In oktober/november gaan we naar de vier eilanden Oahu, Kauai, Maui en Big Island. Op alle eilanden huren we een auto. Voor Oahu en Kauai hebben we een full size (Dodge Charger Sedan of vergelijkbaar) en op Maui en Big Island een full size SUV (bijv. Ford Escape). Nu lees ik dat op sommige plekken in Kauai een 4x4 geen overbodige luxe is en dat je op Maui met een Ford Mustang Cabriolet helemaal goed zit. En soms lees ik dat het helemaal niets uitmaakt We kunnen nog switchen van categorie, dus wie weet doen we daar goed aan?
Welk type auto adviseren jullie per eiland?
Juni 2014: Zuidwesten + Yellowstone Oktober 2015: Hawaii!
Op Big Island is voor sommige plekken een 4WD ideaal, Waipio Valley, Mauna Kea en Green Sand Beach kan je niet zelf bezoeken zonder. Maar eerlijk gezegd was ik na een week in een Jeep die Jeep ook zat. Helemaal toen hij het begaf op de Mauna Kea Gelukkig heb ik een handige man.
Ik ben zelf niet zo'n fan van cabrio's omdat de zon erg fel is en als je met bagage rijdt dit zichtbaar is en dan soms zelf niet in je reisverzekering valt. Op de eilanden is de wind vaak ook best hevig, wat ik ook niet ideaal vond met een cabrio (en lange haren) Gewoon veel stoppen onderweg is een beter alternatief
OP Maui hadden wij een Pony cabrio (ik bedoel mustang maar hij was zo klein dat we Pony zeiden). Op de andere eilanden hadden wij een midsize SUV, enkel op Big Island de high clearance nodig gehad.
Wij hadden op Maui en Big Island vanuit de reisorganisatie de kleinste 4 deurs gereserveerd. Ter plekke bleek dat er geen een auto uit de categorie klein was twee keer in een voor ons best luxe auto's gereden. Het was echt van oke kies maar een auto uit dit vak. Van de ene weet ik het merk niet meer, maar de ander was een Toyota Impala. We wouden het zo doen dat we bij het terug brengen niet hoefde te tanken, maar toen zeiden ze ja omdat het een grotere auto is kost dat meer omdat de tank groter is. Daar ging ik niet mee akkoord want hun hadden niet de kleine auto's die we hadden gereserveerd. Uiteindelijk dus hetzelfde betaald als voor een kleine welke bijvoorbeeld een chrevrolet matiz zou zijn.
Wij hadden (helaas verleden tijd.....) op Oahu en Kauai een midsize/intermediate, die groot genoeg is voor 2 personen + 2 grote koffers + 2 rugzakken. Op Oahu was dat een redelijk oude en afgeleefde Hyundai; op Kauai een bijna nieuwe Ford Focus. Op Maui hadden we een covertible: Ford Mustang. Daar kun je veel over zeggen. Nadelen: Er kon maar 1 koffer in de kofferbak (+ de 2 rugzakken); hij heeft een lage zit en dat is af en toe lastig met in- en uitstappen; het was bloedheet, en dan schijnt die zon onbarmhartig op je schedeldak; er staat soms veel wind en dat merk je in een convertible natuurlijk ook goed. Voordelen: Het is een Ford Mustang..... Op Hawaii hadden we een Midsize SUV (Jeep Patriot). De hoge zit is erg lekker bij het in- en uitstappen. Maar ook hiermee kun je Waipi'o Valley vergeten en ik vind ook de weg naar Mauna Kea twijfelachtig. Wij deden die met een tour en ik vond de weg heel erg hobbelig. Bovendien regende het. Hmmm, dat moet ieder maar voor zich bepalen.
Op Oahu zijn we niet op wegen geweest die een speciale wagen vereisen. Op Kauai is de weg naar Polihale State Park een hele lange met de auto die wij hadden, maar we zijn er gekomen. Met die Jeep was het wat makkelijker geweest. Maui hadden we met elke auto kunnen doen. Voor Hawaii is een auto met hogere clearance waarschijnlijk wel handig, maar dan nog kom je niet overal. 4WD is nog beter, maar moeilijk te krijgen en een stuk duurder.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: (Alaska)
Ik zou toch een mid size SUV overwegen op Kauai. We hebben nog een dame moeten helpen die vastzat met haar Ford Mustang op een parking vol met keien. Zou dus hier liever een SUV nemen dan een gewone auto. Maui en Oahu zijn doenbaar met gewone wagens. Indien het prijsverschil klein is zou ik op alle eilanden een midsize SUV nemen eigenlijk..
Vorige keer had ik dikke jeep.
Vond ik Wlf niet handig (maui)
Ik had liever een auto gehad met airco.
Ik ga nu naar kauai, ik denk erover om gewoon een chevrolet, kleine auto te nemen (met airco) of raden jullie dat heel erg af? En toch beter, een SUV te nemen?
Bedankt voor de tips allemaal. Ieder type auto heeft inderdaad voor- en nadelen. Qua uiterlijk spreekt een mustang cabrio wel tot de verbeelding, maar als je ook rekening houdt met bagage, wind, felle zon en een lage wegligging, dan klinkt een SUV wel wat comfortabeler. Ik denk dat we bij onze keuze blijven (is ooit ook over nagedacht )
Juni 2014: Zuidwesten + Yellowstone Oktober 2015: Hawaii!
Een SUV is meestal niet nodig, de wegen waar je echt een 4x4 nodig hebt zijn veelal off-limit in je verhuurscontract. Dat kan een heel duur grapje worden als er iets mis gaat. Green Sand Beach zou ik niet zelf durven; wij zijn met iemand meegereden en het chassis schuurde gewoon over de grond terwijl bij ons de vullingen er bijna uitvielen van het gestuiter.
Het belangrijkste voor ons is dat de kofferbak afgedekt is, zodat je minder bang hoeft te zijn voor diefstal, verder gewoon zo goedkoop mogelijk. Maar inderdaad, een mustang is natuurlijk wel leuk voor de verandering en soms is de extra ruimte van een 4x4 wel fijn. Je ziet ook wel aan de andere antwoorden dat iedereen zo zijn eigen mening heeft ... gewoon doen wat je het leukst lijkt dus!
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.