Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

4 weken Hawaii 2015

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
mirdj
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

4 weken Hawaii 2015

Bericht door mirdj »

Na een aantal jaar geen grote vakanties naar Amerika te hebben gemaakt, moet het er volgend jaar echt weer van komen. Hawaii staat al heel lang op m'n lijstje, vooral vanwege de mooie natuur, maar ook de cultuur staat me wel aan.

Voorlopig heb ik gepland om in september/oktober 1 week op Oahu, Kauai, Maui en Big Island (totaal 4 weken) door te brengen, maar als ik de verslagen zo eens doorlees is het misschien verstandiger om ergens 1 of 2 dagen weg te halen en deze te verplaatsen naar Big Island. Ik wil voornamelijk de eilanden gaan verkennen door te gaan wandelen, maar er zal ook zeker hier en daar een excursie of andere activiteit worden gepland. Ik geocache dus dat is mooi met wandelen te combineren. Via het cachen heb ik al een afspraak staan om met een Hawaiiaanse die is getrouwd met een Nederlander te gaan cachen op Oahu en ook voor de andere eilanden wil ik eens gaan kijken of ik een afspraak kan maken met een lokale cacher.

Verblijf boek ik via airbnb/vbro/homeaway, ik hou niet zo van die massale resorts en het bespaart behoorlijk op de verblijfkosten.

Op dit moment ben ik dus op zoek naar wat tips over wat een handige verdeling per eiland is. Naarmate de planning vordert kom ik vanzelf met meer vragen ;)
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Re: 4 weken Hawaii 2015

Bericht door Iris_1982 »

Misschien had je m al gezien maar ik ben net terug uit Hawaii en heb mijn ervaringen in mn eigen topic beschreven:
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 7&start=40 (kijk vooral even op de laatste pagina's die bevatten de meest recente berichten)

Voor Big Island hadden wij geloof ik 8 dagen en dat vond ik net aan genoeg hoor! Ik had zelf liever nog iets meer rust ingebouwd.
Ik zou daar dus zeker minimaal 8 dagen plannen en misschien zelfs nog 1 meer als je af en toe ook ff een dagje niet al te veel wilt.
Op Kauai hadden we 7 dagen en daar konden we heerlijk genieten van de stranden in combinatie met wat activiteiten.

Zelf zou ik voor 4 weken denk ik voor 3 eilanden gaan om de rust er een klein beetje in te houden. Hawaii is ook genieten tenslotte en die 4 dagen in Hanalei Bay vonden we heerlijk. Gewoon niet te veel hoeven, s morgens een stukje wandelen…dan lekker lunchen en 's middags een beetje bodyboardne in de golven.
Hanalei Bay was echt onze favoriete plek van de hele vakantie. Wat is het daar heerlijk zeg!! En zo mooi!
De helicoptervlucht op Kauai was ook echt adembenemend mooi (geboekt bij Mauna Loa helikopters omdat zij als vrijwel de enige privé vluchten voor je regelen, je hebt dus nooit een vreemde aan boord en altijd een window seat)

Je leest t ook al in mn eigen topic maar ik was heel blij dat we op Big Island op 3 locaties verbleven: 3 nachten in Kona, 3 in Waimea (Kohala kust) en 3 aan de oostkant (waarvan 2 in Volcano NP).
Vanuit Kona kan je alle zuidelijke dingen op het eiland doen terwijl Waimea ideaal is voor de prachtige noordkant van de Hamakua Coast (waipio Valley en zo) en de stranden en lavavelden bij Kohala.
Ik had dat niet allemaal vanuit Kona willen doen want dan blijf je rijden.

Ook locatielinkjes heb ik al in mn eigen topic gegeven, maar ik ga deze nog 1 keer herhalen: :mrgreen:
https://www.airbnb.com/rooms/640570
Gewéldige airbnb…echt zo goed wordt het nooit meer denk ik ;-)
mirdj
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Ik had jouw verhalen inderdaad al gelezen Iris. Daar heb ik ook al behoorlijk wat tips uitgehaald. Ik ga alleen dus heb de tijd aan mezelf en kan doen en laten wat ik zelf wil. Ben ook zeker niet van plan om de dagen te vol te plannen. Lekker op m'n gemak rondstruinen langs de stranden of door de bossen, genieten van de zonsopgang of ondergang en nationale parken bezoeken. De standaard dingen als bv Pearl Harbour mogen natuurlijk niet ontbreken. Op Big Island wil ik op minimaal 2 plekken verblijven. Ik vlieg terug naar huis vanaf Kona, dus als ik aanvlieg op Hilo heb ik al een leuke verdeling.

Je verschillende airbnb linkjes heb ik bekeken en heb ik opgeslagen in m'n wishlist. Dat is voorlopig nog niet van belang, maar het is altijd handig om alvast het een en ander achter de hand te hebben. Heel af en toe zit ik airbnb wel eens af te struinen naar leuke plekken om te verblijven, wat potentie heeft sla ik op en zo bouw ik langzaam een selectie op.

Ik ga ook langzaam beginnen met het opbouwen van een wishlist per eiland wat ik wil doen. Zal bij lange na niet overal aan toe komen, maar beter te veel op het lijstje als tijd over hebben ;)
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

4 weken voor 4 eilanden lijkt mij dan weer tijd genoeg. Wij deden 4 eilanden met minder tijd (net geen 3 weken). Zeker op Big Island is het handig om toch op 2 of meer plaatsen te verblijven. Wij hadden daar 3 plaatsen, Kona, Volcano en Hilo.

Big Island toont niet direct het beeld van Hawaii dat je verwacht, toch zeker niet langs de Kona kant. Dan typisch beeld (denk maar aan de serie Lost) vind je wel terug op Oahu en kauai. Maar elk van de 4 eilanden genoemd heeft zo zijn eigen belangrijke bezienswaardigheden.

Ik zelf vond Oahu een zeer mooi, leuk en gevarieerd eiland, in contrast met andere die soms dit eiland het minste vinden. Kauai hadden we naar uitgekeken en heeft niet teleurgesteld, ook wij deden een helikoptervlucht, wel met deuren toe wegens hoogtevrees van mij vrouw. Wij vonden Blue Hawaiian een prima maatschappij. Wel met 5 + piloot in de helikopter. Mijn enige spijt was na de helikopter vlucht wou ik dan toch nog een boottocht langs de Na Pali Coast doen maar alles was toen al volboekt dagen ver.

Oh en opletten de zee kan daar wild zijn!
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

haha ja ik heb nog steeds een blauw plek en schaafwonden op mn heupbotten van de surfles die we op Kauai genomen hebben
Wij hebben nog op "baby golven" gesrufd maar wat kan dat water harde klappen maken zeg....ik heb daar aardig wat keren op de bodem gelegen onder een massa golven :mrgreen:
mirdj
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Ik ben niet zo gek op water, maar snorkelen met manta's heb ik zeker wel op m'n lijstje staan. Misschien dat ik ook nog een surfles neem, maar dat zie ik daar ter plaatse wel (of ik zin heb). Een helicoptervlucht en een hike naar flowing lava wil ik ook gaan doen en ziplijnen, ik vind het heerlijk om tussen de bomen door te vliegen. Ik zit ook nog even te kijken of ik zelf de weg naar Hana ga rijden of dat ik met een excursie ga. Dit ook een beetje met het oog op dat ik alleen ga reizen en m'n ogen dan voornamelijk op de weg moet houden. Ik heb er een gevonden die juist alle verborgen schatten af gaat ipv de geijkte punten, maar ook dat is weer van latere zorg.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Wij hebben gisteren deze zipline trip geboekt: http://www.zipline.com/bigisland
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

De hike naar flowing lava zou ik persoonlijk niet doen.
Die lava vlaktes zijn uitgestrekt en bloedheet! Ik had er niet aan moeten denken om daar 10 mijl over te moeten lopen (ik lees overal dat de hikes zo ongeveer een 10 mile round trip zijn op dit moment om iets van de flowing lava te kunnen zien).

Hoewel het me supergaaf lijkt om een keer te zien, had ik dat er toch niet voor over. Maar misschien is het minder heet als jullie er zijn!
Voor mij persoonlijk was de highlight van Volcano echt de glow 's avonds bij het Jaggar Museum
Tip: ga niet tijdens zonsondergang want dan is het daar superdruk. Wij kwamen vaak na het eten even kijken (uurtje of half 9) en dan was er een handjevol mensen en was het heerlijk stil. Het is bijna sereen om naar te kijken,, die dampen die zo op stijgen en dan die oneindige sterrenhemel er achter.

Wat ik trouwens heel grappig vond op Big Island waren die constante lava updates op de radio :) Een soort weerbericht maar dan over de lava flow en welke kant hij op gegaan was en of er nog geëvacueerd moest worden of niet.
dhg2000
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door dhg2000 »

Waarom zo veel dagen Big Island? Wat ga je er allemaal doen dan? Mijn planning krijg ik er juist het lastigste mee gevuld, dus misschien heb je nog tips voor mij? :)
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Lastig mee gevuld? :-) Dat vind ik dan weer knap

Ik weet niet in hoeverre jullie continu on the road willen zijn maar het mooie van hawaii vonden wij toch ook wel de stranden, het relaxte eilandleven. We hadden een snorkelset gehuurd en die lag gewoon in de achterbak zodat we overal konden stoppen als we even wilden snorkelen.

Ik kan je een globale planning geven

Dag 1. aankomst in Kona om 16:00 (dus niet zoveel meer gedaan)
Dag 2. 's morgens richting zuiden gereden (al rond 7:30, we waren vroeg op) naar Puohnanaua Honaunau NP (ofzoiets :D) en gesnorkeld bij Two Step. We hadden voor 's avonds een sunset manta Ray snorkel cruise bij Big Island Divers waar we al om 2:30 voor moesten inchecken dus daar zijn we na de lunch heen gegaan. 's middags dus gesnorkeld en 's avonds met de Manta's gesnorkeld, geweldig!
Dag 3 's morgen weer vroeg op en de zuidkust van het eiland verkend. Naar South Point gereden en daarna door naar Black Sand Beach. Daar in de buurt superleuk gelunched in een heel schattig bakkerijtje (the most southern bakery of the USA stond er bij, dus als je daarop googeled vind je m wel). Eind van de middag zonsondergang bekeken op MAgic Sands Beach (naast ons condo)
Dag 4 Richting het noorden gaan rijden langs de kust. Gestopt op diverse plekken en mooie stranden. 's middags waren we rond 15:00 in Waimea. Beetje het plaatsje verkend en een prachtige plek voor de zonsondergang op aanraden vanonze airbnb host daar.
Dag 5 Vroeg op en om 8 uur aan de hike naar beneden in Waipio Valley begonnen. Om een uur of 11:30 waren we weer boven. 'Ergens gelunched en 's middags nog wat kust verkend
Dag 6 Ook weer vroeg op en naar Pololu Valley. Daarna de suikerplantage dorpjes Kamuela en Honokaa een beetje verkend. Daarna om 4 uur een pizza gaan eten in waimea omdat we rond 5 uur richting Mauna Kea wilden rijden voor de zonsondergang en het sterrenkijken 's avonds.
Dag 7 Vertrokken uit Waimea en via de Hamakua Coastline naar Volcano gaan rijden. Onderweg gestopt bij de Akaka Falls en andere outlooks. Boodschappen gedaan en even in een mall rondgelopen vlakbij Hilo en toen om 4 uur in gecheckt in onze cabin. Een kleine wandeling in het park gemaakt bij de krater en 's avonds na het eten in Volcano Village de lava glow gaan bekijken.
Dag 8 Volcano NP verkend
Dag 9 's morgens nog een wandeling gemaakt in Volcano NP en daarna naar Puna gereden. Een leuke farmers markt bezocht en daarna de kustlijn verkend (vond vooral de Red Water Road erg mooi daar! Beetje southern gevoel). Einde dag ingechecket in ons hotel in Hilo. De volgende ochtend vlogen we om 7:00 al naar Kauai

Ik vond dit echt geen enorm ruime planning. Wij wilden echt niet bijv Waipio Valley en Pololu Valley op 1 dag gaan doen. Juist ook niet omdat we toch een uitvalsbasis hadden die vlakbij lag en het licht in beide valleys 's morgens gewoon het allermooist is.Natuurlijk kan je dit ook in 1 dag proppen maar ja...zoals ik al zei: je bent ook op vakantie he? En op Hawaii dus een beetje Aloha is wel fijn ;-)
Wij vonden het ook fijn om gewoon ergens te kunnen stoppen als we wilden of juist even een winkel in te duiken als we iets leuks zagen....Een klein beetje speelruimte in je dagen is gewoon fijn om te hebben.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Elisa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Elisa »

Wat betreft The Road to Hana: geen excursie boeken, maar zelf rijden! Gewoon een beetje uit je doppen kijken en dat komt in orde hoor... Je stopt ook zo veel!
Gewoon voor het donker terugkeren ;)!

Misschien heb je nog iets aan onze blog: Oahu, Maui, Kauai in 2013

http://timenelisahawaii.wordpress.com/
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Overzicht van onze foto's
Elisa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Elisa »

En oh ja: zéker een helikoptervlucht boeken! Als je geen hoogtevrees hebt, neem dan Mauna Loa Helicopters! Die ervaring staat met stip op nummer 1 bij ons!

En de boottocht naar de Napali Coast met Captain Jack was ook héél leuk! Als je een stevige maag hebt, want het is er (zoals Stan.Gobien ook zegt) vaak heel ruig en als je misselijk bent, duurt de toch ellendig lang... Maar anders: top top top!

Je gaat een zalige reis tegemoet!! :)
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Overzicht van onze foto's
mirdj
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Bedankt voor alle reacties. Heb al aardig wat verslagen gelezen.

Ik heb nu ook definitief m'n vliegticket geboekt. KLM kwam vorige week ineens met een leuke aanbieding voorbij, business class voor de prijs van economy. Het was eigenlijk niet de bedoeling, maar dat kon ik toch niet laten schieten. Ik ga van half augustus tot half september.

Nu begint het uitzoeken van verblijf, autohuur en de eilandvluchten en natuurlijk het maken van een planning.
mvanraaij
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door mvanraaij »

Wat Eliza zegt, Road to Hana is zeker een aanrader, net als de zonsopgang op de vulkaan!
Hier moet je wel een keer vroeg voor uit je bed maar ik vond het zeker de moeite waard!
mirdj
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Ondertussen zijn de eilandvluchten geboekt en heb ik ook de eerste accommodatie op Big Island geboekt via Airbnb. Ik heb er voor gekozen om daar op 1 lokatie te verblijven. Ik heb de tijd aan mezelf en een auto tot m'n beschikking dus ik ga op m'n gemak het eiland verkennen en zie wel wat ik wel en niet op m'n lijstje kan doen.

Op Maui en Oahu heb ik ook al interessante accommodaties gevonden en die ga ik ook binnenkort boeken. Nu alleen nog voor Kauai kijken.
Ann09
Amerika-ontdekker

Bericht door Ann09 »

Yes! Zojuist 4 weken vrij gekregen van het werk! Normaal gesproken is 3 weken de max, maar omdat wij dit jaar gaan trouwen en onze huwelijksreis gaan maken, mag ik 4 weken weg! :D

Ik wil dus graag meelezen en meepraten in dit topic. Onze plannen zijn vergelijkbaar met die van mirdj.

We willen gaan van 26 september t/m 22 oktober. De eilanden die ons het meest aanspreken zijn Kauai, Maui en Big Island. Eventueel Oahu wanneer dit voor de vluchten het meest aantrekkelijk is qua prijzen en tijden.

Is er een specifieke volgorde van eilanden aan te bevelen?
Juni 2014: Zuidwesten + Yellowstone
Oktober 2015: Hawaii!
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Qua binnenvluchten is het handig om directe vluchten te nemen. Voor ons kon dat met volgend schema:
Big Island - Maui - Kauai - Oahu.
Vluchten vanaf het vasteland zijn het grootste deel op Oahu en Big Island.
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Wij gaan dit jaar ook 4 weken naar Hawaï, van begin juli tot begin augustus (we zijn gebonden aan de schoolvakanties, helaas, want dan maakt de vliegtickets meteen een stuk duurder). Ik heb inmiddels alle vluchten, auto's en accommodaties al geboekt! Volgorde: 5 dagen Oahu, 7 dagen Kauai, 7 dagen Maui en 9 dagen Big Island, tussen de eilanden met directe vluchten. Ik ben nu de 4 "Hawaii revealed" boeken aan het lezen om die dagen ingevuld te krijgen. Die boeken zijn een aanrader!
En ik zal binnenkort ook eens de reisverslagen van onze "voorgangers" erbij pakken.

De voorpret is in volle gang! :D
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: (Alaska)
Ann09
Amerika-ontdekker

Bericht door Ann09 »

Dat ziet er goed uit René! Heb je alles zelf geboekt?

Wij zijn vandaag naar het reisbureau geweest waar we ook naar volle tevredenheid onze reis naar west Amerika hebben geboekt (Beleef Amerika). We willen waarschijnlijk door hen de vluchten en autohuur laten regelen en misschien het eerste hotel na aankomst. Verder willen we zelf via Airbnb of via andere wegen de accommodaties boeken. We zijn uitgekomen op het volgende schema (vertrek za 26 sep of za 3 okt):

1. AMS - HNL (Oahu)
2. Oahu
3. Oahu
4. Oahu
5. Oahu
6. Oahu - Kauai
7. Kauai
8. Kauai
9. Kauai
10. Kauai
11. Kauai
12. Kauai
13. Kauai - Maui
14. Maui
15. Maui
16. Maui
17. Maui
18. Maui
19. Maui - Big Island
20. Big Island
21. Big Island
22. Big Island
23. Big Island
24. Big Island
25. Big Island
26. Big Island
27. Big Island - AMS

Eigenlijk precies hetzelfde als jouw planning, René! En het omgekeerde van wat Stan.Gobien adviseerde. We hopen zo voldoende tijd voor de vier eilanden te hebben.

Ik heb begrepen dat het goed is om op Big Island op 2 of 3 plaatsen te verblijven. Kona - Waimea en omgeving Volcanoes NP? Is het op andere eilanden ook aan te raden om op verschillende plekken te verblijven? We vinden het fijn als we redelijk dichtbij de bezienswaardigheden verblijven. Bijv. op Maui, wanneer we de zonsopkomst bij Haleakala willen meemaken, dat we niet eerst nog een uur met de auto moeten rijden.
Juni 2014: Zuidwesten + Yellowstone
Oktober 2015: Hawaii!
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Wij wilden de vluchten en auto's via Tioga boeken, want daar hadden we in 2009 goede ervaringen mee. Echter bleek al snel dat de binnenlandse vluchten (met Hawaiian Airlines) een stuk goedkoper waren (ongeveer € 170 in totaal) als je rechtstreeks bij Hawaiian boekt. De prijzen van en naar Hawaï waren ongeveer gelijk, totdat bleek dat we via Tioga nog een tussenlanding ergens in Amerika zouden hebben. En wij hadden liever een rechtstreekse vlucht naar Los Angeles. Dat prijsverschil bleek € 310 te zijn met Tioga. Uiteindelijk hebben we bij Tioga dus alleen de auto's geboekt (bij Alamo); de heen- en terugvlucht bij vliegtickets.nl en de binnenlandse vluchten bij Hawaiian Airlines (vergeet niet member te worden van de Hawaiian Airmiles club (is gratis). Dat scheelt in de bagagekosten :wink: ).

Alle accommodaties (allemaal appartementen/condo's, dus geen B&B's) hebben we geboekt via HomeAway.com en VRBO.com (VRBO is overigens onderdeel van HomeAway). Wij hebben bewust niet voor B&B's gekozen, omdat we doorgaans eenvoudig ontbijten (gewoon brood met een bak koffie of thee), een lunchpakket willen maken (voor de wat langere wandelingen) en op pad willen. 's-Avonds zoeken we dan wel een leuk restaurantje om de lokale gerechten uit te proberen, want koken zullen we wel niet doen :P. We willen optimaal profiteren van het daglicht (tijdens onze reis ongeveer van 6:00-19:15 uur (in oktober wordt het een uur eerder donker)).

Op Oahu zitten we in Kailua aan de oostkust. In 2009 zaten we een paar dagen in Waikiki, dus wilden we nu wat anders. Ook zijn de stranden rondom Kailua naar onze mening mooier dan bij Waikiki, maar de kans op regen is dan weer groter. Kailua ligt misschien iets centraler dan Waikiki, maar gezien de goede wegen op Oahu zal dat niet veel uitmaken. Kwestie van keuzes maken.....
Op Kauai verblijven we in Poipu in een resort. Vanuit Poipu kun je zowel het einde van de weg aan de noordkust (Ke'e Beach) als het eind van de Waimea Canyon binnen anderhalf uur bereiken (volgens Google Maps). Maar je kunt al naar gelang je eigen wensen ook kiezen voor 2 locaties.
Maui: Kihei. Kijk eens goed naar het wegennet op Maui. Ik denk dat je ALTIJD minimaal een uur nodig hebt om op de top van de Haleakala te komen, zeker als je accommodatie aan de kust ligt. Dat wordt vroeg op! :lol: Kihei ligt aan de droge, zonnige kant van Maui. Wij vinden het nog goed te doen om van daaruit het hele eiland te kunnen berijden, maar daar kunnen jullie natuurlijk anders over denken.
Tenslotte hebben we op Big Island wel 2 locaties: eerst 4 nachten Volcano en daarna 5 nachten Waikoloa.

Succes met de keuzes!
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---