Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Tantjelotje 2027 Hawaii

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Reis Tantjelotje 2027 Hawaii

Bericht door Tantelotje »

Hehe, de kogel is door de kerk. Na onze plannen in 2018 waar een orkaan roet in het eten gooide, gaan we eindelijk naar Hawaii.
Nu kan ik natuurlijk de planning van 2018 uit het stof halen, maar dan slaat de twijfel toe :lol:

Het lijkt erop dat we 4 weken uit en thuis weg kunnen. Met de reisdagen - en vooral de terugvlucht natuurlijk - hebben we het plan opgevat om op donderdag heen te vliegen en 3,5 weken later op zondag weer naar huis.
En we willen de 4 bekende eilanden aandoen.

Nu heb ik voor de gein CoPilot naar z'n mening gevraagd, en wat ik wel heel grappig vond, is (ik heb vaker m'n reisroute ter leeringh ende vermaeck daar tegen het licht gehouden) dat 'hij' aangaf: vooraf verheug je je op Maui, halverwege denk je dat Big island het hoogtepunt wordt en na afloop praat je vooral over Kauai :D En als ik zo de reisverslagen her en der lees, zou dat zo maar eens kunnen kloppen.
Maar ik heb toch liever de adviezen van de experts!

Ik twijfel tussen de tijd nodig op Oahu voor een korte indruk, wil graag afsluiten in Maui omdat ik wel denk dat dat meer een 'vakantie vibe' heeft, maar wil zeker ook voldoende tijd voor Kauai en BI.

Waar we nu aan denken:
25 maart vliegen naar Oahu
29 maart vliegen naar Kauai
05 april vliegen naar Big Island
12 april vliegen naar Maui
18 april (en 19 april, en 20 april) vliegen naar huis.

Het idee is dat we dan dinsdagmorgen vroeg landen op Schiphol (heb interessante vluchten gezien), dan kun je thuis even 2 a 3 uur slapen, volgende dag nog voor de jetlag en donderdag en vrijdag weer aan het werk. Of is dat te optimistisch? Het werkte goed voor onze Florida reis afgelopen voorjaar en de reis naar het Zuidwesten vorige zomer, maar dat tijdverschil was natuurlijk 'maar'6 resp. 9 uur en geen 12 uur.

Wat zouden jullie hieraan veranderen? En op BI zowel omgeving Hilo als omgeving Kona doen, of 1 plek en dan vandaaruit met mogelijk een overnachting in Volcano (kan dat nog? Nog uitzoeken...)

Kortom: het staat nog in de kinderschoenen maar de eerste AirBNB accommodaties staan al in de favorieten dus laat het boeken beginnen :lol:
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 74

Re: Reis Tantjelotje 2027 Hawaii

Bericht door harryh »

@Tantelotje Wij hebben Hawaii in 2017 met ongeveer dezelfde planning gedaan. Alleen vlogen wij naar en van Oahu, dus moesten we aan het einde weer terug naar Oahu en hebben daarom Maui niet gedaan. Ik zou dat niet nog een keer doen, aankomen en vertrekken op Oahu. Daar vonden wij weinig aan en vooral niet het zuiden (Waikiki etc), veel te toeristisch. Pearl Harbor is een must do.
En idd vonden wij Kauai verreweg het mooiste. Napali Coast is een aanrader en snorkelen!

Big Island hebben wij oost en west gedaan en zou ik zeker aanraden. Misschien is een week daar net iets te kort als je tussendoor nog moet verkassen.
Wij zijn met 1 tussenstop naar huis gevlogen. 12u tijdsverschil is een uitdaging.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Over de route kan ik niet veel zeggen, want wij hebben Hawaii vorig jaar via een cruise gezien. Wel kun je ons reisverslag bekijken voor een indruk. Wij hebben op elk eiland een auto gehuurd en zijn lekker zelf op pad gegaan.
We begonnen op Hilo en zijn daar naar Volcanoes NP gegaan. We hadden het geluk dat de Kilauea net uitbarstte. Niet zo spectaculair als hij daarna nog gedaan heeft, maar toch geweldig om mee te maken. Daarna hebben we nog een bezoekje gebracht aan de Rainbow Falls.
De dag erna was Maui aan de beurt. Daar zijn we naar Haleakala NP geweest. Mooie uitzichten en je kunt er ook mooi wandelen. Volgende stop was het Kipahul VC via de prachtige weg langs de kust erheen. In Makawao hebben we wat gegeten bij Roaddogs, aanrader, en toen moesten we de auto weer inleveren en naar de boot.
Dag 3 was voor the Big Island. Met weer een andere auto naar Pearl Harbour gegaan en het USS Arizona Memorial bekeken. Zeer indrukwekkend. Vervolgens nog een wandeling naar de Manoa Falls gemaakt. De wandeling was heel leuk, maar de waterval niet meer dan een zielig straaltje. Het was januari toen. In Honolulu zijn we nog even Chinatown in gegaan, maar dat vonden we erg weinig voorstellen, zeker op zondag.
De volgende dag was voor Kauai. Weer een heel andere belevenis. Hier zijn we naar Waimea Canyon SP gegaan. Dit wordt ook wel de Grand Canyon van Hawaii genoemd. Ga in het dorp vooral eten bij de Shrimp Station. Vooropgesteld dat je van garnalen houdt natuurlijk. Anders zitten ernaast en er tegenover ook leuke tentjes. Een korte stop maakten we bij het memorial voor koning Kaumuali'i. De vele verwilderde kippen op Hawaii en vooral op Kauai zijn erg leuk.
De laatste dag ging naar Kona, weer op the Big Island. Daar hebben we een prachtige helicoptervlucht gemaakt, zonder deuren! Toen we dat overleefd hadden zijn we naar National Historic Park Kaloko-Honokōhau gegaan en hebben we gewandeld door de lavavelden naar de kust waar we zeeschildpadden zagen. Als laatste nog even door Kona/Kailuha gelopen en toen zat het er helaas op.
We vonden de eilanden echt allemaal heel verschillend en zijn blij dat we het gezien hebben, hoewel het weliswaar maar kort was. Het is toch een behoorlijke uithoek waar je anders niet gauw komt.

Voor onze belevenissen kun je ons reisverslag erop naslaan.
https://cruise-mexico-hawaii.blogspot.com/
Mies2301
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Mies2301 »

Ik zou op Big Island sowieso aan de Kona en Hilo kanten verblijven. Dan kan je een mooi rondje eiland doen en heb je daar ook de tijd voor.

Oahu, daar vond ik Pearl Harbour erg indrukwekkend, voor de rest is Oahu, en vooral Honolulu/Waikiki en omgeving erg druk. Als je een Disney fan bent is een verblijf in Aulani wellicht een optie. Voor de rest zou ik max 3 dagen daar verblijven. Wanneer wij een volgende keer gaan, slaan we Oahu denk ik over.

Op Maui verbleven wij destijds in The North Shore Lookout, een waanzinnige plek midden op het eiland: https://northshorelookoutmaui.com/paniolo-suite/
Tantelotje
Amerikakenner

@harryh: precies om die reden een open jaw, want vind het zonde van de tijd om naar een eiland terug te 'moeten' keren voor de terugreis. En de beste verbindingen met het vasteland zijn met Oahu en Maui.
Als we een dag korter Oahu doen, houden we meer tijd over voor de 2 locaties op BI.
Ik ben ook een beetje bang voor de jetlag... misschien toch maar op zaterdag naar huis en een dagje extra om bij te komen :D

@jojostravelusa Die helikoptervlucht lijkt me echt geweldig! gaan we ook eens naar kijken. Je reisverslagen lees ik altijd (zo leuk geschreven) en deze dus ook :thumbup:

@Mies2301 Ik hoor/lees dat inderdaad vaker, dat mensen een 2e keer Oahu zouden overslaan. Dus ben nu gewoon enorm aan het twijfelkonten of Oahu voldoende heeft aan 2 volle dagen of 3. We hebben er niet enorm veel plannen, natuurlijk Pearl Harbor want dat vind ik zo'n beetje een verplicht nummer als je er toch bent, en het lijkt me bovendien heel indrukwekkend. Dan nog een dag om wat rond te touren/wandelen en de volgende dag naar Kauai. Of dus nog een extra dag. Want dat scheelt bijvoorbeeld op Big Island waar we liefst wel 2 locaties zouden willen doen.

Food for thought!
MarinerV
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door MarinerV »

Jaaaaaaaren geleden op onze huwelijksreis hebben we 6 nachten Big Island gedaan, 5 nachten Oahu en 6 nachten Kauai. Ik zou zo weer terug gaan. Om niet te veel te moeten in te korte tijd hebben we toen Maui laten schieten. Waarom Maui weet ik niet meer eaxact maar geen spijt van gehad.

Big Island is toch nog best groot en als je niet continue in de auto wil zitten dan zeker aan 2 kanten boeken. Wij zaten aan de kant van Kona. Tips: de koffieplantage en de Ocean Riders Seahorse Farm zijn daar prima te bezoeken. Verder zijn we toen oa ook nog naar Volcanos gereden en helemaal naar de noordkust. Het lijkt allemaal niet ver maar je was toch echt een tijd onderweg.

Op Oahu hebben we ook een auto gehuurd en juist de noordkant opgezocht, en naar de Dole Plantation gegaan. Pearl Harbour is een must-do (niks moet) maar dat kan prima vanuit Honolulu met een bus. Diamond Head was ook mooi, maar druk!

Kauai was echt schitterend. Nepali Coast en snorkelen was zo mooi. Maar ook de rotsachtige stukken aan de zuidkust met Spouting Rock vonden wij erg leuk.

Ik zou er zo weer naar toe gaan.

Succes met plannen

MarinerV
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Tantelotje schreef:
27 jul 2026, 15:28
Je reisverslagen lees ik altijd (zo leuk geschreven) en deze dus ook
Dank je. Ik die van jullie ook altijd :lol:

Wij hadden er helaas geen tijd voor, maar op Maui is de weg aan de oostkant van het eiland van Hana naar het noorden erg mooi naar verluid.
lauravanderklugt
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door lauravanderklugt »

Ik vind het een prima verdeling voor een eerste reis. Wij zijn in 1999 getrouwd op Kauai en ondertussen 8 keer geweest en 6 eilanden bezocht.
Ik zou Oahu zeker niet overslaan. Een dagje huurauto is wel aan te raden om het eiland meer te zien/waarderen. Dagje historie, Iolani Palace, Aloha Tower en Pearl Harbor (reserveer op tijd je tickets) En dan rondje noordkust met Dole PCC. Drie dagen daar kan je ook nog Diamond Head en middagje strand doen.

Eerste reis was Kauai favoriet bij ons, daarna werd dat Maui, oa door de Road to Hana. Ondertussen is Big Island de grootste favoriet bij ons. Groot, divers, maar ook de minste toeristen van de grootste 4 (of ze zijn wat meer verdeeld) Het wordt allemaal wel steeds duurder en drukker de laatste jaren. Aan de Hilo kant zijn er wel wat gebieden bij Puna waar wat meer drugsgerelatieerde criminaliteit is, maar de vulkaankant zeker ook wat nachten verblijven.

Sinds onze dochter er is vliegen wij heen en terug met tussenstop aan westkust USA en dat scheelt heel veel qua jetlag. Meer dagen thuis helpt bij ons niet echt, na een rustdagje weer aan het werk, helpt om er sneller over te komen, alhoewel je de eerste week vast nog wat suf bent.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

Ik volg Laura wat betreft de layover. Wij zijn heen over LA gevlogen naar Honolulu zonder echte tussenstop en toen was ik ondanks de lay flat seats in business en de beste douche ooit in de lounge op LAX erg geradbraakt bij aankomst. Op de terugweg hebben we een paar dagen Seattle gedaan (nooit een straf voor mij :lol: ) voor we dan vanuit Portland zijn teruggevlogen. Wij hebben overigens enkel 5 dagen Oahu gedaan. Maar ons -ondanks de vochtige hitte- ook niet verveeld.
Tantelotje
Amerikakenner

Bedankt weer voor de reacties.

Ik merk dat ik de terugreis wel een dingetje vindt qua lange reis en jetlag. Een lange heenreis hebben we vaker gehad en ach, dan hoef je toch niet te werken.

Een stopover voelt als zonde van de tijd. Om dat te laten werken moet je denk ik toch minstens een dag of 2/3 op het vaste land hebben en dat is tijd die van de eilanden af gaat. Dat voelt als zonde. Bovendien hebben we de meeste steden in het westen wel in meer of mindere mate uitgebreid bezocht, dus het is niet dat we daar perse nog wat willen zien.

Ik vrees dat de oplossing gaat worden om maar gewoon een keer met ogen dicht te darten en zo te beslissen of het vertrek op zaterdag of zondag wordt :D
Het voordeel wat we nog hebben, en dat is ook wel de reden dat we niet van weekend tot weekend vrij zijn, maar door de week, is dat we maar 2 dagen hoeven werken en dan is het weer weekend.
lauravanderklugt
Amerikafan

Onze stopovers zijn alleen een overnachting. Als je rechtstreeks vliegt (terug), vertrek je meestal s avonds en zit je vaak ook laatste dag met je bagage of bijbetalen voor late check-out. Wij vliegen dan in de ochtend naar LA bijv, overnachten daar en volgende dag door. Als je s avonds vlieg kom je meestal in de nacht in LA aan en zit je daar voor volgende vlucht aantal uur op vliegveld, echt niet fijn. Dus onze stopovers kosten niet veel tijd. Het is alleen voor de overnachting. Ook op de heenweg kom je als je in 1 keer vliegt s avonds laat aan, met 11/12 uur tijdsverschil is dat heel zwaar. Wij overnachten in LA of SF en komen de volgende dag uitgeslapen eind van de ochtend/begin van de middag aan, kunnen rustig huurauto ophalen of transfer. Kunnen gelijk inchecken, rustig acclimatiseren, boodschappen doen, hapje eten. Het hoeft dus helemaal niet zoveel tijd te schelen en het maakt echt verschil. Vanaf Westkust is het nog 5/6 uur vliegen naar Hawaii. Meestal zijn de overstappen ook best krap als je in 1 keer vliegt. Zeker omdat je op eerste vliegveld in Amerika genoeg tijd wilt hebben voor Immigratie (MCP in ieder geval boeken, helpt)
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Mooie plannen en Hawaii is prachtig. Wij zouden er zo weer heen willen, er is echt veel te zien, te doen en het eiland leven is echt heerlijk.
We zijn er nu 3x geweest (waarvan 1x heel kort..............) en hebben dit eigenlijk altijd met een stopover op de terugweg gedaan.
Heen vlogen we vaak de kortste route. 2x via Los Angeles en 1x via Seattle. Seattle zou mijn voorkeur hebben, Los Angeles is gewoon geen fijne luchthaven om over te stappen. Er komt geen eind aan die lange gangen..........
Op de terugweg zijn we 1x via Las Vegas en 1x via Los Angeles (weer die lange gangen) gevlogen en hebben we nog een paar dagen in de omgeving gezeten. Op deze manier hebben we de terugreis gebroken en hadden we een rechtstreekse vlucht terug naar Nederland. Erg fijn!

Je indeling ziet er eigenlijk best goed uit. Op Hawaii kan je weinig fout doen.

25 maart vliegen naar Oahu. Goed dat je hier ook begint want Oahu is een druk eiland. Honolulu heeft een gratis citywalk. Erg leuk om te doen.
De intensieve trappen naar de Koko krater waren ook erg leuk en we hebben een prachtige wandeling gemaakt bij Ka’ena point state park. Het pad loopt langs de kust en je ziet onderweg de walvissen springen!

29 maart vliegen naar Kauai De groene parel, prachtig eiland. Vergeet niet te reserveren indien je de Kalalau gaat wandelen. Het Polihale State park is ook een ervaring. Moet je auto het wel trekken.. :mrgreen:

05 april vliegen naar Big Island Zoals hierboven al gezegd, Big Island is groot en verdeel je tijd over Hilo en Kona. Idealiter met 1 of 2 nachten bij Volcano. Wij hebben toen in de Teapot cottage geslapen. De wandeling in het donker naar de vulkaan was erg indrukwekkend. Wij hebben bij Captain Cook supboards gehoord en zijn naar het monument gesupt. Vanaf de sup gesnorkeld en zelfs omringt door dolfijnen. Een ongelofelijke ervaring. Je zou er ook een kayak kunnen huren. Wij hebben dit bij Ehu and Kai Adventures gedaan.

12 april vliegen naar Maui Hier zou ik 1 ding doen en dat is een walvistour. Wij boekte bij Ultimate whale watch en dit was echt ge-wel-dig. Wat was het gaaf. Zo gaaf dat we bij Makela Bay nog een kayak/walvistour hadden geboekt. We verbleven op Maui bij Kihei. Dit was een fijne plek om het hele eiland te ontdekken. Idealiter plan je ook 1 overnachting in Hana voor de Road to Hana. Je zou dit op de dag kunnen doen dat je aankomt op Maui. Dan pak je een vroege vlucht en ben je na de landing zo onderweg naar Hana. Verder hebben we veel op het water gezeten. Soms konden we de walvissen horen, door onze peddel in het water te steken en onze oren aan de peddel te leggen. Langs de baai bij Kihei zie je ze ook springen. Omdat het seizoen tot half maart loopt met een uitloop in april zou ik er voor kiezen om Maui en Kauai om te draaien.
Bij Kihei zit ook een super leuke plek met foodtrucks, de South Maui Gardens. Hier is in de avond ook een Hula show (wel voor te veel geld..)

Het vervoer tussen de eilanden deden we met de lokale trots, Hawaiian. Wordt (gratis) lid van hun Frequent Flyer programma en je krijgt korting op je ruimbagage. Toch weer mooi meegenomen. Southwest vliegt ook heen en weer tussen de eilanden maar hier hebben wij geen ervaring mee.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Amerikakenner

Na mijn vorige reactie nog eens met mijn zus gesproken die ergens 25 jaar geleden van Maui in 1 ruk terug vloog naar Nederland en daar nog steeds een beetje getraumatiseerd van is ( :wink: ) nemen we jullie adviezen toch ter harte om op de terugweg een nacht of 2, 3 op het vaste land 'te doen'.
Vanwege de periode van het jaar richten we ons voorlopig op Las Vegas (kunnen we nog even shoppen :D ), maar dat kan zo maar nog veranderen.

@dejong89 Bedankt voor de tips. Jullie verslagen staan in het lijstje favorieten voor inspiratie!
Ik denk wel dat we de planning zo laten, als we nog kans hebben op walvissen is dat meegenomen. Misschien is het heel anders in de tropische wateren van Hawaii, maar we hebben ze eerder gezien vanuit Cape Cod en vanuit Port Angeles, en we verwachten ze over 2 weken ook tegen te komen bij 2 boottochten vanaf Vancouver Island. Met je eens dat het waanzinnig is om ze te zien. Dat gezegd hebbende, om redenen die ik zelf niet zo goed weet wil ik heel graag afsluiten op Maui :lol:

Hoe langer we er over denken, hoe meer zin we erin krijgen en dat terwijl er over 2 weken nog een rondreis Canada op de planning staat. Genoeg om naar uit te kijken dus!
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

@Tantelotje :thumbup: :thumbup:
Jullie kunnen altijd op locatie nog kijken hoe het met de walvissen is en of het de moeite is om nog iets te boeken.
Veel plezier met plannen!
Wij hebben destijds zelf de tussenvlucht geboekt en een multicity. Dus via KLM Amsterdam-Honolulu en Las Vegas Amsterdam. Met Hawaiian vlogen we naar Los Angeles en vanaf daar reden we naar Vegas.

Wist je dat Las Vegas de populairste bestemming is voor Hawaiianen die op vakantie gaan? dan blijf je toch nog Hawaii-stijl
Je ziet daarom ook ABC-stores in Las Vegas.
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Plus, je zit zo in het Red Rock Canyon National Area. Zeker wat eerder in het seizoen een mooie plek om rond te lopen.
Wel even opletten want tegenwoordig vragen ze een permit. Ik weet niet of dit voor April van toepassing is
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer