Wat een geweldig vooruitzicht!
Wat betreft de volgorde; kijk eerst even of er wanneer jullie er zijn leuke dingen georganiseerd worden, bijv. festivals of 5K's of wat dan ook. Bij grote festivals heb je kans dat de prijzen hoger liggen en als je er zelf niks mee hebt is het zonde om in de drukte te zitten, anderzijds kan je soms juist hele leuke dingen vinden (zo heb ik een 5K gelopen op de base bij Pearl Harbor). Jullie zijn er in ieder geval tijdens de 4th of July, een van de grootste feestdagen in de VS en dat zal vast wel gevierd worden.
Wat ook nog mee kan wegen in je beslissing is of je liever eerst naar het jongste eiland gaat of het oudste. Als jongste eiland is Big Island minder groen dan de andere eilanden, soms rijdt je langs vlaktes met alleen maar brokken lava. Dat wil niet zeggen dat er geen groen te vinden is, want er zijn ook juist prachtige groene delen. Veel mensen zeggen dat Kauai het Hawaii is dat ze zich altijd voorgesteld hadden en dat ze het daarom liever voor het eind bewaard hadden. Er valt meer regen, vooral aan de North Shore, waardoor het prachtig groen is. Wij vinden alle eilanden geweldig, dus voor ons maakt het niks uit, maar toch iets om over na te denken. Houd in ieder geval Maui in het midden zodat je geen extra overstap krijgt.
Wij boeken op Big Island altijd een one-way rental en vliegen de ene keer op Hilo en de andere keer van Kona. Maar jullie hebben 10 dagen, dus als het veel voordelig is om 2x hetzelfde vliegveld te gebruiken kan je ervoor kiezen om via een andere route het eiland over te steken (er zijn er 3; noordelijk -- wat jullie al doen onderweg naar Waimea, de kortste route over Saddle Rd, en zuidelijk).
De verdeling van de dagen ter plaatse lijkt mij prima; het hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal wil zien/doen. Ik zou er zelf voor kiezen om een dag van Big Island te halen en bij Oahu te stoppen. Je hebt nu maar 6 volle dagen om Oahu te verkennen en er is zoveel meer dan Waikiki.
Op Big Island verblijven we het grootste deel van de tijd Kona. Er zijn ook mensen die liever iets noordelijker aan de Kohola kust blijven, daar heb je minder last van de vog (smog van de volkaan). De mega resorts worden onderbroken door lava velden en spreken ons niet zo aan, maar er zijn wel mooie zandstranden en die zijn er vrijwel niet rond Kona. Er is veel te doen rond Hilo, maar houd er rekening mee dat er geen (fijne) stranden zijn. Ben wel benieuwd wat jullie met de 3 nachten Waimea willen doen?
Ik zag dat iemand anders zei dat Kauai zo klein is dat je het ook vanuit 1 locatie kan verkennen; daar ben ik het niet meer eens. Kauai is inderdaad het kleinste eiland, maar er is eigenlijk maar een grote weg die helemaal langs de kust loopt, alleen doorbroken door de Na Pali kust. Doordat je niet rond kan rijden, of door het midden kan oversteken is de afstand tussen Koke'e aan de ene kant en het begin van het Kalalau trail aan de andere kant aanzienlijk. Niet handig om in het midden te zitten als je 's ochtends vroeg ter plaatse wil zijn en bovendien zijn de Coconut kust en Lihue imo niet zo'n geweldige plaats om te overnachten.
Op Maui kan je ook naar Kaanapali kijken, ipv Kihei. Kaanapali is mooi groen met prachtige stranden en snorkelmogelijkheden. Lahaina is vlakbij met de auto zodat je 's avonds lekker uit eten kan en langs Front Street winkelen. Veel Kaanapali hotels hebben een Lahaina adres omdat ze zo dichtbij elkaar liggen. Kihei is ons niet zo goed bevallen; we kregen er geen tropisch vakantie gevoel van, maar er zijn ook mensen die er juist helemaal lyrisch van zijn.
Qua georganiseerde activiteiten; de Molokini snorkel zou je eventueel over kunnen slaan; je kan vanaf de kust ook ontzettend mooi snorkelen al kan je daar verder zien maar alles krijgt dan zo'n blauwe waas in foto's. Aan de andere kant is het heerlijk om met de catamaran te zeilen, dus het is wel een leuke ervaring, maar als je daardoor andere activiteiten moet laten varen ...
Een shark cage dive op Oahu is ook erg leuk, zeker met het kalmere water in de zomer. Toen ik het tijdens de winter deed hadden veel mensen last van de ruige zee. Kijk ook even op Groupon, vooral voor Oahu kan je vaak geweldige aanbiedingen vinden zoals surf lessen voor $40, etc. De andere eilanden staan er helaas zelden bij, behalve ziplining op Kauai.
Gaan jullie ook naar een luau? Heel toeristisch, maar wel typisch Hawaii!
Als laatste nog iets ongebruikelijks; hebben jullie interesse in vrijwilligerswerk op vakantie? Ze hebben op Hawaii fantastische projecten waar je als toerist mee mag helpen. Zo hebben we vorige maand op Kauai een ochtend voor Limahuli botanical garden gewerkt en dat was een overgetelijke ervaring waarbij we diep in een anders off-limits vallei werkten. Het jaar daarvoor hebben we op Maui een paar uur langs het strand gewerkt met de Pacific Whale Foundation. Zoek op Voluntourism en je zal vanalles vinden, van een paar uur tot hele dagen, maar net waar je zin in hebt.
Als het idee van werken op vakantie je tegenstaat (begrijpelijk hoor, haha) kan je altijd nog een uitstapje maken met een hond van de
Kauai Humane Society. Heerlijk voor de honden om even uit hun kooitje te komen en met hun "adopt me" vestje vallen ze erg op zodat ze hopelijk sneller geadopteerd worden. Je mag niet overal komen met een hond, maar wij vonden het altijd makkelijk te combineren met onze plannen.
Alvast een hele fijne vakantie gewenst!