Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

'drogere kanten' van de eilanden ?

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
steson
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

'drogere kanten' van de eilanden ?

Bericht door steson »

Ik ben me druk aan het voorbereiden op onze reis naar Hawaii in 2010 (kan niet vroeg genoeg beginnen hè :wink: ).
We gaan naar Oahu, Big Island, Maui en Kuaui in mei/juni.

Nu heb ik op dit forum al gelezen dat er best veel regen kan vallen, maar dat dit ook best plaatselijk kan zijn.
Bijv. op Oahu is het beter om zuid-west te zitten en op Big Island aan de westkust om zo min mogelijk kans te hebben op regen.

Kan iemand mij daar iets over vertellen ?? Bijv. ook voor Kuaui en Maui ??

Kijk, natuur is natuur en een bui hoort erbij, maar je kan het ook leuk maken voor jezelf door er toch van tevoren naar te kijken !
Ik vind het toch al een stuk minder leuk als je de halve wereldbol afreist om veel regen te krijgen.
Ik begin maar even niet over het weer hier de afgelopen dagen..... :(

Alvast bedankt !!!!

8)
Sonja
september 2010: Zuid-Westen en Kauai/Maui
mei 2011: Florida en Bahama's
maart 2012: New York
september 2012: Mid-Westen en Oahu/Big Island
juni 2014: Florida
april 2015: Washington/Niagara Falls
September 2015: Noord-Westen en Kauai/Maui
jiejie
Amerika-expert

Re: 'drogere kanten' van de eilanden ?

Bericht door jiejie »

Op elk eiland is het eigenlijk hetzelfde. De noordoost kanten zijn normaal gesproken 'nat' en de zuidwest kanten zijn normaal gesproken erg droog.

Dit komt door de tradewinds (een vrij constante wind), die normaliter vanuit het oosten naar het westen blazen (als de wind draait zitten we vaak hier in het westen ook met regen). De wolken worden eigenlijk door die winden aangevoerd maar blijven voor de bergen hangen en dus heb je voor de bergen, aan de noord en oost zijdes, vaker bewolking met regen. Mede door deze winden spreken ze over 'windward side' (de loefzijde) en 'leeward side' (de lijzijde). De regenkant is dus de 'windward' kant, het kan er veel waaien ook trouwens (en is er vaak een stuk koeler dan de droge zijde).

Je kan inderdaad het beste ergens aan de westkust zitten (noorden is vaak ook nog wel droog, althans hier op Oahu), en het oosten gewoon als bezoekplaats houden. Het aantal regen wat valt, valt vaak gelukkig erg mee. Het duurt meestal niet erg lang (alhoewel het in Hilo behoorlijk veel kan regenen, soms zoveel in een dag als dat ze in Kailua-Kona op een heel jaar krijgen) en over het algemeen zijn het ook geen ernstige buien (aan de andere kant, als je in de winter hierheen komt is het een stuk erger dan wanneer je nu zou komen, in de zomer).

Eigenlijk geldt dit dus voor alle eilanden, wel wil ik je zeggen dat je op Kauai meer kans hebt op regen dan op een eiland als bijvoorbeeld Oahu of Maui. Kauai wordt ook wel de garden-isle genoemd, vanwege de grote hoeveelheid groen, en het laat zich natuurlijk raden hoe ze daar aan komen ;) Eigenlijk zijn alle regen kanten van de eilanden ook gelijk de mooiste wat betreft het natuurgebied. Dit is vaak veel groener, terwijl je aan de droge kanten.
Nathalie2106
Amerika-newbie

Bericht door Nathalie2106 »

Ik ga september naar Oahu en ben aan het kijken naar een condo bij Lanikai of Waimanalo Bay. Maar hieruit begrijp ik dat ik dus beter kan kiezen voor plaatsen als Makaha en Waianae voor de maand september?
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Wat betreft het weer zou je kunnen zeggen ja, maar wat betreft de buurten zou ik zeggen nee... feit is dat die kant van het eiland nogal erg gewelddadig kan zijn, en er erg veel daklozen zitten. Het is niet de zijde van het eiland die men anderen aanraadt, in tegendeel. Ik zou, als ik jullie was, wat meer naar het zuiden gaan, of gewoon toch aan de oostkust. Het noorden is ook leuk trouwens, de regenzijde begint eigenlijk pas tussen Kahuku en Laie, als je daar de hoek omgaat voel je (ik merkte het in ieder geval een tijdje terug) gewoon dat er een veel hogere luchtvochtigheid is als je van daaruit naar de oostzijde rijdt. Maar goed, het valt allemaal wel mee in September vind ik zelf. Het is dan nog eigenlijk altijd een beetje nazomer :)
Nathalie2106
Amerika-newbie

Bericht door Nathalie2106 »

Bedankt voor je reactie jiejie.
Voor de Oostkust zitten wij te kijken naar het deel van Kailua en Lanikai. We willen namelijk niet in de topdrukte van Honolulu en Waikiki zitten.
Gr Nathalie
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dan zit je denk ik in Lanikai het beste, ze hebben daar trouwens een erg mooi strand ook, wat een beetje afgelegen ligt en dus minder druk is :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer