Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hawaii mei 2011

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Hawaii mei 2011

Bericht door Q-BiC »

Hallo,

In juli 2009 stond een rondreis "Denver - San Fransisco" op het programma (20 nachten), in juli 2010 "Phoenix - Las Vegas" (16 nachten). Eind mei/begin juni zal Hawaii op het programma staan :) Daar probeer ik nu een eerste ruwe planning voor op te stellen. Voorlopig enkel nog maar om te bepalen hoelang de reis zou duren en welke vluchten we zo moeten boeken.

Ik heb al zeer veel informatie gelezen en hier al op het forum wat rondgeklikt, maar ik zit toch nog met enkele vragen. Ik zou graag zowel Kauai, Oahu, Maui & Big Island bezoeken, maar toch de reisduur beperken tot +- 16 nachten ter plaatse (wat eerder een maximum is).

Onze bedoelingen terplaatse zijn vooral de natuur bewonderen maar zeker ook relaxeren. We zijn gewoon van onze vorige trips om een tamelijk strak schema aan te houden en dan ook zeer veel te rijden en te zien, maar we zouden graag dit jaar ook wat meer tijd hebben om het wat rustiger aan te doen. Meer dagen waarop alles mag maar niets moet. Dagen waarop we gewoon kiezen naargelang de motivatie en het weer welke kant van het eiland we opgaan. Of gewoon een dagje uitslapen, winkelen, strand-wandelen, cocktail drinken, lekker eten, ...

Langs de andere kant ben ik persoonlijk wel geen stadsmens en vlucht ik graag weg uit de drukte (eerder omgekeerd bij men reisgenoten). Ook als ik +-3000€ aan een reis spendeer, >42u onderweg ben en verlofdagen opgebruik, wil ik die dagen ter plaatse natuurlijk graag nuttig gebruiken :). Ik moet en zal bijvoorbeeld een helikoptervlucht maken :) En zelfs een boottocht eventueel; dineren bij sunset langs de Na Pali coast op zo'n catamaran moet fantastisch zijn (afhankelijk v/d prijs ;)). Ook die Hummer of bus tour langs de bekendste Lost- & andere film-locaties lijkt me cool. Naar het schijnt kan je die Godzilla footprint nog zien, de Lost bear cages en hun golf course bijvoorbeeld :) (Of vinden jullie dit eerder een afrader?)
In ieder geval, daar moet dus ook wel tijd voor voorzien worden...

Welk eiland raden jullie trouwens aan voor een heli-tour? En welk voor een boottocht? Kauai met de Na Pali coast lijkt me het meest scenic, maar het is wel tamelijk idioot om daar over te vliegen EN langs te varen :)

Verder: ik ben geen grote wandelaar wegens medische redenen, dus urenlang wandelen of zwaar klimmen zit er spijtig genoeg niet in. Natuurlijk zullen we auto's huren op elk eiland. Overnachten zullen we doen in normale hotels. Als we op of onder de 130€/nacht kunnen blijven, halen we hetzelfde gemiddelde als de afgelopen jaren. We zijn met 3 tenslotte, en allemaal 25-26 jaar.

Ik had dan het volgende in gedachten:
  • Dag 1: Brussel => Kona, Big Island
  • Dag 2-5: Big Island (4 volle dagen)
  • Dag 6: (voormiddag) Kona, Big Island => Kahului, Maui
  • Dag 7-9: Maui (3 volle dagen)
  • Dag 10: (voormiddag) Kahului, Maui => Lihue, Kauai
  • Dag 11-12: Kauai (2 volle dagen)
  • Dag 13: (voormiddag) Lihue, Kauai => Honolulu, Oahu
  • Dag 14-17: Oahu (4 volle dagen)
  • Dag 18: Honolulu, Oahu => ...
  • Dag 19: ... => Brussel
Landen in Kona en vertrekken uit Honolulu staat mij meer aan dan omgekeerd, omdat ik merk dat de vluchten vanuit Kona richting België enkel maar 's avonds vertrekken en pas 's ochtends op dag x+2 aankomen. Vanuit Honolulu kunnen we daarentegen al 's morgens vertrekken en 's avonds op dag x+1 aankomen. Dat lijkt mij persoonlijk beter.

Denken jullie dat dit er goed uit ziet? Ik zou eigenlijk zeer graag nog ergens 1 dag afsnoepen, 2 zelfs indien mogelijk. Kan dit, en waar dan best? Big Island eventueel? Hoewel dat een jetlag-week zal zijn waar een iets losser schema juist handig zal zijn. Of Kauai misschien inkorten naar 1 namiddag+dag?

Alvast bedankt voor de suggesties :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Hawaii mei 2011

Bericht door Loek »

Welk eiland raden jullie trouwens aan voor een heli-tour?
Ik zou persoonlijk kiezen voor Big Island, omdat men daar helikopter tours hebben die je boven het vulkaan gebied brengen. Ik heb dat in 2007 gedaan en vond dat een onvergetelijke ervaring. Even je hand uit het raampje houden om te voelen hoe warm de lavastroom is waar je overvliegt bijvoorbeeld, is een heel aparte ervaring die je niet op de andere eilanden tegenkomt. Verder vlieg je net als bij de andere eilanden langs de kust, een stukje het binnenland in en kun je watervallen bewonderen vanuit de lucht.

Hier zijn links naar mij Hawaii reisverslagen:
2007
2008
2010
Eriq
Amerika-ontdekker

Bericht door Eriq »

Wij zijn nog geen week terug van onze reis over 4 eilanden, Oahu, Big Island, Kauai en Maui.
Op Kauai hebben we de helicoptervlucht gedaan. Het grootste deel van dit eiland is prive-bezit en je kunt er niet komen met de helicopter kun je er wel overheen vliegen. Zo ook over de Waimea Canyon en langs de Napali kust. Dit was voor ons de reden om op dit eiland te vliegen. Op de andere eilanden kun je gewoon op de meeste plekken komen.
Wij zijn met Blue Hawaiian geweest, http://www.bluehawaiian.com/ en boek de vlucht thuis via internet al, dan heb je korting. Boek je vlucht op de eerste dag dat je op een eiland bent, zo kun je vanuit de lucht al zien waar je de overige dagen heen wilt gaan.

je zegt dat je zelf niet zo'n stadsmens bent, dan zou ik je adviseren om je verblijf op Oahu in te korten. Honolulu en Waikiki zijn verschrikkelijk toeristisch. Dat viel ons heel erg tegen daar. Wij hadden Honolulu als aankomstplek en wat het voordeel dan is dat als je nog spullen wilt kopen dat je die makkelijk in Waikiki kunt vinden. Als je op de andere eilanden al de routes langs de kust hebt gereden en de vele stranden hebt gezien dan heeft Oahu niet veel meer of beters te beiden.
Op Oahu zijn wie naar Diamond Head crater geweest en dat is dan wel een aanrader daar maar dat is een stevige stijle wandeling. Om de reden die je geeft zou ik je die afraden.
Als ik de reis nog een keer zou boeken dan zou ik Oahu overslaan of er maximaal 1 volle dag hebben.

Op Kauai zijn inderdaad de meeste bekende films opgenomen, op aanraden en verslagen op internet hebben we geen movie-tour gedaan. Van de plekken waar bijvoorbeeld Jurassic Park is opgenomen is niks meer terug te vinden. Op de plek waar de grote poort van Jurassic Park stond staan nu nog 2 betonnen palen en dat is het. Alles moest weer in de originele staat teruggebracht worden na afloop van de opnames.
Vanuit de helicopter werden de plekken ook aangewezen waar alles was opgenomen. Zo kun je het ook zien.

Het strand van Lost is makkelijk zelf te vinden, daar zijn we ook geweest. Het meeste hiervan is op Oahu
http://gohawaii.about.com/od/oahuactivi ... ations.htm

tips:
* Dag 1: Brussel => Kona, Big Island
* Dag 2-5: Big Island
Volcano National Park, 2 halve dagen of 1 volle dag. Het bekijken van de krater bij het Jaggar Museum na zonsondergang is erg mooi.
Op dit moment kun je niet de Crater Rim Drive volledig doen. De vulkaan is erg actief geweest en de krater vervuilt de lucht erg waardoor ze het zuidelijke deel van de route hebben afgesloten. De wandelingen door de krater zelf zijn ook afgelsoten. De Halema‘uma‘u Trail is wel te doen tot aan de kraterbodem maar de krater zelf mag je niet oversteken.
Ook dit is een een stevige wandeling van een paar uur, naar beneden is redelijk te doen maar maar boven is het wel erg stijl op sommige punten.
Via de website van het park kun je actuele gegevens vinden en waar je daadwerkelijke de lava kunt zien stromen. http://www.nps.gov/havo/index.htm en als je er bent ga dan eerst naar het Visitors centre om te vragen wat wel en niet kan en waar de lava stroomt.

In de buurt van het park hebben we een overnachting gehad in Volcano Village, Lokahi Lodge van de Chalet Kilauea Collection
http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review- ... awaii.html

South Point (het zuidelijkste puntje van de USA)
Kona koffie coast en het Royal Kona Coffee museum en Mill.
de Hamakua kustlijn (noord-oosten)
Kailua-Kona is een leuk maar toeristisch plaatsje, bij Huggo's on the Rocks is het heerlijk eten zo rond zonsondergang, de Volcano Burger is een aanrader, wel even vragen of ze de veggie paddie willen vervangen door een beef paddie!

Ons hotel was Outrigger Keauhou Beach Resort, kwalitatief is dit hotel toe aan een vernieuwing. Wel was er ontbijtbuffet inbegrepen bij de prijs. In de baai naast het hotel zie je de schildpadden voorbij zwemmen en is het erg mooi om te snorkelen. Je bent zo in Kailua-Kona om te eten.

* Dag 6: (voormiddag) Kona, Big Island => Kahului, Maui
* Dag 7-9: Maui (3 volle dagen)
Road to Hana, dat is een volle dag, vertrek vroeg op de dag zodat je ook weer met daglicht terugkunt over de kronkelweg. In Hana is eigenlijk alleen het Hotel Hana Maui waar je kunt eten of je moet zelf alles meenemen om te picknicken. Vele stops onderweg om van het uitzicht te genieten.
Wij zaten er net in het walvisseizoen en zijn een dag gaan whalewatchen, dat zit er in mei-juni niet echt in, maar snorkelen is zeker een aanrader, Honokohau Bay (noordelijk van West Maui Mountains, voorbij Lahaina). Schildpadden en de dolfijnen springen voorbij.
De zonsopkomst op de Haleakala summit is een aanrader zoals ik gelezen heb, maar wij hebben het niet gedaan. Het waren onze laatste paar vakantiedagen en hadden eigenlijk meer behoefte om nog wat uit te rusten en zo hebben we nog een mooie reden om er nog eens terug te gaan.
Lahaina is een leuke plaats en je kunt er altijd wel een restaurant vinden om te eten, mijn tip is de Cheeseburgers in paradise. Hoewel je overal erg veel burgers kunt krijgen was dit toch wel een van de lekkerste. (samen met de Volcano Burger van Huggo's on the rocks op Bug Island)

Ons hotel was Royal Lahaina Beachresort, mooi en prijzig in de tower, wellicht is de Kanapali Ocean inn (ook onderdeel van het Lahaina resort) meer wat je zoekt voor €130,- maar kwalitatief slecht!

* Dag 10: (voormiddag) Kahului, Maui => Lihue, Kauai
* Dag 11-12: Kauai (2 volle dagen)
De helicoptervlucht
Waimea Canyon, vie de 550 en de 552 naar boven rijden en dan helemaal via de 552 terugrijden.
Na'apali kust

ons hotel Kauai Beach Resort, mooi hotel en mooi zwembad waar we toch geen gebruik van hebben gemaakt. Prima restaurant op het terrein.

* Dag 13: (voormiddag) Lihue, Kauai => Honolulu, Oahu
* Dag 14-17: Oahu (4 volle dagen)

Nogmaals, 4 dagen is erg veel als je geen stadsmens bent. Honolulu en Waikiki zijn zoiets als Benidorm of iedere andere Spaanse kustplaats in hoogseizoen. Ik zou er 2 van maken. De dag dat je aankomt vanuit Kauai telt dan niet mee, een volle dag en de laatste dag van vertrek terug naar Brussel. Zeker als je de vakantie iets wilt inkorten zou ik het hier doen en niet op de andere eilanden.
Waikiki is leuk om een avond wat rond te lopen en je zult er niet aan kunnen ontkomen, tenzij je er geen hotel neemt. Maar dat is weer niet handig vanwege het vliegveld.
Ook hier is het mooi om aan de kust te rijden en hier en daar een strandje te nemen.
Met de binnenlandse route H2 naar weg 99, dan kom je door Pineapple country van Dole, je kunt de plantage bezoeken en overal waar je kijkt zie je ananas. Als je dan in Hale'iwa aankomt en naar links gaat kom je bij de stranden van Lost uit. Volg de weg naar Dillingham Airfield en je bent er.

hotel, Outrigger on the Reef, mooi hotel redelijk aan het begin van Waikiki en het begin van de Beach Walk en de Kalakaua Ave. (restaurants en winkels, winkels en nog eens winkels)

* Dag 18: Honolulu, Oahu => ...
* Dag 19: ... => Brussel

Algemene tips.
Neem een goede kaart mee, wij hadden de Nelles Map van de Hawaiian Islands mee, die is nu versleten maar erg goed.
Lees veel en plan nu al wat je wilt zien. De Fodor reisgids is erg goed, ook die is nu versleten.
Boek je helicoptervlucht al vanuit thuis via internet. Je krijgt dan korting, zo ook voor boottochten.
Als je een auto gaat huren en dat is echt een must op allle eilanden probeer dan een 4WD te krijgen. Veel wegen zijn alleen toegankelijk voor 4WD, wij hadden helaas geen 4WD kunnen boeken hebben toch veel kunnen zien, maar dan hadden we net wat meer kunnen bekijken.
Als je op Big Island op Saddle road wilt rijden zul je goed moeten zoeken naar een autoverhuur bedrijf die je toelaat op die weg. Van Hertz mag het in iedergeval al niet.

een fijne vakantie!
Erik
The Great American Eclipse Trip 2024
Enasni
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Enasni »

Nog even extra aanvulling over de lost tour...wij hebben de Lost tour gedaan in september 2009 met www.hummertourshawaii.com. Ik heb er destijds voor gekozen om de 5 uur durende tour te doen en heb er absoluut geen spijt van gehad! Leuke tour met een prima gids. Hoogtepunt van de tour is wel de toch door Ka'a'awa Valley waar je zelf simpelweg niet kan komen...verschrikkelijk mooie uitzichten en voor de echte Lost fan genoeg herkenbare dingen te zien.

Daarnaast zijn er genoeg Lost plekken op Oahu te vinden waar je ook gewoon zelf kan komen...ik kan je deze website aanraden: http://www.lostvirtualtour.com/. Succes ermee!
September 2009: Hawaii (Oahu & Maui) || September 2010: New York ||Mei 2012: Zuidwest-USA (LA-LA)
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Hans B »

Wij zijn in 2009 op Kauai, Big Island en Oahu geweest. Elk eiland 4 dagen, maar daar zat ook steeds de reis in. Vliegen van/naar eiland is maar 45 minuten, maar van je ene hotel naar je volgende onderkomen kost toch zeker een ½ dag.
Vergeet op Oahu ook zeker het Polynesian Cultural Center nabij Laie niet, natuurlijk toeristisch, maar wij vonden het erg mooi.
Pearl Harbor, Dole, Diamond Head beklimmen. Vier dagen is heus wel door te komen.
Het rijden op de eilanden is heel relaxt, behalve rond Honolulu. De snelheid is niet hoog 100km/pu zul je nergens halen, dus hiervoor meer tijd incalculeren.
Op Kauai sliepen wij in een woning van VRBO-com. De eigenaar was helemaal idolaat van duiken, snorkelen en zeekajakken. Hij heeft ons gratis 2x meegenomen in de zeekajak en ons naar mooie duikplekken gebracht.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
clo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door clo »

Hallo,
Ook wij plannen een Hawaii reis deze zomer. De vlucht naar Honolulu is geboekt maar nu moeten we de rest nog plannen. Dus wij volgen met veel interesse deze topic.
een vraagje voor Hans : kan jij me meer gegevens over die VRBO woning doorgeven aub? Wij hebben reeds verschillende malen een vakantiehuis via VRBO geboekt en telkens héél tevreden geweest.
grtjs
Claudine
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

clo schreef: Ook wij plannen een Hawaii reis deze zomer. De vlucht naar Honolulu is geboekt maar nu moeten we de rest nog plannen. Dus wij volgen met veel interesse deze topic.
Wij gaan ook aankomende zomer, en volgen dus ook met veel interesse :thumbup:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Hans B »

http://www.vrbo.com/127431
Mocht je boeken doe Gary Tuba de groeten van ons.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Bedankt voor alle reacties tot hier toe.
Ik probeer alles nu wat in elkaar te puzzelen, beginnend met Big Island.
1 probleem dat ik nu al ervaar, is dat de afstanden toch iets groter zijn dan verwacht...

Wij landen op Kona, komende van LAX, dus ons hotel zal dan ook in Kailua liggen, niet in Hilo. Kailua ligt echter nogal "afgelegen", dus dan kan ik geen betere routes opstellen als de volgende:

dag 1: http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... .56781&z=9
dag 2: http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... .56781&z=9
dag 3: http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... .56781&z=9

Telkens +- 400km en 6-7u nonstop rijden...
Dag 1 bestaat voornamelijk uit de Hamakua kustlijn & Saddle Road. Pololu Valley Lookout helemaal bovenaan op dag 1 heb ik dan zelfs al laten vallen omdat de afstand te groot werd.
Dag 2 bestaat uit Hilo via de Saddle Road (opnieuw, en die is eigenlijk not-rentalcar-approved), Wailuku River State Park, de Lava Viewing area in het zuiden, en zo via het nationaal park terug naar Kailua met nog een stop bij o.a. South Point.
Dag 3 is dan volledig gevuld met Volcanoes National Park.
Dag 4 is nog vrij.

Ik vind het niet echt efficiënte planningen... Iemand suggesties?

EDIT:
oh ja, mijn bekommernis in verband met die Hummer Lost Tour, is of die nu, en vooral in mei, nog de moeite zal zijn. Ik kan me inbeelden dat die fantastisch moet geweest zijn toen Lost nog effectief werd opgenomen, toen kon je zelfs nog acteurs tegen het lijf lopen, maar tegenwoordig zijn alle sets al ontmanteld... Ja, je kan nog Jugghead zien, zonder jugghead, hun campsite op het strand, maar dan zonder kamp, de crashsite, maar zonder het vliegtuig, enzovoort... Ik vrees dat ik het een enorme teleurstelling ga vinden... Of niet?
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Eriq schreef:Op Kauai hebben we de helicoptervlucht gedaan. Het grootste deel van dit eiland is prive-bezit en je kunt er niet komen met de helicopter kun je er wel overheen vliegen.
Weet je dat zeker van Kauai? Dit is de eerste keer dat ik het hoor, en mijn vrouw heeft er ook nog nooit van gehoord en zij woont haar hele leven al hier.. Wel is Niihau (een eiland kort bij Kauai) geheel prive, dus wellicht dat daar een vergissing mee gemaakt is? Wat betreft de andere eilanden, er zijn genoeg gebieden prive, maar in principe kun je wel overal bij komen omdat het bij de wet zo geregeld is dat je ten alle tijde toestemming moet krijgen om richting de kust te kunnen..
AIRBUSA330.BOEING777
Amerika-ontdekker

Bericht door AIRBUSA330.BOEING777 »

Hawaiian Airlines bied ruime keuze uit vluchten aan dat vaak meerdere vluchten per dag..Alleen voor Lihue Kauaii=LIH weet ik het niet. Vanaf Honolulu= HNL wel te verstaan en Kahului = OGG
Enasni
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Enasni »

Q-BiC schreef: EDIT:
oh ja, mijn bekommernis in verband met die Hummer Lost Tour, is of die nu, en vooral in mei, nog de moeite zal zijn. Ik kan me inbeelden dat die fantastisch moet geweest zijn toen Lost nog effectief werd opgenomen, toen kon je zelfs nog acteurs tegen het lijf lopen, maar tegenwoordig zijn alle sets al ontmanteld... Ja, je kan nog Jugghead zien, zonder jugghead, hun campsite op het strand, maar dan zonder kamp, de crashsite, maar zonder het vliegtuig, enzovoort... Ik vrees dat ik het een enorme teleurstelling ga vinden... Of niet?
Tja, moeilijk te zeggen. Wat verwacht je van de tour? Wij hebben destijds op de 5 uur durende tour (aan het begin van het laatste seizoen) geen acteurs gezien en ook weinig sets. Wel rijden ze je langs een aantal plekken waar destijds scenes zijn opgenomen. Dit zijn plaatsen waar je ook zelf langs kan rijden, m.u.v. diep in Kualoa ranch. Als grote Lost fans vonden wij de herkenning van de plekken erg leuk en absoluut de moeite waard! Al is het alleen maar vanwege de uitzichten op Kualoa ranch...
September 2009: Hawaii (Oahu & Maui) || September 2010: New York ||Mei 2012: Zuidwest-USA (LA-LA)
Eriq
Amerika-ontdekker

Bericht door Eriq »

jiejie schreef:
Eriq schreef:Op Kauai hebben we de helicoptervlucht gedaan. Het grootste deel van dit eiland is prive-bezit en je kunt er niet komen met de helicopter kun je er wel overheen vliegen.
Weet je dat zeker van Kauai? Dit is de eerste keer dat ik het hoor, en mijn vrouw heeft er ook nog nooit van gehoord en zij woont haar hele leven al hier.. Wel is Niihau (een eiland kort bij Kauai) geheel prive, dus wellicht dat daar een vergissing mee gemaakt is? Wat betreft de andere eilanden, er zijn genoeg gebieden prive, maar in principe kun je wel overal bij komen omdat het bij de wet zo geregeld is dat je ten alle tijde toestemming moet krijgen om richting de kust te kunnen..
Volgens mij vergis ik mij niet, maar ik zal nog eens de dvd van Blue Hawaiian bekijken. (ik geef ook maar weer wat ik heb gehoord, voor hetzelfde geld heeft die piloot alleen maar zitten liegen...)
Op Kauai is het grootste deel van het eiland (nog steeds) in bezit van de Robinson Family en die hebben (oa. rondom de Waimea Canyon) nooit wegen laten aanleggen en eigenlijk zoals bij een nationaal park de natuur in tact gehouden. Dus ook al mag je er wel door lopen er zijn amper wegen, dus dat wordt lopen. Als je dan maar een paar dagen op het eiland bent, kun je er beter overheen vliegen.
Niʻihau is inderdaad privaat en daar zou je dan niet mogen komen als tourist.
The Great American Eclipse Trip 2024
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dat wist ik echt niet. Ik wist wel dat de Robinson family Niihau bezaten maar wist niet dat dat ook het geval was in Kauai.

Ik heb net voor de gein even zitten kijken op Google en kwam het volgende plaatje tegen:
Afbeelding
Op zich best interessant, je kunt precies zien wat van de overheid is en wat niet.
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Alright, ik heb een tijd niets meer van me laten horen, maar ondertussen zijn onze routes gepland (behalve in Kauai en een paar Oahu details), dus dit is meer een "for your information" post voor zij die geïnteresseerd zijn :). Je mag gerust feedback en tips geven, maar ik vrees toch dat ik niet veel meer aan de bestaande routes ga morsen :)

USA 2011 zal er zo uit zien:
TripIt | A trip to Hawaii from May - June 2011
  1. Brussel -> London -> Los Angeles -> Kona, Hawaii -> Keauhou
  2. Kohala Coast (Old Kona Airport State Recreation Area, Kekaha Kai State Park, Mo'okini Luakini Heiau, Pololu Valley Lookout, Anaehoomalu Bay)
  3. Punaluu Black Sand Beach, Hawaii Volcanoes National Park (Crater Rim Drive, Chain of Craters Rd), evt Ka Lae "South Point"
  4. Hamakua Coast (Waipio Valley Lookout, Laupahoehoe Point County Park, Hakalau Bridge, Akaka Falls State Park, Onomea Bay scenic drive), Kalapana Lava Viewing Area
  5. Saddle Rd, Hilo (Rainbow Falls Park, Boiling Pots State Park en Pe'epe'e Falls overlook), Mauna Kea Summit sunset
  6. Keauhou -> Kona, Hawaii -> Kahului, Maui -> Kihei
  7. West Maui & Molokai heli tour, Haleakala National Park (Pu'u 'ula'ula Summit, stukje Sliding Sands Trail)
  8. Road to Hana & backside of Haleakala (full loop, hopelijk geen roadblocks)
  9. 'Iao Valley State Park, North Shore/Kahekili Highway (Nakalele Blowhole, Lipoa Point), West Maui (Kapalua, Dragon's Teeth, Kaanapali, Whaler's Village, Lahaina)
  10. Kihei -> Kahului, Maui -> Lihue, Kauai -> Poipu
  11. Heli tour, + ...?
  12. ...?
  13. Poipu -> Lihue, Kauai -> Honolulu, Oahu
  14. Oahu West tour: Pearl Harbor, Kaena Point State Park, Pokai Bay, Kahe Point Beach Park, Hilton Hawaiian Village fireworks
  15. Oahu North East tour: Nuuanu Pali Lookout ofwel H3 "John A Burns" Fwy, Byodo In Temple, Kualoa Regional Park & Chinaman's Hat viewpoint, Laie Point, Laniakea "green sea turtle" Beach, Mokuleia Beach, YMCA Camp Erdman, evt National Memorial Cemetery of the Pacific
  16. vrij! Onvoorstelbaar :p
  17. Oahu South East tour: Diamond Head, Hanauma Bay Nature Preserve, Lanai Lookout, Halona Blowhole, Makapuu Lighthouse Trail, Nuuanu Pali Lookout ofwel H3 "John A Burns" Fwy, evt National Memorial Cemetery of the Pacific, "Round Top Drive", Puu Ualaka State Park
  18. Honolulu, Oahu -> Los Angeles ->
  19. -> London -> Brussel
Vraagje voor de insiders: Klopt het dat de lava flows bij de kust op Big Island stil liggen? Ik heb het dan over de flows die je kan zien bij het Kalapana Lava Viewing Area?
Blog // Photo Album
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

In mijn ervaring kun je de lava flows het best vanuit de lucht, of vanaf het water bekijken. Overdag is vanaf land bijna niets te zien, misschien wat stoom in de verte maar daar houdt het wel mee op. Of er een flow is en waar de flow is, verandert dagelijks.

Wat voor auto heb je gehuurd? Saddle Rd wordt door veel verhuurmaatschappijen als "off-limit" genoemd, dus je bent niet verzekerd als je daarop rijdt met je huurauto. Een beetje overdreven vind ik, want in de laatste jaren is deze weg erg verbeterd. Sommige andere routes op de eilanden vereisen wel een 4WD; niet al te ruig maar niet geschikt voor een gewone auto.
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Mja, ik weet dat de views vanaf die lava viewing area nogal wisselend kunnen zijn. Ik volgde eigenlijk deze site vooral, maar die geeft nu al een tijd geen updates meer: http://hawaiianlavadaily.blogspot.com/
In ieder geval, gigantische stoomwolken in de verte is ook al nice voor mij hoor. Heb ook een 270mm lens, so I'll manage :) (Als de planning klopt, komen we bij de viewing area aan rond 18u00 ofzo, magic hour m.a.w.)

Als er helemaal _niets_ te zien zou zijn, zou ik het wel nog graag weten, dan hoeven we niet om te rijden, want het is sowieso al een lange dag (zoals elke dag op Big Island eigenlijk). Je kan volgens mij dan wel nog altijd over de verharde lava lopen, maar als ik mij niet vergis kan dat ook gewoon op het einde van de Chain of Craters Rd, en die doen we sowieso ook....

Auto is altijd midsize SUV. Saddle Rd wordt idd als off limit beschouwd, maar ook ik vind dit onterecht eigenlijk. Op foto's en google streetview ziet de weg er soms zelfs als een typisch Amerikaanse perfect geasfalteerde highway uit, en op de slechtere stukken niet eens veel slechter als de gemiddelde Vlaamse veldweg hier in de buurt :). Ik maak er mij dus geen zorgen over. Ik vind sowieso dat Amerikanen nogal vlug bang zijn van een slechte weg (of speeding bv). Ze moesten eens naar België komen lol ;)
Als je me zou vragen waar ik me dan wel zorgen in maak, dan zou ik zeggen: de Kahekili Highway in het noordwesten van Maui; we doen die dan nog counterclockwise, as in, letterlijk op de rand van de afgrond :).
En er zitten nog wel enkele ruige stukken in de planning, bv Mauna Kea summit of backside of Haleakala, maar dat zal ook wel zo geen probleem zijn denk ik. We zijn wel wat gewoon van vorig jaar in Utah/Arizona :)
Blog // Photo Album
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Hallo,

Ik heb geen reisdagboek bijgehouden, maar voor zij die nieuwsgierig zijn, staat de fotoreeks voor Big Island & Maui inmiddels wel online :)
Er is ook een kaart beschikbaar bij het album zodat de foto's makkelijk te situeren vallen. Kan handig zijn als je zelf nog twijfelt over je route.

Big Island - Maui

Ik hoop dat ze toch wat in de smaak vallen :)
Laatst gewijzigd door Q-BiC op 04 nov 2011, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Blog // Photo Album
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Hoe is het verder bevallen? Wat vonden jullie het leukste eiland? Leukste dingen om te doen? Etc

Foto's zijn erg mooi hoor! Ga je die van Kauai en Oahu uiteindelijk ook online zetten?
Laatst gewijzigd door guinevere op 04 nov 2011, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Het had zeker flink geregend voordat jullie daar waren. Ik heb nog nooit de Rainbow Falls zoveel water zien spuwen. Het ziet er ook bij Saddle Road veel groener uit dan vroeger in het jaar. Soms zijn die velden helemaal grijs ipv groen. Mooie fotos.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer