIS NIET als 'H-1B waardig' gezien. Een baan moet de degree VEREISEN om het werk te kunnen doen.
In feite wordt op dit moment 'vanzelfsprekend H-1B waardig' vooral waargemaakt door software-engineers.

Van wat ik vond op het Internet, bestaat deze issue ook voor Interior Designer. Een opleiding helpt, maar is niet noodzakelijk in het oog van USCIS. Ik overdreef, om je aandacht te hebben. Je moet hier niet te licht over denken. Veel aanvragen voor I.D. worden afgewezen, of er wordt met een RFE - Request for Information - gereageerd, waarin de vraag waarom voor de baan een degree vereist. Daar moet dan op gereageerd worden door gerenommeeerde deskundigen uit het veld.
Kortom, een baan-aanbod is niet genoeg, je zult een immigratie-advokaat moeten hebben met gedegen kennis van werkgebonden petities, liefst een die met dit bijltje van 'niet H-1B waardig' heeft gehakt. En je hebt ook een gemotiveerde as. werkgever nodig, die bereid is dat 'extra' voor rekening te nemen.

De eis van USCIS is overigens voor een VIER-jarige studie voor een B.S. om H-1B waardig te zijn. Heeft de studie een deel internship/vocational training, dan telt dit alleen onder bepaalde voorwaarden mee. Kan de B.S. in drie jaar worden behaald, dan voldoet-ie niet aan de eis.
Het maakt niet uit hoe hard jij moet studeren enz. zolang USCIS denkt dat een studie niet essentieel noodzakelijk is.
Met een Masters Degree vergroot je je kansen - want je zult dan een 'higher level' van werk aangeboden krijgen. Plus voor een O-1 visum is het ook een goed uitgangspunt.

Als je inderdaad een goed business plan hebt plus voldoende kapitaal om een bedrijf over te nemen/te starten, dan heb je het H-1B probleem dus niet. Maat je schreef sollicitatie-brieven verzonden te hebben en dat betekent je op een H-1B visum naar de US wil komen.
Een E-2 visum stelt de eisen hierboven genoemd, niet maar USCIS kan vereisen dat je al enige vaardigheid hebt bewezen met ondernemer-zijn. Je bedrijf in de US moet bovendien vrij snel redelijk succesvol zijn, anders wordt het visum niet verlengd na de initiele proef-peridode van 2 of 5 jaar. (Maar ik weet hier te weinig van om er iets gedetailleerds over te kunnen zeggen.)
Het E-2 visum heeft enerzijds het voordeel dat er geen beperking is op het aantal verlengingen, anderzijds geeft het niet de mogelijkheid om een Groene Kaart aan te vragen - dus permanent residency is niet mogelijk (en daarmee is US citizenship via dit visum ook onmogelijk).

Het is al gezegd, je bent nog jong, je weet heel duidelijk wat je wilt, je gaat ervoor, en je hebt klaarblijkelijk ook enige fin. middelen. Dat vergroot allemaal de kans op succes, als je de mogelijke problemen maar niet onderschat.
Timmer een goed resume in elkaar, met een voorblad met alle relevante indo, en vraag references aan docenten en voormalige werkgevers.

Nogmaals, de US zit niet op je te wachten - het US immigratie-beleid is gericht op familie-hereniging, niet op het binnenhalen van benodigde werkers/banen-scheppers. Vergis je daar niet in.
Onderschat ook niet de oneerlijkheid, de inefficientie en de regelrechte domheid die je in de US zult tegenkomen wanneer je wilt immigreren. Geloof niemand op zijn/haar woord, vraag iedere toezegging op papier, houdt op elk gebied de vinger voortdurend aan de pols.
Laatst gewijzigd door USInsider op 07 aug 2015, 09:31, 5 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Vergeet niet het portfolio, want dat is minstens even belangrijk als je resume.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar dat stuur je toch niet mee bij een sollicitatie ? Of wel ?

Je zou bovendien een face-book pagina, of blog, of website kunnen hebben met voorbeelden van projekten waar bij je was betrokken of die je zelf hebt gedaan. Als je dat dan meldt in het resume kan men daar gaan kijken indien geïnteresseerd. Beetje strak vormgegeven lijkt me dat een aanrader.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

evelyne.dieu schreef:Ik heb dat jaar in Texas gewoond. Ik was op slag 'thuis'. Zeer bizar gevoel was dat!
Dat gevoel had ik ook de eerste keer dat ik in Texas was! Komend weekend verhuizen we naar een klein stadje bij Austin.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk dat je blij bent weg te gaan uit FL ? (Oeps, off topic.)

Sterkte met de verhuizing !
Laatst gewijzigd door USInsider op 06 aug 2015, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

USInsider schreef:Maar dat stuur je toch niet mee bij een sollicitatie ? Of wel ?
Je kan dat soms wel doen met bijvoorbeeld 2 pagina's (in kleur afgeprikt). Of je hebt een portfoliowebsite en je meldt de link in je resume en cover letter.
Je zou eventueel ook een QR code in de hoofding van je resume kunnen zetten (of onderaan je resume) met een link naar die portfoliowebsite.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
evelyne.dieu
Amerika-ontdekker

Bedankt iedereen voor de reacties.

Ik heb idd een klein introductie tekstje staan in mijn mail, een cover letter (pdf), resume(pdf) en een link naar mijn portfolio website.
Daar kunnen ze mijn werken terug vinden. In mijn handtekening staat ook bij welke professionele interior design organisaties ik member ben.
Ik heb ook een blog. Dat heb ik gestart toen ik besliste naar de States te willen gaan voor mijn Senior year.

:offtopic:
Die website hebben heeft ook 'mijn leven gered' .Tijdens een verhuis ben ik beide externe harde schijven waar al mijn werk op staat 'kwijt' gespeeld.
Ik kan namelijk niemand van diefstal betigten zonder bewijs maar ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Als ik die website niet had gehad was ik alles kwijt geweest.
evelyne.dieu
Amerika-ontdekker

@USInsider

Ik kijk alle kanten op.

Als ik een bedrijf vind dat me wil aannemen, super...
Kan ik er gaan studeren en mijn master behalen, graag!
Kan ik er mijn eige zaak starten, nog beter...

Tijdens mijn master zal ik er ook stage moeten doen als deel van de opleiding.
Als ik tijdens die stage mijn baas overtuigd krijg van mijn kunnen kan er miss vrij vroeg al een H1-B aangevraagd worden.
Val ik er tussen uit; dan ga ik verder met andere opties.

Ik vond ook info over EB-3 visa. Iemand hier ervaring mee?
Iemand ervaring met het opstarten van een eigen zaak en zijn immigration lawyer kan aanbevelen?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

USInsider schreef:Ik denk dat je blij bent weg te gaan uit FL ? (Oeps, off topic.)
Florida zal ik niet echt missen denk ik, maar het blijft moeilijk om afscheid te nemen van vrienden.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

EB-3 is een Categorie voor het aanvragen van een Groene Kaart, de permanente vergunning om in de US te leven en te werken.
Ik heb er enige ervaring mee - vanwege de meerdere EB-3 procedures die gestart werden voor mijn man zijn permanente verblijfsvergunning.

Voor werkers is er:
- EB-1 - voor de aanvragers met de hoogste graad, de beste papieren, liefst prijswinnend, enz. In de Cat. kan men ook in voorkomende gevallen zelf de petitie indienen (self petition).
De verwerkingstijd van de petitie voor een EB-1 visum is redelijk snel, ong. een jaar of korter.
Een O-1 visum is een goede opmaat naar een EB-1 aanvrage.

- EB-2 - voor aanvragers met iets minder goede papieren, meestal een Ph.D. of een M.S.
In EB-2 is ook de NIW Cat. (National Interest Waiver) als de baan van groot belang is voor de US als geheel (meestal defensie/security).
Voor EB-2 is de verwerkingstijd iets langer omdat men eerst de z.g. Labor Certification moet doen. D.w.z. de werkgever moet aantonen dat er niet een USer is die het werk half zo goed kan doen. Je mag nl. (officieel) niet een USer zijn/haar - potentiële - baan kosten. De werkgever moet de petitie indienen.
(Voor een NIW aanvrage is geen L.C. vereist.)

- EB-3 - voor alle andere aanvragers, meestal met een B.S. of equivalent. In de praktijk geeft USCIS voorkeur aan aanvragers die zich al hebben bewezen dankzij een H-1B. Maar de aanvrage mag niet gebaseerd zijn op kennis/ervaring (ook) opgedaan in de H-1B periode.
Voor EB-3 er een wachttijd - en die is op het moment kort, dat is in het verleden wel anders geweest. (Voor mensen uit India is de wachttijd nog steeds 10 jaar.) De verwerking van de visum aanvrage in EB-3 is ongeveer gelijk aan die in een EB-2 aanvrage. Ook hier kan alleen de werkgever de petitie voor de werker indienen.

Per jaar mogen er in TOTAAL 140.000 groene kaarten worden afgegeven voor werkers. Daarbij inbegrepen zijn de echtgenoten/s en de kinderen die ze meebrengen, plus de EB-4 visums voor religeieuzen en de EB-5 visums voor investeerders plus hun gezinnen.
De facto zijn er ong. 70-75.000 visums beschikbaar voor werkers (van de Een Miljoen totaal aan Groene Kaarten dat alle jaren wordt uitgegeven).

Het is meestal de immigratie-advokaat die beslist in welke Cat. men het beste de Groene Kaart kan aanvragen.
Het is mogelijk meteen voor een G.K. te gaan, maar dan moet je de hele periode van aanvrage buiten de US doorbrengen. Voor de meeste werkgevers is het weinig aantrekkelijk om zo lang op een werker te moeten wachten.

Maak de volgende keer dat je in de US bent een afspraak met een goede immigratie-advokaat, neem al je gevens mee mbt. studie, ervaring, en vraag hem/haar voor jou op een rijtje te zetten wat je mogelijkheden zijn. (Het zal ong. $ 3-500 kosten voor zo een consult.)
Ga niet naar een groot kantoor, zoek een klein kantoor met een gemotiveerde advocaat - die echt mensen binnenhaalt.

Je zegt 'dat je nog alle kanten opkijkt'. Naar mijn mening onderschat je nog steeds hoe moeilijk het is werkgebonden naar de US te emigreren - vooral als je wens is uiteindelijk definitief te blijven. Overleg daarom met een advocaat wat je beste optie is en stop daar (het merendeel van) je energie in.

EDIT: IK was in mijn overzicht - zie eerdere posting - het L-1 visum vergeten. Dat is mogelijk als je minstens een jaar gewerkt hebt voor een bedrijf dat gevestigd is zowel in de U.S. als in BE/de E.U. In jouw geval zou dat waarschijnlijk een L-1B zijn, het visum voor 'specialist. Je kunt met dat visum ook naar de US gestuurd worden om een vestiging op te zetten voor het bedrijf in kwestie.
(Daarvoor is er ook het een E-2-employer visum, een variant op de reguliere E-2. Daarvoor is echter aardig wat expertise nodig aan de kant van de advocaat.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 08 aug 2015, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
evelyne.dieu
Amerika-ontdekker

Ik bedoel hiermee dat er zowel financieel als prive altijd zaken kunnen zijn die mijn situatie veranderen en daar wil ik op voorbereid zijn.
Dan wil ik ook mijn opties kennen en weten welke stappen ik moet ondernemen.
bijvoorbeeld als ik mijn baas overtuigd krijg om mij naar Amerika te sturen, door te trouwen, een green card te winnen, investors te vinden die geïnteresseerd zijn in mijn business plan.... ( hier hoef je niet op te reageren, het zijn maar mogelijkheden waar ik info voor verzamel)

Ik heb zonet met een voormalig studie genoot gesproken. Zij zat ongeveer in dezelfde situatie.
Ik zal ( als alles volgens plan blijft) mijn master starten in de zomer van 2016.
Het kan zijn dat ik op voorhand als toerist al enkele malen naar de states ga om te kijken of ik aan UNT zal studeren of een andere universiteit.
UNT werkt samen met de school waar ik mijn diploma aan behaald heb. De diploma's worden er goedgekeurd. Je moet 2 jaar ervaring hebben als interieur designer / interieur architect om aan de master te kunnen starten (vereisten van UNT)
Met het F-1 visum ben ik toegestaan om de volledige duur van de studie in Amerika te verblijven en OP campus te werken gedurende het eerste academie jaar. VANAF het begin van het tweede academie jaar ben je toegestaan om buiten campus te werken indien dit werk van toepassing is op je studie.
Met het F-1 visum ben ik toegestaan, na het behalen van het diploma, nog 12 maanden in de US te verblijven.
MAAR, als ik 3 maanden na het afstuderen nog geen werk heb gevonden = terug naar thuisland
LET OP, dit kan voorkomen worden door bijvoorbeeld vrijwilligers werk te doen indien je na 4 maand pas aan het werk kan.
Je bent ook verplicht om een residentieel adres in je thuisland te behouden (bij je ouders zetten is hier uiteraard de goedkoopste oplossing voor)

Voor mensen die dit ook interessant lijkt: (ik heb even mijn ervaring en info van UNT bij elkaar opgeteld )
een master aan UNT + 4 slpk app (met 3 roommates wonen dus) + leven (ook belangrijk) = +- 27000 euro/jaar
en voor het comfort is een auto hebben in Texas GEEN overbodige luxe!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik hoopte een basis te geven zodat je daarop verder kon bouwen - bv. door een consult met een advokaat. Maar dat je dan al bekend was met verschil tussen tijdelijk en permanent visum (de Groene Kaart), de mogelijke tijdelijk visums, plus wat erbij komt kijken om een G.K. te bekomen tzt.
Toen wij vertrokken bestond er geen Internet en was het uitermate lastig de informatie op een rijtje te krijgen - het heeft ons gekost. Ik gun niemand die ervaring.

- Voor een E-2 visum (eigen bedrijf beginnen/overnemen) mag GEEN kapitaal van US investors worden gebruikt.
- Als je op VWP/ESTA naar de US komt om je te orienteren op universiteiten, kun je dat beter NIET als doel van bezoek melden aan de CBP officier. De kans is groot dat je dan geen toegang krijgt.
- Je moet met enige voorzichtigheid opereren voor je F-1 visum - aangezien dat een Non-Immigrant Visa is waarop geen 'dual intent' is toegestaan. Het gaat om meer dan een residentieel adres in BE hebben, je mag - officieel - GEEN immigratie-plannen hebben. (Op H-1B is immigratie-intent wel toegestaan, aangezien dit een 'dual-intent visa' is.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 08 aug 2015, 00:53, 2 keer totaal gewijzigd.
evelyne.dieu
Amerika-ontdekker

@USInsider

Ik wou niet bedoelen dat ik je raad niet apprecieer, in tegendeel.
Verwijzend naar:
Je zegt 'dat je nog alle kanten opkijkt'. Naar mijn mening onderschat je nog steeds hoe moeilijk het is werkgebonden naar de US te emigreren - vooral als je wens is uiteindelijk definitief te blijven.
Ik wou hier enkel mee bedoelen dat ik maar al te goed besef dat het niet simpel is of van zelf sprekend.
Daarom dat ik ook alle mogelijkheden op een rijtje wil hebben. Indien er veranderingen gebeuren, ik daar op voorbereid kan zijn.
Ik ben zo naar mijn stagebazin gestapt met de vraag om mij aan te nemen, en ik had nog onwetend niets opgezocht over visums en dergelijke, als puntje bij paaltje kwam was ik te laat met alle informatie en waren alle dringende posities reeds ingevuld. Dat doe ik mezelf geen twee keer aan.
Vandaar dat ik alle kanten op kijk, alle opties die er kunnen zijn, daar wil ik de geringste informatie over bezitten om er direct op in te spelen.

Ik heb een immigration lawyer gecontacteerd die 800$ vraagt om mijn 'geval' te bekijken, onderzoeken en advies te geven en indien ik dan verder zou gaan voor het aanvragen van een bepaald visum ofzo, dan wordt die 800$ afgetrokken van de verdere kosten. (enkel de kosten van haar, geen fees en dergelijke)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als je je kunt permitteren te gaan studeren voor de M.S. is dat je beste optie nu. Je bent dan in de US, kunt na het afronden van de studie cq. het behalen van de graad mogelijk OPT gaan doen, je kunt kontakten opbouwen.
Een M.S. zal je kansen op een H-1B of wellicht O-1, aanzienlijk verbeteren.
Plus het verbetert je kansen op een G.K. tzt.

Eenmaal in TX kun je rondvragen naar namen van succesvolle advokaten, je kunt de kantoren bellen - en langsrijden - kijken wat voor indruk je van ze krijgt, en een afspraak maken voor een initieel orienterend gesprek (meestal voordeliger dan $ 800.)
Je weet ook niet of je het geld gaat terug krijgen - je kunt een groter bedrijf treffen met een eigen juridische afd. of het bedrijf kan een preferred outside immigratie-lawyer hebben, als ze eerder een H-1B of O-1 werker hebben aangetrokken.

Voor meer 'nuts-and-bolts' info - maar wees voorzichtig, je ben geen advocaat:
http://www.foreignlaborcert.doleta.gov/h-1b.cfm
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar in het slechtste geval kan je met $150,000 trachten een bedrijf op te starten/over te nemen waarbij je binnen de 2 jaar voldoende werkgelegenheid creëert voor Amerikanen, ondertussen hopen dat je op de liefde van je leven loopt (of toch eentje die goed genoeg is om mee te trouwen), om alzo toch in de US te kunnen blijven (want E2 vervalt zodra je tegenslag hebt en niet meer die werkgelegenheid kan verschaffen)
Elke
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer