Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Beste reistijd?

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
steson
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Beste reistijd?

Bericht door steson »

Aangezien meerdere mensen (uit ervaring) deze vraag als eerste willen weten, ga ik hem dus maar stellen:

Wanneer kunnen wij het beste naar Hawaii ??
Zijn de seizoenen ongeveer hetzelfde als in de South-Pacific (nat= december - maart) ?

Wij zijn dit jaar in maart naar Samoa en Fiji geweest en dit was nog (einde) regenseizoen. Op Samoa hebben we het nog echt getroffen, maar Fiji is echt een beetje verregend. Dat is echt erg jammer als je de halve wereldbol afreist :( Er bleek een cycloon te zijn bij de oostkust van Australie.

We hadden enorm uitgekeken naar ons verblijf op Fiji en tijdens de minicruise door de Yasawa's was het wel droog, maar zwaar bewolkt. Ook tijdens onze rondreis over Viti Levu hebben we echt veel regen gehad. Dit is niet echt wat je wilt :evil:

Als we naar Hawaii gaan, willen we het risico beperken door in een 'droge' maand te gaan. Ik weet dat de natuur grillig kan zijn, maar voor de Carribean wordt je ook gewaarschuwd voor het orkaanseizoen..... Dus een buitje is echt niet erg, maar we willen het niet bewust opzoeken zeg maar.
Ik weet uit ervaring dat het op een eiland al enorm kan verschillen waar je zit.....

Wij zijn trouwens van plan om half mei/half juni 2010 te gaan.
september 2010: Zuid-Westen en Kauai/Maui
mei 2011: Florida en Bahama's
maart 2012: New York
september 2012: Mid-Westen en Oahu/Big Island
juni 2014: Florida
april 2015: Washington/Niagara Falls
September 2015: Noord-Westen en Kauai/Maui
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Beste reistijd ??

Bericht door Old Faithful »

Volgens deze website juni t/m september, zou ik zeggen.
Maar binnenkort komt jiejie misschien nog hier. Hij kan je informatie uit de eerste hand geven, want hij woont daar.
Groet,

Old Faithful
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Old Faithful schreef:Maar binnenkort komt jiejie misschien nog hier. Hij kan je informatie uit de eerste hand geven, want hij woont daar.
haha zou lullig zijn als het nu oversloeg, niet waar? xD

Hawaii heeft inderdaad in de winter de natste maanden, van wat ik tot nog toe heb gezien is dat vooral vanaf eind oktober/begin november tot ergens in januari, februari, daarvoor en daarna valt het allemaal wel weer mee met de regen, het kan dan nog wel regenen maar dat zijn meestal maar korte buitjes (alhoewel het deze week weer wel regenachtig is). Het is nu vooral heel erg warm (op het moment 89F waar ik zit, dus bijna 32 graden (van de week is het zelfs een keer 96F geweest, binnenshuis weliswaar, maar toch, ook buiten was het flink warm) en vochtig, echte tropen dus.. ikzelf vind, tot op heden, de beste maanden eigenlijk september en oktober omdat het dan wat koeler aan het worden is en nog niet nat is, in de maanden juni t/m augustus heb je inderdaad de meeste droogte, maar ook de grootste warmte en wat ik van veel locals hoor is dat dit eigenlijk de minst aangename maanden zijn.

Als ik iets zou moeten aanraden zou ik september en de eerste helft van oktober willen aanraden. Als je dan net uit het vliegtuig stapt zul je nog altijd het gevoel hebben van dat de warmte en vochtigheid je omarmt maar het zal minder erg zijn dan dat nu het geval is.. in die maanden ondernamen we zelf ook veel activiteiten, momenteel moet ik er niet aan denken met de warmte haha.
steson
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door steson »

Bedankt voor dit duidelijke antwoord !!

Nu hebben we dat hele warme en vochtige weer al eens meegemaakt op Samoa (36 graden volgend dashboard van de auto), dus we weten hoe dat voelt......
Ik denk dat we dan toch half mei/half juni blijven houden zoals we van plan waren, want dan is het waarschijnlijk toch wel droger dan in jan - feb - maart en kunnen we ons huwelijksjubileum en mijn verjaardag in deze vakantie vieren !!
Aangezien we bij ons vorige Pacific-avontuur in bijna ieder hotel kennelijk 'honeymooners' waren, lijkt ons dit erg leuk !

Ik denk dat jullie met dit antwoord al veel Hawaii-leken hebben geholpen met oriënteren. :wink:

Groetjes,
Sonja
september 2010: Zuid-Westen en Kauai/Maui
mei 2011: Florida en Bahama's
maart 2012: New York
september 2012: Mid-Westen en Oahu/Big Island
juni 2014: Florida
april 2015: Washington/Niagara Falls
September 2015: Noord-Westen en Kauai/Maui
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Inderdaad, als je het al eerder mee hebt gemaakt (en ik kan me inderdaad voorstellen dat Samoa geen uitzondering is) en je vind het geen probleem, dan zou je het hier ook niet echt erg vinden :)

Overigens zal je, denk ik, in de gebieden waar jullie zullen komen het koeler vinden dan waar wij wonen. Wij wonen een beetje in het droogste gebied van Oahu, aan de westzijde, een beetje tussen de bergen in (niet echt toeristisch gebied, meer gewoon normale suburbs) en daar kan het soms erg windstil zijn, wat het natuurlijk warmer maakt.

Ook hebben we op het moment 'vog' (vulkanische uitstoot dat erg op soort een mist lijkt) en dit maakt het nog warmer dan het al is... gelukkig krijgen we na het weekend de tradewinds weer terug, dan moet het een stukje koeler worden :)
ManuIwa
Amerika-ontdekker

Bericht door ManuIwa »

We zullen voor jullie duimen wat betreft het weer. Je kan het namelijk net treffen dat je tijdens een buitengewone natte of droge en warme tijd komt bezoeken. Hawaii ligt een stuk noordelijker en is over het algemeen wat minder warm dan Fuji en Samoa, maar we hebben onze warme dagen hier in de zomer. Wat betreft timing denk ik dat het belangrijk is dat je in gedachten houdt wat je wil gaan doen. Voor snorkelen en duiken bijvoorbeeld is de zomer beter omdat lang alle kanten van de eilanden het water dan een stuk rustiger is. Wil je walvissen zien, of grote golven dan is de winter een betere tijd. Ik zag dat iemand zei dat September/October de beste tijd is om hier heen te komen. Vorig najaar, mijn zoon is in September geboren, waren mijn ouders hier rond die tijd en die hebben tien weken lang rotweer gehad...Uiteraard zitten wij aan de windward kant, dus hebben we een stuk meer regen dan jiejie aan de zuidkant heeft.

Cyclonen? We hebben hier ook een cyclonenseizoen, en op dit moment is de volgende cycloon al 15 jaar te laat..
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

ManuIwa schreef:Ik zag dat iemand zei dat September/October de beste tijd is om hier heen te komen. Vorig najaar, mijn zoon is in September geboren, waren mijn ouders hier rond die tijd en die hebben tien weken lang rotweer gehad...Uiteraard zitten wij aan de windward kant, dus hebben we een stuk meer regen dan jiejie aan de zuidkant heeft.
Haha klopt, dat was ik... en inderdaad, ik spreek vanaf de zuid/westkant (Waipahu) dus ikzelf heb vrijwel alleen maar goede dagen meegemaakt in die periode en daar ben ik een beetje van uit gegaan.. niet zo warm als dat het nu is (het was vandaag 89F/31.5C buiten, je wilt niet weten wat het binnen was haha) en niet teveel regen. Maar zoals je zei, je zit inderdaad windward, daar is het een stuk koeler en meer regenachtig. Om het verschil een beetje te illustreren: afgelopen dinsdag was het 87F/30.5C om omstreeks 2 uur aan mijn kant met geen wolkje aan de lucht, terwijl de thermometer in de auto een half uur daarvoor 74F/23.5C aangaf onderaan de Pali (met de nodige bewolking en regenbuitjes).

Edit: ik moet trouwens zeggen dat ik het volgende wel heel erg slim vind, daar heb ik eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan, maar het is wel waar wat ManuIwa zegt, eigenlijk is dat misschien nog wel een van de belangrijkste factoren:
ManuIwa schreef:Wat betreft timing denk ik dat het belangrijk is dat je in gedachten houdt wat je wil gaan doen. Voor snorkelen en duiken bijvoorbeeld is de zomer beter omdat lang alle kanten van de eilanden het water dan een stuk rustiger is. Wil je walvissen zien, of grote golven dan is de winter een betere tijd.
chari swinnen
Amerikafan

Re: Beste reistijd?

Bericht door chari swinnen »

Hoi,

Wij waren in 2006 bijna een maand in Hawaii in juli. In de buurt van de bergen en Hawaii volcanoes NP was het vaak regen! Als je dan dichter naar zee reed, klaarde het helemaal op. Ik vond het niet overdreven heet, de westkust van Amerika is veel, veel heter!

Chari
vanAd
Amerika-ontdekker

Bericht door vanAd »

Wij zijn net terug van vakantie en waren op Big Island van 25 mei t/m 1 juni.

De temperatuur was heerlijk, 27 a 28 graden, niet te heet dus. Wel veel bewolking op Big Island gehad, alhoewel dat dichterbij de kust meestal minder is. Op Oahu hebben we zelfs een goede tropische regenbui gehad. Wat ons betreft is er niks met deze reisperiode.
ManuIwa
Amerika-ontdekker

Bericht door ManuIwa »

Ik denk je niet verkeerd kan hier in Hawaii. Het is waarschijnlijk het meest aangename klimaat dat je kan vinden. Het is eigenlijk nooit te koud (tenzij je boven op Mauna Kea, Mauna Loa, of Haleakala bent (kamperen op Haleakala is geweldig, maar brrrr) and bijna nooit te warm. Wij hebben a/c in ons huis, maar in de zeven jaar dat ik hier nu woon heb ik het ding misschien twee of drie keer aan gezet. Mijn vrouw komt uit Chicago en daar is het of veel te koud, of veel te warm. In Nederland....ja, je weet het zelf..

Natuurlijk, het is heerlijk over het weer te praten met mensen in Nederland ;)
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

ManuIwa schreef:and bijna nooit te warm.
Dat ligt er dan echt aan waar je woont denk ik dan. In de stad valt het wel mee en is het goed te doen (al is het daar vaak ook 30C of hoger op het midden van de dag, maar er is wind en dat maakt een groot verschil), en zeker in jouw gebied is het heel erg goed te doen (daar vind ik het soms gewoon koud) maar waar ik zit is het momenteel toch al weer 88F (31C) buiten (aan de schaduwkant). Je moet er rekening mee blijven houden dat er al snel meer dan 10F verschil tussen jouw zijde van het eiland zit en de westkant ;)

Ik zit hier op een locatie waar bijna geen wind komt, dit vanwege de ligging tussen de bergketens, en zonder die wind is het echt wel goed warm. Overdag komt de temperatuur in ons huis trouwens geregeld tot de 95F (35C), in de slaapkamer en badkamer zelfs ruim over de 100F (bijna 38C) en dan hoef je niets te doen om het zweet je uit te laten breken... We hebben geen A/C in het grootste gedeelte van het huis, al zou ik het misschien ergens wel willen maar daar is het huis te groot voor (ik zou de kosten niet willen weten), maar hebben wel altijd grote ceilingfans aan staan, in de slaapkamer hebben we wel A/C en die gaat ook elke avond aan, anders drijf je uit bed (in de winter niet, maar dan is het gewoon een stuk koeler hier).

Ik ben overigens niet iemand die het snel warm heeft, dus het is niet zo dat ik een snelle klager ben (mijn vrouw loopt veel sneller te klagen, en die is hier toch geboren en getogen, ze zou er dus gewend aan moeten zijn, zou je denken). Om maar wat te noemen, ik heb in de hele winter heel vaak in dikke kleding rond gelopen, alsof ik gewoon in Nederland zat haha.
ManuIwa
Amerika-ontdekker

Bericht door ManuIwa »

Location Location Location!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer